Sjukdomsvinst och psykisk ohälsa

Tycker att det är mer okej att diskutera en person som är närvarande och med i diskussionen och själv frågar efter exempel, än att dra upp exempel som inte ens är här. Jo, det med diagnoser håller jag med om var onödigt.

Fast nej, det kan aldrig vara okej att peka ut enskilda användare i ett sånt här känsligt ämne. Då kan man välja vilken annan bloggare eller youtuber som helst, om man vill ge exempel.

De flesta ser bara den sjuke som arbetsovillig, sjukdomsvinst och klagande. Det är sorgligt tycker jag. Alla vill vara friska, men alla har inte förmånen eller lyckan att få vara det.

Anser du verkligen att de flesta i samhället ser psykiskt sjuka som arbetsovilliga gnällspikar? Det upplever jag verkligen inte... Att de inte har förståelse för hur det är, absolut, det kan jag köpa. Men att de direkt ser dem som personer som bara inte vill vara friska - det är ett hyfsat hopp tycker jag.

Anser du verkligen att de flesta i samhället ser psykiskt sjuka som arbetsovilliga gnällspikar? Det upplever jag verkligen inte... Att de inte har förståelse för hur det är, absolut, det kan jag köpa. Men att de direkt ser dem som personer som bara inte vill vara friska - det är ett hyfsat hopp tycker jag.

Nu känns det som vi går in på att märka ord. Men ja, jag tycker mig se den attityden mot många som är sjuka. Att folk ifrågasätter att hur kan den göra si men inte jobba etc.

Hela denna tråden började för övrigt pga att någon klagade på att människor med psykisk/fysiskt ohälsa delat med sig av sina problem.

Rätt vanligt att anmälningar till försäkringskassan kommer från folk som tror att de fuskar/arbetsskygga mm men när detta har kollats upp så har det visats sig vara fel.

Jag kan säkerligen hitta bloggar om där människor skriver om sina sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Det jag var nyfiken på var bloggar eller andra sociala medier där man kunde se att personen inte kunde bryta sig ur sitt dåliga mående på grund av risken för att tappa följare, som det påtalades i den andra tråden. Det finns ju givetvis massor av människor som använder sitt dåliga mående som grund för ett konstnärskap eller författarskap. Sedan finns det ju de här exemplen: http://www.aldrigensam.com/ . NPFer blir man ju dock aldrig frisk inte heller bipoläritet, schizofreni, vissa typer av depressioner och ångesttillstånd. Man kan möjligen dämpa en del symptom. En del av den symptomdämpningen kan ju vara att få göra något av det tex skriva en offentlig dagbok. Många läste ju tex Kristian Gidlunds blogg när han skrev om sin resa mot döden han blev ju snarast hanterad som någon form av profet, skrev krönikor och gav ut en bok. Allt baserat på att han hade obotlig cancer och det finns massor av sådana exempel.
Det du efterlyser, bloggar eller annat där personen inte bryter sig ur sitt mående för att den inte vill tappa följare, vet jag inte om man kan konkret kan se. Minns inte ens om det skrevs i den andra tråden, men jag vet att jag skrev om risken för något liknande.

Nu känns det som vi går in på att märka ord. Men ja, jag tycker mig se den attityden mot många som är sjuka. Att folk ifrågasätter att hur kan den göra si men inte jobba etc.

Hela denna tråden började för övrigt pga att någon klagade på att människor med psykisk/fysiskt ohälsa delat med sig av sina problem.

Rätt vanligt att anmälningar till försäkringskassan kommer från folk som tror att de fuskar/arbetsskygga mm men när detta har kollats upp så har det visats sig vara fel.

Min avsikt var inte att märka ord. Nog finns den attityden hos vissa, men det är väl en stor skillnad när man börjar säga att de flesta tycker så..? Tänker jag iaf.

Lika väl som dessa felaktiga fördomar finns så finns det även personer som utnyttjar systemet.

Håller nog inte riktigt med dig om vad som orsakade trådstarten.

Que? Jag skrev om något som hon var otroligt öppen med på den tiden, både i vad hon skrev här på buke och när hon hänvisade till sin blogg. Annars hade jag inte känt till den.

Dessutom skrev jag till henne, inte om henne.

Jag har förstått att du är en sådan person som sitter och letar upp gamla inlägg och drar fram det i nutid till diskussion för att vadå? Sätta folk på plats? Bara för att man har skrivit något för längesen behöver det inte tas upp emot en idag.

Jag tycker det är rent vidrigt att sitta och bemästra vilka sjukdomar/diagnoser som skulle vara giltiga för ett dåligt mående och dra upp något personligt här.

Jag har förstått att du är en sådan person som sitter och letar upp gamla inlägg och drar fram det i nutid till diskussion för att vadå? Sätta folk på plats? Bara för att man har skrivit något för längesen behöver det inte tas upp emot en idag.

Jag tycker det är rent vidrigt att sitta och bemästra vilka sjukdomar/diagnoser som skulle vara giltiga för ett dåligt mående och dra upp något personligt här.
Letar upp gamla inlägg? Nej, men jag har gott minne för sånt som gör starkt intryck på mig.

Jag vet inte vilka inlägg jag skulle ha letat upp här, det är så längesedan att inte ens google skulle kunna gräva fram dem, antagligen. Och det jag tog upp handlade alltså inte om några inlägg på buke utan vad jag minns från en dåvarande blogg.

Det du efterlyser, bloggar eller annat där personen inte bryter sig ur sitt mående för att den inte vill tappa följare, vet jag inte om man kan konkret kan se. Minns inte ens om det skrevs i den andra tråden, men jag vet att jag skrev om risken för något liknande.
Det var lite det jag undrade om det faktiskt fanns exempel eller om det var en allmän oro eller hur det nu ska beskrivas.

Det är flera som skrev om sina funderingar kring det här med att bli bekräftad i sin sjukdom och att man vill lämna den rollen som "den sjuka" och kopplingen till sociala medier och att få en följarskara. Därför ställde jag också frågan så öppet, för jag var intresserad av om den hör oron grundade sig i något konkret.

Det är flera som skrev om sina funderingar kring det här med att bli bekräftad i sin sjukdom och att man vill lämna den rollen som "den sjuka" och kopplingen till sociala medier och att få en följarskara. Därför ställde jag också frågan så öppet, för jag var intresserad av om den hör oron grundade sig i något konkret.
Ok. Jag tror att det är svårt att svara med något konkret i sammanhanget, det man kan bedöma är nog bara risken för. Jag vet inte vem som skulle kunna slå fast att X hade varit friskare utan sina sociala medier, det kan nog inte ens X:s behandlare.

Men vadå, @Saeta är väldigt öppen. Bloggen i fråga finns kvar, hen har hela tiden haft samma nick här och det har hela tiden varit och är fortfarande öppet kopplat till bloggen. Tycker inte @mandalaki förtjänar skit för att hon tar upp det.

Men vadå, @Saeta är väldigt öppen. Bloggen i fråga finns kvar, hen har hela tiden haft samma nick här och det har hela tiden varit och är fortfarande öppet kopplat till bloggen. Tycker inte @mandalaki förtjänar skit för att hon tar upp det.

Att ta upp bloggen är en sak, att ifrågasätta @Saeta s diagnoser och antyda att det inte skulle vara "tillräckligt" för att skriva om är en annan.

Japp, jag är också förvånad. Jag minns ingen vars blogg varit mer diskuterad på buke, @Saeta hänvisade själv ofta till den och i den här tråden propagerar hon för öppenhet. Men det är ju bara att rapportera mitt inlägg om man inte gillar det.

Att ta upp bloggen är en sak, att ifrågasätta @Saeta s diagnoser och antyda att det inte skulle vara "tillräckligt" för att skriva om är en annan.

Tänkte just säga det, men du hann före. Det är väldigt dålig stil att sitta och påpeka att @Saeta när hon började blogga bara hade en diagnos och sedan förutsätta massa saker om vad bloggandet gjorde/gör för henne. Lite "du ska minsann inte tro att du är något för du har inte Officiella Diagnoser"-attityd. Jag trodde verkligen att de flesta visste bättre än så, men jag upphör aldrig att förvånas.

Det är svårt att ens få till tid till utredning på många håll, och även om man kommer så långt så är det inte säkert att det blir en diagnos till slut, om ens vardagsliv inte är kraftigt negativt påverkat av problematiken. Därför ser jag inget större problem med att ställa preliminär självdiagnos om man läst på om något och känner att det stämmer in på en själv. För många är det en tröst att bara veta, "jag är såhär för att min hjärna är kopplad annorlunda".

Men så är jag inte heller med på tåget som tror att det går något slags mode i att må dåligt, eller att vissa inte vill bli friska för att då får de mindre uppmärksamhet. Såna föreställningar visar bara på okunnighet om vad psykisk ohälsa kan innebära. Inte fasen väljer man att sätta en stigmatiserande stämpel på sig själv för att det är kul och trendigt, heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka