Sjukdom + rida = bra?

Myzan87

Trådstartare
Mamma C vill börja rida. Eller vill och vill, jag tror det skulle vara bra för hennes muskler och en bra avstressande miljö. Men nu är det så att hon har fibromyralgi och har stundvis ont i leder, bla vinterhalvåret är den värsta perioden.

Saken är den att hon har inte ridit på hur länge som helst. Dessutom kan hon inte göra speciellt avancerade saker vilket inte gör något iofs. Men vi tror att det kan vara bra för hennes muskler att skritta lite då och då en kort stund för att sedan öka.

Vad har ni för erfarenheter av att rida med en sjukdom? Blir det bättre efter ett tag?

Skriv gärna allt ni kan komma på! :bow:

Sv: Sjukdom + rida = bra?

Jag tror man mår bättre av att få tillbringa en stund med det älskade djuret hästen! :)

det har du nog rätt i! Vi brukar vara ute och gå runde ibland med ponnyn och då får även hunden följa med. Och när mamma C ska kravla sig upp på ponnyn så står hon helt stilla och bara väntar :eek:

Det kanske är för att det helt enkelt inte går så bra att stressa med djur i närheten? Blir pannkaka då..

Senast ändrad:

alla mår bra av att röra sig, även om dom är sjuka.

men du ser ju på din mamma om du har gått för fort fram,
så kör på !

Senast ändrad av en moderator:

nog märks det om det blir förmycket. Hon får sjukt ont i benen, som hon redan har ont i...

Men jag tänkte använda en sadel som hon tycker bättre om (givetvis passar den hästen också ;)) samt vira om en ullfilt runt benen för varmens skull.

Det är inte så många som får/ska åka häst :D

tror detta är en mycket bra idé ;) . hästar är underbara, det är ju också en speciel gemenskap att sitta på hästen, även om man inte kan rida "ordentligt". bara att vara med djur brukar ha en bra effekt på de flesta.

som nån sa; du märker om det blir för mycket.
bara ni tar det i ett tempo som din mamma klarar, tror jag det går finfint :) !

jag tror att det är en jättebra idé med ridning! Min mamma hade häst innan när jag var yngre och det var nog jättebra för hennes leder att rida men de dagar hon inte kunde gav ju bara massa dåligt samvete men om man inte har den pressen så är det nog bara bra!!

Håller helt och hållet med dig! Djur är speciella och de kan ha en mycket positiv inverkan på människor. Dessutom har de en förmåga att känna av "läget" att ex. de borde ta det lite lugnt med den här människan.

:love:

Hur gjorde hon för att bli av med det dåliga samvetet? Märkte hon någon skillnad mot när hon slutade rida?

Det är väl mest det dåliga samvetet jag oroa mej lite för. Som det är idag får hon rida lite på min ponny. Iofs så är inte ponnyn någon svår häst men det skulle kanske vara bättre om det så småning om kom en häst som hon verkligen kunde göra vad hon ville med. Men hon får dåligt samvete av att inte kunna sköta sin häst så "bra". Hon vill gärna ta alltihopa men jag tar gärna på mej mockningen, en box till mer eller mindre är skit samma :angel:

Tycker det låter som en helt kanonide! Det är ju bra om hon börjar på ponnyn så hon får känna sig för om hon vill och klarar mer med tiden...hade det varit min mamma och hon mått bra av ridning hade jag gärna mockat både en och två boxar extra....:)

Rörelserna som bildas i sadeln när en häst skrittar är mycket likt den rörelse som höften gör när en människa går... Finns flera studier som visar att personer med förlamning/svagheter i ben/en kan stärka dessa genom ridning i skritt... Jag tror att detta är en mycket bra gymnastik för din mamma men bygg någon form av pall så hon inte behöver påfresta leder/muskler med att ta sig upp på hästen/ponnyn...

Lycka till ( till framtiden... någonstans finns en lugn pensionär som bara bör skrittas några dagar i veckan eller ta hjälp av en medryttare som kan ta de andra dagarna som din mamma ej orkar rida)

ja, en box till är inga problem att mocka. Och stallplatsen är billig.

Allt för att ens nära och kära ska må bra! ;)

Det var intressant att veta! Visste att det var bra för handikappade att rida men visste inte varför.

Pall behövs inte, finns en hög brunn (man kan sätta någon form av pall som ett trappsteg upp på brunnen) som vi hoppar upp på som är alldeles perfekt höjd för att bara ta benet över ryggen :banana:

Men det om medryttare är bra som lite extra avlastning :idea:

Hej ! Tänkte komma med ett inslag från " den sjukas sida " . Jag har reumatisk sjukdom i höfter , händer , handleder ,knän , nacke osv .
Jag har 3 egna hästar och har ibland " fullt skägg " med att motionera och sköta om mina pållar ! Har hästarna installade där full service ingår och även förståelse :love: för mig och min sjukdom !
Ridmässigt har jag märkt att barbacka är min melodi , dels har jag mer nytta av hästens rörelser barbacka plus att jag inte behöver grensla lika brett . Sitter alltid upp från pall och skrittar MYCKET .
Jag måste bli VARM i musklerna likväl som hästen. Jag promenerar och tömkör hästarna mer än jag rider . Allt går bara man har hjälp , stöd och FÖRSTÅELSE ! Vilket din mamma verkar ha !
Lycka till ! Mvh Lycklig

jag har bla fibro och jag tycker jag mår bra av att rida. är inte alltid jag orkar träna ordentligt men jag känner att jag blir piggare även om jag bara skrittat lite.

behöver dock hjälp med allt jobb runtom (mockning, hämta hö osv).

Jag har problem med höfter och bäcken. I april ramlade jag av hästen, vilket inte gjorde mina bekymmer mindre. Jag har efter det haft mer värk. Nu har jag sedan några veckor äntligen kommit upp på hästryggen igen (från pall). Jag har fortfarande ont och värk, men det känns kanon att kunna rida. Känner mig bättre både fysiskt och psykiskt trots att jag bara får skritta just nu.

Senast ändrad:

ja, det är verkligen perfekt om man hittar ett sådant ställe speciellt om man inte har någon som kan/har lust att hjälpa en. Packar de hö och sådant också?

Vad är det för häst du har?

Jo, det bästa är väl om man kan göra något. För jag har hört att stress utlöser fibro (men det kan också vara fel..)

Men klarar du att lägga upp en sadel på hästen? Eller du måste ha hjälp med det också? Mamma klarade som sagt inte att bre smör på en macka när det var som värst men att det är mycket bättre idag.

det är alltid risken när man rider, tyvärr. Kul att höra att det är på bättringsväg :)

Men kan du rida ett träningspass eller du skrittar mest?

Hej ! Mitt långa och bra svar försvann...Jag står i ett litet stall med bara jag och ägaren till stallet. Jag betalar för mockning , fodring , täckes byten osv . Allt funkar super , men jag kommer alltid att ha dåligt samvete när jag hör hur alla andra använder sina hästar...
Jag har 2 ponnier och en fd travare , om jag fick önska så skulle dem ridas eller köras varannan dag , nu går inte det och jag får göra det bästa av situationen . En bra dag så rider jag , halvbra så tömkör eller promenerar jag , en dålig dag så ryktar och pussar jag :love: ...
Din mamma har ju dig ! Ni kan fixa det tillsammans !

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar