Sjukdom + rida = bra?

Sv: Sjukdom + rida = bra?

nej det fixar jag. sålänge jag har mina smärtställande vill säga. utan dom går inget. :crazy:

Hola,
Jag har ledproblem och kronisk myofaciell smärta vilket till många gånger behandlas liknande fibromyalgi.

Det är svårt att medicinera bort med piller. Det bästa sättet att må så bra som möjligt är att se över sin livssituation.
Att må bra psykiskt är viktigt. Likaså att sova ordentligt. Kan man jobba, om så bara litet, så är det bra för jaget att känna sig behövd.

Medicinering (det som funkar), sömn, värme, massage, lågnivåträning, ett balanserat liv vad gäller arbete, hem och fritid är A och O för mig. Hästarna och att de kan ta mig ut i naturen är att mitt liv får extra guldkant, de gör oxå så att jag mår bra psykiskt.

En riktigt dålig dag blir det ingenting. En dålig dag blir det bara borstning. En halvdan dag blir det en skrittsväng i skogen eller 15-20 min skritt på ridbanan.
En bra dag kan jag rida länge och ligga i ganska bra.
Jag nöter ogärna på ridbanan då arbetet lätt kan bli statiskt vilket är rena döden för mig. Naturens ridhus bjuder på mera variation för både hästen och min egen kropp, som får röra sig litet för att sitta bra i sadeln, undvika grenar etc.
Att gå eller tömköra mer än 30 minuter är omöjligt utan att vara sjuk de tre följande dagarna

Jag rider mestadels på sommarhalvåret och hästarna har vintervila. Vi har numera lösdrift vilket gör att min man slipper mockandet och hölassandet när jag är dålig.

mvh Eva

Får jag fråga varför medicinering inte funkar så bra? Och vad du har för medicinering?

Det blev ju så att jag red hennes häst också, men eftersom jag redan hade två stycken så blev det lite mycket. Hennes tillförde inte så mycket till mig heller eftersom jag red fälttävlan då och hennes var en islandshäst så den utvecklade inte min ridning.

Vet inte om det egentligen blev sämre när hon slutade rida men hon fortsatte ju vara mycket i stallet ändå med mina hästar så rörde ju mycket på sig genom det och hon har nog inte alls lika mycket problem som din mamma.

hej jag har fibromyalgi och fått lägga ridningen på hyllan då jag red och blev dålig och när jag blev bra red jag igen och blev dålig, så höll det på till maken blev skogstokig. Nu mer kör jag istället och har gjort i 4:a år. jag har lösdrift då jag kan styra mockningen efter min sjukdom. jag önskar att jag kunde rida men det gör för ont. Tänk på att om du har kunskaperna att rida använder du automatiskt musklerna när du rider= ont, om du inte kan rida klarar du säkert att åka häst utan att använda musklerna. Det svåraste är att använda musklerna så du blir varm och mjuk men inte får ont.:crazy:

Fast o andra sidan finns det oändligt mycket man kan ha sin häst till. Så att bara för man ahr en dålig dag betyder det inte att hästen lider för att den inte blir jobbad.

Sitter och smygtittar i annonser efter en trevlig allround häst i lagom storlek :angel::o

det var just det hon gjorde. Och värken kommer tillbaka om hon överanstränger sej eller utsätts mycket för stress. Det behöver inte vara stress i den bemärkelsen att hon måste skynda sig mellan A och B, utan det kan även vara ett bråk, känna sig otillräcklig, måste börja laga mat precis nu för annars hinner pappa inte till jobbet m.m.

Men jag tror det är som du säger, att ett balanserat liv är viktigt där man får tid för sig själv. Vi var ute och gick mycket i oktober, tog med oss fika och vandrade runt i skogarna. Då mådde hon mycket bättre. Men för tillfället är det inte så mycket :(

Hon fokuserar även mycket på vad hon KAN göra och gräver inte ser sig för det som hon inte klarar.

Dessvärre får hon inte den egna tiden så pass mycket som jag tycker att hon behöver/förtjänar.

Okej, men det är nog bra att din mamma ändå fortsätter att följa med till stallet :)

Dels så kanske hon inte känner sig ivägen samtidigt om hon ändå får en chans att vara med hästar och komma ut och röra på sig.

Så smart att köra istället! :) förstår att din man blev tokig på att du red trots att du visste att du skulle få ont efter ;)

Men de gånger du red, var det träning eller bara lugna skogsritter? Men du har säkert rätt om att kan man rida använder man muskler automatiskt trots att det kommer göra ont. Åker man häst gör man inte så mycket, man bara sitter där :D

Några tips om hur man kan bli varm i musklerna?

Jag har fibro och reumatism. Hade gett upp att rida mer än någon skrittrunda i skogen till jag "hittade" dessa underbara islänningar för ca 4 år sedan (började på ridskola med 1 gång i veckan). Klarar inte av att rida stor häst då det gör för ont.

Det gäller att börja i lugn takt med kanske 10 min skritt första gångerna och sakta öka.

För snart ett år sedan köpte jag mig en egen islänning som var Tmärkt. Mitt mål var att kunna luffsa lite i skogen och skulle hon inte hålla för det inte hela världen så länge hon inte hade ont. Dock ser hon ut att kunna bli bra (kiropraktor hittade felet) och rider ungefär varannan dag nu (varvar skrittrundor och dressyrjobb men oftast ca 1-1,5tim med kanske 60-70% skritt). Känner man sig ur gängorna så försvinner det när man skrittat en bit på en pigg och glad häst. Måste ha en lite piggare häst för klarar inte av att ha en häst som man måste driva mkt.

Man lever upp och laddar batterierna trots att man kanske bara skrittar ut i skogen en runda. Det gäller att hitta en häst som passar en i både sätt och rörelsemönster.

Köpte häst just för att ha något som sätter guldkant på vardagen. Går man hemma och har ont så behöver man något roligt för att orka med livet. Har henne på lösdrift och vi hjälps åt gemensamt så nu på vintern har man 1-2 mornar i veckan (gör höpåsar, fylla på vatten med slang och mockar lösdriften) och några fodringar. Dock under exemsäsong med hästar inne så sliter det på kroppen och man gör inget mer den dagen men man har snälla stallkompisar som ställer upp och hjälper en och tar ens pass när man är sjuk.

Ridning är absolut den bästa sjukgymnastiken. För mig så är det få bomsadlar som jag klarar av att rida mer än en liten stund. Får ont och blir inget mjukare av ridningen. Barbacka är det absolut bästa och behöver man lite hjälp med balansen ibland så finns det en ridgjord med handtag. Har man som jag en bred häst så är det skönt att ha något lite uppbyggt så det blir lite smalare för höfterna. Jag gjorde en egen bomlös/barbackapadd

Dock måste man planera när man tar sina smärtstillande innan man ska rida. Så man inte har för ont eller för flummig som jag kan bli i 20-30min efter de tagit

Tack vare en bra medicinering (önskar att jag inte behövde äta så starka smärtstillande men alternativet är att som innan vara sängliggande en större del av dagen tyvärr) och en underbar häst så kan jag må riktigt bra trots fibron och reumtismen.

Får jag fråga varför medicinering inte funkar så bra? Och vad du har för medicinering?

Klart du skall fråga.
Jo för mig (och många patienter i liknande situation) så är det så att kroppen lixom är "allergisk" mot en massa allergener typ kyla, stress, dåligt med egentid, statisk träning, obalans osv.

Kroppen reagerar då med att bli "skitallergisk" och värken kommer som ett brev på posten. Att i det läget trycka i sig "allergimedicin" dvs smärtstillande hjälper föga.
Okej för stunden men jag blir inte mindre allergisk eller friskare.

Typ så.

För att må så bra som möjligt är det alltså jätteviktigt att ha balans i livet med de grejjer jag nämde tidigare.

Jag äter Mobic, Alvedon Forte, Ipren och Stilnoct. Kniper det så kan jag trycka i mig Citodon, men jag gör det ogärna.

mvh Eva

Den egna tiden är JÄTTEVIKTIG!!!

Och det du beskrev med skyndandet mellan A och B är klockrena grejjer som kan få en att må sämre.

Kan tillägga att jag inte kan rida hästar med mycket steg, inte ens ett normalt halvblod på 160 går an. Engelsk sadel går bort.

Små hästar med markbunden gång, spansk- eller westernsadel och en häst som tillräckligt lyhörd för att kunna ridas i bara grimman eller med ett rep om halsen är min melodi...

mvh Eva

Hade gett upp att rida mer än någon skrittrunda i skogen till jag "hittade" dessa underbara islänningar för ca 4 år sedan (började på ridskola med 1 gång i veckan). Klarar inte av att rida stor häst då det gör för ont.
Jag har också hört folk som har haft samma problem men som också har mycket lättare för att rida islandshästar istället för vanliga hästar, ligger nog något i det.

Jag känner mej bättre. Till o börja med, kunde jag bli dålig dan efter jag ridit, det var nog träningvärk. För det mesta mår jag bättre, men jag har sett till att ha en medryttare, som tar hand om hästen de dagar jag är alldeles för dålig, att ens tänka på att rida. Jag blir piggare, gladare och "kärleken" :love: till ridningen tar nog fram mycket "måbra" hormoner som dämpar värken.

Just fibromyalgi har jag inte någon erfarenhet av, men generellt set är ju ridning en träningsform där man skonsamt belastar muskler och leder. Har ffa arbetat med personer med cp-skador och poliopatienter, vilka alla uttryckt (i den mån de kunnat) att de blivit rörligare och stadigare i kroppen.

Hoppas att det går bra för er!

hej jag har fibromyalgi och fått lägga ridningen på hyllan då jag red och blev dålig och när jag blev bra red jag igen och blev dålig, så höll det på till maken blev skogstokig. Nu mer kör jag istället och har gjort i 4:a år. jag har lösdrift då jag kan styra mockningen efter min sjukdom. jag önskar att jag kunde rida men det gör för ont. Tänk på att om du har kunskaperna att rida använder du automatiskt musklerna när du rider= ont, om du inte kan rida klarar du säkert att åka häst utan att använda musklerna. Det svåraste är att använda musklerna så du blir varm och mjuk men inte får ont.:crazy:

Kapar tråden lite
Känner precis som du, kan omöjligt "åka häst" när det sitter i ryggmärden att korrigera och styra, försöker jag att skritta så blir det för statiskt och höjer jag tempot så blir det för ansträngande.
psykiskt är det underbart men fysiskt är det ett rent helvete.

Har funderat på att börja köra i stället, vill ju fortsätta umgås med min häst, kul att det funkar för dig!:)

*kl*
Tycker att det är en jättebra idé-jag har fibro och mår bra ihop med hästarna.En fördel är att man aldrig kan lägga sig på soffan o tycka synd om sig själv för man måste ju iväg till stallet och ta hand om pållan .Jag tycker att det funkar bra med mockning o ensilagsläpande som sjukgymnastik.Skogsturer fixar jag men inte träning. Borsta är det jobbigaste tycker jag då jag har mest ont i armarna o har svårt att hålla dem upplyfta. Allt tar mer tid men det är inte hela världen.
Om jag inte hade haft min häst så tror jag inte att jag skulle ha mått så bra som jag gör ändå,har inte varit sjukskriven hitentills iaf o det känns bra.

Mamma C vill börja rida. Eller vill och vill, jag tror det skulle vara bra för hennes muskler och en bra avstressande miljö. Men nu är det så att hon har fibromyralgi och har stundvis ont i leder, bla vinterhalvåret är den värsta perioden.

Saken är den att hon har inte ridit på hur länge som helst. Dessutom kan hon inte göra speciellt avancerade saker vilket inte gör något iofs. Men vi tror att det kan vara bra för hennes muskler att skritta lite då och då en kort stund för att sedan öka.

Vad har ni för erfarenheter av att rida med en sjukdom? Blir det bättre efter ett tag?

Skriv gärna allt ni kan komma på! :bow:

Skaffa en lugn, trevlig Islandshäst med mjuka gångarter och tölt som är bästa gångarten. Detta är inte så ansträngande för ömma muskler som att rida en 3-gångare eftersom Islandshästen är mindre och inte har så stora rörelser samtidigt som denna förträffliga hästen känns stor nog för en vuxen. :bump:

Jag har Fibro plus en till reumatisk sjukdom... och jag rider.
Jag har egen häst, visst kan de periodsvis vara jobbigt men man känner som sagt när de börjar värka för mycket, annars tycker jag att jag varit sämre dom perioderna jag varit iväg från ridnignen

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar