Sjukdom på kontoret - vad kan man göra?

Jag började ett nytt jobb i januari och la under våren märke till att mina kollegor i högre grad var sjukskrivna än på mina tidigare arbetsplatser. Tanken slog mig att jag kanske hade några få mindre motiverade kollegor som var mer benägna att sjukskriva sig, men förstod efter ett tag att det inte var så. Det har gått förkylningar, influensa, magsjuka och lunginflammation. Själv är jag nu hemma sjukskriven för andra gången denna sommar, och jag har tidigare mycket sällan blivit sjuk och definitivt inte så sjuk som jag är nu. Jag känner mig frustrerad över till vilken grad vi drabbas av dessa sjukdomar och vill få bukt på problemet.

Att mina kollegor har småbarn (till skillnad från kollegor på mina tidigare arbetsplatser) går inte att göra så mycket åt, och jag gissar att det kan vara en utav bovarna i dramat. Men vad kan mer påverka? Hjälper handsprit? Tänker att man i så fall kan köpa in det. Finns det smitt-områden på kontoret som vi missat? Kan ventilationen påverka? Hur vi sitter? Kan det brista i städningen? Vet att det klagats på att städarna gör ett dåligt jobb. Ja, jag vet inte! Tänker om man bara kan göra någonting för att förhindra att dessa smittor bara går runt runt. Ja, förutom det självklara att folk inte ska gå till jobbet sjuka då. Tips och trix?

En nackdel är också att vi har öppna kurser i anslutning till vårt kontor, vilket innebär att det varje vecka är ungefär 20-25 utomstående personer som använder samma toaletter och kök som oss, och det är ju svårt att styra deras hygien och att de inte ska gå på kurs när de är sjuka.
Tror definitivt att det är småbarnsföräldrarna som är "boven".
Och med boven menar jag inte att det är deras fel utan mer att jag tror dom är smittkällan.
Småbarn drar på sig infektioner JÄMT och föräldrarna smittas mer eller mindre ofta. Småbarnsföräldrar är dessutom ofta redan stressade för att dom vabbar "för mycket" och då är dom gissningsvis mindre benägna att sjukskriva sig själva när dom själva är sjuka. På det viset går smittan runt på arbetsplatsen.

Vet av egen erfarenhet hur det var.
Fruktansvärt jobbigt med allt vabbande och massa påtryckningar från AG. Jag gick till jobbet mer än en gång med feber (dock inte magsjuka).
Idag skulle jag aldrig göra det. Dom få gånger jag blir sjuk så är jag hemma.
Har till och med sjukskrivit mig en dag för att jag var uttröttad en gång. Det har aldrig hänt i mitt vuxna liv tidigare.
Mina barn är idag 8 och 11 och vi vabbar så gott som aldrig längre och har inte gjort det på flera år.

Jag tror också precis som flera säger att man kan öka hygienen med att använda tvål och handsprit och tänka på hur man sprider smitta och försöka undvika det.
Framförallt tror jag också man behöver avlasta småbarnsföräldrarna så att de känner att de kan vara hemma när dom är sjuka.

Så att börja med att tänka tanken

är inte att tro att folk är lata ned dålig arbetsmoral? :confused:

Jaha, jag får visst ta den här diskussionen då. För det första, jag sa aldrig lata och med dålig arbetsmoral. Det är dina egna ord. Mindre motiverad och mer benägen att sjukskriva sig kan bero på allt från en persons situation utanför jobbet som på jobbet. Det behöver inte betyda lat, och det behöver inte betyda dålig arbetsmoral. Under perioder jag mått dåligt av saker som hänt utanför jobbet så har jag också varit mer benägen att sjukskriva mig, och mindre motiverad på jobbet. Det kan också innebära att en person behöver "fångas upp" och få hjälp.

För det andra anser jag att det är ytterst naivt att inte över huvudtaget tänka tanken att en person faktiskt kan vara lat, också. Det innebär inte att jag utgår ifrån det, som du skriver att jag gör. Det innebär att det är en utan flera tankar som går igenom mitt huvud när en person är borta mycket från jobbet. Är personen mycket sjuk? Mår personen dåligt psykiskt? Har det hänt någonting privat? Är personen inte arbetsvillig? osv. Det innebär inte att jag går och antar det värsta om människor, det innebär att jag väger in det som ett av flera alternativ. Något annat anser jag enbart skulle vara dumdristigt och naivt. Att helt räkna bort sådana alternativ för att de inte är smickrande för andra är inget jag går och gör i mitt liv. Om en kompis/dejt exempelvis skulle ställa in att ses 4 ggr i rad för att hen är sjuk skulle jag tänka tanken att hen kanske inte vill ses. Inte utgå ifrån det, men tänka tanken. Att blint lita på folk utan att tillåta att mindre smickrande alternativ ens får svepa förbi i tanken tror jag inte är sunt. I detta fallet nämnde jag det i trådstarten för att berätta att jag redan tänkt tanken men inte upplever att det är så, för att ni som läser inte ska behöva väga in det i era svar heller utan att vi skulle kunna fokusera diskussionen på att hindra själva smittan.

Tror definitivt att det är småbarnsföräldrarna som är "boven".
Och med boven menar jag inte att det är deras fel utan mer att jag tror dom är smittkällan.
Småbarn drar på sig infektioner JÄMT och föräldrarna smittas mer eller mindre ofta. Småbarnsföräldrar är dessutom ofta redan stressade för att dom vabbar "för mycket" och då är dom gissningsvis mindre benägna att sjukskriva sig själva när dom själva är sjuka. På det viset går smittan runt på arbetsplatsen.

Vet av egen erfarenhet hur det var.
Fruktansvärt jobbigt med allt vabbande och massa påtryckningar från AG. Jag gick till jobbet mer än en gång med feber (dock inte magsjuka).
Idag skulle jag aldrig göra det. Dom få gånger jag blir sjuk så är jag hemma.
Har till och med sjukskrivit mig en dag för att jag var uttröttad en gång. Det har aldrig hänt i mitt vuxna liv tidigare.
Mina barn är idag 8 och 11 och vi vabbar så gott som aldrig längre och har inte gjort det på flera år.

Jag tror också precis som flera säger att man kan öka hygienen med att använda tvål och handsprit och tänka på hur man sprider smitta och försöka undvika det.
Framförallt tror jag också man behöver avlasta småbarnsföräldrarna så att de känner att de kan vara hemma när dom är sjuka.

Vi har det förbaskat bra på så vis att vi kan arbeta hemifrån. Många utav oss gör det när vi är sjuka för att inte smitta andra. Själv är jag tyvärr så dålig att jag måste sova hela dagarna just nu. Men det är skönt att veta att vi har den möjligheten om man är "halvsjuk".

Sedan upplever jag själv att jag har både en rimlig arbetsbörda och en förstående chef. Men det är såklart svårt för mig att veta hur andra upplever sitt jobb. Vi har ju lite olika arbetsuppgifter också.

Vi har skyltar på toalettdörrarna som påminner om att städa upp efter sig och tvätta händerna. Det i kombination med förslaget om trevlig tvål borde kunna hjälpa en del och är definitivt billigt nog att prova. Om man sätter upp skyltarna i samband med en föreläsning om hygien och smittskydd (på en personaldag t ex) får det ett sammanhang.
Skyltarna på min arbetsplats sitter där på förekommen anledning :cautious: så vuxna människor har definitivt sämre hygien än man tror.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter