Tror definitivt att det är småbarnsföräldrarna som är "boven".Jag började ett nytt jobb i januari och la under våren märke till att mina kollegor i högre grad var sjukskrivna än på mina tidigare arbetsplatser. Tanken slog mig att jag kanske hade några få mindre motiverade kollegor som var mer benägna att sjukskriva sig, men förstod efter ett tag att det inte var så. Det har gått förkylningar, influensa, magsjuka och lunginflammation. Själv är jag nu hemma sjukskriven för andra gången denna sommar, och jag har tidigare mycket sällan blivit sjuk och definitivt inte så sjuk som jag är nu. Jag känner mig frustrerad över till vilken grad vi drabbas av dessa sjukdomar och vill få bukt på problemet.
Att mina kollegor har småbarn (till skillnad från kollegor på mina tidigare arbetsplatser) går inte att göra så mycket åt, och jag gissar att det kan vara en utav bovarna i dramat. Men vad kan mer påverka? Hjälper handsprit? Tänker att man i så fall kan köpa in det. Finns det smitt-områden på kontoret som vi missat? Kan ventilationen påverka? Hur vi sitter? Kan det brista i städningen? Vet att det klagats på att städarna gör ett dåligt jobb. Ja, jag vet inte! Tänker om man bara kan göra någonting för att förhindra att dessa smittor bara går runt runt. Ja, förutom det självklara att folk inte ska gå till jobbet sjuka då. Tips och trix?
En nackdel är också att vi har öppna kurser i anslutning till vårt kontor, vilket innebär att det varje vecka är ungefär 20-25 utomstående personer som använder samma toaletter och kök som oss, och det är ju svårt att styra deras hygien och att de inte ska gå på kurs när de är sjuka.
Och med boven menar jag inte att det är deras fel utan mer att jag tror dom är smittkällan.
Småbarn drar på sig infektioner JÄMT och föräldrarna smittas mer eller mindre ofta. Småbarnsföräldrar är dessutom ofta redan stressade för att dom vabbar "för mycket" och då är dom gissningsvis mindre benägna att sjukskriva sig själva när dom själva är sjuka. På det viset går smittan runt på arbetsplatsen.
Vet av egen erfarenhet hur det var.
Fruktansvärt jobbigt med allt vabbande och massa påtryckningar från AG. Jag gick till jobbet mer än en gång med feber (dock inte magsjuka).
Idag skulle jag aldrig göra det. Dom få gånger jag blir sjuk så är jag hemma.
Har till och med sjukskrivit mig en dag för att jag var uttröttad en gång. Det har aldrig hänt i mitt vuxna liv tidigare.
Mina barn är idag 8 och 11 och vi vabbar så gott som aldrig längre och har inte gjort det på flera år.
Jag tror också precis som flera säger att man kan öka hygienen med att använda tvål och handsprit och tänka på hur man sprider smitta och försöka undvika det.
Framförallt tror jag också man behöver avlasta småbarnsföräldrarna så att de känner att de kan vara hemma när dom är sjuka.