Sjukdom på kontoret - vad kan man göra?

Du kan nog inte göra så mycket mer med dig själv, det är nog yttre faktorer som spelar in?

Om folk inte tvättar händerna så lär det inte hjälpa att ställa fram en spritflaska. Det är väl själva gnuggandet som tar bort bakterierna vad jag förstår?
Men absolut att tvätta händerna. Ofta.

Vi köper i "dyr tvål" som luktar väldigt gott i snygga flaskor och vi upplever det som mer effektivt än handsprit.
Verkar som folk tvättar händerna längre med en snygg tvål? För det går åt mer tvål mot förut i alla fall.

Beställ bakterieprov som personalen själv får göra på "egna" och allmänna ytor. Som en kul grej. Jakten på de gömda smitthärdarna typ.
Man baxnar! Det var väldigt intressant.
Kommer inte ihåg var vi fick "puckarna" ifrån, men er företagshälsovård kan säkert skaffa fram dem. På krogen gör man ju sådana tester ofta, eller gjorde det förr i alla fall.

Vill minnas att det blev ett himla torkande på dörrhandtag och tangentbord efter det. :)
Jag har enbart musmattor i hårt material efter testen. Som jag kan diska!

Ventilationen kan också vara bra att se över.

Bra tips! Själv tvättar jag nog definitivt händerna längre med tvål som luktar extra gott :angel:

Ska prata med min kollega som är arbetsmiljöombud och se om vi kan komma på lite idéer!

Jag och en kollega har pratat en del om det, att vi skulle vilja ha en egen toalett. Problemet är att det finns enbart 3 st och de alla är i rad efter varandra på samma plats. Visserligen kan man sätta upp en skylt där det står "Endast personal" på den ena men eftersom det ofta blir kö där (i fikapauser osv) så tror jag att folk skulle strunta i det. Man kan ju låsa en utav dem också, men det kanske blir bökigt.

Tack för input! Ska fundera vidare på vad man kan göra..
Det kanske går att byta handtaget på den ena toaletten till ett med kodlås? Det finns ju sånna med koddelen på själva handtaget. Så har vi på sjukhuset för personaltoaletterna, då vet vi att det inte kommer in några andra just där men slipper krångel med nycklar :)

Kan det vara något i materialet som byggnaden är gjord av?

Bytte själv jobb för ett halvår sedan och har märkt en stor skillnad på min hälsa. Förra kontoret låg i ett gammalt hus med asbest i väggarna och jag var sjuk mer eller mindre hela tiden. Nya kontoret är byggt flera årtionden senare och jag är inte alls i så snorig och hostig som jag var på gamla stället.

Jag har tänkt på det också. Det jag märkt på nya kontoret är att jag tror att luften är väldigt torr. Min hy blir väldigt torr, både händer och ansikte. Och sminket i ansiktet liksom "spricker" lite under dagen fast det ska vara hög kvalitet på det. Men jag vet inte om det alls kan kopplas till smitta.

Vi sitter i en gammal byggnad i centrala Stockholm. Skulle gissa 20-tal eller där omkring.

Jag har tänkt på det också. Det jag märkt på nya kontoret är att jag tror att luften är väldigt torr. Min hy blir väldigt torr, både händer och ansikte. Och sminket i ansiktet liksom "spricker" lite under dagen fast det ska vara hög kvalitet på det. Men jag vet inte om det alls kan kopplas till smitta.

Vi sitter i en gammal byggnad i centrala Stockholm. Skulle gissa 20-tal eller där omkring.

Torr luft gör att slemhinnorna blir torrare och absolut mottagligare för smittämnen. Jag håller med @Görel, jag hade gärna sett en mätning på partiklar i luften. Kodlås för toaletten låter också som en bra idé. Är ni sjuka så mycket lär AG kunna räkna hem den kostnaden snabbt.

Det kanske går att byta handtaget på den ena toaletten till ett med kodlås? Det finns ju sånna med koddelen på själva handtaget. Så har vi på sjukhuset för personaltoaletterna, då vet vi att det inte kommer in några andra just där men slipper krångel med nycklar :)

Smart! Ska kolla med chefen!

Vi ska byta kontor så jag får se hur motiverad han är att göra ändringar. Men om jag inte minns helt fel så är det inte förrän våren 19 och det är ju ett bra tag kvar.

Torr luft gör att slemhinnorna blir torrare och absolut mottagligare för smittämnen. Jag håller med @Görel, jag hade gärna sett en mätning på partiklar i luften. Kodlås för toaletten låter också som en bra idé. Är ni sjuka så mycket lär AG kunna räkna hem den kostnaden snabbt.

Vad är AG? :o

Ska ta upp det som förslag med vårt arbetsmiljöombud!

Jag tänkte inte ur perspektivet smittor utan känslighet/mottaglighet för infektioner vilken kan öka på grund av en mindre sund miljö.

Jag bytte jobb för några år sen, alla var sjuka jämt nämligen. Det blev konstaterad "farlig fukt" men skedde inga åtgärder, så jag flydde! I fortsättningen kommer jag vara extremt observant på arbetsmiljön.

Jag bytte jobb för några år sen, alla var sjuka jämt nämligen. Det blev konstaterad "farlig fukt" men skedde inga åtgärder, så jag flydde! I fortsättningen kommer jag vara extremt observant på arbetsmiljön.

Men Gud :nailbiting: Att man inte åtgärdar ett sånt problem omgående! Herregud vad ansvarslöst.

Vi kommer som sagt byta lokaler så jag hoppas att det ska bli bättre då. Men det är ändå 1,5 år dit så hoppas på att vi ska kunna rädda upp läget temporärt fram tills dess.

Vad tror ni om att köpa in luftfuktare? Vi är uppdelade i 4 olika rum, så ett i varje borde ju inte bli allt för dyrt. Sen kanske det inte behövs i köket/konferensrummen osv. men iaf där vi sitter mest.

Vad tror ni om att köpa in luftfuktare? Vi är uppdelade i 4 olika rum, så ett i varje borde ju inte bli allt för dyrt. Sen kanske det inte behövs i köket/konferensrummen osv. men iaf där vi sitter mest.

Ja, säger jag.
Jag har haft samma jobb och kollegor i fyra år, men suttit på tre olika arbetsplatser. Förra året satt vi i lokaler med utdömt ventilationssystem - jag och min närmsta kollega har aldrig varit så sjuka som då. :eek:

Börja med att ställa ut några glas vatten på kontoret. Det gör lite i alla fall. (Det kommer att dunsta, så var uppmärksam på när ni behöver fylla på.)

Ja, säger jag.
Jag har haft samma jobb och kollegor i fyra år, men suttit på tre olika arbetsplatser. Förra året satt vi i lokaler med utdömt ventilationssystem - jag och min närmsta kollega har aldrig varit så sjuka som då. :eek:

Börja med att ställa ut några glas vatten på kontoret. Det gör lite i alla fall. (Det kommer att dunsta, så var uppmärksam på när ni behöver fylla på.)

Intressant! Jag hade ingen aning om att det kunde påverka så mycket. Jag tror att jag har haft kanske 2 sjukdagar om året, max, på mina tidigare arbetsplatser. Nu är jag inne på min sjätte sen årsskiftet :nailbiting: Och kommer behöva vara hemma i morgon också.

Bra tips med glasen!

Intressant! Jag hade ingen aning om att det kunde påverka så mycket. Jag tror att jag har haft kanske 2 sjukdagar om året, max, på mina tidigare arbetsplatser. Nu är jag inne på min sjätte sen årsskiftet :nailbiting: Och kommer behöva vara hemma i morgon också.

Bra tips med glasen!

Till vintern är det effektivast att ställa dem ovanför elementen. Jag har en rostfri skål på min kamin i sovrummet just för att det inte ska bli för torrt och det gör verkligen skillnad.

Om folk inte tvättar händerna så lär det inte hjälpa att ställa fram en spritflaska. Det är väl själva gnuggandet som tar bort bakterierna vad jag förstår?
Nja, det bästa är förstås att tvätta händerna noggrant och sen sprita men handsprit är givetvis bättre än inget alls och om folk kan ta lite handsprit t.ex. när de går till köket hjälper det rätt mycket. Sen hjälper ju inte handsprit mot allt (nån skrev att det inte hjälper mot magsjuka men det är calicivirus det inte hjälper mot, det finns ju fler magsjukor än detta) men det hjälper mot mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter