Singoalla
Trådstartare
Du kan nog inte göra så mycket mer med dig själv, det är nog yttre faktorer som spelar in?
Om folk inte tvättar händerna så lär det inte hjälpa att ställa fram en spritflaska. Det är väl själva gnuggandet som tar bort bakterierna vad jag förstår?
Men absolut att tvätta händerna. Ofta.
Vi köper i "dyr tvål" som luktar väldigt gott i snygga flaskor och vi upplever det som mer effektivt än handsprit.
Verkar som folk tvättar händerna längre med en snygg tvål? För det går åt mer tvål mot förut i alla fall.
Beställ bakterieprov som personalen själv får göra på "egna" och allmänna ytor. Som en kul grej. Jakten på de gömda smitthärdarna typ.
Man baxnar! Det var väldigt intressant.
Kommer inte ihåg var vi fick "puckarna" ifrån, men er företagshälsovård kan säkert skaffa fram dem. På krogen gör man ju sådana tester ofta, eller gjorde det förr i alla fall.
Vill minnas att det blev ett himla torkande på dörrhandtag och tangentbord efter det.
Jag har enbart musmattor i hårt material efter testen. Som jag kan diska!
Ventilationen kan också vara bra att se över.
Bra tips! Själv tvättar jag nog definitivt händerna längre med tvål som luktar extra gott
Ska prata med min kollega som är arbetsmiljöombud och se om vi kan komma på lite idéer!