Sjukdom på kontoret - vad kan man göra?

Singoalla

Trådstartare
Jag började ett nytt jobb i januari och la under våren märke till att mina kollegor i högre grad var sjukskrivna än på mina tidigare arbetsplatser. Tanken slog mig att jag kanske hade några få mindre motiverade kollegor som var mer benägna att sjukskriva sig, men förstod efter ett tag att det inte var så. Det har gått förkylningar, influensa, magsjuka och lunginflammation. Själv är jag nu hemma sjukskriven för andra gången denna sommar, och jag har tidigare mycket sällan blivit sjuk och definitivt inte så sjuk som jag är nu. Jag känner mig frustrerad över till vilken grad vi drabbas av dessa sjukdomar och vill få bukt på problemet.

Att mina kollegor har småbarn (till skillnad från kollegor på mina tidigare arbetsplatser) går inte att göra så mycket åt, och jag gissar att det kan vara en utav bovarna i dramat. Men vad kan mer påverka? Hjälper handsprit? Tänker att man i så fall kan köpa in det. Finns det smitt-områden på kontoret som vi missat? Kan ventilationen påverka? Hur vi sitter? Kan det brista i städningen? Vet att det klagats på att städarna gör ett dåligt jobb. Ja, jag vet inte! Tänker om man bara kan göra någonting för att förhindra att dessa smittor bara går runt runt. Ja, förutom det självklara att folk inte ska gå till jobbet sjuka då. Tips och trix?

En nackdel är också att vi har öppna kurser i anslutning till vårt kontor, vilket innebär att det varje vecka är ungefär 20-25 utomstående personer som använder samma toaletter och kök som oss, och det är ju svårt att styra deras hygien och att de inte ska gå på kurs när de är sjuka.

Du har nog redan själv svarat på det mesta av anledningarna till att ni är sjuka ofta, fler människor som använder kök och toaletter och fler småbarnsföräldrar (aka smitthärdar). Hygien på toaletter och i köket är absolut viktigast skulle jag säga vissa saker är givetvis luftburet och kan då bli svårt att skydda sig emot. I övrigt gäller bara att försöka stärka upp sitt eget immunförsvar.

Du har nog redan själv svarat på det mesta av anledningarna till att ni är sjuka ofta, fler människor som använder kök och toaletter och fler småbarnsföräldrar (aka smitthärdar). Hygien på toaletter och i köket är absolut viktigast skulle jag säga vissa saker är givetvis luftburet och kan då bli svårt att skydda sig emot. I övrigt gäller bara att försöka stärka upp sitt eget immunförsvar.

Några tips på hur man kan stärka upp sitt eget försvar? Jag tränar och äter nyttigt, mycket frukt och grönt och har fått för mig vitaminer spelar stor roll här?

Tror jag ska bli bättre på, och tipsa mina kollegor att blir bättre på, att tvätta händerna oftare. Jag brukar inte vara den som gnäller om bakterier och smuts utan är snarare den som tycker att "lite skit rensar magen". Men nu när vi är i det läget som vi är i så kanske det inte är dumt att inte enbart tvätta händerna efter toalettbesök, utan även kanske när man kommer in på morgonen och efter lunch. Vi kanske även kan sätta upp en skylt på toaletterna som påminner våra externa kursdeltagare om att tvätta händerna. Jag vet inte om en sådan skylt hjälper, men det kan ju inte skada iaf.

Några tips på hur man kan stärka upp sitt eget försvar? Jag tränar och äter nyttigt, mycket frukt och grönt och har fått för mig vitaminer spelar stor roll här?

Tror jag ska bli bättre på, och tipsa mina kollegor att blir bättre på, att tvätta händerna oftare. Jag brukar inte vara den som gnäller om bakterier och smuts utan är snarare den som tycker att "lite skit rensar magen". Men nu när vi är i det läget som vi är i så kanske det inte är dumt att inte enbart tvätta händerna efter toalettbesök, utan även kanske när man kommer in på morgonen och efter lunch. Vi kanske även kan sätta upp en skylt på toaletterna som påminner våra externa kursdeltagare om att tvätta händerna. Jag vet inte om en sådan skylt hjälper, men det kan ju inte skada iaf.
Ja eller ha en för personalen och en för externa besökare kanske, det skyddar ju både dom och er? Jag tror du har petat in det mesta på listan för att stärka immunförsvaret. Saker som sänker är ju stress, sömnbrist etc.

Ja eller ha en för personalen och en för externa besökare kanske, det skyddar ju både dom och er? Jag tror du har petat in det mesta på listan för att stärka immunförsvaret. Saker som sänker är ju stress, sömnbrist etc.

Jag och en kollega har pratat en del om det, att vi skulle vilja ha en egen toalett. Problemet är att det finns enbart 3 st och de alla är i rad efter varandra på samma plats. Visserligen kan man sätta upp en skylt där det står "Endast personal" på den ena men eftersom det ofta blir kö där (i fikapauser osv) så tror jag att folk skulle strunta i det. Man kan ju låsa en utav dem också, men det kanske blir bökigt.

Tack för input! Ska fundera vidare på vad man kan göra..

Jag och en kollega har pratat en del om det, att vi skulle vilja ha en egen toalett. Problemet är att det finns enbart 3 st och de alla är i rad efter varandra på samma plats. Visserligen kan man sätta upp en skylt där det står "Endast personal" på den ena men eftersom det ofta blir kö där (i fikapauser osv) så tror jag att folk skulle strunta i det. Man kan ju låsa en utav dem också, men det kanske blir bökigt.

Åtminstone en skylt så märker ni ju om det ignoreras då kan man sätta dit ett lås. Andelen människor som går på den toaletten borde åtminstone minska.

En låst personaltoalett som bara anställda har nyckel eller "blipp" till och uppmaningar om handhygien är väl inga problem. :)

En skylt med "Personal WC" och två "Gäst WC" är ju också på sin plats för att förtydliga ;)

Kom på att oftast så har städet inte ansvar för att hålla rent tangentbord och mus. De kan vara riktigt skitiga och lätt för bakterier att spridas därifrån. Så tänk på att göra rent tangentbordet och musen med jämna mellanrum om man har smittor som cirkulerar.

Jag började ett nytt jobb i januari och la under våren märke till att mina kollegor i högre grad var sjukskrivna än på mina tidigare arbetsplatser. Tanken slog mig att jag kanske hade några få mindre motiverade kollegor som var mer benägna att sjukskriva sig, men förstod efter ett tag att det inte var så. Det har gått förkylningar, influensa, magsjuka och lunginflammation. Själv är jag nu hemma sjukskriven för andra gången denna sommar, och jag har tidigare mycket sällan blivit sjuk och definitivt inte så sjuk som jag är nu. Jag känner mig frustrerad över till vilken grad vi drabbas av dessa sjukdomar och vill få bukt på problemet.

Att mina kollegor har småbarn (till skillnad från kollegor på mina tidigare arbetsplatser) går inte att göra så mycket åt, och jag gissar att det kan vara en utav bovarna i dramat. Men vad kan mer påverka? Hjälper handsprit? Tänker att man i så fall kan köpa in det. Finns det smitt-områden på kontoret som vi missat? Kan ventilationen påverka? Hur vi sitter? Kan det brista i städningen? Vet att det klagats på att städarna gör ett dåligt jobb. Ja, jag vet inte! Tänker om man bara kan göra någonting för att förhindra att dessa smittor bara går runt runt. Ja, förutom det självklara att folk inte ska gå till jobbet sjuka då. Tips och trix?

En nackdel är också att vi har öppna kurser i anslutning till vårt kontor, vilket innebär att det varje vecka är ungefär 20-25 utomstående personer som använder samma toaletter och kök som oss, och det är ju svårt att styra deras hygien och att de inte ska gå på kurs när de är sjuka.

Vissa verkar mer benägna att bli sjuka än andra. Vet inte riktigt vad det beror på... ?

Själv har jag inte varit sjuk de närmaste 8 åren. Inte ens lite snuvig.
Jobbar på kontor med 100 anställda ungefär.

Tränar 5-7 ggr i veckan , äter väl inte så jättenyttigt men försöker att äta mkt grönt.
Slarvar ofta med sömnen, brukar bli 5-6 timmar under veckorna.

Så varför jag aldrig blir sjuk vet jag inte. Var hos min bror för nån vecka sen som har 3 småbarn och där hade hela familjen blivit sjuka. Dom smittade även våran familj och alla blev sjuka utom jag.

Jag tycker det finns fog för att börja med handsprit på stragegiska ställen. Tänk på hur mycket som sprids via kylskåp t ex (handtag, men tar sedan i sin mat etc). Handsprit rår i o f s inte på magsjuka, men kan det ta goda delar av förkylningar etc är ju mycket vunnet.

Kanske en informationstimme om just smittspridning och hur man kan förhindra det - vem vill vara sjuk liksom?

Vissa verkar mer benägna att bli sjuka än andra. Vet inte riktigt vad det beror på... ?

Själv har jag inte varit sjuk de närmaste 8 åren. Inte ens lite snuvig.
Jobbar på kontor med 100 anställda ungefär.

Tränar 5-7 ggr i veckan , äter väl inte så jättenyttigt men försöker att äta mkt grönt.
Slarvar ofta med sömnen, brukar bli 5-6 timmar under veckorna.

Så varför jag aldrig blir sjuk vet jag inte. Var hos min bror för nån vecka sen som har 3 småbarn och där hade hela familjen blivit sjuka. Dom smittade även våran familj och alla blev sjuka utom jag.

Beror nog mycket på att immunförsvaret är individuellt. Jag blir alltid förkyld när vår son är förkyld. Maken klarar sig alltid. Han blir däremot alltid magsjuk när sonen är magsjuk, medans jag alltid klarar mig från det. Då lever ju jag och maken väldigt lika liv, i samma miljö, sover lika mycket, äter samma mat, tränar ungefär lika mycket osv.

Tror jag ska bli bättre på, och tipsa mina kollegor att blir bättre på, att tvätta händerna oftare. Jag brukar inte vara den som gnäller om bakterier och smuts utan är snarare den som tycker att "lite skit rensar magen".
Du kan nog inte göra så mycket mer med dig själv, det är nog yttre faktorer som spelar in?

Om folk inte tvättar händerna så lär det inte hjälpa att ställa fram en spritflaska. Det är väl själva gnuggandet som tar bort bakterierna vad jag förstår?
Men absolut att tvätta händerna. Ofta.

Vi köper i "dyr tvål" som luktar väldigt gott i snygga flaskor och vi upplever det som mer effektivt än handsprit.
Verkar som folk tvättar händerna längre med en snygg tvål? För det går åt mer tvål mot förut i alla fall.

Beställ bakterieprov som personalen själv får göra på "egna" och allmänna ytor. Som en kul grej. Jakten på de gömda smitthärdarna typ.
Man baxnar! Det var väldigt intressant.
Kommer inte ihåg var vi fick "puckarna" ifrån, men er företagshälsovård kan säkert skaffa fram dem. På krogen gör man ju sådana tester ofta, eller gjorde det förr i alla fall.

Vill minnas att det blev ett himla torkande på dörrhandtag och tangentbord efter det. :)
Jag har enbart musmattor i hårt material efter testen. Som jag kan diska!

Ventilationen kan också vara bra att se över.

Infoskylt på toa om hur man tvättar sina händer o hur man spritar dom. Sprita tangentbord o mus 1 g/dygn, lika så handtag till toa o kök samt andra strategiska ställen Att sprita händer är viktigare än att tvätta ur smittspridningssynpunkt. Används nycklar regelbundet skall dessa spritas lika ofta som händerna.

Jag tycker det finns fog för att börja med handsprit på stragegiska ställen. Tänk på hur mycket som sprids via kylskåp t ex (handtag, men tar sedan i sin mat etc). Handsprit rår i o f s inte på magsjuka, men kan det ta goda delar av förkylningar etc är ju mycket vunnet.

Kanske en informationstimme om just smittspridning och hur man kan förhindra det - vem vill vara sjuk liksom?

Jag tänker också att vi ska ordna någon form av information, det känns som att det börjar bli läge för det! Jag märker att jag inte är den enda på kontoret som börjar bli frustrerad av att bli sjuk.

Ett tips kan vara att köpa in desinfektionsvätska och antingen se till att städarna gör det, eller själva göra det - torka av dörrhandtag regelbundet. DET är en riktig smitthärd.

Vi har lite problem med att få våra städare att göra det dom ska redan i dagsläget :cautious: Så jag vet inte om jag skulle lita på att det blev gjort även om det blev överenskommet. Men jag skulle gladeligen ta på mig att sprita halva kontoret med jämna mellanrum om det skulle hjälpa oss.

Vi ska byta städfirma senast vid årskiftet, så då kan det ju vara en idé att se över om vi ska lägga till en sådan sak i avtalet.

Kan det vara något i materialet som byggnaden är gjord av?

Bytte själv jobb för ett halvår sedan och har märkt en stor skillnad på min hälsa. Förra kontoret låg i ett gammalt hus med asbest i väggarna och jag var sjuk mer eller mindre hela tiden. Nya kontoret är byggt flera årtionden senare och jag är inte alls i så snorig och hostig som jag var på gamla stället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar