sjukbox , okej att dela av ligghallen?

Sv: sjukbox , okej att dela av ligghallen?

När ni säger att det är för veterinärens skull känns det självklart.

Det här är nog något som jag måste ta upp med stallet. Vi har ingenstans att ställa hästarna om de skulle behöva värme. Om vi skulle stänga hela stallet och ha alla hästar inne även dagtid skulle det kanske bli varmt men luften skulle bli under all kritik då vi inte har tillräcklig ventilation för att kunna stänga.

Var hittar man den här informationen?

Ja alltså nu har arbetsmiljö verket utformat sådana regler och lagar, nu anges inte en temperatur och den kan ju som sagt variera. Men ta te x om hästen får kolik och man tvingas sätta dropp, hur bra resultat kan det bli vid en temp av -20 grader utan ett uppvärmt utrymme? Ganska enkelt, man kan inte sätta droppet, så då tvingas hästen att transporteras till klinik och behandlingen fördröjs kanske.:crazy:

http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx

När ni säger att det är för veterinärens skull känns det självklart.

Det här är nog något som jag måste ta upp med stallet. Vi har ingenstans att ställa hästarna om de skulle behöva värme. Om vi skulle stänga hela stallet och ha alla hästar inne även dagtid skulle det kanske bli varmt men luften skulle bli under all kritik då vi inte har tillräcklig ventilation för att kunna stänga.

Var hittar man den här informationen?

På Jordbruksverkets hemsida, www.sjv.se, hittar man föreskrifterna om djurhållning. Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om
hästhållning, DFS 2007:6, 3 kap, 12 § står följande: Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Jag kan tänka mig flera fall där man inte har hästen på klinik, men där den ska stå på box eller hembehandling. Man får ju inte ha hästen på klinik bara för att man vill, det ska ju vara motiverat. Även om man betalar ur egen ficka och inte tar på försäkringen. Platsen kan ju behövas till en allvarligt sjuk häst som inte kan behandlas hemma.

Sorry, skrev inte med källa men självklart är källan Jordbruksverkets sida om hästar och regler kring dom.

Här: (en bit ner)
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

Jag skulle för övrigt tolka den texten som att utrymmet måste gå att värmas upp, om och när det behövs, men resten av tiden så är det ok med ett klimat som hästen är van vid (förutom när det klimatet är allt för kallt då så att säga)
Det är ju som sagt inte ofta man behöver verklgien värma upp, men ibland behövs det och då måste det kunna göras, annars kanske det inte går att genomföra den behandling eller whatever som hästen behöver.
Så tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Det stycket av texten tolkar jag som att hästen exempelvis skulle kunna ha täcke för att tillfredsställa behovet av "termisk komfort". Det står ju klart och tydligt att uppvärmning ELLER annan termisk komfort. Eller är jag puckad? :D

Jag har ett kallstall och en ligghall som är det som används dagligen men har några boxar i ett äldre stall med låg takhöjd som jag använder när jag behöver värme. T.ex. ville min förra hovis ha lite varmare och vid veterinärbesök är oftast det stallet bäst för veterinärens komfort.

Det kan vara, men det finns ju fall där täcke inte är lämpligt, t ex vid stora sår efter operationer.

Säkerligen kan olika länsstyrelser tolka texten olika, men i Skåne godkänns ett sådant utrymme i ligghall eller kallstall där man kan sätta in en grislampa eller liknande vid behov. Naturligtvis ska övriga aspekter vara uppfyllda ur djurskyddssynpunkt, ex vis storlek på utrymmet, takhöjd, att hästen ej kommer åt sladdar osv

Håller helt med dig!

Och själv skulle jag inte vilja vara utan mitt varmstall. En sjuk häst som ska behandlas och kanske stå still på liten yta under lång tid behöver ett stall som kan hålla en för hästen god temperatur.

MEN - nu handlade ju tråden om att tolka lagen och den verkar öppna för andra lösningar än varmstall. Tyvärr skulle jag väl vilja säga, det borde vara krav på just uppvärmbart stall tycker jag.

Så länge inte hästen behöver varmstallet är det OK att vara utan det. Men om det skulle komma en situation där hästen behöver varmstallet tolkar jag det som att man måste kunna ordna fram en varmhållen box åt djuret.

Det är inte alla hästar som kan stå i stall. Mitt sto blir jättesjuk så fort hon står i stall. Hon är extremt dammkänslig.

Hon går på lösdrift och har aldrig någonsin varit så frisk och mått så bra:)

de borde ju kunna gå att få värme i en ligghall på något vis om man bara klurar ut en bra lösning på det.

Jag tolkar det istället som så att det inte finns något krav på att det ska finnas tillgång på uppvärmt stall överhuvudtaget. Bara man kan tillfredsställa hästens termiska komfort på annat sätt.

Jag förstår precis hur din häst har det och att den mår prima på lösdrift. Men jag tycker ändå att det borde finnas ett krav i lagen på att man ska ha tillgång till uppvärmt stall för det finns tillfällen då även en extremt dammkänslig häst kan behöva en sådan box för att kunna behandlas. Därmed inte sagt att den ska stå i en sådan box oavsett vad det gäller för behandling.

Jag tolkar det istället som så att det inte finns något krav på att det ska finnas tillgång på uppvärmt stall överhuvudtaget. Bara man kan tillfredsställa hästens termiska komfort på annat sätt.

Kravet finns på uppvärmningsbar sjukbox, vilket innebär att det är helt ok att ha ett kallstall MEN vid behov måste ett uppvärmt utrymme kunna erbjudas.

Diskussionen har funnits i en tidigare tråd under hästvård, och där berättade PL bl a att man från veterinärhåll har börjat diskutera och ställa krav vid de olika behandlingarna. Och just därför att vissa behandlingar inte är möjliga utan ett uppvärmt utrymme, sårskador som behöver sys är ju ett exempel på skada som kan komma att kräva ett uppvärmt utrymme. Har man då ingen möjlighet att sy på plats pga bristen av sjukbox så är ju det enda alternativet att köra in på klinik vilket kan tyckas onödigt och kanske förorsakar hästen onödigt lidande också.

Återigen håller jag helt med om att det finns ett behov av att ha tillgång till ett uppvärmt utrymme och jag skulle inte själv vilja ha häst utan att ha det. Men jag fortsätter att tolka lagen som att det är uppvärmt ELLER annat ordnande av hästens termiska komfort som gäller. Alltså att det inte finns något KRAV alls på att ha tillgång till uppvärmt utrymme.

Någon skrev tidigare att fler delade min tolkning av lagen och att exempelvis värmelampor kunde användas som strålningsvärme på hästen. Alltså inte ett uppvärmt utrymme. Jag kan inte se hur man skulle kunna behandla hästen på ett bra sätt under de förhållandena vid vissa mer akuta och kritiska behandlingar så jag skulle personligen vilja se en hårdare lag som inte kan tolkas på annat sätt än att det skulle vara krav på att ha tillgång till ett uppvärmt utrymme för både häst, veterinär och eventuella droppåsar och annat.

Jag tror att det bästa man kan göra om det är mer än en teoretisk diskussion är att kontaka djurskyddspersonen för området. Och föra diskussionen där, höra hur de tolkat lagen. De brukar ofta ha bra input, jag har alltid blivit mycket proffsigt bemött, oavsett om det är kommun eller länsstyrelse som ansvarat för djurskyddet.

Personer som hanterar djurinspektioner osv, tolkar ju det som att ett uppvärmningsbar utrymme MÅSTE finnas. Det här är ju inget nytt på fronten, våra hästar gick från lösdrift till installlning 2006, dessförinnan stod de i samma stall under 12 år. Hela tiden fanns samma krav på en uppvärmningsbar sjukbox, men uppvärmningsbar avsågs utrymme där tempen kunde höjas till + grader när utomhustemperaturen höll många minusgrader.

Om vi pratar om termisk komfort så är det en temp på ungefär +7 grader, det är väl den tempen man önskar att ett varmstall ska hålla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30