sjukbox , okej att dela av ligghallen?

eldkyss

Trådstartare
Vad jag förstått så är det lag på att ha en sjukbox att tillgå om hästen skulle behöva stå i den i samband med sjukdom/skada.

Jag har mina hästar på lösdrift med ligghall.

Är det okej att vid behov dela av ligghallen så att det blir en tillfällig sjukbox vid dom förhoppningsvis ytterst få tillfällen som den kan tänkas att komma till användning?

Sv: sjukbox , okej att dela av ligghallen?

Undrar också över detta.

det star pa sjv.se om detta.. under hast tror jag..
men tillgang till sjukbox inom avstand (tex grannen) tror jag ar godkant ocksa.. dock jag tror bara.. ni far lasa

annars ar det ju inte svart att bygga en box i ligghallen i ett horn, man kan anvanda paneler (cattlepanels) och satta ihop. de finns pa nordpost bla.

Du ska bara ha en lösning på det. Alltså säger du att du ska hyra en box på en ridskola i det läget så räcker det. Att bygga en box i lösdriften borde också vara en godtagbar lösning.

ja förstår. Är det ett krav att utrymmet skall gå att värma upp?

Nu vet jag inte om det är godkänt att endast ha tillgång till sjukbox i ligghall, men..
Min häst opererades i augusti och blev ordinerad åtta veckors boxvila.
Eftersom hon har bronkit och blir väldigt "elak" när hon har tråkigt, så fick hon stå i en ligghall som var ca 3x4-5m. Då hade hon frisk luft och fullt med hästkompisar runt sig hela tiden. Hon hade alltid nånting att titta på :)
Eftersom det var sensommar, så blev det inte så kallt men det är ju bara att täcka på..

Boxen måste kunna värmas upp vid behov (som nu på vintern tex. kan det i en del fall behövas) så därför måste det på något sätt, typ genom att ha väggar och någon värmekälla som är godkänd etc. gå att få hyfsat (lämpligt) uppvärmd.

Det kan ju tänkas vara svårt i en ligghall, beroende på storlek och typ, vart den är etc. men det går ju säkert!

Sen får sjukboxen heller inte vara för långt bort, jag tror det står nånstans hur långt som är det längsta det får vara men det måste vara inom kort nog avstånd att man kan ta en sjuk häst dit hyfsat är väl tanken. Mend et är ju inget problem om man tar nuvarande ligghall.

edit:
Såhär står det exakt.
"Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar

Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste storleken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst. "

Så...jag skulle tolka det som att lösdriftshästar behöver ha ett närbeläget utrymme/ box som kan värmas upp vid behov.
Det borde vara ok att kunna göra en temporär box i ligghallen då, sålänge den går att värma upp om det behövs.

Hm.. vi som har kallstall men med boxar (inne nattetid) - måste vi också ha möjlighet att värma upp om någon blir dålig?
"Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses."

Hästarna är ju vana vid kallstall så enligt den meningen ska vi inte behöva värma upp. Men om man måste kunna värma upp till lösdriftshästar torde det vara samma regler för uppstallade hästar?
Eller ska man tolka det som att bara man har en box i en lösdrift med skydd för väder och vind räcker det?

Generellt sett räcker det med det som hästen är van vid tex kallstall eller en box i ligghall men hästen kan ju faktiskt bli såpass sjuk att den behöver ett uppvärmt utrymme för att den inte kan hålla värmen själv och då måste man kunna lösa det.

De tillfällena där man faktiskt behöver värma upp ett utrymme till hästen känns som att de är väldigt få men förekommer dock.

Japp det är ett krav, vilket ställer till det lite om man vill göra en box i ligghallen.

:idea: Infravärmare i taket! Luften blir i och för sig inte varm. Men hästen som behöver värmen får den. Är det godkänt?

:idea: Infravärmare i taket! Luften blir i och för sig inte varm. Men hästen som behöver värmen får den. Är det godkänt?

Ingen aning men jag tror inte det..
För de behöver ju sitta ganska nära för att hästen ska få värmen från dom och då kan nog hästen samtidigt göra illa sig på dom....

Annars är det ju smart tänkt :)

Avståndet beror väl på infravärmarens effekt. Kan man ha det på uteserveringar så att det ger människor en positiv effekt borde det kunna uppnås även i ett sånt här fall. Den kommer som sagt inte värma luften i hela utrymmet, men hästen kommmer märka skillnaden. Problemet är kanske att hitta rätt IP-klassning misstänker jag.

Det här är ingenting jag har tänkt testa, men det vore intressant att veta om det faktiskt inte är möjligt...

Hm.. vi som har kallstall men med boxar (inne nattetid) - måste vi också ha möjlighet att värma upp om någon blir dålig?
"Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses."

Hästarna är ju vana vid kallstall så enligt den meningen ska vi inte behöva värma upp. Men om man måste kunna värma upp till lösdriftshästar torde det vara samma regler för uppstallade hästar?
Eller ska man tolka det som att bara man har en box i en lösdrift med skydd för väder och vind räcker det?

Se fetmarkering ovan..
Var finns detta att läsa?

ja förstår. Är det ett krav att utrymmet skall gå att värma upp?

Det ska finnas ett uppvärmingsbart utrymme, vissa behandlingar är inte möjliga att utföra vid minusgrader vilket bl a en veterinär kan kräva om en behandling ska bli framgångsrik.

Om ligghallen är tillräckligt stor och att boxen inte inkräktar på den yta avsedd för hästarna i lösdriften så kan man bygga en box i ligghallen. Men som sagt, det förutsätter att hästarna fortfarande har lagstadgad yta per individ kvar att vistas på. Tänk också på att bygga boxen efter den största individen i lösdriften.

Det var moa- som skrev det från början. Jag vet inte riktigt var hon har hittat informationen.

Boxen måste kunna värmas upp vid behov (som nu på vintern tex. kan det i en del fall behövas) så därför måste det på något sätt, typ genom att ha väggar och någon värmekälla som är godkänd etc. gå att få hyfsat (lämpligt) uppvärmd.

Det kan ju tänkas vara svårt i en ligghall, beroende på storlek och typ, vart den är etc. men det går ju säkert!

Sen får sjukboxen heller inte vara för långt bort, jag tror det står nånstans hur långt som är det längsta det får vara men det måste vara inom kort nog avstånd att man kan ta en sjuk häst dit hyfsat är väl tanken. Mend et är ju inget problem om man tar nuvarande ligghall.

edit:
Såhär står det exakt.
"Ha ett särskilt utrymme för sjuka hästar

Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste storleken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst. "

Så...jag skulle tolka det som att lösdriftshästar behöver ha ett närbeläget utrymme/ box som kan värmas upp vid behov.
Det borde vara ok att kunna göra en temporär box i ligghallen då, sålänge den går att värma upp om det behövs.

När ni säger att det är för veterinärens skull känns det självklart.

Det här är nog något som jag måste ta upp med stallet. Vi har ingenstans att ställa hästarna om de skulle behöva värme. Om vi skulle stänga hela stallet och ha alla hästar inne även dagtid skulle det kanske bli varmt men luften skulle bli under all kritik då vi inte har tillräcklig ventilation för att kunna stänga.

Var hittar man den här informationen?

*kl*
Skolan jag gick på innan hade ett kallstall. Dom sa att dom fått ok då om de behövde ha en varmare box skulle dom hänga in "grislampor" där. :) Så värmelampor verkar ju vara ok då.

Om man har grislampor eller liknande måste man ta med i beräkningen att lägsta takhöjd ska beaktas. Och övriga rekommendationer gällande armaturen i fråga. Och med den höjden finns ju väldiga avbränningar i effekten.

I övrigt håller jag med Boj.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30