Sjukanmälan

Ett ska räcka tycker jag. Bäst är när det räcker med sms dock, så mycket skönare än att behöva kraxa fram nåt halvt ohörligt. Sen brukar jag smsa kollegagruppen men det är en gemensam överenskommelse.

1 samtal/sms beroende på hur dålig man är till en teamtelefon som tar emot alla sjukanmälningar samt fixar vikarier.
Sen ett sms till chefen :)

Inget alls.

Chefen vill gärna veta men mest för att ha koll ifall något händer. Mest krisigt är såklart om jag ska ha studenter så att de behöver meddelas. Men det har jag hittills kunnat göra själv. Annars behöver jag höra av mig till någon som kan göra det, t ex chefen. Chefen behöver dock inte ha ett samtal utan sms, mail, messenger, vad som funkar.

Vi kan antingen skicka ett sms eller ringa (går till samma telefon på arbetsplatsen).

Men vi har som egen rutin på vår avdelning att sms ngn som är på plats också, så de får infon direkt och snabbare kan söka ersättare. Men det är inget krav från företaget.

Ett.
Vi ringer till kontoret och den som är inne just då svarar och meddelar arbetsledaren på vardagar, eller ringer in vikarie om det är helg.

Ett samtal. Vi ringer till företagshälsovården och anmäler det (när som helst på dygnet går bra) och då ser dom till att meddelande går ut till chefen och den mottagning man sitter på.

På mitt gamla jobb mailade man till en särskild adress vid sjukdom och när man var tillbaka.
På nya jobbet krävs två telefonsamtal, ett direkt på morgonen till en kollega och ett lite senare till chefen.

Beror på situationen, 1-2 meddelande av något slag är rimligt. Någon här var inhyrd och då behöver man givetvis meddela både arbetsplats och arbetsgivare. Jag mailar till vår gruppmail för sjukanmälan så det går att omplanera och täcka upp vid behov.

Är jag sjuk räcker det att jag mailar min närmsta chef, som vidarebefordrar detta till avdelningen. Jag brukar även skicka sms till en av mina kollegor, men det är för att hon skulle efterlysa mig annars (av omtänksamhet) om mailet från chefen skulle dröja :D

Jag ringer bara ett samtal till avdelningen, där någon alltid svarar. Det är ju helt ok. Behöver fler parter kontaktas känns det vettigt om någon av dem går att maila/smsa eller meddela på annat sätt som inte kräver samtal.

Jag kontaktar bara min närmsta chef, med ett sms. Telefonsamtal är inte möjliga för mig av naturliga skäl, så det måste bli något på text ändå.
Och när jag kommer tillbaka så ska det läggas in i systemet då.

Hur många samtal anser du är rimligt att det krävs för att anmäla dig sjuk på jobbet?
Vi har inga rutiner så, jag brukar skicka ett mail till repan och sen lägga till cc till dem som påverkas under dagen av att jag är hemma. Däremot är jag aldrig ”onåbar” ändå så får vackert lösa ev samtal/mail från kollegor eller kunder. Skulle jag haft möten under dagen får jag kontakta berörda själv förstås.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 246
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 358
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
439
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar