Sjukanmälan

Mail till chefen och sms till närmsta kollegorna eftersom vi började betydligt tidigare än chefen kollade sin mail. Dessutom gällde det att hitta en vikarie så tidigt som möjligt, så det kunde bli 1-3 mer beroende på hur snabbt någon svarade/kunde hoppa in.

Enligt vår medarbetarmanual ska "alla som kan bli berörda" ringas. Vilket för mig blir ca 12 personer. Sjukt orimligt.

Chefen tycker annorlunda och för henne räcker det att jag smsar eller ringer om jag orkar till henne, och så brukar jag smsa de som blir direkt berörda vilket är 3 pers. Men chefen brukar meddela dem också så det behöver jag egentligen inte.

Här krävs väl egentligen ett, men vi ringer oftast två-tre för att snabba på hanteringen och vara säkra på att det gått fram.
Speciellt om det är kort relativt varsel eftersom en kollega sitter och väntar på att bli avbytt och ersättare behöver ordnas då det kan bli minst sagt kaos om det vi gör inte blir utfört (operativ miljö).

Ett.
Ringer företagshälsovården som kontaktar vår trafikledning antar jag, som sen vidarebefordrar det till personalplanering samt enhetschef.

Inga samtal. Om jag är sjuk mailar jag teamet med cc till min chef och de jag är chef för som inte jobbar i mitt team. Egentligen behöver man bara maila teamet men jag tycker det är bra att de andra med vet så slipper de leta efter mig eller undra över varför jag inte svarar om de vill mig något.

Vet inte vad som egentligen gäller rent formellt men jag hör av mig direkt till kollegorna (oftast via messengergrupp) eftersom det ändå är de som behöver lösa mitt schema. Avboka patienter och liknande.
Lägger sen in frånvaro i efterhand via datorn när jag är tillbaka på jobbet.
Meddelar inte chefen alls.

Vad som är rimligt och inte beror på verksamhet och typ av tjänst. Tycker inte det går att säga ngt generellt.

Hos oss ska man helst ringa. Kan man inte ringa för att man tex tappat rösten eller något sånt går det bra med mejl eller sms. Jag ringer en gång, om ingen svarar skickar jag ett mejl till chefen och sätter ytterligare en medarbetare på CC så att informationen kommer fram till mina närmaste kollegor oavsett om chefen läser mejlen eller inte. Jag stiger upp kl 5 på morgonen och är jag sjuk vill jag inte ligga vaken vid den tiden och jaga någon som inte svarar i telefon.

Noll. Jag mailar en funktionsbrevlåda som går till administratören och lägger kopia till chefen. Oerhört smidigt.
Har jag möten under dagen mailar jag såklart och ställer in dom också.

Jag tycker att det är rimligt att man ringer.
Jag tycker inte alltid att det är det. När jag blivit magsjuk under kvällen/natten tycker jag att det är betydligt bättre att skicka ett sms till chefsassistenten om frånvaro och att hen i sin tur meddelar mina kollegor samt chef. Att spy fram till 05:30 för att ställa ett larm till klockan åtta bara för att ringa in frånvaron känns otroligt onödigt. Är väldigt glad att jag jobbar i en organisation där sms är helt accepterat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 239
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
437
Senast: LadySara
·
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka