Sjuka barn vs dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Ärligt, hur många har någon gång skickat iväg sitt sjuka barn med alvedon i kroppen till dagis? Jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin gjort något dyl och kommer aldrig att göra det. Och jag har hittills inte hört talas om någon omständighet som skulle kunna rättfärdiga det...
Jag tycker att det är synd om barnet som ska behöva vara på dagis när det är sjukt, jag tycker att det är hopplöst när de smittar ner andra barn och jag blir ledsen när det är föräldrar som anser att jobbet är viktigare än barnen.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

DE är vanligare än du kan tro...
Tyvärr!
Jag har mött otaliga barn som varit fullproppad av typ alvedon, men det brukar visa sig under dagen.
den erfarenhet jag har, är inte att föräldrar tycker att jobbet är viktigare, utan att föräldrar tycker att det är "dö trist" att vara hemma med sjuka barn:angel:
"man blir så låst hemma....."

* jenny * inte längre dagisfröken....
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Men hjälp, det låter ju inte direkt som något moget föräldraansvar...
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag skulle aldrig skicka iväg sjukt barn till dagis.
Eller jag har skickat sonen till dagis, och det senare visat sig att han är sjuk.
Men skulle inte om jag märkte att barnet mådde dåligt göra så.
Är gärna hemma en dag extra så han hinner bli frisk på riktigt.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Nä inte doping, men senast idag var jag där med snoriga lite hostande feberfria ungar och fick "godkänt" :p

De är ju förkylda JÄMT ! (i alla fall i den minstas ålder) Smittrisken är meningslös att ta hänsyn till, virusarna smittar INNAN febern kommer.

Men är de pigga får de gå till dagis. En allmänpåverkad unge kan man ju inte dra dit, de har ju inte vett att vila med lek omkring sig.

Jobbigast är den där karensdagen de har efter att barnet är friskt. Helt i onödan dessutom :p Ett sjukt barn kan jag ta med på jobbet en period eller jobba hemma med, men en frisk som inte fått rasta av sig på flera dagar hujedamig! Och inte kan man VABa då heller, väl?
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Men är de pigga får de gå till dagis. En allmänpåverkad unge kan man ju inte dra dit, de har ju inte vett att vila med lek omkring sig.

Jobbigast är den där karensdagen de har efter att barnet är friskt. Helt i onödan dessutom :p Ett sjukt barn kan jag ta med på jobbet en period eller jobba hemma med, men en frisk som inte fått rasta av sig på flera dagar hujedamig! Och inte kan man VABa då heller, väl?

Inte vett att vila??? VAR ska de vila? Det är ju som sagt lek överallt runtomkring. DE kan inte gärna stänga in sig i personalrummet och sova en kvart...

Du måste väl kunna VAB:a om dagis anser barnet sjukt nog att inte få komma dit även om du tycker det är friskt, du har ju inget val. Det måste vara en oupptäckt gråzon (tipsa inte regeringen om detta).
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag tror att många föräldrar använder alvedon för att inte behöva VAB:a en hel dag ;) (Eller jag vet!)

Likaså finns det föräldrar som låter barnen gå till förskolan trots att barnet spytt dagen innan eller på natten. Det händer ju som sagt att man får torka spyor också...

Ofta brukar barnen själva säga att de fått "medicin" eller att "jag kräktes i natt" :angel: (Iaf de som är stora nog att prata själva)
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Iofs brukar min lilla sova mitt i röran, ute. Och han skulle säkert kunna göra det längre, om personalen försökte söva om honom.

Men det är ju knappast deras jobb att ta hand om SJUKA barn!

Jag är ingen VAB-expert, vi har tagit ut EN dag hittills och den lyckades jag inte anmäla till fk (bara till jobbet) så jag fick bara löneavdrag :p

Men jag kan ju inte för mitt samvetes skull vara hemma med ett FRISKT barn, som jag måste gå ut och leka med. Då har man ju liksom en bonusdag typ semester med barnet och vårdar det knappast.

Jag kan ju ta LEDIGT för jag har kompberg, men VAB ? Gör folk det ?
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

*KL*
Men om man inte har ett "kompberg" så måste ju VAB vara enda möjligheten om man ska vara hemma med barnet en extra dag efter att det varit sjukt?! Och varför är "hemma en extra dag" helt onödigt? Om det är så borde väl förskolepersonalen upplysas om detta? /Sar (totalt okunnig om "VAB-världen")
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jo jag fattar ju att folk fuskar, men trodde att det typ var att de VABade och ändå lämnade barn på dagis och själva gick hem och sov eller nåt. Inte att de tog ledigt ihop med barnet och gjorde något (som arbetskamraterna kunde se eller få rapport om, hur pinsamt är inte det då? I den har "staden" vet säkert halva min arbetsplats redan att jag och barnen handlade i "fel" butik - Willys - idag efter jobbet)

Sar: En extra dag kan vara motiverat vid magsjuka som man ju kan återsmittas av.

Men förkylningar - det gör nog varken från eller till. De smittar mest i början. Jag skulle tro att det är omtanke om barnen - eftersom föräldrar uppenbarligen tänjer på hur sjuka de är så får de inte slänga dit dem första dagen de står på benen igen och kanske inte ÄR friska.

Kompberget är en prioriteringsfråga. Jag har genom att jobba större delen av sommaren samlat på mig tid att kunna ta ut när det behövs. På sommaren kan man ju lätt jobba 4-6 timmar och ändå hinna med nästan en hel ljus dag :)


OT: F-n vad jobbigt med Willys förresten. Det finns bara tex inte grejor gjorda på SVENSKT kött. Tror dom man är tappad bakom en vagn och köper "packad i Sverige" :smirk:
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Där jag har jobbat har vi alltid pratat om att "en extra dag hemma" är viktigt, de står även i de papper som BVC skickat ut till förskolan med råd om olika sjukdomstillstånd.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag köper att man skickar iväg en snorig och hostande unge som är helt pigg i övrigt, det har jag oxå gjort, annars skulle hon inte ha fått gått mer än någon dag första året... Men att ge barnet alvedon och sen skicka till dagis...

Och visst man känner sitt barn bäst själv, men det verkar vara många föräldrar som inte vill känna sitt barn... Den där extra karensdagen kanske behövs för att barnet inte ska ta helt slut på dagis... För även om det inte har feber så kan de ju fortfarande känna sig lite hängig... Och eftersom dagis ställer de kraven så är det inte heller något problem att ta ut VAB heller.
Och för att vara ärlig så vet jag inte om jag skulle tycka att det var fusk att ta ut VAB för att göra något med barnet, det kanske är just det barnet behöver.

Nu har ju inte jag tagit ut en enda VAB dag alls, eftersom det enbart skulle krångla till det... Jag jobbar när jag kan, och det kan även fungera med sjukt barn hemma, eller oxå får jag vänta till karln kommer hem. Men då har inte jag en vanlig jobbsituation heller.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Oj, nej det har vi aldrig gjort.
Jag tillhör ju den sortens förälder som istället blir lite irriterad om de inte ringer när/om nån av ungarna verkar hängig. Har hänt att vi fått höra vid hämtning. Tycker han verkar lite varm och nu i em. så har han varit lugnare än innan. Du skulle ju ändå komma nu, så tycker inte det gjorde nåt om han var kvar de två timmarna till hämtning..

Är ganska noga med att de ska vara hemma ett dygn efter att de blivit feberfria. Jag vill att våra barn ska må bra då de är iväg. Vill inte få skit för att våra ungar smittar i onödan.
Sen blir jag skitförbannad på föräldrar som lämnar sina ungar, med hosta, snuva och glansiga ögon och feber. Jag vill för sjutton gubbar inte behöva vabba i onödan heller!
En gång hade vi en flicka i gruppen, hon fick några utslag på händer och huvud. Efter två veckor talade mamman om för personal att det var ringorm hon hade!!!! :eek: :devil: (hon hade vetat om att flickan blivit utsatt för smittan vid ett ladugårdsbesök. Men ändå struntat i att gå till läkaren omg.)

Nej, skärpning till alla föräldrar som skickar krassliga barn!

Och :bow: till er som stannar hemma med dito ungar.

/Jennie som haft barnaskaran hemma i snart 14 dagar.....
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Självklar vab!!! Förskolans regel är ju "frisk" ett dygn innan återgång.
Det har ju med sjukdomen att göra, inte att du vill vara hemma å lata dig!

'Men att ta vab för att göra något med frisk unge???? När vi är på sista sjukdag dvs då barnet rimligen är frisk... Så håller vi oss hemma. Jag tolkar det så att man ska ju kunna vara säker på att barnet är ex. feberfritt osv innan återgång
 
Senast ändrad:
Sv: Sjuka barn vs dagis

Att hålla sig inne i onödan en liten lgh med ett (läs mitt) barn som samlat på sig rörelsebehov under flera sjukdomsdagar i samma lilla lgh - det är inget jag utsätter mig för :eek: De är vana att vara ute MYCKET !
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

ja men nog kan man väl "vabba" även om man går ut en stund med barnet? så petig kan man väl inte vara.
Den sk. karensdagen måste man ju kunna utnyttja till att mysa lite extra, dom dagarna som barnet är riktigt sjukt, blir det ju mest vård och passa upp, första feberfria dagen med ett "någotsånär" friskt barn är ju en bonusdag...:)

liten lägenhet eller inte, nog kan man väl roa ett barn:idea:

* Jenny *
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Jag anser oxå att man mycket väl kan vara ute en stund även om man vabbar, frisk luft är ju bra även för sjuka barn! Fast jag kan förstå om det är lite känsligt i en småstad, här är det ju liksom ingen som ser om de är ute och leker en stund...
Jag menar även om man själv är hemma sjuk från jobbet så betyder ju inte det att man inte rör sig från sägen. Man kan ju vara för sjuk för att jobba, men ändå vara tvungen att handla något för att överleva... ;)
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Oj, formulerade mig slarvigt. Med hemma menade jag givetvis inte att man måste sitta inne och glo. Vad jag menade är att jag åker inte iväg någonstans. Affär, lekpark eller så.
 
Sv: Sjuka barn vs dagis

Men går vi ut genom dörren så är vi uppe på stan eller vid stranden, fullt offentliga ;)

Jag skulle inte fixa att smita från jobbet för att vara med ett FRISKT barn. OK att man ska vårda sitt sjuka barn själv och det VILL man ju så man har koll på det. Men är det friskt kan det ju passas av någon annan än förälder.

Om jag då väljer att vara ledig på dagisets krav-dag borde jag ju betala det själv. Jag får väl inte VAB:a när dagis har studiedagar, tycker det är ungefär samma situation.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp