Sjuk, hur gör man med ridningen?

Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

*kl*

Jag har ett fysiskt tungt arbete och är jag sjuk så rider jag inte. Har en snäll stallägare som hjälper till att mocka om det behövs.

Är jag så pass att jag orkar fixa stallet men inte rida så stannar jag hemma tills jag orkat rida. Min måttstock är att orkar jag rida och sköta stallet utan att bli utmattad så orkar jag jobba också.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag är sällan så sjuk att jag inte kan rida. Men är jag det ber jag antingen någon jag känner rida/tömköra/longera, eller så vilar hon, eller så rider jag lite lätt efter bästa förmåga.

Men min står också på lösdrift så känns mer ok att låta vila än om den står på box.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

*kl*
Jag låter min vila om jag är ordentligt sjuk. Red hubertusjakt när jag var tokförkyld för ett par år sen och fick lunginflammation och var jättedålig i flera veckor efteråt så efter det har jag vett att ta det lite lugnare :grin:.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Beroende på hur sjuk jag är så åker jag antingen ut och longerar, låter henne vila och märker jag att det drar ut på tiden så kollar jag med medryttaren eller ber min tränare rida.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Har lite av den måttstocken oxå. Åkte till stallet igår med målet för att se om jag orkade jobba, blev jag inte trött/snurrig av fix i stallet kunde jag sen gå vidare till jobbet:angel:

E jag riktigt förkyld kan jag tänka mig att rida ut en sväng i skritt. Men det beror på hur jobbig min hund är. Lättare att ge henne en längre promenad från hästryggen där jag mer eller mindre bara åker med, än att aktivt gå från marken.

Annars kan jag höra med medryttaren om hon kan ta hästen någon/några dagar mer en tid. Samt höra med några andra tjejer i stallet om dom kan ta henne lite.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag ser rött mot folk som tex sjukar sig från jobbet men ändå åker och rider, det är sinnessjukt!

Det kan också ha med smittorisken att göra. Vissa ställen inom vården (tex) vill att man håller sig hemma vid förkylning. Varför ska man då skippa att rida?
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

*kl*

Precis!

Jag jobbar inom vården och vi får inte komma och jobba innan vi varit symtomfria i 48 timmar.
Under dom 48 timmarna rider jag iaf!
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag rider inte alls!
Jag anstränger mig inte för då försvinner sjukdomen snabbare!

Jag ser rött mot folk som tex sjukar sig från jobbet men ändå åker och rider, det är sinnessjukt!

*kl*

Lite off topic men...

Hur resonerar ni om sjukfrånvaro från jobbet och hästskötsel?

Jag rider absolut inte om jag är sjuk från jobbet och har kolossala samvetskval för att jag är tvungen att åka till stallet och mocka och göra mat. Tror att försäkringskassan ska upptäcka att jag är ute o far.

Tänker i samma banor. När jag gick i grundskola och var hemma från skolan fick jag inte ens rida förrän dagen innan jag skulle tillbaka till skolan max, om jag var helt symptomfri den dagen (har aldirg blivit tillbakaskickad till skolan sådär meningslöst "nästanfrisk").

Ang att mocka osv så ser jag det som en självklarhet att det är ok! Vissa saker måste göras när man har djur, det får jobbet fatta punkt slut. Men att rida eller göra annat "onödigt" arbete i stallet, nej det har jag inte mage till om jag sjukanmält mig.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Min vilar när jag är sjuk. Han behöver egentligen gå för att hålla humöret på topp;) men jag får inte dåligt samvete för det. Rent ridmässigt blir han inte lidande, däremot blir han inte lika rolig från marken..

Det är sånt som händer. En ofrivillig men naturlig vila.
Skulle aldrig drömma om att gå ut och rida när man saknas på jobbet... Mocka kravlöst, borsta lite eller så,visst, men inget arbete av hästen.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Hur gör ni med ridningen när ni är sjuka? Tänker mestadels på kortidssjukdomar som tex förkylningar, feber och liknande.
Rider ni hästarna fullt ut som vanligt?

Jag har själv varit sjuk i ca en vecka nu och det har mina hästar också blivit lidande av eftersom jag inte orkat rida dem lika mycket :( Har en pigg häst som helst ska gå 5 pass i veckan för att hon ska bli nöjd, men under denna veckan som jag varit sjuk har hon endast blivit motionerad två gånger och jag känner hur min skuldkänsla börjar krypa fram.

Så hur löser ni det när ni är sjuka? :crazy:


Min går på lösdrift i kuperad hage och med polare - så honom går det ingen större nöd på om jag inte rider.

Man ska prioritera sin hälsa! Hellre sjukskriven några dagar med minsta möjliga anstängning för att därefter bli frisk...än att dra på sig en större infektion som kanske innebär veckor av sjukdom och/eller medicinering.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Det kan också ha med smittorisken att göra. Vissa ställen inom vården (tex) vill att man håller sig hemma vid förkylning. Varför ska man då skippa att rida?

Då är man hemma och gör så lite som möjligt för att få sin förkylning att försvinna! Finns lika många fungerande huskurar som det finns människor! Jag ser även rött mot folk som kommer uppenbart sjuka till jobbet och smittar ned alla andra också :mad:
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag är så sällan sjuk så jag minns inte ens senaste gången jag var hemma pga sjukdom á la förkylning, influensa eller vad som. Däremot har jag återkommande migränliknande huvudvärk där jag bara ligger i sängan med täcket över huvudet, kan knappt stå upprätt utan måste stå och gå framåtlutad. I de lägena gör jag bara det jag absolut måste, mockar, ger mat och tar en snabbkoll att hästen är okej. Absolut ingen ridning eller träning.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Håller helt med och 80 procent av folk inträden jobbar knappast inom vården heller ;)
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Jag är typ aldrig sjuk, iaf inte mer än nån dag åt gången max. Är jag risig kanske jag skippar ridningen den dagen, max 2 dagar i rad brukar det bli. Oftast rider jag ändå, lite lugnare.

Mocka och greja måste man ju ändå så oftast går väl orken åt till det om man är sjuk. Är jag hemma från jobbet för att jag är dålig så rider jag inte men fixa måste man ju ändå om man inte kan få hjälp.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

kl
Är jag hemma från jobbet så är jag så sjuk att rida är otänkbart ändå. Men tar ändå hand om hästarna som vanligt.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Hej!

Jag har fått lära mig acceptera att min kropp blir etter värre när jag pressar den om jag är sjuk. Så jag tar det lugnt, kanske går ut och skrittar, men oftat gör jag bara det nödvändigaste och inget mer. Häst mår inte dåligt av att ta det lugnt några dagar, hon mår sämre när jag är borta med luftrörskatarr i flera veckor. :-)

/Lavinia
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Är jag förkyld rider jag, men mindre intensivt. Mera uteritter. Har jag feber är jag helt ur spel så då får hästarna drälla i hagen. Nu har jag en häst som inte bryr sig alls om hon inte rids på några dagar. Har man en som behöver ridas får man leta annan ryttare.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

Då är man hemma och gör så lite som möjligt för att få sin förkylning att försvinna!

Oj vad du hade avskytt mig ;) På ett vanligt arbete krävs det skyhög feber eller kräkningar för att jag ska stanna hemma, och då stannar jag även då hemma från stallet. Då kommer jag helt enkelt inte ur sängen.

Om mitt arbete säger åt mig att vara hemma trots att jag är pigg (en förkylning gör ingen skillnad i min vardag) så åker jag till stallet. Det är arbetsgivaren som säger åt mig att inte komma dit, inte jag.

Jag ligger inte hemma och åmar mig med snorig näsa och lite hosta.. Skulle jag inte åka till stallet skulle jag ändå ut och springa eller liknande, av ren rastlöshet.
 
Sv: Sjuk, hur gör man med ridningen?

KL*

Jag sätter lillesyrran i arbete =P
Hon får rida och fixa hästen om jag är sjuk =P
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp