Sjuk häst?

Sv: Sjuk häst?

Kan ju vara gräset också ja. Eftersom det är lite grönt också..

Nej sa att vi testar med mycket hö. Och hon börjar faktiskt ta sig redan så det funkar ju! Får se hur det fortsätter men om det fortsätter bra så väntar jag med lucern tills nästa sommar :)

Återigen, så lider ingen akut brist om man måste plocka bort det ett tag.

Om det är just betforen som ställer till det då? Därför är det ju väldigt viktigt att kunna utesluta så mycket som möjligt.

Bara för att något alltid funkat i matväg behöver det inte göra det för alltid, hästar kan precis som vi utveckla överkänslighet/allergi. Likaså så kan grovfoder i kombination med ett fodermedel ställa till det, tex annat parti av grovfoder med annat innehål fast man behåller samma slags fodermedel på tillskottssidan osv. Som tidigare nämnt..det finns hundra olika anledningar till varför magen raserar men simplaste är nog ändå att helt låta foderstaten bestå av grovfodret för att kunna se om det är grovfodret eller tillskotts/kraftfodret som orsakar magproblemet

Socker är vanskligt för hästmagar, jag hade absolut plockat bort betfor också. Det är många hästar som reagerar negativt på socker.

Men har du förslag på hur jag får i henne magnesium och biotin då? För det måste hon ha.
Innan hon fick magnesium hade hon brunster från helvetet typ, man kunde inte stå med henne gången och göra vid inför träning utan att bli mosad mot väggen för att hon inte kunde stå stilla.. Så om jag slutar ge henne de så innebär det även att jag får sluta rida henne eftersom det inte går att göra vid henne då. Och så brunstar hon typ hela tiden också...

Det är ingen rolig häst utan magnesium. Verkligen tur att hon svarar bra det!

Jag hade inte gett tillskott medan hästen är så dålig som du beskriver. Det måste ju utredas på något sätt, för att stabilisera tarmflora (se länken).

OM du tvunget vill riskera att ge, prova med pyttelite äpplemos (osockrad), en matsked eller så.

massor av olika råd

Jag tror inte att det är gräset. Det har inte varit kallt på länge utan snarare ganska varmt och varför skulle gräs plötsligt blivit farligt (om det inte handlar om gräs som varit utsatt för frost). Betfibrer är bra för hästens tarmar. Det hjälper till att hålla en bra balans mellan mikroorganismerna och det är just denna balans som antagligen är anledningen till att hästen är lös i magen (eller möjligen för mkt frostgräs som också kan rubba balansen och ge fel sorts bakterier i tarmen). Däremot kan den kanske reagera på melassen som är i betfor. Jag hade fortsatt att ge den betfor men sköljt ur den med vatten och inte gett vattnet. Sedan hade jag också slutat genast med korn. Det gäller att få rätt på detta i tid.

Även om den har ätit ensilage tidigare så är ju varje bal en ny sammansättning och det kan vara det som den reagerar på.

Hoppas du får rätt på det!

Äppelmos osockrat kan vara en idé.

Men altså är hästen så hysteriskt knäpp utan magnesium så kanske en undersökning av hästen är på sin plats?

Likaså biotin är inget mirakelmedel som ger effekt på ett par dagar utan det tar månader om det ens fungerar på hästen för det är inte alla det funkar på. Hur som måste man ge det i månader för att kunna påvisa resultat.

Inget av dessa ska altså normalt sett vara någon fara att inte ge i tex 2-3 veckor eller liknande. Därför har jag i denna situation lite svårt att se "måste ha" eftersom att hästen har problem med magen och du måste ju ta reda på av vad!

Det finns ingen garanti för att det ens är foderrelaterat - kanske är det mer komplicerat än så med problem i matsmältningssystemet?
Är hästen stressad av sig i grunden?? Hormonella problem är ju något man borde undersöka i alla fall om man inte gjort det förr. Jag är i alla fall helt övertygad om att vi inte ska rikta in oss på att fodra bort problem utan ta reda på grundorsaken i stället i första hand och eliminera det.

Senast ändrad:

Alltså det är ju inte så att det bara rinner. Idag var det så en gång utav 5 typ. Som jag skrivit innan så ligger det nya högar i hagen också. Så det är ju inte bara löst som kommer. Så så himla dålig är hon ju inte. Men jag vill inte att hon ska bli sämre!

Ska sluta ge henne korn, och ge henne en mindre mängd betfor till att börja med. Så får jag se om hon blir bättre. Nu ska dom komma in på måndag eller tisdag så då kommer hon inte kunna äta gräs lika mycket heller.

Det har ju varit frost här någon natt. Men det var för någon vecka sedan. Dock så är det ju samma gräs fortfarande.

Biotin har hon fått sedan slutet av juli och har fått jätte fina hovar efter det. (Det nya som växer ut då)
Hon har väldigt dålig kvalité på det längst ner. Massa sprickor och hålor. Så det är lite ett måste att hon får det också..

Om hästen upplevs som bättre med magnesium, beror ju underligheten på brist på magnesium (som försvinner när hästen får tillskott). Underskott på magnesium lär knappast ligga i generna.

Har haft en märr som gick med magnesiumunderskott och var fullständigt elektrisk utan rätt dos, men det hade inte med generna att göra. Hennes läggning var en smula skvättig, men blev totalfnoskig med underskottet.

Det som börjat förändras i gräset härnere är att det ruttnar undan bitvis nu när det vissnat ner och blir blött efter natten och regnandet. Får hästen i sig det, blir den dålig i magen.

Magnesium kan användas till hästar med mycket nerver för att lugna dem lite. Det är just därför vi använder det. Lyckligt vis har det även lugnat hennes brunster så vi slipper ge ännu ett tillskott för dem. Hon fick annat för det hos tidigare ägare.

Hon är efter maistic och hans avkommor är kända för att vara lite extra nerviga och tittiga. Speciellt fux stona. Vilket just min lilla dam är!

Det är ju inte så att hon inte äter gräset. För det gör väl alla hästar?
Sen är ju hennes hage super lerig så jag vet inte om det kan ha gjort något med gräset också.
Ser man om gräset är dåligt?

Senast ändrad:

Jo, som sagt: jag har haft en själv. Men det är inget undermedel i sig, och en överdosering av magnesium ger samma resultat som ett underskott. Det är därför väldigt viktigt att göra uppehåll i givorna, för att utvärdera.

Det är alltså inget allmänt lugnande medel, det fungerar inte lugnande på en nervig häst om inte hästen ifråga har en brist.

Eftersom vi har fått tips av veterinär att ge henne det för att jag ska kunna hantera hästen och för att inte hästen ska må dåligt så tror jag på dem.

Vi hade en veterinär senast i fredags ute hos oss och pratade även då om fodret och sa att hon får magnesium vilket hon då tyckte var jätte bra. Hon sa även att den förra ägaren hade gett hästen det.

Använder det heller inte som något lugnande. Använder det för att hålla nerverna i styr. Hon är fortfarande en pigg och vaken häst. Men med lite bättre koll på nerverna.

Det känns som att du just nu lever för att kritisera allt jag skriver så jag slutar svara dig nu. För just med detta vet jag faktiskt vad jag gör.

Jag tycker du ska vända dig till en veterinär, om du tycker att det känns bättre än att ta tips från flera av oss här som har liknande åsikter i frågan.

Veterinären kanske har det bästa svaret för er - ring och rådfråga om du inte passade på att fråga i fredags vad denne ansåg om hästens problem.

I överlag tycker jag det är lite märkligt på detta forum, att så fort åsikterna inte passar i ämnet så ska man sluta svara/sluta lyssna på de som är av annan åsikt - varför? Detta är ett diskussionsforum, inte ett facit och varför ställa frågan på ett forum om man bara förväntar sig att få de svar man själv vill ha eller inte kan ta att andra har andra erfarenheter, upplevelser eller åsikter.
Tåls att fundera på tycker jag.

Bara för att åsikter går isär, behöver man inte vara otrevlig för det i person.

Senast ändrad:

Jag kritiserar inte dig, jag berättar det jag fått info om, det jag själv upplevt och det som finns att läsa på nätet (se länkar).

Det finns mycket kunskap här på nätet, och de råd du har fått går alla i samma linje. Den det handlar om här är din häst, och din häst gissar jag förtjänar det bästa. Som du säkert ser i länken är det allvarligt med även mindre problem i mage/tarm, det är därför viktigt att försöka få rätt på det så snart som möjligt.

I överlag tycker jag det är lite märkligt på detta forum, att så fort åsikterna inte passar i ämnet så ska man sluta svara/sluta lyssna på de som är av annan åsikt - varför? Detta är ett diskussionsforum, inte ett facit och varför ställa frågan på ett forum om man bara förväntar sig att få de svar man själv vill ha eller inte kan ta att andra har andra erfarenheter, upplevelser eller åsikter.
Tåls att fundera på tycker jag.

Bara för att åsikter går isär, behöver man inte vara otrevlig för det i person.

Fast har du sett TS andra tråd? Det är ganska många som går ganska hårt åt TS och jag skulle tro att det är det som får henne att sätta ner foten nu.

Det är ju så nu att här frågar jag vad jag kan göra åt min hästs mage. Det har jag fått bra råd om som jag ska testa.

Sen att jag råkar nämna att hon får magnesium ja.. Då finns de ju dem som måste påpeka detta.
Det är ett utav få grejor jag verkligen vet min häst behöver.

Veterinärer, 3 st har sagt att det är bra för henne. Och lovisaleonora_ har varit negativ mot mig i en annan tråd. Det är därför jag skriver som jag gör mot henne.

Som sagt, när det gäller magnesium så vet jag vad jag gör.

Börja med att kolla över hagen om det är mycket ogräs eller annat som hon kan tänkas plocka i sig. Det är vanligt att hästarna äter sådant nu som de vanligtvis inte skulle äta och då blir de lätt dåliga i magen. Kolla också så att vattenbaljan är ren och fräsch och att hon alltid har friskt vatten så att inte det är förorenat på något sätt eller att hon dricker ur vattenpölar istället.
I ditt fall kanske du kan lösa pillandet med oätliga växter med att ge henne fri tillgång på ensilage? Hon behöver ju gå upp i vikt och då är också risken mindre att hon plockar i sig sådant som hon inte borde av det som växer i hagen. Om du inte kan ge henne fritillgång på hö eller ensilage så lägg in sly av t.ex. asp eller ask. Gran brukar de också tycka om men det ska inte ges till dräktiga ston. Gran kan färga kisset rött så att du inte blir rädd om hon börjar kissa blodrött efter att ha ätit mycket gran. Sly innehåller mycket fibrer förutom att det ger sysselsättning.

Vanliga orsaker till att hästar blir dåliga i magen är som jag skrev ovan att de plockar i sig sådant de inte bör äta i hagen. De kan också bli dåliga av frost nupet gräs. Finns det något äppelträd i hagen eller kan det vara så att någon lägger in äpplen till henne? Det kan också ge problem med magen precis som för mycket morötter. Ytterligare en sak som kan ge problem är om hästen inte får tillräckligt med fibrer. Det löser man enklast genom att ge mer grovfoder såsom hö, ensilage och/eller halm. De kan också bli dåliga i magen av att deras grovfoder är av dålig kvalité. Det ser man ibland inte med blotta ögat utan det kan vara bakterier eller mögel som inte syns. Om det skulle vara så att fler hästar blir dåliga i magen så kan det vara ide att skicka in ett prov av grovfodret på hygienisk analys så att ni får veta om det är tjänligt eller inte.

Jag föreslår att du tar bort kornet och även betforn. Vissa hästar reagerar med diarré på betfor. Kornet föreslår jag att du tar bort eftersom det är väldigt hårdsmält och nu när hon är dålig i magen så blir det ju inte enklare för henne att smälta det precis. Sedan ökar du på ensilaget och ger så mycket som hon orkar äta så att hon inte går och pillar med annat som växer i hagen. Du kan också köpa yea-sac, det hjälper till att få och behålla en bra tarmflora och minskar på så vis också risken för diarré och kolik. Det finns att köpa hos svenska foder. Fil och andra mjölkprodukter ska man absolut inte ge till hästar eftersom de är laktosintoleranta så det kan istället ge ännu värre diarré och kolik. Om det blir värre, hon blir allmänpåverkad eller om hon inte blir bättre på en vecka eller två så ring en veterinär och fråga om råd.

Blir hon bra av detta ovan så prova försiktigt att vänja in betforn igen och blötlägg den då med jättemycket vatten som du sedan häller bort så försvinner en del av sockret och bara de nyttiga fibrerna blir kvar. (Eller köp speedi beet eller kwikbeet istället. Det är samma som betfor men utan tillsatt melass.) Ge bara någon dl (alltså torr vikt som du sedan blötlägger) i början och öka försiktigt så att du ser så att inte diarrén kommer tillbaka. Gör den det så tål hon helt enkelt inte betfor längre. Så kan det tyvärr bli ibland. Om hon inte reagerar med diarré så höj istället betfor givan för att ge henne korn. Korn innehåller 11 mj och 90 smb rp och betfor innehåller 11,5 mj och 56 smb rp så om du ger mer betfor så kan du strunta i kornet. Betfor innehåller ungefär lika mycket energi som korn gör men mindre protein men eftersom hon behöver upp i vikt så kan du ju höja givan av betfor så att du kommer upp i samma proteingiva som du hade tidigare med kornet. Om det skulle vara så att hon behöver mer protein så skulle jag föreslå att du ger henne potatisprotein istället. Potatisprotein innehåller 13,1 mj och 685 smb rp så det behöver man ju bara ge väldigt lite utav. Förhoppningsvis har stallägaren skickat in grovfodret för analys snart så att du kan räkna ut en korrekt foderstat så att du slipper gissa vad hon behöver.

För att få i henne mineralerna och biotinet under tiden som du tar bort betforn så kan du antingen lösa upp det i vatten och spruta in det i munnen eller så gör som någon förslog här ovan att blanda det med lite osockrat äppelmos.

Tack för ditt svar!

Jag ska kolla igenom hagen. Kan finnas ogräs där som hon äter på.. Hon får väldigt mycket hö redan, och hon är ingen snabbätare direkt. Sen är det svårt att fylla på då dom flesta jobbar i andra städer!

Jag ska testa ta bort kornet till en början då det är det som är det nya. Om inte det blir bättre så tar jag bort betforen. Hur lång tid ska jag ge det? Räcker det att vänta några dagar bara eller det behöver en vecka?

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 423
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 555
Senast: MM
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 148
Senast: Hemi
·
Foder & Strö Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp. Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen...
2
Svar
21
· Visningar
9 453
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka