Trött häst?

Jag tycker många blir slöa och trötta första veckorna på bete dygnet runt. Är det dessutom varmt så blir de ju ännu slöare. Det är troligtvis bara det! Men du håller ju koll så om han verkar rent sjuk eller att det blir värre märker du det nog! Han kan kanske sova inne några nätter så ser du ju?

Fast TS har ju redan svarat på det att hästen gått ute sen april så det handlar ju inte om det.
Jag hade väldigt seriöst tagit i beaktning att 3 åringen är inne i ngn växtfas, eller allmänt trött, om den är så ung och hållts igång nu vilket den gjort ett tag. Det verkar även TS ha tagit fasta på.

allmänt ang. svullna runt ögonen av flugor osv som flera skrivit om:
det är väl ngt man åtgärdar och undviker isåfall? de ska inte bli svullna i ögonen av insekter, då får man se till att skydda dem. Tror knappast det är en faktor i sammanhanget dock öht, TS lär nog kunna känna att hästen är allmänt hågsen utan att det handlar om formen på ögonlocken.....? :( det får man ju hoppas alla samtliga kan också, förstår inte öht kommentarerna i sammanhanget att det skulle ha med saken att göra.

Hästen kommer behandlas som en sommartrött/växande häst.

Med andra ord, gå i hagen och käka gräs, komma in under den varmaste tiden på dygnet för att få lite vila. Det verkade väldigt uppskattat av honom idag.
Närmsta månaden kommer han bara gå och skrota i sin hage.

Förra sommaren var min ute dygnet runt i ca 2 månader. Då kändes hon betydligt tröttare än denna sommaren när jag valt att ha henne inne på nätterna.

Upplever inte henne seg eller trött, även om vi rider på en varm dag nu när hon får komma in nattetid

Sommartrötthet
Växtfas

Nåt i foderväg? (brist el överskott)

I foderväg får han lite mineraler, något äpple och morot och lite av kraffts blå müsli som godis efter han varit inne. Dom har saltsten ute i hagen som jag såg honom slicka på senast igår.

I foderväg får han lite mineraler, något äpple och morot och lite av kraffts blå müsli som godis efter han varit inne. Dom har saltsten ute i hagen som jag såg honom slicka på senast igår.

På bete är ju alltid sånt svårare men var mer en allmän reflektion som ju faktiskt kan bidra.
Många är ju otroligt trötta den första perioden av betet.

Brukar ni ha analys på grovfodret och går hästarna på närliggande marker där det slås kan det ju vara en liten fingervisning iaf tex.

På bete är ju alltid sånt svårare men var mer en allmän reflektion som ju faktiskt kan bidra.
Många är ju otroligt trötta den första perioden av betet.

Brukar ni ha analys på grovfodret och går hästarna på närliggande marker där det slås kan det ju vara en liten fingervisning iaf tex.

Vi har analysen hö men det kommer inte från dessa trakter. Tvivlar dock inte på att gräset är bra mycket näringsrikare då höet innehöll en kvot på hela 3,45..
Han har troligtvis laddat på reserverna efter vintern.

Mitt sto blir trött varje sommar. Hon är en väldigt vaken häst,är den som vaktar på faror mycket.
Hon går ute dygnet runt nu sen två veckor tillbaka och märker redan av det. Annars brukar de ta en månad men nu är de ny sommarhage på nytt ställe.
Hon är seg i ridningen och ser trött ut, inte alls sig själv, när jag tidigare år tagit inne henne för vila är hon en helt annan häst några dagar. Får se hur vi gör iår när betet aär långt från stallet. Skulle vilja ha hem henne redan nu men samtidigt vill jag ju att hon ska få gå på bete. Tar en tid i taget framöver och ser hur de utvecklas med tröttheten.
Nästa år blir de nog att köra perioder med dygnet runt bete och vila för att hon alls ska orka...

Jag önskar att min var lite sommartrött, skulle passa bra när vi ska börja köra in henne :D

Men hon har inte varit inne från hagen sedan treårs.

Min häst har också varit lite trött den sista veckan. Har kopplat det med att det varit så varmt. Dom dricker bra båda två så jag är inte orolig :) De får komma in och vila från värme och flugor en stund nästan varje dag. Han brukar vara pigg och glad vid ridning som vanligt, men lite slöare allmänt :)

Han var mycket piggare igår när det var rätt så svalt ute. Kom galopperandes till mig när jag ropade in honom :)

Nu står han inne och mumsar hö och verkar nöjd med det och såg mycket piggare ut idag också.

Känner mig så jävla nojjig som hästägare men han är ju min bebis och bästa vän :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Bufera
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar