Sjuk häst?

Sv: Sjuk häst?

Det kan dröja ganska lång tid innan magen stabiliserar sig. Ger ni hö eller hösilage? Vet du några analysvärden?

Bara hösilaget kan ju göra henne lös i magen, jag har haft en häst som inte kunde äta ensilage/hösilage alls, hon var konstant dålig i magen av det. Som jag skrev innan så hade jag testat att ge bakjäst, 1 paket/dag.

Analysen på hösilaget är ju viktigt för att se om hon får i sig vad hon behöver.

Hennes bajs är ju grönt. Det färgas väl av vad de äter? Är det inte gräs då? För om de färgas av hö blir det ju mer normal brunt.

Vad kan det annars vara som färgar det grönt? För det är nu det har blivit så. Innan har det varit normal färg..

Är inte jäst dåligt för dem? Vi kan ju inte äta jäst bara sådär..

Det är antagligen grönt för att det passerar för fort genom mag- och tarmsystemet.

Jäst innehåller levande bakterier som är bra för bakteriekulturen i hästens mage. Om du köper probiotika hos veterinären har det samma syfte, bara väldigt mycket dyrare och de torkade varianterna tycker inte jag har alls lika bra effekt som bakjäst.

Okej!
Så jag ska bara smula ner ett paket jäst i maten? Kanske ska börja med ett halvt..

Jag har inte läst dina andra trådar så det vet jag inget om.

Var väl kanske lite missuppfattat då, men ibland är det rätt ofta så i trådar har jag sett, folk ber om råd eller tips men slår sig sedan hårt ifrån de tips som ges för att svaren inte passar. Vanligt att man skyller på att man inte kan göra på ett visst sätt, inte har tid osv.

Men du har ju fått bra tips här, men annars så är ju en veterinär någon jättebra att fråga. Ibland är det ju bättre att lyssna på ett råd av en kunnig person också än att lyssna till 10 olika personer och testa 10 olika saker.

Jo det vet jag!

Jag testar lite olika. Om det ena inte fungerar testar jag nästa. Till slut blir det nog skitbra! :)

Jag skulle ge det minst en vecka iallafall för det tar ju ett tag för magen att stabilisera sig.
Jättebra att hon redan får mycket grovfoder. Kanske kan du komplettera med att slänga in lite sly? Då har hon ju det att tugga på om ensilaget skulle ta slut innan hon får en ny giva. Då minimeras ju risken att hon går och äter en massa äckligheter i hagen.

Okej, det ska jag kolla närmare på.

Gick en runda i hagen idag och där är ganska mycket ogräs. Bland annat någon växt med stora gröna löv.. Sökte p ogräs på google och de liknar dem på bild 13.

För det började ju när hon bytade hage..

Nej..
Jag ska ta bild på dom :)

Det är blad som är kanske 5 cm breda. Och inte så spetsiga, alltså mer runda avlånga. Ingen blomma på eller så.

Ja det kanske är det då. Rättså avlånga också?

Dock så ser det inte ut som att hon tuggat på några.

Det som fungerar bäst för min maghäst är mycket grovfoder, eftersom han är lättfödd får han 6 kg hö (TS 88%) och fri tillgång på halm. Hade han inte så svårt att hålla nere vikten på hade jag gladeligen gett honom så mycket hö han bara kunde äta.

Största bovarna för hans mage är gräs, silage och betfor. Gräs får han vänjas in på extremt försiktigt, tyvärr hjälper det inte alltid men grushage året runt tycker han inte är trevligt alls. Silage är som att beställa dålig mage och samma med betfor. Betfor innehåller ju dock en del fibrer som är bra för magen så man kan ju skölja det för att bli av med melassen, men jag har valt att köpa Speedi-Beet istället som är betfiber utan melass.

Så i kraftväg äter han 0,4 kg Speedi-Beet, 0,4 kg Krafft Muskel (han kan inte äta Hippos foder av någon anledning, ska tydligen vara så att en del kan reagera på bindemedlet när man googlar runt lite) samt mineraler och lite salt. Han kan inte ha saltsten eftersom han äter salt i en rasande fart då.

Men alla hästar är ju inte likadana, men om jag skulle råda över ytterligare en häst med känslig mage skulle steg 1 vara att ta bort allt utom grovfodret, kanske öka på grovfodret för att ge mer fibrer och sedan tillsätta en sak i taget under en längre tid för att se vad som påverkar negativt och inte.

Min "bild 13" om jag googlar på ogräs visar kirskål (eller kers, med ett annat namn). Den är ätlig för människor iaf, men inte särskilt god. Den står inte heller med på SVAs lista över giftiga växter, men har man en känslig häst som börjar stoppa i sig ogräs när gräset tar slut blir det ju ett foderbyte även om ogräset inte är giftigt eller ens onyttigt...

Jag har börjat med att ta bort kornet. Ger det en vecka. Om det inte är bättre tar jag bort betfor. Om det blir bättre då ska jag testa med sånt speedi-beet!

Det är ju sant om foderbytet! Hon kanske stoppar i sig det. Där är lite gräs i hagen, men det mesta är just nu täckt av lera..

När min häst får lite diarre, speciellt vid foderbyte och när de är dags för frost på nätterna ger jag den alltid vanlig bakjäst. (För osötade degar)

Det är billigare än tex Krafft Mag/Tarm men har samma jästbakterie och ger mer verkan då jästkulturen lever i kuberna.

Jag brukar ge 1-2 kuber/ dag beroende på hur mycket obalans det är i magen.

Nu idag har det inte alls varit löst. När jag mockade låg det bara ordentliga högar!

Och då har hon inte fått någon korn alls på tre dagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 423
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 555
Senast: MM
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 148
Senast: Hemi
·
Foder & Strö Min 32-åriga dam behöver min och ER hjälp. Hon är en islandshäst i hyfsat skick och pensionär, dvs "ansvarar" för ungdomarna i hagen...
2
Svar
21
· Visningar
9 453
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka