Sv: Sjuk häst?
Det som fungerar bäst för min maghäst är mycket grovfoder, eftersom han är lättfödd får han 6 kg hö (TS 88%) och fri tillgång på halm. Hade han inte så svårt att hålla nere vikten på hade jag gladeligen gett honom så mycket hö han bara kunde äta.
Största bovarna för hans mage är gräs, silage och betfor. Gräs får han vänjas in på extremt försiktigt, tyvärr hjälper det inte alltid men grushage året runt tycker han inte är trevligt alls. Silage är som att beställa dålig mage och samma med betfor. Betfor innehåller ju dock en del fibrer som är bra för magen så man kan ju skölja det för att bli av med melassen, men jag har valt att köpa Speedi-Beet istället som är betfiber utan melass.
Så i kraftväg äter han 0,4 kg Speedi-Beet, 0,4 kg Krafft Muskel (han kan inte äta Hippos foder av någon anledning, ska tydligen vara så att en del kan reagera på bindemedlet när man googlar runt lite) samt mineraler och lite salt. Han kan inte ha saltsten eftersom han äter salt i en rasande fart då.
Men alla hästar är ju inte likadana, men om jag skulle råda över ytterligare en häst med känslig mage skulle steg 1 vara att ta bort allt utom grovfodret, kanske öka på grovfodret för att ge mer fibrer och sedan tillsätta en sak i taget under en längre tid för att se vad som påverkar negativt och inte.