Sjuk häst, hjälp!

Bismark

Trådstartare
Grannens dotter kom upp till mig igår kväll och sa att hon hade hittat min häst halt i hagen igår.. Trodde jag! Halt var bara förnamnet, hon kunde inte ens gå. Vinglade och gick som om hon vore redlöst full. Tog nästan 20 minuer att gå de 200 meterna från hagen och in i stallet. Hon bara snubblade med frambenen och gick väldigt ryckigt med frambenen. Svängde man höll hon på att gå omkull. Väldigt känslig för höga ljud med.

Rätt obehagligt kan jag säja, hon betedde sig som om hon hade blivit frogad. Ringde ut vet som kom och kollade och tog blodprov. Men inte heller han kunde lista ut vad det var. Hon fick iaf anti-inflammatoriskt och b-vit. Kunde vara virus eller korsförlaming eller borrelia/erlichia eller något annat..

Någon annan som har varit med om något liknande? Eller kan gissa vad det är med henne? Jag håller på att bli tokig, får inte provsvaren förrens på fredagmorgon..

Sv: Sjuk häst, hjälp!

Jag har varit med om något liknande. Det var min shettisvalack (som då var ponnytravare i full träning) som fick symptom liknande de du beskriver, fast han var inte direkt halt utan mer yr och darrig och ramlade ett antal gånger. Detta hände ett par minuter efter att han kommit ut i hagen på morgonen.

Vet. diagnostiserade det som korsförlamning och pållen fick kramplösande medicin och b-vitamin injektion och blev bra, inga fler "anfall" de följande 4 åren vi ägde honom. Tyvärr fick han problem med att trava rent och hålla sig fräsch, men om det berodde på korsförlamningen är ju inte säkert.

Hoppas det löser sig för dig och hästen! :bump:

Ska kanske tillägga att hästen rids inte alls för närvarande. Går bara i hagen och har det allmänt gott.

Min ena häst var likadan för några år sedan, vinglade, känslig för höga ljud. Jätte konstig. Vet. tog en massa prover men det visade inget. Efter ett par veckor var han som vanligt igen, men jag vet fortfarande inte vad det var för fel. Sommaren efter blev han konstig igen, då visade det sig att han hade erlichia. Blev behandlad för det sedan har han varit bra. Obehagligt när man aldrig fick reda på vad det var.

Min häst hade liknande symptom förra våren. Vet. var inne på korsförlamning eller erlichia/borrelia. Prover togs under en månads tid.

Därefter konstaterades FÅNG! (under tiden vet trodde på korsförlamning fick jag ordination att gå med hästen 2 ggr/dag, vilket givetvis måste ha inneburit oerhörd smärta för min häst)

Har din häst ätit av vårgräset, tro?:confused:

Korsförlamning så blir de stela i gången, vill inte röra sig, tar mkt korta steg med bakbenen, lokala svettningar och stela rumpmuskler. Har för mig att min pålle även skakade i musklerna.
Är hon bättre i dag? Är det korsförlamning hon har haft så borde hon vara mkt, mkt bättre i dag.

Har hört talas om någon sjukdom som gör att hästarna blir känsliga för ljud, men kan inte för mitt liv komma på vad.

erlichia ger feber toppar på det akuta stadiumet, efter det kommer vinglighet och svullna leder.

Svarar alla lite snabbt, sitter på jobbet.

Hon var mkt bättre igår med lite snubblig fortfarande. Däremot ganska förändrad i temperamentet. Från att ha varit stencool över allt till att flyga i luften för ingenting. Försökte kicka efter min mamma när hon skulle hålla henne och är allmänt grining. Har inte svettats, när jag läste om xförlamning så var det ett tydligt tecken ju..

Hon har inte haft nån feber alls under hela tiden och har iof gått på vårgräset. Men borde inte fång visa sig lite på hovarna iaf??

Får iaf provsvaren i morgon bitti, får hoppas att de visar något. Bad om att får borrelia/ehrilichaprov också så då blir det kollat med. Men ehrlichia kan väl visa sig nästan hur som helst??

Veterinären sa att hon ska fick lov att gå ut ensam i hage med begränsad rörelsefrihet och sa inget om att hon skulle ledas. Detta talar väl MOT korsförlamning och Fång??

Jag blir tokig på detta..

Min blev förgiftad av bark. (Slånbark innehåller bla blåsyra = cyanväte) ger problem i centrala nervsystemet. Nu ett år senare är han nästan återställd. Men han gör sig fortfarande lätt illa - han trampar lätt fel och då gör han sig illa.. Har "medicinerat" med b-vit sam e-vit och selen och lysin. (Har pratat med spec. vet och han är undersökt och blodprovad)

kolla upp det innan det är försent! är det fång har jag några tips att komma med..

. SÅ nNÄRINGSFATTIGT HÖ SOM MÖJLIGT!! TORRHÖ! det är näringsfattigare än hösilage.
men va bra kvalite såklart , jätteee låga världen!. så lite hö som möjligt, som hästen kan äta!

2 . INGET kraftfoder

3 . Känn varje dag, ' puls' i kotan betyder nytt fånganfall, Detta kan man stoppa, eller förhindra med kylbalsam, som är det effectivaste kylsättet. Från hasen och neråt, och från knät och neråt sänker tilloch med kroppstemeperaturen och hjärtfrekvensen.
Öka cirkulationen i benen med kyla, liniment, kallvatten 2 min / ben, eller så linda på kylgrejjer, mjuka. Kannske vet vad det är ?

4 . 70-80 % av hästarna som har fång är överviktiga,

5. Ett foderbyte ska ske LÅNGSAMT . 3 veckor , är det som gäller.

6 . Pro Equo . Det är forskare som frammstält det, samma som proviva. Eftersom att fång är en störning i tarmfloran sa en fång/hovvårlds expert som hade föreläsning att det sätts in DIREKT.
det är en havre gröt som man kan ge till friska hästar också, nyttigt för dom! denstilerad havre eller nått sånt hette det. http://www.proequo.se

7. Fång kan hästar få av flera annledningar, onderlag, hormoner, för mycket mat, osv.

8 . han sa även att de flästa hästar kan bli bra och tillbaka till ursprungs läget, men det är en kostnads fråga, om ägaren har ti att läga ner mycket tid ( och pengar, en fång häst kostar! ) och STRIKT diet.

maila eller pma om du har några frågor, det är en del jag inte skrivit, efteren tuff skjukdoms tid har man sammlat på sig en hel del lärdom. Hoppad det var något som jag kunde hjälpa till med! hoppas hästen blir bra!
pandora_maria@hotmail.com

Hade en häst som jag hittade vinglandes i hagen, vi fick knappt i henne i stallet, väl där så stod hon med huvudet ner, ruskade på huvudet och sparkade, det visade sig vara leverskador, kroniskt och akut.

*kl*

Då kommer en liten uppdatering. Fick provsvaren igår som visade på höga halter vita blodkropppar, vet satte in penicillin då han trodde det var borrelia. Gav sprutan på kvällen och vad händer då??

Jo hästen får en penicillinchock! Står och skakar och svettas en massa. Som tur är går det över och jag ringer vet i morse igen. Han skickar en remiss upp till djursjukhuset och vi åker upp.

Den nya veterinären undersöker henne och tar nya prov, inga höga halter av vita blodkroppar. Röntgar henne då han tor det kan vara en fraktur på halskotelaren Men det var det som tur var inte. Kan däremot vara en spricka eller svullnad som trycker på nerverna.

Hon blev iaf inlgad över helgen. Så nu sitter man här hemma igen, utan häst och vet egenligen inte ett dugg mer...

Usch vad jag känner med dig! Mardröm! Det är så hemskt att inte VETA och VÄNTA. Tar ALL energi. Jag tycker det låter som erlichia, men jag har (som tur är) inte praktisk erfarenhet av det. Hoppas det ska gå bra för er!

ja hoppas verkligen att allting ordnar sig och att du får tillbaka en pigg och glad häst :D

Precis, det värsta är att inte veta. Och man kan verkligen inte göra nåt åt det heller.

Hon hade matvägrat nu med så stallchefen ringde och frågade om de fick byta mat. Men med annan mat så kunde hon tänka sig äta iaf.

Känner mig helt maktlös. Vet ju inte en om hon nånsin kommer hem heller. Har köpt ett nytt träns som jag inte ens har vågat klippa bort lapparna på ännu ifall hon inte kommer hem..

Men erat stöd hjälper.. Verkligen!! Tack!

På kliniken har hon ju vård dygnet runt och skulle något hända så är där ju veterinärer som kan ta hand om det direkt. Det är något som gör mig trygg när jag får sjuka hästar och får ta dem till klinik.

Du kan ju inte göra annat än att vänta och hoppas på positiva svar, vilket vi alla hoppas på!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 938
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 246
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 239
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025