Sjuk häst, hjälp!

Sv: Sjuk häst, hjälp!

Slinger??? Vad är det?

Hon fick iaf komma hem igår, även om hon fortfarande är sjuk. Så nu är det sjukhage och boxvila som gäller för henne tills återbesöket om två veckor.

Och om sex veckorkan de nog se om det är en spricka på halskotpelaren eller något annat. Är det en spricka blir hon helt bra och är det en tumör eller osteochondros så blir det avlivning.

Men nu finns det iaf hopp! Hon är hemma och var överlycklig när hon fick träffa sin kompis och få gå ut och rulla sig i hagen.

Ska kanske tillägga att hästen rids inte alls för närvarande. Går bara i hagen och har det allmänt gott.

du har väll ändrat på foderstaten då? det är (som du kanske redan vet) störta anledningen till att en häst får korsrygg/korsryggsförlamning.

eftersom en häst i bruk behöver betydligt mkt mer än en avställd häst

lycka till:p

Slinger??? Vad är det?

Hon fick iaf komma hem igår, även om hon fortfarande är sjuk. Så nu är det sjukhage och boxvila som gäller för henne tills återbesöket om två veckor.

Och om sex veckorkan de nog se om det är en spricka på halskotpelaren eller något annat. Är det en spricka blir hon helt bra och är det en tumör eller osteochondros så blir det avlivning.

Men nu finns det iaf hopp! Hon är hemma och var överlycklig när hon fick träffa sin kompis och få gå ut och rulla sig i hagen.

Slinger eller wobbler som det också kallas, är en sjukdom som framförallt drabbar unga växande individer. Snabbväxande hästar löper större risk att drabbas än andra och hingstar drabbas oftare än ston. För mycket kolhydrater eller obalans i mineraltillförseln ökar risken. Benägenheten att utveckla sjukdomen kan vara ärftlig.

Symtomen orsakas av en förträngning i kotkanalen i halskotorna. Förträngningen gör att ryggmärgen som går i kotkanalen skadas. Nervbanorna till bakbenen ligger ytterst och kommer därför att skadas först. Det vanligaste är därför symptom från bakdelen. I grava fall kan även frambenen påverkas. Hästen blir svag och vinglig i bakdelen. Den kan ha svårt att gå i cirklar och har ofta svårt att gå i nerför och uppförslut. Det är vanligt att hästen snubblar och den kan gå omkull. Många hästar har ont. Symptomen kan variera från lindriga till mycket grava.
Ofta utlöses symptomen i samband med att hästen skadar sig till exempel genom bråk med andra hästar.

Diagnosen ställs genom en noggrann undersökning av hästen samt röntgen. Ibland går man vidare med kontraströntgen, eftersom man inte så ofta ser förändringar vid en vanlig röntgen.

Prognosen är ofta dålig. Om hästen är mycket dålig, brukar man välja att avliva den direkt. Mindre grava fall, kan man prova att behandla med antiinflammatorisk medicin och avvakta ett tag för att se hur det utvecklar sig. Man bör också se över foderstaten.

En häst som inte har kontroll över hur den rör sig och lätt snubblar och faller omkull, är farlig för både sig själv och sin omgivning. Därför bör man tänka sig noga för, innan man bestämmer sig för att behålla en häst som inte blir bättre.

Hoppas verkligen inte det är slinger hos din häst. Själv har min kompis tagit bort två hästar som har haft slinger.

Lycka till! Och uppdatera gärna så vi får veta vad det var.

Hej
Precis i samma skede går jag igenom detsamma.du kan läsa min tråd. Det här är fruktansvärt och jag håller på att bli galen när jag inte vet vad det är för fel.Men samma symtom " vinglande häst"
kram önskar dig lycka till

Har varit utan dator ett tag nu, det är därför jag inte har uppdaterat er!

Pållan går här ute i sin hage och är lite allmänt deppig. Livet är inge kul när man inte får gå med sin kompis. Så idag har jag faktiskt brutit lite mot veterinärens order. Släppte ihop dem i sjukhagen så de iaf kunde putsa varandra lite. Men de är väldigt coola båda två så det gick bra. Var i en ny hage med och där var en massa nytt gott gräs och maskrosor. Hon blev glad iaf!

Annars är det ingen större förändring tycker jag, hon är fortfarande snubblig men kan vända lite bättre iaf. Låter ju ganska mkt som slinger om man läser det här ovan. Hon har varit ganska tunn senaste tiden med men hullet har kommit tillbaka så det är en positiv grej med att hon går själv. Kompisen är mkt mer lättfödd än Windy så det har varit svårt att fodra upp henne. Nu kan hon ju äta mer i hagen.

Har gett sista medicinen med och ska på återbesök om en vecka. Får väl se vad vet säjer då. Har nästan gett upp nu känns det som, vill verkligen inte att hon ska behöva gå såhär mer. Så är hon inte bättre på måndag tror jag att hon får vandra vidare. Hon mår inte bra av att gå såhär. Hon är van vid en 12 ha stor hage och att få vandra fritt och nu står hon instängd i en 5x5m liten hage utan kompis. Står och tittar långt efter Linda varje dag de får komma ut.

Så lite pepp behövs, blev glad när jag läste här. Tack!

Har varit utan dator ett tag nu, det är därför jag inte har uppdaterat er!

Pållan går här ute i sin hage och är lite allmänt deppig. Livet är inge kul när man inte får gå med sin kompis. Så idag har jag faktiskt brutit lite mot veterinärens order. Släppte ihop dem i sjukhagen så de iaf kunde putsa varandra lite. Men de är väldigt coola båda två så det gick bra. Var i en ny hage med och där var en massa nytt gott gräs och maskrosor. Hon blev glad iaf!

Annars är det ingen större förändring tycker jag, hon är fortfarande snubblig men kan vända lite bättre iaf. Låter ju ganska mkt som slinger om man läser det här ovan. Hon har varit ganska tunn senaste tiden med men hullet har kommit tillbaka så det är en positiv grej med att hon går själv. Kompisen är mkt mer lättfödd än Windy så det har varit svårt att fodra upp henne. Nu kan hon ju äta mer i hagen.

Har gett sista medicinen med och ska på återbesök om en vecka. Får väl se vad vet säjer då. Har nästan gett upp nu känns det som, vill verkligen inte att hon ska behöva gå såhär mer. Så är hon inte bättre på måndag tror jag att hon får vandra vidare. Hon mår inte bra av att gå såhär. Hon är van vid en 12 ha stor hage och att få vandra fritt och nu står hon instängd i en 5x5m liten hage utan kompis. Står och tittar långt efter Linda varje dag de får komma ut.

Så lite pepp behövs, blev glad när jag läste här. Tack!

Har veterinären tagit prov för slinger? Du kan ju höra med dem om det kan vara det..

Lycka till och hoppas på uppdatering så vi får veta vad det var för fel med lilla pollen..

Kan man ta prov för det? Det ska jag definitivt be om.. Jaja man lär så länge man lever!

Här är lite bilder på älsklingen.. Gamla iof men dock lika underbart motiv :d

windyhuvud.jpg

HPIM0334.jpg

prov kanske var fel ord men diagnosen ställs genom en noggrann undersökning av hästen samt röntgen. Ibland går man vidare med kontraströntgen, eftersom man inte så ofta ser förändringar vid en vanlig röntgen.

Min häst hade samma symtom.
Hon hade fått svår akut fång.
det var typ en av 6 veterinärer som såg det.:)
Min häst kunde knappt gå. va som hon va full visste inte vilket ben hon skulle stå på :) men hon har blivit frisk nu.
Hoppas din polle kommer att må bra:)

Det enda de såg på vanlig röntgen var en liten cirkel på 5:e halskotan men han kunde inte säja vad det var. Tror de ska röntga henne på måndag igen. Ska fråga lite om det då..

Men är det inte sånt som unghästar mest får? Läste lite snabbt bara..

Massa frågor men väldigt glad för att du tar dig tid..

Fråga på du bara, ska försöka svara om jag kan ;)
Jo det är ju mest på unga hästar men kan även hända äldre.
Nu säger jag ju inte prompt att det är det men det låter ju som det skulle kunna vara det.
Hoppas att det inte är det, aldrig kul att få diagnosen slinger på sin häst:crazy:

Hade nåt liknande på min connemaravalack för några år sedan, han var vinglig och jättehalt och kunde ramla omkull hur som helst. Han fick en månad på sig att bli bättre vilket självklart var hemskt, men tids nog blev han bättre och fick fortsätta sina dagar. Veterinären kunde inte svara på vad det var, men trodde att det kunde vara slinger. Detta var på sommaren, på vintern var han även med ålderns rätt ganska sliten och svag, men det blev hela tiden bättre. Fram på våren var han nästan helt återställd!

Blir galen av att läsa hur alla hästar drabbas. Blir ju paranoid här. :(

Lycka till med pållan och hoppas det ordnar sig!!

Jag håller med dig , jag är sugen på att hämta hem hästen & ha i sovrummet så jag har stenkoll på henne .

Iaf så hoppas jag verkligen att allt blir bra med din häst .

Idag har iaf fröken pålla varit ute på en galopprunda :crazy: Ville inte stanna i hagen så on gick helt enkelt ut och galopperade uppför backen och in på gården. BINGO! :(

Men hon verkar inte ha fått något mer av det. Läget är ganska så samma. Lite stapplig men ändå ganska okej. Varken bättre eller sämre. Men det känns rätt okej så länge det är så, är ju inte många dagar kvar tills måndag nu.

Och i sovrummet har jag nästan henne. Ser rakt in i hennes box från mitt sovrumsfönster :angel:

Det kan inte ha varit en liten stroke, hjärnblödning? Det påverkar ju balans mm men kan läka ut igen så de blir som förr om det inte är för stora skador. :idea:

Det blev ett ganska lyckligt slut tillsist iaf.

Var på återbesök igår och pållan är numera "friskförklarad" men blir aldrig helt bra. Men hon kommer att kunna gå i hagen och förhoppningsvis kunna promenadridas lite längre fram.

Så nu är vi glada!:bump: :banana: :bump:

Va skönt! :) Men vad var det egentligen som hade hänt henne??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 938
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 246
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 239
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025