Sju nya hästgårdar på gång i Sjöbo

Sv: Sju nya hästgårdar på gång i Sjöbo

Nej 10 ha är definitivt inte minimum, minimum (och då typ rekommenderat) ligger på 0,5 -1 ha per häst annars finns det inget minimum, bara rekommendationer och krav att hästar ska få röra sig fritt var dag.

Och det är sorgligt nog nbart rekommendationer för att hästen ska klara sig på gräset, dvs för dygnet-runt-bete för att inte behöva stödfodra. Som jag fattat det iaf.

Rätt pinsamt faktiskt.

Vad är det för pinsamt med rekommendationer för hur mycket mark det behövs för att hästarna ska klara sig på betet? Dessa rekommendationer har inget med gårdstorlekar att göra egentligen inte utan var bara ett svar på Landsbygdsbos påstående om arealen man ska ha.

Det är däremot i mina ögon vansinnigt att avstycka hästgårdar på mindre än ca 2 ha, någonstans där går gränsen för att kunna ha hagar alls och få plats med nödvändiga byggnader. Det behövs liksom en start yta för att ha några hästar hemma.

Det är pinsamt att det inte finns några lagar som reglerar hagens yta. Det finns bara denna rekommendationen om hur mycket mark som krävs på ett ungefär för att man ska slippa stödfodra. Det har ju ingenting med hästens rörelsebehov att ghöra och det tycker jag är pinsamt när vi stängt in ett vandrande stäppdjur.

Mao tycker vi nog likadant, du missuppfattade nog bara det inlägget :D

Jag tycker det ska införas en lag på hur mycket mark gården där stallet ligger ska ha som minst för att hålla x antal hästar. Ex 2 hästar = minst 2 ha. Finns inte den marken ska arrendeavtal finnas. Kan det var så himla svårt? Tja, om så gott som alla ridskolor och stora, "representabla" anläggningar har stallar för 40 hästar och minirasthagar till 20 hästar så är det uppenbarligen mycket svårt :cool:

Jag blir så sur!

Jo jag missuppfattade dig, helt klart. Anledningen att det inte finns är nog ridskolor och andra stora anläggningar. Det skulle döda ridskolor i större städer. Två ha som minimum och sedan ett tillägg per häst över 2 borde vara ett rimligt minimum, tex 0,1/0,2 ha tillägg per extra ponny och lite mer per häst.

Det jobbiga med regler är att det är att det finns både för många och för få, det bästa vore om det räckte med sunt förnuft.

Som en av de som har gård väldigt nära Göran kan jag väl säga att det är helt på tok att stycka av marken i så små skiften.

7 gårdar till här där man ska få ha 3 hästar per gård. Innebär alltså 21 hästar till inom ett väldigt litet område. Alla dessa gårdar får ju dessutom för lite mark om det ska räcka till egna ridbanor och vettiga rasthagar etc. Så de blir ju mer eller mindre tvingade att rida i närområdet. ( Om det inte blir så som det stått på vissa ställen att det ska byggas ett ridhus också till de 7 gårdarna, men alla vill ju inte rida i ridhus hela tiden heller...)

Markägaren som har gården bredvid Göran är dessutom rätt negativ till ridning nära hans hus och jag vet att han har skällt ut folk som ridit förbi. Mig har han dock aldrig skällt på trots boende och ridning häromkring i snart 20 års tid. Det ligger också tre relativt nybyggda villor som gränsar till Görans mark (avstyckade från hans mark). Det ligger en tre fyra andra villa fastigheter söder om hans mark som också kommer hamna ganska nära de här hästgårdarna.

Skogen som ligger ca 15 minuters skrittväg bort och där det i dagsläget inte syns att det rids ibland kommer bli helt sönderriden om hälften av folket på de nya gårdarna är aktsamma som "genomsnittsryttaren". Gissa om Ramels på Övedskloster kommer bli överlyckliga om deras skog förstörs av ridning. Alltså jag har varit superförsiktig i 20 år att inte förstöra med ridande i skogen....så jag blir så glad över att det eventuellt kan bli så att ingen alls får rida där i framtiden.

Boende på de här blivande gårdarna har inte många vägar att rida om de ska ut i skogen. De måste antingen rida på Åsumsgårdens mark eller över den hästnegativa grannens mark. Eller så får de rida längs asfaltsvägen mot Övedskloster, alternativt en liten grusväg som leder bort mot Omma. Men längs den grusvägen planeras ett industriområde inom en tioårsperiod om jag har förstått de planer rätt som kommunen har för utveckling. Eller så kommer de på nåt vis korsa den hästnegtiva grannens mark och in på lilla grusvägen förbi mitt hus.

Dessutom precis på andra sidan väg 13 mitt emot området där hästgårdarna planeras är ett jättelikt fält bakom en liten skogsdunge. Det fältet är det som kommunen vill ha villaområden på när det nyprospekterade villaområdet i Omma börjar bli bebyggt fullt ut. Och hur smart är det då att ha 7 hästgårdar bara ett par hundra meter bort?

Två till tre hästgårdar på marken hade väl varit rätt okej för det hade kunnat vara lite kul med nån granne till som gillade hästar och kanske kunna få lite ridsällskap etc.... men det känns inte genomtänkt att beräkna 0,8-1 ha för mark till en hästgård. Jag har själv strax under 7000 kvadratmeter till ett par hästar och det var på tok för lite även på den tiden som jag bara hade två små c-ponnyer. Så jag vet allt om hur opraktiskt det är att ha en hästgård med lite mark.

Senast ändrad:

Det enda som möjligen är lite positivt med det här är om de kommer låta andra också hyra in sig i det eventuella ridhuset, för då kommer jag kunna rida till ett ridhus på mindre än tio minuter UTAN att behöva korsa riksvägen. På andra sidan v 13 finns det nämligen två ridhus inom skrittavstånd, men det är inte så kul att behöva korsa 13 där folk kör som jehun och där det är en brant backe med skymd sikt precis där jag kan korsa vägen.

Men kontentan för mig personligen om detta blir verklighet är att jag seriöst då behöver en större lotterivinst, så jag kan köpa ett ställe som har ordentligt med EGEN mark så jag slipper vara beroende av omgivningens välvilja för att ha trevlig ridterräng.

Senast ändrad:

Du får köpa några av tomterna och stängsla in och ha som hagar :bump:

Sure. Priset är antagligen 4dubbelt det normala marknadsvärdet på den här typen av mark. Banken säger att det de vill låna ut för att köpa mark som närmaste grannen har är ca 140000/ha. Det är vad banken anser det är värt.
Närmaste grannen har velat ha 300 000/ha om han över huvudtaget ska fundera på att sälja ( och hans gård har varit till salu i ca 4 år nu). Så det Göran kommer begära för sitt är säkerligen mera.

Vi har inte jättelust att betala överpriser för mark. Vi har lagt ett bud hos närmaste grannen som är rejält över det som banken anser det är värt, och som även är rejält över vad en av lantbrukarna i närområdet bjudit per HA. Men grannen viker inte en tum. Även om hans ställe inte gått att sälja på 4 år så tror han fortfarande att det ska komma nån rik stockholmare och betala.

Men hade det varit så attraktivt så hade väl gården som gränsar till oss varit såld för länge sedan. Är priset rätt brukar ju en fastighet säljas hyfsat fort. Som jämförelse så sålde en av mina kompisar sin gård som också ligger här kring Sjöbo på mindre än 3 veckor när hon sålde för ca 2 år sedan- och då fick hon ändå mycket mer pengar än vad hon trodde efter budgivning.

Men sånt är livet. Vi har varit på hugget i nästan 20 år och lite då och då sagt till grannar i närheten att vi är intresserade att köpa till mark men alla håller i varenda kvadratmeter som om det gällde livet. Men nån gång kanske det blir så att vi hittar nån annan gård som det är möjligt att köpa och som passar oss bättre.

Sen kan man ju också fråga sig hur pass lättsålda de här hästgårdarna kommer vara eller om det bara blir en gigantisk flopp. Fastighetsmarknaden har ju trögat till sig en del det senaste året och dessa gårdar kommer ju inte bli billiga precis för det kommer ju kosta ett antal miljoner per tomt bara att bygga upp stall och bostadshus,

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar