Sjöhästar!

N

Nelya

Har funderat länge och väl på att införskaffa ett saltvattenakvarium och därmed några sjöhästar eftersom jag tycker de är väldigt fascinerande djur. Men nu till saken:

Jag har hört att det är väldigt svårt att få en sjöhäst att trivas och jag undrar om någon har erfarenhet av sjöhästar och dess hantering eller om någon kan tipsa mig om en bra hemsida med mer information om sjöhästar.

Sv: Sjöhästar!

Har funderat länge och väl på att införskaffa ett saltvattenakvarium och därmed några sjöhästar eftersom jag tycker de är väldigt fascinerande djur. Men nu till saken:

Jag har hört att det är väldigt svårt att få en sjöhäst att trivas och jag undrar om någon har erfarenhet av sjöhästar och dess hantering eller om någon kan tipsa mig om en bra hemsida med mer information om sjöhästar.

Den enda erfarenhet jag har av sjöhästar var grannens ponnyer som stack ur hagen via sjön. Men det var väl inte såna du menade?

Ballt, visste inte att man kunde ha sånna i akvarium!

Jag håller sjöhästar på båda mina abetsplatser. Hippocampus reidi just nu. De får räknas till de enklaste får jag säga. Vi har lekt av dem en tre, fyra gånger. Ynglen däremot är svåra att föda upp eftersom bara de absolut största tar nykläckt artemia. En kultur rotifiers vore bra. Nog om det.

Vuxna sjöhästar. De är väldigt sävliga och vill gärna titta på maten och fundera lite innan de tar den. Alltså klarar de inte konkurrens, för de blir utan mat. Därför måste du hålla dem ensamma. Jag har testat med mindre kantnålar, och det har gått bra som sällskap. De klarar inte stark cirkulation, så därför behöver du något så ovanligt som ett saltvattensakvarium med liten cirkulation. Våra reidisar är odlade och äter levande räkyngel, guppyyngel, fryst artemia och fryst mysis. Om du kan säkerställa god vattenkvalitet så kan du hålla dem i ganska små akvarium, då är det lättare för dem att hitta maten.

Utöver det här behöver du grundläggande kunskaper i saltvattenskemi och biologi.

mvh

Här är gänget. Märk väl att den ena äter en räka!

sjohast2.png

Tack så mycket Gabbi för dina tips och råd. Dina sjöhästar ser väldigt härliga ut. :)

Jag tror jag har hittat två bra lite mindre akvarium till dem som jag skulle få köpa ganska billigt av en kille som hade sjöhästar i dem tidigare, om jag hämtade dem själv vill säga. Jag kommer även få information från den här killen om hur allt ska skötas och så. Vi får hoppas de kommer trivas när och OM jag väl införskaffar några..

Senast ändrad av en moderator:

Visste inte att man kunde ha sjöhästar i akvarium :angel: Coolt iaf :D

Visste inte att man kunde ha sjöhästar i akvarium :angel: Coolt iaf :D

Det visste inte jag heller innan, det är nog inte överdrivet vanligt men jag såg ett program på Animal Planet för ganska länge sedan om ett par som hade köpt sjöhästar och då började jag läsa på lite mer om dem och ju mer jag läste desto mer fascinerad blev jag. Tycker de är supercoola! :love:

Hur stort akarium behöver de? Hur menar du med cirkulation? Pumpen ger väl cirkulation? Eller man kanske inte behöver någon sån :S Nu blev jag också intresserad av att skaffa dessa fascinerande djur!

Hur stort akarium behöver de? Hur menar du med cirkulation? Pumpen ger väl cirkulation? Eller man kanske inte behöver någon sån :S Nu blev jag också intresserad av att skaffa dessa fascinerande djur!

Jo, ett vanligt saltvattensakvarium bör ha mellan 10-15 ggr akvariets volym cirkulerande per timme. Ett sjöhästakvarium skiljer sig från detta. Du behöver garanterat någon sorts cirkulation dock.

Vad gäller storlek är frågan snarare, hur litet akvarium klarar akvaristen att få balans i?

Och vad kostar dem!? :angel:

Ännu en nyfiken :D

Från 400 och uppåt skulle jag säga. Däremot kan man inte räkna på bara hästen, utan måste se till akvariet och dess utrustning också, och det blir dyrare. Levande sten tex ligger ofta på 150-200:- per kilo.

Sjöhästar kan man då och då hitta i välsorterade akvarieaffärer.

Jag kan specialbeställa sjöhästar genom min lokala djuraffär eftersom jag då vet att de kommer fram ordentligt. Får dock betala lite mer än om de hade funnits på plats eftersom de inte brukar köpa in sjöhästar... men jag tycker det är värt det för att veta att de kommer att komma fram på ett bra sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar