Sv: Sittvagn

När vi gick över helt till sittdelen så var nog E nästan 8 månader ( började lite lugnt när hon var 6-7 mån ). Hon har aldrig varit besvärad över att sitta framåt, somnade pangtjong, var aldrig ledsen m.m. Hon visste att vi fanns ovan ( kikade genom fönstret i sufletten ).

Vi hade dock en Plan B utifall hon skulle reagera.

Ja det går bra att använda ståbräda på UJ, vet att det är en speciell dock. Som med andra vagnar så störs man ju lite i steget om man har ståbräda men det är inte värre än på någon annan vagn. Sugen på en UJ ? :D

Jag funderar överlag på en annan vagn, är trött på att köra omkring på syskonvagnen och tror inte vi behöver den så länge till.
Budgetvagnen vi har fungerar men är inte så bra så jag undersöker marknaden på vad det finns för vagnar, UJ finns här iallafall.

Amen vad fasen... Visst är det punkteringsfria däck på den? Att jag aldrig hittar rätt!!

Vill ju så gärna ha en UJ, men tycker det är för mycket pengar för en ny vagn och hittar ingen begagnad.. Mycket just för lufthjulen, vill verkligen inte ha punkteringsfria däck!

Det finns ett par bra engelska sidor som har bättre priser på UJ. Prova att googla annars, skicka ett pm.
Har beställt alla våra vagnar på utländska sidor och tjänat mellan 1200 till 5250 kr. De kommer hem på några dar.

Mvh Miks

Jag beställde vår P&Ts vagn från Holland och sparade några tusenlappar där med, fick vagnen på bara några dagar :)

Ahaa, skicka gärna sidan i PM till mig, om du vill och jag hit. Kan jag hitta en vagn till bra pris så blir sambon nöjd :D

Nästa fråga nu då :o Blir inte Urban Jungle ganska lång ihopfälld? Vad har ni för bilar som har den vagnen? Min Emmaljunga tar upp hela bagageutrymmet, vi har en Honda CRV (jeep-aktig..), men ska byta till en V70 förhoppningsvis till sommaren. Men vi har vi Hondan än så länge..

Vi har en ny VW-Passat och vi lägger in vagnen på längden, då tar den upp ca halva bagageutrymmet. Eftersom den blir så platt går det alldeles utmärkt att packa ovanpå.

I en Saab-95 får jag dock lägga den på tvären och då tar den ju upp bagaget, men fortfarande platt så man kan packa ovan.

Det är ju perfekt om man kan lägga in den på längden, i min kan vi inte det men det kan vi inte med Emmaljungan heller. Hur lång blir vagnen ihopfälld, läste 105 cm någonstans, stämmer det? Ska springa ner och mäta mitt bagage nu!

Då ska den gå in, bilen var 120 cm bred :D Dock är den inte djupare än drygt 80 cm, skitkass. Men V70 borde vara lika djup som passaten va och då borde vagnen gå in på längden, hade varit så skönt med tanke på hunden..

Jag vet inte ang Volvo V70 om jag ska vara ärlig. Passaten är ju djup men smalare, Saab-95 är bredare men mindre djup osv.

Känner du ingen som har en Volvo V70 där du kan mäta ? :)

Nu har vi köpt en Swift och jag är jättenöjd! Har ingen åkpåse i den utan använder filt och Selma har gott om plats, än så länge...

Terrainen är för lång. Hade jag inte haft två stora hundar hade det inte varit några problem, då den är så platt och man kan packa på den utan problem, men hundarna vill ju inte gärna ligga på vagnen... Har en Audi q7, så det är ingen pyttebil heller.

När jag haft den i bilen så har jag vält den på vägkant och bundit fast den i nackstöden, men nu går som sagt swiften in och tar bara upp 1/3 av utrymmet, så nu kan jag bara köra in den på längden. :) utan att ha två hundar surt stirrandes på mig... :D

*kl*

Vi bytte till sittdel på vår uj när Selma var 5-6 månader. Hon ville inte ligga ned längre då, försökte resa sig upp hela tiden. Hon har aldrig haft några problem med att sitta framåt heller. :)

Jag börjar bli mer övertygad om att en Urban jungel är något för oss. Jag går mest på slätt mark men om vi ska till lekparken så är närmaste vägen att gå mellan två fält och där är det en traktorväg. Den är ganska lerig och uppkörd, tror ni det fungerar med en UJ där? (våran city select går inte där).

Men jag väntar lite till Maja blir lite större, känns onödigt att köpa en liggdel nu som kanska används 1-2 månader max.

Ni som har vagnen, har ni kommit på ngr nackdelar?

Vår P&Ts Explorer får vi in på längden i bilen (a4 avant) till skillnad mot Emmaljungan som tog upp hela :)
Ställer den upp mot nackstöden så under den har vi även en baslåda :D sen är lite mindre än halva bagaget kvar att lasta annat i.

Lerig väg ska nog inte vara några problem. Såklart är det tokdjupa traktorspår så är det väll ingen vagn som är rolig att köra.

En nackdel som många jag känner tycker, är att UJ:n är ganska lång när man åker buss och tunnelbana. Man känner sig i vägen och speciellt på stockholms innerstadsbussar (1:an, 3:an osv). Speciellt när det är mycket folk som ska förbi och då fastnar lite i det utstickande handtaget även om man fällt ner det.
Jag tycker bumperbaren är jobbig så den använder inte vi men det är ju en smaksak.

Annars kommer jag bara på fördelar :)

Mvh
Miks

turbofling:

Nu har jag bara åkt spårvagn och stadsbuss eftersom vi bott i Götet, men där var det aldrig några problem att få plats i vagnfållan. Det jag ser som nackdel med vår vagn är sufletten, det är dock ordnat på UJ från 2010 ( har jag för mig ). Det är inget jätteproblem, men om man ska peka på någon nackdel.

Bygeln ( bumperbar ) tycker jag är supersmidig på UJ då man med enkelt snäppfäste kan vinkla upp bygeln för att ta i/ur barnet istället för att hålla på att få ner barnet med en fast bygel.

Längre än nuvarande vagn är den inte iaf :) Men bumperbar har den vagnen också och jag tycker den är bra.

Ska se om jag kan hitta vagnen någonstans så jag kan titta närmare på den, tror inte den barnaffären vi brukar handla i har den men det finns två till att titta i.

Liknande trådar

Småbarn Vi har idag en Britax B-trast älskar vagnen med har den mest för att vi inte visste om 2.5åringen ville åka eller ej. Den går alltså...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Monifa
·
Övr. Barn Vi har idag en Emmaljunga, vi är nöjda med den förutom att den är enorm. Men dottern sover gott i den och den känns gedigen och rejäl...
2
Svar
22
· Visningar
2 212
Senast: ako
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 202
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 056
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30