Sv: Sittvagn

Mailade Teutonia och frågade om just det där och fick som svar att om vagnen är äldre än -09 så går det inte att byta punkteringsfria till lufthjul. Det måste ju betyda att från och med -09 är det möjligt att göra det va? :banana: :banana:

Jag hade tolkat det som att det går att byta på en 09:a :laugh:

Sitter och läser igenom min gamla tråd och letar fortfarande efter den perfekta sittvagnen till rätt pris ;)

Måste bara fråga dig, av vilka anledningar valde ni bort babytravel? Är inte vidare intresserad av den, men blev lite nyfiken.
Vill ju fortfarande ha Milton vänd mot mig så länge som möjligt (som jag kan i teutonia spiriten).

Ni med 3hjuliga vagnar, funkar det bra på landet och i lite terräng? Vi är ju ute och går i skog och mark mycket..

Jag har både en vanlig traditionell vagn med fyra fasta hjul och en Urban Jungle ( 3-hjuling ) och herregud vad mycket enklare det är att gå i terräng med vår UJ än den med fyra fasta hjul..

Jag håller på att go bananas här hemma eftersom vi har pyspunka på UJ´n så jag måste använda den andra ( URK ). Den trejhjuliga vagnen tar sig lättare fram på skogsstigar, grusvägar, snömodd m.m och för att inte tala om när man går ut med hunden ..

Nu när du snart har hus o så. Tror du att du kommer ha samma vagn hemma som i bilen? Jag kommer ju ha klumpen kvar hemma till skogspromenaderna och så den mindre smidiga i bilen för utflykter :)

Tänker samma som Emelie. Kommer ha kvar min Brio Happy, aka pansarvagnen här hemma då den verkligen går att få fram överallt.
Men ska skaffa en liten Brio spin att parkera i bilen.

Och att spinen är framåtvänd verkar inte bekymra Oscar nåt nämnvärt. För idag på promenaden märkte jag att han satt och försökte kika bakåt hela tiden så jag vände styret en stund. Oj vad han satt och garvade. Det va tydligen väldigt roligt att titta på hundarna som sprang som ystra kalvar framför :D

Haha! Ebba gillar också att titta. Men rumpan är väl liten i Brion faktiskt... Hon trillar gärna ner som en säck när hon ligger mot ryggen... Men man ser ju att man får skaffa en ratt till bumerbågen. För där är det kul att hålla o leka ;)

Nu när du snart har hus o så. Tror du att du kommer ha samma vagn hemma som i bilen? Jag kommer ju ha klumpen kvar hemma till skogspromenaderna och så den mindre smidiga i bilen för utflykter :)

Nej alltså jag vill sälja den vita vagnen innan den blir förstörd och osäljbar =) Möjligen köper jag en annan hemmavagn och en annan bilen-vagn, har inte bestämt mig än, men 3-hjulig vagn vill jag ha oavsett.

Cala: Skönt att höra att en 3-hjulig fungerar i terräng också, det var det jag ville höra :D

Haha! Ebba gillar också att titta. Men rumpan är väl liten i Brion faktiskt... Hon trillar gärna ner som en säck när hon ligger mot ryggen... Men man ser ju att man får skaffa en ratt till bumerbågen. För där är det kul att hålla o leka ;)

Milton är inte ett dugg intresserad (än i alla fall) av att titta på så mycket saker runt omkring oss, utan kikar lite vid sidorna och på mig helt enkelt. Därför vill jag ha möjlighet att ha honom mot mig så länge som möjligt =)

Sitter och läser igenom min gamla tråd och letar fortfarande efter den perfekta sittvagnen till rätt pris ;)

Måste bara fråga dig, av vilka anledningar valde ni bort babytravel? Är inte vidare intresserad av den, men blev lite nyfiken.
Vill ju fortfarande ha Milton vänd mot mig så länge som möjligt (som jag kan i teutonia spiriten).

Ni med 3hjuliga vagnar, funkar det bra på landet och i lite terräng? Vi är ju ute och går i skog och mark mycket..

Dels så var det suffletten som var riktigt kort (åtgärdat på årets modell) och att det i suffletten finns ett titthål, hålet är av nät inte plast och sen bara en tygflärp med kardborre som stängning...
Sedan gillade vi inte hur Mikaela satt i den, som en hösäkk typ.
Sen är den ganska bred 68cm tror jag, medans en vanlig med fyra hjul typ ELj är ca 62cm vilket är samma som vår nuvarande 3-hjuling.
Sen fanns det inga passande regnskydd utan det var universalmodeller och de har inte riktigt bra passform.

Ang. terrängkörning
Vi bor ju i stan så det har inte blivit något körande på landet men däremot i massa snö nu i vinter och det har inte varit några som helst problem, har inte ens behövt låsa framhjulet.

Förlåt, du har säkert skrivit det i nån av trådarna här, men vilken vagn har ni nu?

Hon skrev det negativa om babytravelvagnen... Har väl en uj själv?

Jo det visste jag ;)

Undrade mest ändå vad de har för vagn nu, eftersom det inte blev babytravel =)

Själv håller jag på att reta ihjäl mig över att så få 3-hjulsvagnar är med vändbar sittdel. Det är ju nästan bara teutonian som är det, men i övrigt då?! Och då ska de ändå vara från 0-3 år, om man har liggdel då först förstås. Om inte annat så "ska" de väl vara från 6 månader och upp till 3 år. Men jag vet inte, jag är kanske udda som vill ha Milton vänd mot mig, kanske långt ifrån alla som har det behovet..

Jag har ju inte kört med sittvagnen så mkt men tycker också så... Men jag tror det blir annorlunda till sommaren...

Jag har en Phil & Teds Explorer :)
Är supernöjd med den.

Var ju oxå skeptisk till framåtvänd, men med M funkar det bra, hon sitter relativt skyddad i den och blir alltid glag när man sätter i henne i vagnen men sen är hon extremt nyfiken oxå så det kanske spelar in till att hon trivs framåt :)

Anledningen till att så få trehjulingar är vändbar är för att dom ska vara lätta ( enkla att lyfta och köra ). Det är en jäkla skillnad på att köra och hantera en UJ jämfört med Teutonian.

Hade E blivit störd och tyckt att det är jobbigt att sitta framåt hade vi köpt en annan vagn ( begagnat ) så länge, men hon har aldrig blivit berörd av det, snarare så att hon försöker se framåt om man har henne vänd mot den som kör. Det jag känner dock är att det var svårare att ha "pratkontakt" med dottern när hon var mindre ( nu pratar vi hela tiden :D ).
Sedan vet jag småbarn som blir jätte oroliga av att sitta frånvänd den som kör vagnen och då är det ju så, det får man ju acceptera och lösa för barnets skull. Jag tror det är väldigt individuellt.

Ja nej det är klart, smidigt ska det väl vara också ;)

Jag funderade också på om man skulle köpa en billig begagnad 4-hjuling där jag kan ha honom vänd mot mig tills jag känner att han är redo att sitta från mig. Kanske är han det redan, fast han har inget behov alls av det och jag har i tråden tidigare sagt att han är känslig för nya och för mycket intryck, men visst han utvecklas ju och blir större han med :)
Han sitter vänd från mig vid korta sträckor (eftersom sittdelen sitter åt "fel" håll så att säga när man fäller ihop och fäller upp vagnen) och då brukar jag låta den sitta kvar åt det hållet för att minska slitage (?) på vagnen med att haka ur den och vända den och så vidare. Dessa sträckor är t.ex. från bilen och upp till stallet eller från bilen och in till någons hus - alltså ca 200 meter max och då bryr han sig inte ett dugg om att jag befinner mig bak och inte fram =)

Jo I UJ sitter barnet framåtvänd, där av har jag inte rekommenderat den till TS eftersom hon inte ville ha en sådan vagn.

Armani: Det finns bara en UJ, sedan har du Swiften som är den mindre ( sedan har det funnits terrain också men den görs inte längre ). Samlingsnamnet är Mountain Buggy ( sedan Urban Jungle eller swift ).

Jag köpte en Terrain i söndags. Ny modell med ännu större däck och svirvelhjul fram. Kommer nog hem på fredag :)

Ts: Vill du ha en smidigare vagn överlag så tänk på:
Stötdämpning
Lufthjul
Låg vikt

Jag tycker 3 hjul har varit smidigare och stabilare än 4 i terräng. Har en mountain buggy Swift som har varit underbar i 19 månader. Sen kör vi en bugaboo cameleon när vi är iväg med bilen.

Att hitta den perfekta vagnen är typ omöjligt. En kombo av två olika har varit lösningen för oss.

Lycka till!
Miks

Hur stor är swiften? Har en terrain nu hemma på gården, men tycker att den tar så jäkla stor plats i bilen, hade jag inte haft två hundar så hade det varit lugnt, men nu är det jättebökigt. Många av mina vänner bor ju på samma villkor som vi, så den billiga lilla vagnen jag köpte fungerar inte riktigt... Funderar därför på en Swift också. :)

Vi åkte faktiskt för att köpa den nya Swiften, åkte dock hem utan.

Den är på tok för liten i sitsen tycker jag. Min dotter ligger precis under medel på längden men jag tror inte att hon skulle ha kunnat åka swiften bekvämt så länge till. Sedan är hela sitsen trång, med vinterkläder och åkpåse skulle hon sitta som i ett skruvstäd...

Liknande trådar

Småbarn Vi har idag en Britax B-trast älskar vagnen med har den mest för att vi inte visste om 2.5åringen ville åka eller ej. Den går alltså...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Monifa
·
Övr. Barn Vi har idag en Emmaljunga, vi är nöjda med den förutom att den är enorm. Men dottern sover gott i den och den känns gedigen och rejäl...
2
Svar
22
· Visningar
2 212
Senast: ako
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 202
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 056
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar