Sitter fast i en sida

F

FreakAma

Hejsan!
På "jobbet" (hjälper till med in och till ridning i ett stall) är det en häst som jämt fastnar i ena sidan (höger). Några bra tips på hur man får bort det?:crazy:
Ena varvet känns verkligen superbra just nu, men hur man en jobbar i högervarvet så vill hon inte ge efter där...blir inte helt eftergiven

Blir glad för tips!

Sv: Sitter fast i en sida

Jag skulle ha tagit ut en massör som kanske kan lossa om det är någon låsning.

Min unghäst gör också så, det är ju väldigt vanligt att de har en stark och en svag sida, precis som vi. Om du tittar i tråden Test á la Malinsky/Axel så kan du läsa hur jag och flera har gjort för att utan bråk få hästen att spåra och då släpper den automatiskt efter och går på bägge tyglarna.

Lycka till!

Om en häst "sitter fast" i högersidan, sitter problemet oftast i vänstersidan, som känns mjuk. Höger är troligen din hästs starka sida, och vänster den svaga. problemet är inte att hästen biter sig fast i höger, utan att den inte tar stöd på vänster. Ju mer du tar i högersidan, desto starkare blir hästen där(=ond cirkel).

Försök att låta bli högersidan, och istället tänka att du vill ha över så mycket stöd som möjligt på vänstertygeln. istället för att ta i högertygeln ska du lätta. För att kompensera högertygeln kan du behöva använda mer högerskänkel. Du kan lura hästen att ställa höger och ta mer stöd på vänster genom sidförande hjälper. eller genom att rida på volt i höger varv, ställa vänster och först när hästen ger ett ärligt stöd FÖRSIKTIGT ställa höger. Men som sagt, passa högerhanden.

korrigeringsridning är ganska svårt och det här tar, om du är konsekvent kanske nån månad innan du känner ordentlig skillnad, och ännu längre innan hästen är helt liksidig. Jag har själv varit där(och är nu igen, eftersom jag lånat ut hästen pga min skada:crazy: ).

Lycka till!

Att göra det som jag tror står i tråden Novali visade? Att lossa hästen genom att rida helt med innertygel och skänkelar i bägge varven kan också fungera.

Oj, jag menade naturligtvis inte om du kollat tänderna (du skriver ju att det inte är din häst), utan om hästen fått tänderna kollade. F'låt.

Min unghäst gör också så, det är ju väldigt vanligt att de har en stark och en svag sida, precis som vi. Om du tittar i tråden Test á la Malinsky/Axel så kan du läsa hur jag och flera har gjort för att utan bråk få hästen att spåra och då släpper den automatiskt efter och går på bägge tyglarna.

Lycka till!

letat efter en sådan här tråd länge min ponny fastnar jätte lätt i EN sida o går bra i andra.bara MÅSTE testa!:idea: känns som alla problem är lösta bara måste testa:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka