Sitter du som en åtta?

Blandrastik

Trådstartare
Like it or not, det är koffecient 3 på sitsen i lätta klasser, där finns en hel del poäng att hämta. Men, hur ser en åtta ut? Hur ser en femma ut?
Kan vi tipsa och hjälpa varandra till bättre sits?

Jag vill se bilder/film där du fått en siffra på sitsen, berätta vilken siffra du fått. Sen får vi väl kommentera.

Jag kan börja med mig själv, här är jag en sjua.

IMG_1482.jpg

IMG_1529.jpg

Skulle behöva komma tillbaka med axelpartiet en aning...

Sv: Sitter du som en åtta?

bak m axlarna, ner med hälen och vrid om handen så har du det ;)

jag har alltid fått 8-9 på sits på min gamla pålle,, återstår att se vad jag får på söndag på lillgrabben, blir nog inte mer än en tvåa :o:D (jag och ubåtsteleskopet Danne var ute och flöt i paddocken igår.. )
men lovar att lägga in en bild på söndag med hur man INTE ska se ut (har tyvärr inga från förr då jag inte haft ngn med intresse att filma/fota på dressyrtävlingar :( )

Fast är det inte så att det är sits och inverkan, inte bara sitsen? Därför blir det ju lite missvisande att jämföra på det här sättet eftersom att betyget inte enbart är för sitsen utan även hur bra hästen svarar på hjälperna och därmed hur bra hästen går. Eller är jag helt ute och cyklar?

Bra tråd och tanke med tråden :bow:, så att du inte tror att jag tycker det var en dålig tråd, men jag bara tänkte att det kanske blir svårt att jämföra med tanke på att inverkan även spelar in i vilket betyg man får.

Självklart gäller inverkan också, därför är ju film att föredra.
Men det är ju inte så blodigt allvar med tråden, sen kan man ju i alla fall se lite. :)

Jodå, lite kan man se ja. :laugh:

Jag tyckte du satt väldigt prydligt och inte så spänt som vissa kan sitta. :)

Intressant tråd! Den ska jag följa, lägger in film/bild om jag lyckas komma ut på någon tävling/programridning sålänge den är aktiv.

den här tråden vill jag hålla koll på så tänker lägga in ett inlägg här för att hitta tillbaka till den:D

Säger som de andra, intressant tråd!
Jag kan bidra med lite film.

Detta från senaste tävlingen där jag fick 8:a på sitsen: http://www.youtube.com/watch?v=494jJ36oItQ
http://www.youtube.com/watch?v=MGbFXL0Le6M

Ganska intressant kanske det är att jämföra dessa två ritter/hästar. Filmerna är från en tävling förra året där den mörka går * och den bruna debutant, dvs tiden mellan ritterna är bara någon timme och det är alltså jag som rider båda och jag har samma sadel.

Den mörka fick 74,3% och jag en 8a på sisten för denna ritt: http://media.putfile.com/Trollh-ttanSigge medan den bruna fick 50,5% och 6a på sitsen för denna ritt: http://media.putfile.com/TrollhattanLasse

Nu har jag tittat många gånger, jag upplever dig absolut som likvärdig i sits/inverkan i båda filmerna......

Bedömingssport, kanske nån annan kan se skillnad.

Grattis till en åtta i alla fall.

åh vilken kul tråd!

Här fick jag 7 på sits och inverkan (om jag inte minns fel:D)
http://www.youtube.com/watch?v=FhENIIvgDhI

Om ni orkar kolla på hela så kommer ni att se hur spänd han blir i galoppen, därav att jag inte fick en 8a tror jag..:p Meeen jag är nöjd iaf för hästen är studsig;)

Här fick jag en 8a iaf!
http://www.youtube.com/watch?v=D04pH5ZiDZ0&feature=related

Domaren måste ha borstsett från mina ständigt pickande skänklar:angel:

Jag har precis tagit upp att rida för tränare igen efter ett uppehåll över sommaren så jag återkommer när jag fått min första 9a:rofl:

Ngn enstaka 8 har jag fått men jag brukar få 7.
Jag kommer aldrig va den som har jättebra bedömning på sits.
Min kropp passar inte riktigt med det, kort o tjock med för rörlig häst :D

Det handlar mkt om vilken procent man ligger på. Ligger man på 50 % ska man inte kunna ha högre än en 6;a på sitsen. Ligget du på 70% kan du ha 6-8. Och man ska verkligen inte glömma hur stor del inverkan gör, inverkan är trots allt en del av sitsen.

Nej det är sällan jag får en åtta på sitsen, har hänt tre, fyra gånger. Men jag sitter som en påse nötter
och ponnyn har hitills inte lyssnat på mina hjälper inne på banan, så det är ganska självklart ;)

För det mesta så får jag en sjua på sitsen.

Ska leta reda på lite bilder sen :)

allvarligt? din ponny som är så fin!!:D jag trodde ni sopade banorna med motståndarna;)
dessutom sitter du väldigt snyggt!:)

Som jag och min tränare säger; Mycket vill ha mera, sitsen är för det mesta bra, men jag
blir spänd på tävling och ponnyn blir spänd på tävling vilket gör att det inte blir så bra.

Nej det gör vi inte ;) Visst har det gått bra, poängmässigt, har legat på 64% upp till nästan 72%
på regionala LA:P1. Men hon går inte så bra som hon kan gå, och hon blir spänd - dåliga sits
och inverkan poäng. Och så tävlar vi ytterst sällan, sist vi tävlade var i mars!

Båda lika spända på tävling, skulle säga en 6a på den här sitsen, på tok för spänt, Uppdragna knän, svankar lite. Men fick tre 7or.
StellaSRKtvling08-03-09003.jpg

StellaSRKtvling08-03-09005.jpg

Här är min sits ovanligt avslappnad för att vara på tävling, har för mig att jag faktiskt fick en 8a på den här tävlingen :banana:

IMGA2800.jpg

IMGA2802-1.jpg

Så nu ska jag sluta bildbomba, men är det någon som har tips på hur jag får sitsen mer
avslappnad i tävlingsmomentet? Några speciella saker ni brukar tänka på? sitter
annars mycket mer avslappnat och lugnt hemma.

Det är intressant tycker jag, att ritten påverkar så mycket. Jämför tex. deras gångarter. Den bruna rör sig ju väldigt mycket bättre men fick 6a på gångarter för den ritten medan den mörka fick 7a för sin ritt. Trots att man kan tycka att själva ritten (även om han är yvig, spänd eller missar) inte borde påverka poängen för gången.

Kollade igenom en drös av årets protokoll och jag blev glatt överraskad att jag ligger så stadigt med många 8or och annars 7a på sitsen men ändå blir jag lika glad för varje ny åtta jag får! :laugh:
De gånger jag fått 6 beror på att unghästen haft dålig/spänd dag och då inte för att jag sitter dåligt utan pga obefintlig inverkan. Och det hänger ju förstås ihop.

Mycket intressant! :bow:

Antingen verkar det ju vara väldigt olika mellan olika domare, eller väldigt mycket efter hur själva ritten går (räknas ryttarens hjärna och hästens nycker in i inverkan? :p ), eller så "dömer" jag helt annorlunda mot domarna... Hade aldrig kunnat gissa mig till bedömningarna på videoklippen/bilderna som visats här! :crazy:

Det döms efter hur ritten går. Eftersom det är sits och inverkan så blir rittens poäng väldigt avgörande, och så är det med alla "allmänt intryck"- poängen. Man brukar säga att det kan skilja sig ett poäng uppåt och ett poänd nedåt utifrån rittens genomsnitt. Ligger du stadigt på sexor men sitter fint, rider prydligt men hästen kanske inte har någon jättegång, kan du få en sjua på sitsen men då väger en femma på gången upp istället. Så som riktlinje kan man ha att max en poäng över genomsnittspoängen i programmet är det du har möjlighet att få.

Tycker du sitter jättefint på travbilden, vilken härlig häst :love:

Här är jag en 7:a, med kommentaren "räta upp dig mer"

marlon1-1.jpg

marlon5.jpg

nu blev det ngt knas med bilderna....

Senast ändrad:

Det döms efter hur ritten går. Eftersom det är sits och inverkan så blir rittens poäng väldigt avgörande, och så är det med alla "allmänt intryck"- poängen. Man brukar säga att det kan skilja sig ett poäng uppåt och ett poänd nedåt utifrån rittens genomsnitt. Ligger du stadigt på sexor men sitter fint, rider prydligt men hästen kanske inte har någon jättegång, kan du få en sjua på sitsen men då väger en femma på gången upp istället. Så som riktlinje kan man ha att max en poäng över genomsnittspoängen i programmet är det du har möjlighet att få.

Är det en riktlinje som domarna går efter alltså? Där ser man! :)
Betyder det rent krasst att en person med 7:or som snitt som lägst kan få 6:or på t ex hästens gångarter och ryttarens sits? Och högst 8:or?

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 594
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka