Sitter du som en åtta?

Sv: Sitter du som en åtta?

DSC08952.jpg

här fick vi en åtta.

tycker du sitter jättefint :bow: men det kan ju lätt bli så att man blir spänd på tävling = hästen går därefter. Ett tips från mig är att ta djupa andetag o verkligen tänka på att andas! Jag lovar, det är helt omöjligt att sitta o spänna sig då! Haha, fast jag blir lite föör avslappnad ibland så pållen saktar av.. :angel: :rofl:
Lycka till! :bump:

Hårddraget betyder det ju det, sen är det klart att det kanske inte blir ås i prektiken alltid. Men tänker man efter så tycker jag att dte är väldigt rimligt att det är så.

Jag har också din bild av att om hästen går bra kan du få höga poäng på sisten annars ej, dvs inverkan, det är inte någon skönhetstävling i snygg sits.

Precis så tänker jag mig en 8:a på sitsen! Snyggt och med stor inverkan på en häst som går mycket bra!

sitter du snyggt och har stor inverkan på en häst som går mycket bra är det nog en 9;)

En meriterad domare och tränare höll kurs för mig och några andra förut och då sa han att man måste träna som man tävlar för det är inte förrens man kan rida som på träningn på tävling som man får verkligt bra resultat;)

*kl*

Fruktansvärd bild på hästen men men, jag sitter som en 7a, behöver sträcka upp mig, släppa knäna samt böja i armbågarna.

En meriterad domare och tränare höll kurs för mig och några andra förut och då sa han att man måste träna som man tävlar för det är inte förrens man kan rida som på träningn på tävling som man får verkligt bra resultat;)

Måste träna som man tävlar?
Menar du rida fram och sedan rida program utan spö osv?
Det gör vi redan utan problem, Hemma.

Jag tror det menades att man ska kunna rida lika avslappnat och ledigt på tävling som hemma så man inte sätter spänningar i både sig själv och häst.
Jag blir precis som du rätt spänd på tävling och att sträva efter samma känsla på tävling som man har hemma är ju inte helt fel.
Fast du sitter ju sjutton resor bättre än mig så där har du en stor fördel. :D

Och jag tror hon menade tvärtom (fast resultat blir ju ändå det samma) ;) Dvs att man lite oftare måste träna hemma på samma sätt som om det vore tävling. Dvs att när man rider programmet så ska det ridas igenom med samma begränsade möjligheter till korrigering som man har på tävling. Hemma blir det ju lätt att man korrigerar mer än vad man kan på tävling. Dvs man kanske rider med spöet, gör om något moment, bara rider vissa delar och hoppar över andra, använder rösten osv.

Själv brukar jag bli rätt frustrerad på tävling över hur gärna jag skulle vilja korrigera ordentligt och hur överlämnad man är till pållens makt. :D ;) (har ju en sån där kamel som lägger av inne på banan för det mesta).

Senast ändrad:

Ja men så övar vi precis, vi rider fram, släpper spöet och rider programmet utan att avbryta eller lägga volter för att korrigera.
Vi hoppas att det hjälper i framtiden :p Ska rida massor med program och programdelar nu, så att jag kan slappna av.

Vad hade du gissat på då? :)

Vill inte peka på något särskilt, men någon enstaka av 8: orna hade jag gissat på ca 6:a och två olika ryttare/ritter med 6:a resp. 8:a tyckte jag hade exakt likvärdig sits! :o

Men utifrån förklaringen förstår jag bättre, att inverkan och ritten överlag väger in mycket.

Kan vi tipsa och hjälpa varandra till bättre sits?
.

Jag har tyvärr inga bilder att dela med mig av, men efter att jag blev uppmärksam på att mina egna problem med sitsen till stor del beror på att jag helt enkelt inte kan sitta i lodrät sits pga styva höfter så har jag märkt att många andra också har problem med sitsen pga sin kropp.

Jag tycker alla ska ställa sig framför en helkroppsspegel och titta efter hur ni ser ut när ni står. Svankar ni i ryggen? Är axlarna uppdragna? Är det tungt att stå rätt, osv.

Om man inte kan stå i "lodrät sits" på ett avslappnat sätt så är det nog näst intill omöjligt att rida avslappnat med en bra sits!

Jag har nu börjat tänja mina höfter alla dagar och efter bara en vecka har jag märkt stor skillnad! Tänk att det som på hästryggen kännts svårt blev så mycket lättare då man tog tag i problemet på ett annat sätt!:idea:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 594
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka