Sitter den som den ska??

bettysmatte

Trådstartare
Nu har selen kommit - en syntetsele från Drive Out. Jag har passat in den så gott jag har kunnat, men skulle gärna ta emot feedback angående hur den sitter. Ser det okej ut, eller behöver något justeras?

Jag har tömkört med den en sväng, och hästen var superduktig :)! Hon brydde sig inte det minsta om bakselen som hängde och slängde, fast jag är helt säker på att hon aldrig har haft en sådan på sig förut.

Sv: Sitter den som den ska??

Jag skulle vilja ändra lite på bakselen. Den sitter lite för högt tycker jag, samt att jag skulle vilja ha bak remmen över korset en smula, så att den hamnar mer på högsta punkten och inte "drar" i bakselen som den gör nu.
I övrigt ser det helt ok ut, möjligtvis kanske du kommer att behöva höja bröstan en smula sen när den kommer i drag, men det märker du ju då :)

Håller med föregående.
Du har ju två remmar på däckeln. Bukgjorden som skakelhållarna sitter i ska hänga löst så du får in några fingrar eller mycket mer. Den ska ju kunna röra sig eftersom det är en silettdäckel. Däckelgjorden ska inte spännas som en sadelgjord utan mer som ditt eget bälte.
Svanskappan ska vara lös, inte spänd, för när hon jobbar korrekt så längs ryggen och då kan du behöva hoppa av o lossa. Den får inte ta i i svansroten för då får du ju en stackars travhäst" som kniper med svansen eller höjer huvudet för att slippa obehaget. (varför har de svanskappa o uppkäk...ja du... )
Svanskappan har bara en uppgift-hålla bakselen.
Tre tips på vägen!

Behöver också hjälp med att se om min nya sele sitter bra får jag hoppa in tråden?
Om det är ok, hur får man nu in bilder, använde pixbox förr, vill inte behöva betala för att få in nån bild här då och då.

Klart du får hoppa in i tråden :)! Photobucket använder jag för att ladda upp och lägga in bilder.

obs, eftersom du inte vet hur man selar, så måste du lova mig att du tar hjälp av någon som tex tävlar körning eller är trä'nare i körning. Det är extra viktigt eftersom din ponny ser ut att ha lite plats för en bröstsele, men också säkerhetsmässigt. Har du använt draglinor o baksele förr? Jag är rädd om dig:love:

Om du kollar noga på svanskappan/ryggstycket så är den inte ihopsydd hela vägen under öglorna där du kan stoppa in remmen från ryggstycket. Där kan du peta in bakselen. Det är som två lager av läder :)

image_zps06d7c748.jpg

Hjälper till lite...

Tack :)
Laddade ner appen nu då blev det lite lättare ;).
Snigelfarmor: jag vet inte hur man selar antagligen, har bara kört med vanlig brösta = skitsele enligt er alla kunniga här och tänkte nu när jag tar upp körningen igen efter ca 5-6 år att satsa på en riktig sele, ponny. Har varit iväg på inkörning i en månad dock med travsele, så måste vänja honom med bakdelen bara vilket inte borde bli några problem med honom, tar inte illa upp.
Jag har nu kollat på selen igen och det finns ingen mer stans att sätta den enligt mig? Bettysmattes ser ju ut att sitta på samma ställe med enligt bilden?
Skickar in en bild till på just den delen så kan ni ju visa vart den ska sitta, tror att han behöver ha en strl större, detta är minishettis och är ju ändå shettis men inte så stor.

Jo det går att peta in remmarna "mellan" läderlagren.

Får gå ut och fota min sele imorgon.

100MEDIA_IMAG0176_zpsa5bd16de.jpg

Okej de sitter fastsydda tycker jag men får kika på det igen då, det enda är ju att sätta den under "flärpen" men det känns ju inte så stabilt?
Gör gärna det :) tack för att ni vill hjälpa mig, ni vet ingen duktig i Borås, Ulricehamn och Svenljunga området som man kan ta hjälp utav?

Jag kan hjälpa dig, jag bor i marks kommun. Har tävlat både brukskörning och vanlig körning upp till svårklass.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 488
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 262
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar