Sv: Sittben

Mycket intressant läsning! Snällt att du tog dig tid! :D

Det är ju inte exakt samma som jag lärt mig, men alltid bra med andras synvinklar -särskilt med så genomgående förklaringar! :)
Ex. så försöker jag rida enligt att hästen ska "fånga upp" min balans, alltså följa i balansens riktning, inte gå ifrån den. Tyngd inåt - gå inåt, tyngd utåt- gå utåt, ffa bakbenens riktning som är intressant och förmågan att balansera upp ekipaget, på sikt givetvis.

Intressant att sätet aldrig ska släppa sadeln i galopp. Är det någon speciell tanke med att det är så just i galopp? Blir ju svårt om man ska hoppa.. :p

En till sak jag tänkte på är angående att ändra sittbenen, lite grovt förenklat utifrån det du skrev - jag brukar ju tänka att jag ändrar tonus. Det borde ge ungefär samma resultat som du beskrev? Att man höjer/sänker utifrån behov. Blir säkert för sällan mot vad man egentligen kan ha nytta av, lätt att fastna i det läge man tror är rätt, så att påminna sig att man ska variera ofta, låter som ett bra tips! :idea:
När man t ex ska samla så brukar jag (i dagsläget iaf) vara noga med att inte hamna avlastande (lätta ur rumpan eller tippa framåt, märks att framdelen lätt blir låst), men däremot att ändå inte sitta tungt genom att sträcka upp sig och stabilisera upp sig lite extra med rygg och mage.

Jo de stämmer :). Om vi tar tölten tex så brukar jag sitta till mer och sittbenen blir då tydligare. På vissa gör jag nån öppna innan jag ber hästen komma i tölt och såklart mkt skrittarbete innan. Jag försöker att undvika att blanda in traven och tölten i ett och samma ridpass om inte hästen redan har en bra tölt och trav. Börjar alltid tölten från skritt, aldrig trav, går inte att undvika något felsteg då hästen kommer i total obalans, även om det nu bara skulle vara några steg. Men varför tillåta ens något steg? Sen är jag emot som vissa gör att de höjer händerna och som sågar sig och och skänklar på, vilket resulterar i en spänd häst som går med huvudet i vädret. Sen har vi de som är riktiga töltmaskiner som man istället får jobba mer med traven istället. I början kan jag förtydliga med sittbenen vilken takt jag vill ha och som passar hästen bäst. Men sen brukar jag vara ganska neutral med sittbenen när hästen svarar och går i önskad takt.

ang passen så är det ett kapitel för sig och jag rider väldigt sällan i pass. Har en fem gångare, ville egentligen ha en 4-gångare. Men skulle aldrig komma på att byta honom till nån annan, typ mer sportmodell (han är av den gamla grövre sorten, fast långbent). Jag skulle inte komma på ens tanken, eller jo tanken har iofs slagit mig men jag känner att passen är inget jag vill satsa på, även fast den är himla rolig. Men det är en sån styv gångart och för mig är det viktigt med tre riktigt bra gångarter och såklart tölten oxå. Men med passen så går det ju inte att undvika att även de andra gångarterna försämras. Och det finns de som inte håller med mig här. Men jag har sett så många exempel på just detta och vill därför inte rida min i pass.

Ang sätet i galoppen så låter den tanken lite väl ogenomtänkt. Som du säger: Hur ska man kunna hoppa om rumpan ska vara i sadeln hela tiden? Och vid uteritter i blandad terräng i galopp och sen om man rider unghästar och vid uppvärmningar. Nej den tanken borde tänkas igenom en gång till.

Sen om det handlar om att samla sin skolade häst, ja då är det en annan sak.

Vad jag menar med att inte sätet får släppa i galoppen är att det är ett vanligt fel som många ryttare gör - och naturligtvis talar jag om dressyr/ridkonst här (det tog jag för givet), inte hoppning/markarbete, då man naturligtvis lättar ur sadeln :D !
Jag tänker mig att sätet ska följa sadeln i tre faser i galoppsprånget. Ett - ytterläge bakifrån, två - ett kort ögonblick då höftbenet(ryttarens) är nära lodrätt mot marken - djupast i sadeln och också då man ger inpuls med sittben om det behövs och tre - innerhöften längst fram och man får sista framåtläget. Sedan måste sätet tillbaka i första läget och det är här som många ryttare "släpper" sadelkontakten på grund av att de är spända och inte mjuka/rörliga nog i midjan. Risken är att man egentligen endast är "i" sadeln i läge två, så att det blir en studs och då går mycket av känslan förlorad. En skicklig ryttare har en "evighet" att känna hästens mekanik i läge ett och tre och kan utnyttja tvåans läge mycket dynamiskt.
Hästen börjar ju språnget med ytter bak och därför bör ryttarens säte "fånga upp" det bakbenet (fas ett). Kvaliteten på galoppsprånget (samling/luftighet) är för mig avståndet mellan ytter fram och inner bak, och det ska vara kort (de benen sätts ned samtidigt). Där är behovet störst av impulsinverkan från sittbenen (fas två), för att samla, underhålla takt mm, men naturligtvis går det att inverka starkare i de andra faserna också - kan vara individuellt på vad hästen behöver. När ryttaren är längst fram med sin innerhöft sätter hästen ned sitt inre framben (fas tre). Därefter kommer svävningsmomentet då alla fyra benen är i luften och ryttaren bör vara så mjuk och avslappnad att den inte stör. Överkroppen ska i alla faserna vara stilla och inte röra sig nämnvärt.
Vad gäller vikten så är det så att jag också med min beskrivning säger att hästen ska vända åt det håll jag lägger vikten/tyndpunkten! Skillnaden är att jag hävdar att när man vänder korrekt faktiskt har något mera tryck på ytter sittben (och det är väl det som förvillar...) Som jämförelse kan man titta på ett felaktigt sätt att vända på - när man viker sig i midjan. Då flyttas tyngdpunkten på ryttaren utåt (det är oftast bara axlar och huvud som lutar inåt) Då hamnar inner sittben mera i sadeln. Ännu mera tokigt blir det om man samtidigt har roterat höfterna - så att ytter höft har förts fram samtidigt som man viker sig i midjan, för då blir signalerna från ryttaren ännu underligare... I det fallet blir trycket att hamna på ytter sittben, men alldeles för mycket - och innebär ingen signal alls mer än att störa hästen enormt både balans- och taktmässigt - i det fallet brukar resultatet bli att hästen "flyr" från obehaget! Hoppas det klarnade något... :laugh:

Ja då, tack så mycket för att du orkade förtydliga! Blev lite missförstånd där! ;)
Att man försöker att inte släppa i sadeln när man har tänkt sitta ner är jag med på. Tror det kanske är lätt hänt om man tänker att man vill "sitta lätt"?
Egentligen borde ju galoppen vara mycket enklare att hålla kontakten med sadeln i än i trav.

Intressant med sittben vs. vikt! Måste känna efter imorgon! :D
Brukar som sagt inte tänka så mycket på sittbenen i sig utan rygg/höfter/vikt, och det borde ju sätta även sittbenen rätt tycker man.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka