Sv: Sittben

Tycker ni detta är korrekt?
bild-1.jpg

Det är lätt hänt att man får känslan av att man skall trycka ner och fram - om man ser på pilen.

Jag tycker mer det är en känsla som att...¨
*host* ursäkta mig nu, missförstå mig rätt....
försöka suga upp en tvål mellan benen, men så skall den halka och slinta upp framför magen. typ.
:o

Lite kul att bilderna visar olika sätt på hur man kan känna. Bild 1 stå och tryck mot ett bord? Bild 3 väg på en stol..

Tycker generellt det på bilderna är lite för myckte lutning av överlivet
Och absolut inte svanka! Kavajen på bild 2 är en miss tycker jag. Ridbyxorna gör det heller inte bättre att förstå.

Senast ändrad:

Det är lätt hänt att man får känslan av att man skall trycka ner och fram - om man ser på pilen.

Jag tycker mer det är en känsla som att...¨
*host* ursäkta mig nu, missförstå mig rätt....
försöka suga upp en tvål mellan benen, men så skall den halka och slinta upp framför magen. typ.
:o

:D Måste skapa mej en mental bild av detta innan jag kan ta till mej det tror jag :D

Dagens skratt! Tack för det Kookaburra!

Men är det ingen som använder sittbenen som sidförande?

jag använder mina sittben hela tiden. tänker att jag trampar på en cykel bakåt när jag driver framåt o då i takt med hästen,trampa större cirklar bakåt = ökning . blir då att sittbenen lyfts upp en aning o ger mer plats för hästens bakben.

Sort of, men det är mer ett "pekande med vikten", jag tänker att jag "pekar åt det håll jag vill med höften/benet. Sittbenet blir ju därmed påverkat men jag tänker inte att jag gör förflyttningen med sittbenet.

jag använder mina sittben hela tiden. tänker att jag trampar på en cykel bakåt när jag driver framåt o då i takt med hästen,trampa större cirklar bakåt = ökning . blir då att sittbenen lyfts upp en aning o ger mer plats för hästens bakben.

Menar du växelvis då? Och gäller det i alla gångarter?

Dagens skratt! Tack för det Kookaburra!

Tänker mer att gå med i rörelseriktningen. Sidförande för skänkel snarare och då att sittben mer talar om vilken eventuell böjning som avses.

Så är det nog. Man sitter tyngre på den sidan som är spänd dvs den inre som är ihopdragen? Eller? :confused:

Jag sitter gärna fel i vänster varv och då brukar jag tänka att jag ska göra ett stigbygeltramp (vilket jag läst om nån stans). Då brukar jag få vikten (eller sittbenen?) rätt.

Fast jag vill nog gärna flytta henne för sittbenen. Är det fel? Jag gillar inte tanken att jag måste använda skänklarna för mycket då jag rider damsadel emellanåt och då är ju skänklarna liksom annorstädes... :grin:

Det där låter som en häst som går med baken- stjärtvickande. annars lyfter hästen hela sin rygg- är rak. O hästen ska vara självgående.

Jag använder mitt arsle som taktpinne o inte alltid.

Jag tänker att ibland skulle man behöva göra så mycket i sitsen för att hamna rätt att det blir mindre fel att göra ett stigbygeltramp. Lite rädda upp situationen av det hela.
Om hästen hamnat såpass fel att man som ryttare hamnar i dålig position att kunna inverka genom att bara flytta sig själv. Att man skulle behöva flytta sig själv så mycket att man ändå hamnar fel utifrån hästen (om någon förstod den förklaringen! :p )
Är det däremot ursprungssignalen snarare än en korrigerande signal eller förstärkning, då tycker jag det är bättre att utgå ifrån sitsen och sittbenen. Tänker som sagt höfter/bäcken/rygg själv, men resultatet bör ju ändå märkas i sittbenen.

Så är det nog. Man sitter tyngre på den sidan som är spänd dvs den inre som är ihopdragen? Eller? :confused:

Jag sitter gärna fel i vänster varv och då brukar jag tänka att jag ska göra ett stigbygeltramp (vilket jag läst om nån stans). Då brukar jag få vikten (eller sittbenen?) rätt.

Fast jag vill nog gärna flytta henne för sittbenen. Är det fel? Jag gillar inte tanken att jag måste använda skänklarna för mycket då jag rider damsadel emellanåt och då är ju skänklarna liksom annorstädes... :grin:
Jag tror inte man ska tänka så mkt, men rider man i damsadel blir ju vikten ofrånkomligt tokig. Det viktigaste torde vara att ha en rak häst o spö som hjälp på högersidan. man behöver inte slå hästen utan ha den som hjälp- peta. som du verkar ha.
Jag skulle ramla av direkt..:o

Det där låter som en häst som går med baken- stjärtvickande. annars lyfter hästen hela sin rygg- är rak. O hästen ska vara självgående.

En stjärtvickare, den vickar i sidled, och det var ju inte det hon beskrev. :)
Den cirklande rörelsen fram/bak (fast i cirkel, men för att ange riktningen i termer vi förstår, inte i sidled) det bör alla hästar göra, bara mer eller mindre.
Sen om man använder cykla med höfterna som visualisering, något helt annat, eller inget alls, det är en annan femma.

Totola: Jag använder stigbygeltrampet för att korrigera mig själv. Inte hästen. Hon gör rätt om jag gör rätt. :love:

Axel: Tvärt emot vad många tror har man vikten mitt över hästen när man rider i damsadel. Annars glider man av. I allafall jag. Ingen damsadel i världen kan hålla mig hängandes på ena sidan! :o Därför får man aldrig lägga vikt i stigbygeln när man rider damsadel. Man har hornen på sadeln till sånt. De är jättebra!

Jag använder inte gärna spöet på höger sida då jag helt enkelt inte kan klara presicisionen att peta på rätt ställe. Jag har fullt sjå att hålla händerna och vikten rätt. Men på ett sätt rider jag bättre i damsadel: Jag kan inte ha vikten fel! Och så rösten! Den använder jag. Kanske inte så tjusigt och subtilt men funkar för mig och min pålla. Vill ni se? Vi finns på Youtube...:eek:

en häst höjer sin kropp o då rygg i varje stegsekvens. det har inget med ngt att göra med att den ena sidan rör sig uppåt en sida i gate ej heller att man trampar bakåt.
det är mer som att rida en rullande våg.

Klart att man måste ha vikten mitt över, men du har ju en helt annan belastning på det sittbenet som är till vä. än det andra som är framskjutet pga att benet ligger framför det andra.

Hur man tänker är nog väldigt olika när det gäller det mesta. För vissa funkar det att tänka "trampa cykel baklänges". För mig funkar det inte alls, men jag har träffat flera som tycker det ger dem rätt känsla. Vi är så olika.

Precis, det finns nog ingen som helst ridmässig funktionalitet i damsadel, det uppfanns väl för att man inte tyckte att kvinnor skulle gå omkring i annat än vida kjolar och inte sitta grensle över en häst för det var opassande. Kvinnor fanns väl knappast med på de stora ridakademierna, som oftast väl hade militär anknytning.
Det enda damsadeln gick ut på var väl att kvinnan skulle ta sej fram till häst om det behövdes, och jag beundrar verkligen de som red tille xempek jakter i sina långa kjolar, sittande i damsadel.
Visst måste det bli snedbelastning för hästen i längden.

Trampa cykel..
Om man måste tänka så hinner man inte med att rida.

För mig är hela hästn o ryggen som jag sitter på en boll som föser mig uppåt i vart steg o det är min uppgift att vara med i den o oxå kunna påverka hur bollen för sig. Snabbare, högre osv.

Fast höfterna kommer röra sig när man rider, måhända att den känns olika mycket på olika hästar och i olika form, men den finns ju alltid där. Och de rör sig inte samsidigt. :)
Själv tänker jag som sagt inte heller cykla baklänges, tycker det är för lätt hänt att höfterna tippas för mycket framåt eller bakåt och även att det blir ojämnt eftersom höfterna inte har exakt lika bra rörlighet - olika "lätta lägen". Inte alls sitta med i rörelsen mao utan mer fokus på att sitta kvar där jag sitter och inte följa med, särskilt i höfterna. Men det beror väl på vart man är och vad man själv behöver jobba mest med.

Jag har ju hört om cykla baklänges förr. Provat också. Men det känns inte rätt för mig. Jag får inte till det.

Jag fokuserar mest på liknande bollsits Axel pratar om. Jag försöker ha kontakt hela tiden och lyfta upp och fram hästens rygg.
Är det en storgångad häst och jag rider snabbare tempo misslyckas jag dock titt som tätt. Imorgon ska jag öva vidare på det på en jättehäst med gång. Nyttigt för mig som mest är van vid mindre gång(eller snudd på ingen på min gamle ponny:P)!

Om man får upp hästen i fram så att man får känslan av att sitta på bakbenen så kan man ju laborera mer med hur man inverkar med sittbenen tycker jag. Är hästen inte riktigt där så är det inte så mycket mer att göra än kanske peka i sidvärts för att kunna rappa upp övergångarna i en sax tex.

Men visst påverkas sittbenen av alla rörelser man gör. Så till viss del använder man dem ju iaf. Om jag samlar så ändrar jag ju hur jag sitter. Och då ändras sittbenens kontakt i sadeln. De får kontakt på andra delar än om jag sitter i normalposition. Sätter jag mig enligt böjt spår blir det ju också ändring. Då belastas ena sittbenet mer och ev åker det andra lite bak.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka