buffy_

Trådstartare
Var nyss på träning med ny tränare.
Denne menade att " sittbenen endast verkar samlande/bromsande, inte drivande".

Hur använder ni era sittben?

Sv: Sittben

Ja du, det jobbas det för fullt med! ;) Att ens få kontroll över dom alltså. Så jag ska inte påstå att jag alltid gör si eller så överhuvudtaget. Sen brukar jag inte fokusera på just sittbenen vid inverkan av olika slag utan höfter/bäcken/rygg. För att jag inbillar mig att det är lättare.

Blir lite nyfiken på hur man skulle använda sittbenen drivande?

Njae. Inte kan man vare sig driva eller samla med sittbenen. Däremot är det ju i sittbenen man känner den förändring man gör i bäcken/mage/överliv för att samla/släppa fram energin iom att de är sittbenen som har den mest fysiska kontakten med sadeln.

Påstår i alla fall jag....

Jag håller med Jegra, sittbenen är/borde vara produkten av fina, osynliga hjälper.
Måste man ta till dem rent fysiskt så har det skett en lång fördröjning i kommunikationen.

Taktsättande, samlande svängande- vikthjälp mm

"Samma här", men med Jegras "tänk" om bäcken-mage-överliv. :bow:

Fortfarande finns det flera beskrivningar, på samma ord/känsla. Det finns saker, som det i stort sett är omöjligt ATT sätta ord på - "den dolda" kunskapen som faller på plats, när den väl "är på väg"/finns där.

*Svammel*

Senast ändrad:

Ja du, det jobbas det för fullt med! ;) Att ens få kontroll över dom alltså. Så jag ska inte påstå att jag alltid gör si eller så överhuvudtaget. Sen brukar jag inte fokusera på just sittbenen vid inverkan av olika slag utan höfter/bäcken/rygg. För att jag inbillar mig att det är lättare.

Blir lite nyfiken på hur man skulle använda sittbenen drivande?
Totola +er andra
Haha, här me hurru ;)
Har tidigare mer fokuserat på position på bäckenet och energier(som Jegra beskriver men försöker bli lite mera medveten om rumpan :cool:)men ja...vid böjning och ja som axel nämner tänker jag väl lite mer på sittbenen eftersom de faktiskt e aktiva då och jag "känner de".

Nu har jag fått gjort tvärtom. Dvs börja fokusera på sittbenen efetrsom de har kontakt med sadel (citerar tränare här) och låta bäckenet hänga med. Pja...funkar oxå tyckte jag men vet inte vad jag tycker om det än :D

Nu fick ingen chans att prata mer ingående om den drivande sitsen så den saken blir isf mest gissningar. Egentligen var det drivningen jag funderade över men allt e av intresse! För likaväl som att minska borde du ju kunna öka. Obs...menar ej ytterligheter!

Däremot att samla känns ju absolut logiskt att kunna göra med sittbenen, eftersom de e en del av bäckenet hänger de ju ändå med på köpet...right? Menar inte att man ska pressa ner de i hästens rygg men vinkla svagt elastiskt med ryggverkan?? Om man tänker att ryttarens bäcken och hästens bäcken ska sammanfalla, precis bogar/ryttares axlar? Då borde det ju vara naturligt? Hur tänker ni?

Axel du skriver ju att du använder sittsben till mycket, hur är ditt fokus. På bäcken eller sittben?
Ryggar du/nån annan för sittben oxå?

Usch....jag vet att det blev svamligt men ska iväg :o

Tycker ni detta är korrekt?
bild-1.jpg

Tycker ni detta är korrekt?
bild-1.jpg

Som en inre bild, kan den ge mig förståelse och det är flera ridinstruktörer under åren, som jag ridit för, som använt sig av den beskrivningen.

Skulle jag använda den på min dam, skulle hon sätta sig platt på ändan, eller ställa sig på bakbenen.

Jag kör numera tankebilden av att "dra in svansen mellan benen", vilket för mig ger en mjukare inverkan som räcker för att få den reaktion jag vill ha.

Men jag tror faktiskt att det egentligen är samma andemening, med bägge de tänkebillderna. Jag tror inte att det är meningen att kavalleristen "ska ta i för kung och fosterland", utan det är nog mera "tanken" bakom, för att få in rätta hjälpkänslan.

Mvh

IngelaH

så här tycker jag;
Sittbenen kan jämföras med en kontakt.Man känner av allting och placerar sittbenen efter vad man vill.

Rider man en lat trög häst så får man mer energi om man lyfter upp sittbenen i sin egen rumpa och inte inverkar med dem mer än nödvändigt.

Rider man en osäker, hetsig häst så trycker jag i kontakten rejält, vilket gör hästen tryggare, lugnare och lättare.

rider jag en låååång häst så trycker jag i kontakten långt fram

rider man en häst som översamlar sig så sätter jag kontakten längre bak.

Plus alla andar 4659 sätt att använda dem naturligtvis.

Är det ut Ridhandboken:confused:

Men.... lite så måste man tänka- in med baken o upp med fram- men..inte blir kvar.

Det funkar att överdriva ibland medvetet- förtydliga. sista bilden är bättre- där den inte lutar sig oxå.

KL

Är det någon annan än jag som gör förhållningen i magen?

Nej jag driver inte med sitsen direkt- som man kunde se förr- juckande.

Däremot tror jag att jag använde min energi eller stramar upp bålen typ vid ökningar. Kan även spänna magen för att hästen ska ta i mer. o använda den motsatta energin- slappna av andas uuut vid avsaktningar.

en del vill att hästen ska sätta sig i avsaktningarna. jag försöker att gör som min tränare vill. hästen ska helst gå själv. den ska galoppera energiskt utan sk. inverkan- bjuda. Den ska även gå att samla så- om man är snabb o försiktig i handen- det visar sig= kvittot. Sparkstöttingen- vilket är svårt för en som lärde sig rida med- rid i vart steg. det handlade ju inte heller det om sk. påverkan utan med ens egen enegi.

Vill man ha en avslappnad häst som knappt jobbar rrider man lika- för avslappnad. vill man att den jobbar får man föregå med gott exempel. Föra hästen

Jag behöver ju kvicka upp båda mina o då rider jag en ngt snabbare takt som de ska följa. Vill jag rida passage så tar jag med mig hästen upp med sätet. I galoppiruetterna är det livsnödvändigt för att inte fastna- att man rider takten- pam pam pam ....Hästen vill ju gärna själv häva sig- om den får om det börjar gå för sakta- då bör man rida ur rakt framåt o öka o vara mer alert nästa gång eller avbryta tidigare

Senast ändrad:

Vad vill du uppnå med det?

Det beror ju helt på utifrån vad man pratar om- utbildningsståndpunkt.
OM!!! hästen redan är samlad med energi så behövs det inte mer tryck i den o då ingen magpåverkan.
däremot ett superkvick kram- var kvar på bakdelen, jobba på!

Jag sätter inte tryck i hästen när jag gör en halvhalt med magen.
Upptäckte för några år sedan att jag innan jag kramade tygeln alltid gjorde en grej med magen så jag testade helt enkelt att slopa kramen i handen och använder den numera enbart som förstärkning.

Jag vill ha en "öppen häst" redo att utföra nästa kommando.

Fast det borde ju vara det du vill åstadkomma- få mer engagemang av bakbenen som då kommer inunder.

Jag vill ha en häst som redan är klar för att göra vad jag nu vill göra- power åt folket.

Jag måste säga att jag har en liten tung bild av din häst om det är den på avataren:angel:

Fast det borde ju vara det du vill åstadkomma- få mer engagemang av bakbenen som då kommer inunder.

Jag vill ha en häst som redan är klar för att göra vad jag nu vill göra- power åt folket.

Jag måste säga att jag har en liten tung bild av din häst om det är den på avataren:angel:

Ja, det brukar ju vara så det "slutar" förstås, men i bland också tvärt om dvs, "sluta ta i" så väldans.

Avataren rids inte ännu, hon är vår bebis och blir förhoppningsvis en fin ponny till dottern. Men skenet bedrar, hon är absolut inte den tunga typen, tvärt om! Men viltfärgad och fluffig :D

Jag är inte så förtjust i tunga typer för egen del men de blir ju väldigt fina att se på med bra utbildning.

Är det ut Ridhandboken:confused:

Men.... lite så måste man tänka- in med baken o upp med fram- men..inte blir kvar.

Det funkar att överdriva ibland medvetet- förtydliga. sista bilden är bättre- där den inte lutar sig oxå.
+KL

Ur Müslers ridhandbok.
Egentligen ser den väl lite överdriven ut men det var som du å Ingela va inne på "tänket".
Innan har jag mest tänkt energi och stoppa upp framtill i min kropp. Men nu när jag tänker på det så har jag i mig själv ganska mycket naturlig svank så det kanske var ett tänk som JAG skulle applicera :)

Va gäller drivande sits så kanske det bara handlar om att släppa igenom energin an skapat och isf är det ju en ganska neutral sits.

När man kramar tygeln/förhåller visar det ju sig iofs om man stoppar upp energin nånstans.

Djurjouren: kontakt var väl en bra grej att se det som!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka