Sitta på nötterna...

Sv: Sitta på nötterna...

:rofl: Ja jag insåg det sen:angel: Skyller på att jag är sjuk:rofl:

Ja, mittemellan är bäst:idea: Tänkte på det faktiskt när jag red (trots att jag är sjuk:angel:) att jag sitter nog som jag skrev, sittbenen och fram strax bakom musen liksom.:o Ja, vilka skavsår:eek: :crazy:.

Var hittar du all smiles?
Apropå att sitta, så tycker jag det var bra (som jag sagt i andra trådar) att få sitta på de små bollar tränaren haft med sig ett par gånger - man kan nästan inte sitta fel då, sittbenen blir det enda som får 'plats' på bollarna. Sen klarar jag att rida utan dem en stund, men alltför kort...
Kan man inte ta hjälp av placeringen av låren också? Om man vet med sig att man ofta sitter med svank så borde väl låren lägga sig därefter också? Flyttar man då låren så kanske arslet följer efter en aning?

Jag vet, jag är beroende av smileys:D

Bollar har jag inte suttit på, men ang låren så tror jag vi kvinnor har svårare med det, pga mer fett på insidan, inte alla men många har det. har man dessutom ganska smala höfter dvs i skelettet, så kan det bli extra knepigt.
Man kan lägga låren "tillrätta" som jag tror Helan skrev, men problemet är väl att få dem kvar där också:cool:

Jag begriper inte lårproblemet alls:confused:
Om man har en passande sadel hamnar man rätt.

Vet inte om ni nu pratar om de som sitter med raka ben utan böj alls på knät:confused: eller att man har utåtriktade fossingar.:grin:

*gillar oxå smileys*

Jag begriper inte lårproblemet alls:confused:
Om man har en passande sadel hamnar man rätt.

Vet inte om ni nu pratar om de som sitter med raka ben utan böj alls på knät:confused: eller att man har utåtriktade fossingar.:grin:

*gillar oxå smileys*

Jag vet inte, bara vad jag hör många säga ang låren. Har inte precis några jättesmala lår själv:o, men inte jätterunda heller, men mina sitsproblem ligger inte där.....det är väl mer mina långa ben att hålla reda på, inte just låren:cool: Men det verkar vara vanligt i alla fall.

Ja mycket handlar väl om att hitta en passande sadel. Har ridit i skolsadel som gav grymmiga skav o trycksår mitt under sittbenen. Dressyrsadlar som varit som en skål att halka omkring i, sadlar som tippar allt bakåt på svanskotan så man får kämpa järnet för att balansera upp sig. Sadlar som varit för hårda, branta framtill elelr felbalanserade:cry: Svårt att rida då!

Tycker själv att det är en fördel med långa ben. har brett bäcken och långa ben, och kan komma ner rätt ok även i breda sadlar eller på breda hästar, vilket verkar vara en fördel då jag jämför med kompisen med smalt bäcken o korta ben. Hon hamnar med sin tyngdpunkt högre i kroppen o får kämpa för att släppa ner sig i sadeln då överskänklarna pekar så mkt utåt. jag har lixom långa lod att balansera med.
Att ha långt överliv känns oxå som en fördel då det går att styra över viktfördelningen med mindre kraftåtgång pga häveffekten. Men, blir ju rejält fel då man tappar balansen!

köpte nyss en sadel där sitsen är formad precis som jag vill ha den, lite i uppförsbacke så bäckenet får stöd under blygdbenet men även sittbenen som får ett mjukt underlag, och fritt framåt för ömma delar som inte bör nötas på!
Många engelska sadlar tycker jag ser ut som skålar, och vi är ju inte skapta så undertill, utan mer flat linje från benkant till benkant. Kanske därför många trivs bättre barbacka än i sadlar! -Placeras lodrätt o kan släppa ut sina ben o bara sitta.

Vill försöka hitta bäckenbilder o sadelbilder o jämföra.
Många kämpar nog emot en sadel som placerar just deras bäcken fel. Vi är ju skapta olika åt alla håll å mått.

Ja sadlar är viktiga! Även om vissa tycks kunna rida bra i alla sadlar:cool:

Sitter man illa och t o m får skav så går det inte att slappna av tex.

Ang bäcken så tror jag att bredare är bättre, (eftersom jag har smalt:cool:)
men karlar som ska sitta bättre har ju smalare så jag vet inte.....Fast det kanske är andra fördelar som gör att de TROTS sina smalare bäcken sitter bättre:confused:

Ja, jag kan uppleva att det vore skönt med bredare bäcken, som Lusidor skriver, dels för att sitta "bredare" och mer stadigt, men också för att ha mer marginal åt sidorna i hästens rörelser. Vet ju att jag inte ska följa lika mycket i svängandet i sidled, men svårt att låta bli.
Men det är svårt att rida...

Det finns mängders mängder faktorer i sitsen. Men rent generellt så har män 30% (har jag för mig det var) högre muskeltonus än kvinnor i "viloläge" så att säga.

Rent biomekaniskt är också männens bäcken något bättre konstruerat för ridning än kvinnors, men det är ju inget som inte går att kompensera! :laugh:

Mm vet ingenting om bäckenet (utom att kvinnors rimligen är bättre för att föda barn) men tror det var 10% skillnad i muskler. Dock lite olika i olika kroppsdelar, kvinnor starkare ben (förhållandevis, vill säga lika stora och fettmängd borträknad) och män starkare axlar,armar.

Red lektion i går utan stigbyglar. Inte har kvinliga lärare förståelse för oss killar.

Red lektion i går utan stigbyglar. Inte har kvinliga lärare förståelse för oss killar.

På Spanska ridskolan har jag för mig att de manliga eleverna longeras utan stigbyglar i flera månader, och att deras tränare är en man:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka