Sv: Sitta på nötterna...
Ja mycket handlar väl om att hitta en passande sadel. Har ridit i skolsadel som gav grymmiga skav o trycksår mitt under sittbenen. Dressyrsadlar som varit som en skål att halka omkring i, sadlar som tippar allt bakåt på svanskotan så man får kämpa järnet för att balansera upp sig. Sadlar som varit för hårda, branta framtill elelr felbalanserade
Svårt att rida då!
Tycker själv att det är en fördel med långa ben. har brett bäcken och långa ben, och kan komma ner rätt ok även i breda sadlar eller på breda hästar, vilket verkar vara en fördel då jag jämför med kompisen med smalt bäcken o korta ben. Hon hamnar med sin tyngdpunkt högre i kroppen o får kämpa för att släppa ner sig i sadeln då överskänklarna pekar så mkt utåt. jag har lixom långa lod att balansera med.
Att ha långt överliv känns oxå som en fördel då det går att styra över viktfördelningen med mindre kraftåtgång pga häveffekten. Men, blir ju rejält fel då man tappar balansen!
köpte nyss en sadel där sitsen är formad precis som jag vill ha den, lite i uppförsbacke så bäckenet får stöd under blygdbenet men även sittbenen som får ett mjukt underlag, och fritt framåt för ömma delar som inte bör nötas på!
Många engelska sadlar tycker jag ser ut som skålar, och vi är ju inte skapta så undertill, utan mer flat linje från benkant till benkant. Kanske därför många trivs bättre barbacka än i sadlar! -Placeras lodrätt o kan släppa ut sina ben o bara sitta.
Vill försöka hitta bäckenbilder o sadelbilder o jämföra.
Många kämpar nog emot en sadel som placerar just deras bäcken fel. Vi är ju skapta olika åt alla håll å mått.