Sitta på nötterna...

Sv: Sitta på nötterna...

Lette var inte med på seminariet i Västerås, utan det var Philippe Karl, Júlio Borba, Andreas Hesse och Marianne Esséen om jag inte minns helt galet.

Det har du rätt i:o men har för mig att han uttalade sig.
Måste hitta artikeln:grin:

Jo, det blev väl ett par debattartiklar sen. Just det där med handen var väl det som flest reagerade på vad gäller Karls insats under debatten, inte minst med tanke på att bildspelet som visades i bakgrunden var från hans filmer.

Lette var inte med på seminariet i Västerås, utan det var Philippe Karl, Júlio Borba, Andreas Hesse och Marianne Esséen om jag inte minns helt galet.

Var det inte så här;
Lette kommenterade den insändare som Philippe skrev i ridsport angående en tidigare faktaartikel som handlade om piaff, där hästen som piaffade hade frambenen för långt under sig och att PK ansåg att poängbedömningen för den piaffen borde ha blivit noll, medan Lette ansåg att det ändå var en ganska ok piaff.

KL

Ang bålstabilitet. Det är ju egentligennågot av det allra viktigaste och jag tror vi kvinnor inte får veta att vi har svårare, i alla fall har inte jag fått veta det:cool:

Jag är en sån där lång och "överrörlig" person som alltid varit vig och lätt kunnat göra en massa "konster" som involverat bålen bla. Bra om man är gymnast men inte ryttare. Det har jag aldrig fått veta:crazy: OCh inte de flesta andra heller med den typen av kropp gissar jag.

Vi kvinnor tänker också för mycekt ibland:angel: Har lätt att fundera över små detaljer och självkritiskt försöka rätta här och där och in i minsta lilla muskel....

Det är nog bra. Men faktum är att för en person som jag tex (och många andra kvinnor) hade det varit bättre att få veta förutsättningarna och från börjat kunnat bygga rätt muskler som stöd för mellandelen av kroppen. Det viktigaste är trots allt att sitta rakt över hästen och "sammanhållet", inte flaxa ut åt alla håll, händerna ihop, armarna utmed sidorna, benen utmed hästsidan, och vara ett stöd åt hästen att hålla ihop sej. Det kommer man långt med.

Jag har äntligen kunnat känna att jag har en egen stabilitet på gång, genom att besöka gymet och stenhårt satsa på de maskiner som stärker rätt muskler. Det känns en klar skillnad redan efter några månader, och jag har fått det bekräftat av tränare, dvs stabiliteten är mkt bättre.

I hoppsadel är det lättare för såna som oss, men i dressyrsadel, med häst som inte är jättebred (och åtminstone ger stadig stöd för skänkeln hela vägen), är det betydligt svårare.

Så när vi inte har det naturligt, som lite sattare personer har, samt karlar då, (vet inte om vissa av dem också är överrörliga?) så får vi göra vad vi kan för att kompensera naturen:angel:

Jag håller helt och hållet med dig.

Om någon bara kunde berättat för en hur man gör när man rider balanserat och inverkande, vilka muskler man ska försöka jobba med och hur det känns när stabiliseringsmusklerna är påslagna (så att rörelsemuskulaturen kan slappna av), då hade man ju kanske kunnat rida vid det här laget. Så länge man hållt på, menar jag. :o

Frankrike har väl inte så mkt dressyravel att tala om, dom är ju väldigt framgångsrika i hopp och fälttävlansaveln och jag vet inte med den omtalade munnen... Dom franska fälttävlansryttarna klarar ju av att rida dressyr på sina egna inhemska raser och dom gör det väldigt bra oxå !

Att dom har dålig mun är ju mest hoppryttarna som klagar på!

Jag hörde Lette kommentera dressyren förra OS och då sade han att franska hästar har dålig mun - som om det vore ett faktum. Jag tror inte på det - mer att en känsligt och lätt häst vill ha en bra hand. Philippe Karl mfl i Västerås pratade om många saker men inte just detta vad jag kommer ihåg. Förresten tror jag att Viveca Schenholm var med också?

FÖ har franska ryttare ridit bra på franska hästar också, även om tyska o holländska verkar vara bäst i nuläget.

Jag hörde Lette kommentera dressyren förra OS och då sade han att franska hästar har dålig mun - som om det vore ett faktum. Jag tror inte på det - mer att en känsligt och lätt häst vill ha en bra hand. Philippe Karl mfl i Västerås pratade om många saker men inte just detta vad jag kommer ihåg. Förresten tror jag att Viveca Schenholm var med också?

FÖ har franska ryttare ridit bra på franska hästar också, även om tyska o holländska verkar vara bäst i nuläget.

Franska hästar (Celle Francais) kanske är lite känsligare generellt (mer fullblodsinslag?), och tyska hästar (hannoveraner etc) kanske lite okänsliga?:grin: Det finns svenska halvblod, och nordsvenskar som har känslig mun också. Så det beror nog helt enkelt på ryttarens hand. Kanske har Fransmännen en annan ridkultur än Tyskarna? Det måste variera också från person till person!? Det måste nog vara så, och kanske har slumpen avgjort att de hästar vi sett haft okänsliga ryttare. Alla är individer, både hästar och människor. Man kan väl knappas säga att svenskar har hårdare eller mjukare hand än norrmänn eller danskar....

Jag håller helt och hållet med dig.

Om någon bara kunde berättat för en hur man gör när man rider balanserat och inverkande, vilka muskler man ska försöka jobba med och hur det känns när stabiliseringsmusklerna är påslagna (så att rörelsemuskulaturen kan slappna av), då hade man ju kanske kunnat rida vid det här laget. Så länge man hållt på, menar jag. :o

Då får vi väl fråga nån ridande karl om detta. Gärna en läkare, naprapat eller annan anatomikunnig. JAg lovar att jag iaf har muskler jag inte har en aning om hur de ska samverka. Förmodligen gör de det på ett eller annat sätt, men kanske inte samtidigt...

Jag tycker ofta det ger mer att fråga personer som varit tvungna att utvärdera sin ridning efter fysiska problem, som verkligen måste lägga krut på att förstå hur allt hänger samman och hur man måste jobba med de djupt liggande hållningsmusklerna.

Min tränare har bakgrund som kroppsbyggare men drabbades av reumatism. I kombination med biomekaniska studier (och en grundkunskap som "vanlig" mekaniker) blev det en rätt intressant kombination för mig i varje fall. Hon har varit tvungen att fundera en hel del på hur hästens kropp fungerar ihop med ryttarens. Men alla är vi olika! Vissa rider väldigt bra redan till att börja med, medan det uppenbarligen inte var så naturligt för min kropp. :o

Känner dessvärre ingen reumatisk kroppsbyggare, men det hade varit himla intressant att höra mer om vad denna person kom fram till. Tack och lov har jag haft en naprapat till mig själv som har varit ryttare, han förstår vilka muskeler som vi kan ha problem med.

kn:

Har vi glömt ngn gammal kunskap nu igen :laugh: läste för inte länge sedan en riktigt gammal möglig herre på nätet om ridning (glömt sida är jag rädd) kanske kan man söka på sits och män eller ngt.

Nåja, enligt honom hade inte män eller kvinnor bättre sits egentligen, båda har olika standardfel och det ska en ridlärare tänka på. Männens problem hade glömts bort numera och därför fick de sämre hjälp på lektioner. Våra ryggrader är lite olika så kvinnor tenderar svanka för mycket och hamna frammåtlutade, medan män tenderar "sitta på bakfickorna" och kuta rakt igenom hela ryggraden, men runda ryggen gör att näsan hamnar fram där med. Det är inte så bra det heller tydligen. Så tjejer får höra, luta dig bakåt (om ridläraren ser svankning) vilket kan ha effekt (välter över tjejen mot sittbenen från musen), när killen som har näsan frammåt får samma kommando blir hans problem bara värre o ryggen kutigare.

Anledningen till att män har så bra sits är väl att de är få och rider avancerat, eller rider vuxen nybörjargrupp ett par år och sedan slutar. Hur många pojkar har vi på ridskolorna egentligen? Att de lär sig snabbare ibland är väl tyngd och långa ben?

Det finns mängders mängder faktorer i sitsen. Men rent generellt så har män 30% (har jag för mig det var) högre muskeltonus än kvinnor i "viloläge" så att säga.

Rent biomekaniskt är också männens bäcken något bättre konstruerat för ridning än kvinnors, men det är ju inget som inte går att kompensera! :laugh:

ho ho
nu skulle en feminist läsa det ni skriver :p

skämt o sido, män och kvinnor är olika! helt klart!

ska bli kul att följa den här tråden!

Då får vi väl fråga nån ridande karl om detta. Gärna en läkare, naprapat eller annan anatomikunnig. JAg lovar att jag iaf har muskler jag inte har en aning om hur de ska samverka. Förmodligen gör de det på ett eller annat sätt, men kanske inte samtidigt...

Delvis KL
Men egentligen vet jag inte om det gör så stor sklillnad att snöa in för mycket på det heller, de olika musklerna, osv. Det vi saknar naturligt, vi kvinnor är ofta den där "korsetten" av muskler från höfterna uppåt mage rygg, där män nog är betydligt stadigare generellt, men inte alla, män är också olika byggda.

Jag vet att min kroppstyp med lång smal (hm nåja i grundtypen) samt överrörlig är problematisk som ryttare och då man inte rider dressyr mycket tappar kroppen den lilla stabilitet den ev haft.

Där måste jag med så dålig grundstabilitet medvetet bygga upp och har då skyndat på naturen med gym eftersom jag borde rida fler hästar dagligen för att få resultat annars.

Sen är det enkla små saker ytterligare som gör skillnad, som blicken, som betyder mycket för balansen tex, jag undrar om inte kvinnor överlag av någon anledning tittar ner på hästens man oftare än män:confused:

Kvinnor är så enormt självkritiska och funderar och analyserar -män har större självförtroende när det gäller fysiska aktiviteter och tittar frimodigt upp - de tycker de är skitduktiga hur dom än sitter:angel: Generellt.

Pojkar rör sej mycket mer från början än flickor, de uppmuntras att röra sej, och könsrollstänkandet är enormt där fortfarande. en pojke som är livlig är helt okej medan en flicka dämpas. Rörelse skapar mer muskler redan från början. Ända från första dagen pratar vuxna olika med pojkar och flickor, de uppmuntras för olika saker osv. Pojkar upppmuntras när det gäller fysisk aktivitet. De klänger och klättrar och folk ler roat medan flickor som beter sej så blir "pojkflickor" och det uppmuntras inte lika mycket....

Jag tror inte skillnaderna skulle behöva vara så stora som de är, mycket av det traditionellt "manliga" och "kvinnliga" äe inlärt från så tidig ålder att det inte ens går att mäta knappt hur deet går till.

Jag tror tex inte män skulle sitta och analysera varje muskels nverkan för att lära sej rida, (jo kanske vissa men då på ett distanserat och vetenskapligt sätt) De är inte så :devil: självkritiska och "bara gör" och ibalnd är det inte helt fel....

Lite könsrollsperspektiv måste vi ju ha här också:devil:

Min kropp får ofta "bara göra" utan att jag faktiskt analyserar vad den gör och inte gör. Går nog mer på känsla, att hitta när det känns rätt precis som det gjorde när min tränare sa att det var bra. Om jag då känner efter så skapas ett bildminne som jag kan härleda till nästa gång. Nu på sistone har jag vissa steg hittat en känsla i ridningen som jag hade för säkert 15 år sen och som jag inte har känt sen dess.
(Annars är vidofilm ett fantastiskt hjälpmedel. )

Appropå sitta på nötterna eller den lilla musen (eller vad ska vi kalla den här på forumet på oss tjejer?) så hörde jag (via en god vän som tränat där nere) en portugisisk tränare som menar att vi svenska tjejer sitter alldeles för mycket på musen och behöver sätta oss mer på sittbenen istället. Någon som har erfarenheter av denna åsikt? Vad sitter DU på? Rumpa, mus, nöt, sittben, annat?

Jag försöker sitta på sitbenen, definitivt inte på musen utan i så fall alldeles bakom, dvs den främre delen av det som ligger mot sadeln, om man säger så:confused:. Jag försöker känna efter sittbenen emellanåt, för att jag har haft mer tendens att hamna på rumpan i så fall (i ren självbevarelsedrift pga sadlar som inte passat min rumpa:crazy:) Stämmer det att svenska tjejer just gör det :crazy: (ont), gäller det inte svenska killar?
Intressant i så fall.

Annars går jag mer på känsla men har hittat några sätt att checka av, bla genom blicken, faktiskt.

Jag försöker sitta på sitbenen, definitivt inte på musen utan i så fall alldeles bakom, dvs den främre delen av det som ligger mot sadeln, om man säger så:confused:. Jag försöker känna efter sittbenen emellanåt, för att jag har haft mer tendens att hamna på rumpan i så fall (i ren självbevarelsedrift pga sadlar som inte passat min rumpa:crazy:) Stämmer det att svenska tjejer just gör det :crazy: (ont), gäller det inte svenska killar?[/B]Intressant i så fall.

Annars går jag mer på känsla men har hittat några sätt att checka av, bla genom blicken, faktiskt.

:angel: Läser det som om du undrar om Svenska killar sitter/inte sitter på musen:rofl:

Jag vet dessvärre att det finns många ryttare som faktiskt sitter mer på musen än nåt annat. :o Snacka om skavsår.... Har till och med hört på en AK-träning att man ska förflytta vikten mer till framdelen av sitsen (=musen) för att få en bättre sits. Vissa behöver givetvis förflytta vikten från den tunga rump-sittningen och svankryggen, men kanske inte hela vägen fram så att säga. Mittimellan är en klassiker i detta land, där många gör för mycket eller för lite.

Det finns sadlar som sätter en fel:mad:

Jag växte upp i Kieffersadlar o de flesta var hemska.
Kanske var det jag som satt helt åt skogen, men hur ska man kunna sitta när man bara försöker undvika ATT sitta överhuvudtaget:bump:

Det finns sadlar som sätter en fel:mad:

Jag växte upp i Kieffersadlar o de flesta var hemska.
Kanske var det jag som satt helt åt skogen, men hur ska man kunna sitta när man bara försöker undvika ATT sitta överhuvudtaget:bump:

Det var ju en sån jag hade bla:crazy::cool:

Den andra vi hade var dotterns som var för bred och fel för mej:crazy:
M&N var också för bred och satte mej fel men det fattade jag inte då:cool:

En annan hette Falcon och var skön men ganska hård:cool: Den sålde jag och ångrade mej otroligt:cry: Stübben var hård,,,,,.

Sen är det väl vad som passar en. Vissa tyckte Kieffer var sköna vet jag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka