Sitta ned i trav !!

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem med traven, jag kan inte sitta ned i trav utan att studsa, studsa i otakt, hamna snett osv. Jag har förståss försökt att slappna av i mag och ryggmusklerna, men det hjälper inte. Och det blir väldigt svårt för jag försöker ju även hålla mig kvar på hästryggen medans det skumpar vääldigt mycket. :(

Nån som kan hjälpa?? :)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Tipsen jag kan komma med e ... Ner med hälarna,Sitt rak i ryggen,Lägg all din tyngd på *rumpan* Så du sitter ner mitt i sadlen,spän magen & ryggen lite grann, Men slappna av i benen men endå så du inte flänger runder med benen!:)

Träna mkt o rida utan stigbyglar! Så lär du dig oxå hålla balansen, ( brukar ofta vara lättaste att lära sig sitta ner i bra o mjuk sits när man rider barbacka..:)

Man lär sig kontrollera sin sits JÄTTE bra när man rider barbacka!.. Sen e vissa hästar MKT skumpigare än andra o sitta ner i ! men sånt e livet:) Hoppas det hjälper dig lite!:)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Om du tittar bakom sadeln på en häst nästa gång den travar så kan du se att ländpartiet och området runt korset rör sig från höger till vänster och upp och ser. Svårt att förklara med ord, enklare att se det! tänk att dina sittben skall följa den rörelsen så du inte rör dina sittben upp och ser samtidigt på båda sidor utan att du lyfter ett sittben i taget utan att vika dig i höften. Tänk också på att din höft skall följa med uppåt och framåt samt att räta ut ljumsken. Rid många övergångar i skritt trav och halt utan stigbyglar för att bygga upp mer muskler i bålpartiet så du orkar hålla emot med magen utan att spänna dig samtidigt som du är mjuk och följsam ;)

/Lisa
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Be någon att longera dig så att du inte behöver fokusera på att ha koll på hästen utan bara din egna sits! Sen rider du utan stigbyglar eller barbacka och blunda och känn efter hur hästen rör sig!.
Det är super för balansen att bli longerad, när du sitter okej så kan du fortsätta med att släppa händerna tex för ytterliggare balansträning :)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Hej! Jag har ett problem med traven, jag kan inte sitta ned i trav utan att studsa, studsa i otakt, hamna snett osv. Jag har förståss försökt att slappna av i mag och ryggmusklerna, men det hjälper inte. Och det blir väldigt svårt för jag försöker ju även hålla mig kvar på hästryggen medans det skumpar vääldigt mycket. :(

Nån som kan hjälpa?? :)

Mitt tips är att tänka på att vara helt avslappnad och avspänd i knäna istället för att fokusera på rygg och mage. När knäna är "lösa" hänger resten av kroppen på automatiskt ;)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

" Kyra drar en liknelse med en badboll eller en fotboll. När man studsar bollen så följer handen med bollen upp och sen tar man fart med handen. Håller man emot så slutar studsen väldigt snart. Det är samma med hästen. Om man trycker ned sittbenen i ryggen på den så slutar den snart att "gunga" med ryggen. I stället ska man låta hästen studsa upp ryttaren lite i traven.
- Hästarna tycker inte illa om att vi studsar lite på ryggen, däremot tycker de illa om att bli nedtryckta, säger Kyra."

Håller med lewellyn, slappna av i knäna, knip inte om hästen, då trycker du dig ur sadeln (motsatt den önskade effekten). Sätt en rem fram på sadeln och håll i den när balansen saknas.
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Spräck myten att du inte ska studsa! På en riktig gångartshäst måste ryttaren många gånger "lämna sadeln" flera cm!! Hemligheten är att du själv ska studsa med hästen upp i rörelsen. Den här diskussionen har vi haft på dessa sidor många gångar - och vi är inte helt ense..

Själv förstår jag inte alls detta med Toker på julafton... Skulle gärna vilja se den varianten på film - nån som har ett YT-klipp?? För mig känns det som endast möjligt på en mjuk/stilla hästrygg (typ mindre gång, iberisk häst eller dyl.) (Och ev. i passage..) Ni som förespråkar detta: lämnar alltså aldrig båda sittbenen samtidigt sadeln, utan ett sittben är alltid i kontakt?

På de storgångade halvblod jag suttit på är då enda möjligheten att avslappnad i säte och skänklar endast använda mag- och ryggmuskler ungefär som när man studsar på en pilatesboll utan att använda benen...

Precis som Ponnyryttaren skriver har Kyra den allra bästa förklaringen på just det jag menar! Det revolutionerade i alla fall min ridning totalt!!
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Toker på julafton fungerar nog inte på iberier heller :D Och verkligen inte i passage - inte ens på en iberier :p :D Passage är den mest studsiga gångarten av alla :)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Som de andra har sagt: Slappna av i knän/säte och spänn rygg och magmuskler för att orka sitta stadigt. En sak som hjälpt mig är att höfterna/sittbenen ska röras i takt med hästen dvs. höger sida fram och sedan tillbaka när vänster sida går fram osv. Inte överdrivet men lite grann. det har hjälpt mig massor och med 183 stortravande cm på min häst tog det x antal månader att kunna sitta ner i traven! xD
 
Sv: Sitta ned i trav !!

kl

en sak till - glöm inte att ANDAS!! Andas lugnt och ända ner i magen i takt med att hästen travar så får du mycket avslappning på köpet. (och här kommer mitt stadigvarande boktips igen - Ett med hästen av Sally Swift!)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

;) :D Det är ju riktigt, fast de hästar jag ridit mot passage blir ju så "långsamma" att man kanske kan vicka runt?? (tänkte jag.. :) ) Har som sagt provat denna Toker-variant på halvblodsmärren jag rider - och blir inte klok alls??? Hela överkroppen måste vobbla för att lyckas... Därför är min tes att det endast fungerar på väldigt stilla (mjuka) ryggar - för uppenbart finns det dem som påstår att det är så man ska göra? (Eller är allt ett skämt och en parafras?? "Toker"?)

Fast jag har sett samma tendens i skritt med - att hela överkroppen "gungar" för att "man ska följa bakbenens takt".. Förskräckligt...
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Någon nämnde att slappna av i knäna och det är jätteviktigt men en sak till som är viktigt är att slappna av i ljumskarna. Om man spänner sig där så skjuter man sig själv ur sadeln och studsar runt som en studsboll. Det tog många år innan jag ens insåg att det var i ljumskarna jag spännde mig. Sitter jag idag emd för korta läder så spänner jag mig fortfarande helt omedvetet där och tappar all kontakt med sitsen.
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Hej jag har haft presis samma problem som du när jag började på min ridskola.
Så skumpade det hela tiden jag fick börja ha längre stigbygla men hjälpte inget.
Då fick jag hela tiden i början sitta ned i trav utan stigbyglar första gångerna hällde jag på ramla av men efter några gånger gick det bra nu har jag jätte bra balans och nedslitning i traven. :) men på viss hästar kan jag inte sitt ner i traven då brukar jag få rida i trav utan stigbyglar.

Mitt tips är att rida mycket utan stigbyglar :):laugh:
Lycka till:laugh:
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Spän mage och ryggmuskler, slappna av i benen och i bäckenet, försök sitt så rakt du kan med blicken framåt.
du kan även prova att först stå en stund i två-punkts sits och sedan sätta dig ned, för att få ett bättre tramp i stigbygeln

Kan rekommendera en bok som heter: Ryttarens sits och balans
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Kl:
Tror ni att man kan vara för svag i bålmuskulaturen för att öht KUNNA sitta ned?
Har blivit buköppnad 2 ggr (nedre delen av magen) - och har 0 stabilitet, känns det som. Efter x antal mån med balansboll, plankan, ja det mesta är jag lika kass.. Hästen HATAR när jag sitter ner (och jag förstår henne:crazy:
Därför rider jag alltid lätt.. Och har dessutom gett upp mage/ryggträningen..Men skulle så gärna vilja kunna rida som förr...
Någon med likartade problem efter operation??
Sorry för trådkapet!
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Jag är bl a opererad för tarmvred och då skar de upp buken. Det tog ett år innan jag fick tillbaka musklerna i magen igen, i början var det hemskt för magen bara skvalpade runt när jag red. Men det ger sig med tiden. Rid lätt tills du känner dig stabilare, inte mycket annat att göra åt eftersom de klipper av alla bukmuskler när det görs en buköppning. Men det hämtar sig med tiden som sagt och ett år går rätt fort :)
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Om du har gett upp träningen av de skadade musklerna så är det säkert jättesvårt att bli nog stark igen. Vad säger läkare, rehab mm? De borde ju kunna hjälpa dig med nya övningar som kanske fungerar bättre, eller motivera dig till att fortsätta om det krävs väldigt lång tid att återställa muskulaturen. Det är nog enda sättet att kunna rida som förut.
 
Sv: Sitta ned i trav !!

Ja kanske man borde kolla med sjukvården. Nu är det ju unf 4 år sedan min sista op så något borde väl ha hänt...men bör ju iaf ta upp träningen igen inser jag ju någonstans...:o
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp