Sitsstorlekar och sits i en skolsadel

fjordtokan

Trådstartare
Sitter och funderar på hur man ska sitta i en skolsadel för att det ska vara optimalt.

Ska fram och bakvalv vara tätt emot kroppen eller ska man ha utrymme därimellan?
Antar att det beror lite från modell till modell men jag har en ST Espaniola.

Ska man sitta emot framvalvet eller bakvalvet?
I en sadel av engelsk modell sitter man ju med mer vikt mot bakvalvet än mot framvalvet.

Jag sitter och funderar på detta för jag hittar inte riktigt rätt i min STE längre utan det känns som om jag bara fladdrar omkring...

Hoppas ni kan hjälpa mig

Sv: Sitsstorlekar och sits i en skolsadel

emellan skulle mitt svar bli. Sitter man mot bakre delen så kan jag tänka mig att man kommer i nån för hästen obehaglig röv/stolsits. Sitter man för långt fram o kommer emot fram " pommeln " borde vikten bli väldigt mkt mitt fram rent logiskt. Sen har det väl med att göra om hur stor sitsstorleken är för kroppen. I min strl 2 elisabeth kommer jag mitt emellan när jag är i ståsits. När jag provsatt i en 1 a kom jag med röven mot bakkanten lite, kände mig lite låst av det. Och det såg ÅF så jag fick sitta i en 2 a kändes mkt bättre.

Att du flänger omkring kan ju ha med din och hästens balans att göra. Jag fått väldigt mkt hjälp med min sits genom integrerad ridning, tränade sitsen en del innan jag skaffa skolsadeln också och övergången från engelsk sadel till skolsadeln va underbar då för mig...

Sitter jag mitt i sadeln har jag verkligen inget stöd någonstans. Men det kanske är så det ska vara ;) Jag sitter o försöker hitta någon som man kan låna hem en stl 1 av för att prova men det verkar ganska omöjligt för tillfället.

Jag är också helt salig ang övergången från engelsk sadel till skolsadel, äntligen kan jag slappna av känns det som...

Skrattar lite åt mitt problem nu för det var väldigt enkelt att lösa det. Igår tänkte jag ha lite balansträning och tog därför bort stiglädren, då hamnade jag mitt i sadeln i en lodrät sits. Då kändes det helt rätt, gick ner för att hämta stiglädren för att se om det var samma sak om jag längde lädren. Och det var det, längde lädren 2 hål och då kändes det precis som när jag köpt sadeln. Antagligen spjärnade jag emot lite i de korta lädren (jag får väldigt ont i knäna med för korta läder) och därför hamnade jag aldrig rätt i sadeln. Märktes även väldigt tydligt på hästen att jag kommit ytterligare en bit på väg till en mer rätt sits.

Det är väldigt bra att jag slipper byta sadel nu

Håller med "Fjordinghanna". Jag vill inte sitta mot något alls. Jag vill sitta i mitten. Det ska kännas naturligt, man ska hamna där automatiskt i en sadel som passar ryttaren.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 447
Senast: Rimfaxe
·
Övr. Hund Någon med erfarenheter? Jag har bara sett ett enda på nära håll, och dom hundarna trivdes i sitt släp i alla fall. Bra med utrymme...
2
Svar
29
· Visningar
11 755
Senast: Boerperd
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·
Ridning 2 år efter olyckan är jag Äntligen, äntligen tillbaka uppe på hästryggen! :bump: Visst har jag ridit innan men jag har bara kunnat...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 546
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar