Sitsstorlek på era Hoppsadlar?!

Sv: Sitsstorlek på era Hoppsadlar?!

Så där. Rätt användare;)

Jag har en Globus ezperanza hopp mot allround. Den är 15 eller 15.5 kommer inte ihåg:p
Jag har väll 38 i byxor eller något sånt.
Jag får plats med knäna även fast jag har hoppläder:D

Här på ponny

Och här på storhäst

Huumm. :)
Jag kommer nog slå till på den där sadeln med 16.5,
hoppas den passar. Och om den inte gör det så är
det ju bara att sälja den vidare och pröva lyckan igen.
Fast då vet man ju :)

(Har ej hunnit läsa hela tråden men svarar ändå)

Jag har en stübben siegfrid (stavning?) cs, 17".
Jag är 158,5 har 36, ibland 38.

Jag hade en likadan på min ponny. Samma tumstorlek. Jag var 157 cm lång och stl 38-40.

Nu har min medryttarhäst en Jacson Santa Cruz 16,5. Jag är i samma stl själv som då jag hade ponnyn för 10 år sedan. Denna sadel är mkt flatare än Stübben Sigfried (hopp special med dubbla klossar) som jag hade. Jag tycker jag ryms bra i denna men den är ju som sagt inte så djup. Klossarna är flyttbara och jag tycker det är för dåligt stöd i dem för att vara en bra hoppsadel, men hästen används inte till hoppning så det gör inte så mkt för min del.

Tänk på att sadlar som är djupa i sätet kräver en större tumstorlek än flatare sadlar. Det kanske inte är lika framtydande på hoppsadlar men på dressyrsadlar är det viktigt att tänka på (jag är en allroundmänniska så det finns säkert andra här som kan rätta mig om jag har fel ang betydelsen på hoppsadlarna).

Har du någon annan sadel eller rider du bara i hoppsadel? Isåfall skulle jag inte råda dig att köpa en flatback. Min medryttarhäst har endast en faltback, och vi rider bara dressyr/ute med henne. Jag kan säga att det är ett h-vete för rumpan att rida mkt i nedsittning i en flatback. Iaf för min rumpa, och den är inte särskilt benig :D

Ja, jag har flera sadlar :) Har en dressyr sadel vid dressyr tror att det är 17" eller 17.5" på den, Och den är djup. Har också en allroundsadel som jag har när vi rider ut :) Så hoppsadel kommer vi bara ha när vi hoppar :)

Måste bara påpeka att det även beror på hur hästen ser ut... Är hästen kort i kroppen går det ju inte slänga på en 18" sadel då den kommer hamna alldeles för långt bak på hästens rygg vilket kommer leda till ryggskador.. Jag skulle rekomendera att få sadeln utprovad.. (Idag rids tyvärr många hästar i felaktig sadel..) :(

För att svara på frågan, jag rider i en 17" allround mot hopp, storlek 38 i byxor, 175 lång.

*kl*

Har tre sadlar men andvänder bara en. M&N juniorsadel, 16". Är ca: 165 cm lång, byxstorlek W: 34 L: 32

Dom andra två är 17" (Jacson Celine och Passier Comet) tycker dom känns jättestora.

har 17 tum, stl 38 i byxor. 175 cm lång är jag (:

Men iaf, vad har ni för storlek på era hoppsadlar?
16,5 har jag till min d-ponny.
Och vad är det för modell? Bates Caprilli Momentum, en jätteskön sadel med bra knästöd! Flatback? nej
Hur långa är ni och vad har ni för "byxstorlek" ? 153 cm är jag och liten och smal.
vill du se bilder på där jag rider med den sadeln kan du gå in på minetta.bilddagboken.se

(MontéBruden)

Hejsan! :)

Jag har en Pessoa Flatback sadel, den är ganska ny, men den passar bra på båda mina ponnyer...
Jag har 15½ i storlek i den, och min byxstorlek... jag tror att det är 34 i 'vuxen' stl, och 152 i barn... :d

Skickar en bild sen, ska bara ladda upp den!

kl

Rider i en Bates momentum (tror jag) 16,5". Jag är 165cm och har 38 i byxstrl.
23204720.jpg

20018427.jpg

Om du mäter från framvalv till bakvalv med en tumstock så får du reda på sitsstorleken.

Mäter man bara rakt över sadlen då? Eller ska man i böjen, Jättesvårt att föklara va jag menar men om man mäter mellan fram och bakvalv rakt upponer eller mäter efter sätet? hoppas nån fattar.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
262
Senast: tanten
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar