Sitsproblem!!!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej sitskunniga!

Jag har sitsproblem... Rider på msv nivå och vill komma högre upp i klasserna vilket jag tror blir svårt så länge som jag spänner mig på fel ställen...:devil: Har varit utan häst till och från under flera år och gamla problem har nu smugit sig tillbaka, suck.

Enligt min tränare behöver jag jobba med följande:
öppna upp i bäckenet -stilla skänkel! Ut med tårna. Rak i ryggen, mjuka armar, fram med armbågarna, sänkta händer, inget nickande med mitt huvud!

Det svåraste är skänklarna, jag kämpar med att öppna upp i bäckenet och inte knipa med knäna, men skänkeln blir ju inte mer stilla för det!:mad: :mad: :mad: Eftersom jag behöver få ut mina tår lite grand så känns det dumt att binda fast mina fötter med remmar eller liknade.

Tips! Tips? Tips! Tips? Please!!!

Sv: Sitsproblem!!!

Det låter som om du behöver arbeta med stadgan i mellandelen. Det är oftast svagheter där som orsakar sådana saker som att huvudet nickar; svårigheter att bära handen och hålla skänkeln stilla och stadig.

Mitt tips är sitsträning där du fokuserar på blicken, bäckenet, bältesmuskulatur, samt mellandelens följsamhet. Jag antar att din tränare kan hjälpa dig med det.

Har själv slitit mycket med sitsen. Man kan inte rätta till enskilda problem som tex skänkel eller handläge om man har kvar sitt grundproblem. Om man tex får spänna skänkeln för att hålla den stilla så tappar man automatiskt i känsla i sin ridning. Så fort en muskel är statiskt spänd förlorar man känslan för hur hästen reagerar för hjälpen, hur hårt man ger hjälpen osv. Man vill ju att sitsen ska hjälpa en till en bättre ridning, utan att tappa i inverkan och känsla, och inte vara ett självändamål.
Som ovanstående påpekar är balans och tyngdpunkt det viktigaste, resten med armar och ben brukar ordna sig senare.
Mitt bästa tips är att ibland träna sitsen enbart. Problem är lättare att åtgärda om man avgränsar dem. Om hästen inte bjuder framåt så tränar man väl inte framdelsvädningar samtidigt som man korrigerar den? Samma för ryttaren: man kan inte rida sin häst bra samtidigt som man korrigerar sig själv.
Det bästa är väl om någon longerar när man rider. Man vet ju oftast om sina fel själv, så det behöver inte vara någon expert som håller i linan (fast det är ju naturligtvis en fördel...) En mycket bra övning är att dra upp benen, så du enbart sitter på rumpan, utan att ha kontakt med benen/fötterna mot sadeln, med händerna på midjan. Om man kan sitta så vid longering i alla gångarter är balansen OK.
Det näst bästa är att koncentrerat tänka på sitsen så fort du har möjlighet i den vanliga ridningen, tex. vid all skritt på lång tygel och alla uteritter, och verkligen fokusera på detta.
Sk. mental träning fungerar när inte hästen finns att tillgå, det finns mycket bra litteratur i ämnet. Går i huvudsak ut på att man tänker sig att man rider och att allt känns optimalt. Perfekt när man tex sitter på bussen, står i kö eller väntar på någon...
Balansträning och nötning fungerar.
När man nött in det tillräckligt länge märker man att det är lättare att stitta rätt även när man rider rörelser.
Lycka till!

lisahjelmgren skrev:
Enligt min tränare behöver jag jobba med följande:
öppna upp i bäckenet -stilla skänkel! Ut med tårna.

Du har samma problem som jag, fast tvärtom :smirk: Mina tår ska mer riktas framåt, pekar redan utåt ;)

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 438
Senast: educat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10