Sitsproblem - tankehjälp!

Polly_Mulle

Trådstartare
Japp, nu är jag igång igen! Med en bomlös sadel som hästen älskar och nu är jag fullt medveten om att mitt största problem är min rygg. Kan man få ett handtag installerat i ländryggen som man kan dra ut ryggen med när man rider?
Jag svankar alltså och hur jag än tänker på att räta ut ryggen bakåt så misslyckas jag med att få in svanskotan under mig mer.

HJÄÄÄLP!

Hur ska jag göra?
Tankehjälp - roliga vitsar att tänka på för att hamna i rätt position (typ låtsas att men är jultomten :D eller liknande) som gör att man automatiskt gör något rätt!
Konkreta tips som att peta sig själv bakom vänster öra eller vad som helst!

Susan och alla andra fyndiga och påhittiga... HJÄÄÄLP!

Sv: Sitsproblem - tankehjälp!

Någon kallade mig nyligen Rumpnisse.

- efter som jag alltid undrar voffö e de så....

så om vi börjar....

kan du lägga in en bild på sadeln på hästen, rätt placerad? dvs två fingar bakom bogbladet.

och sedan en bild på dig från sidan när du sitter i den?

så ser vi i vilken ände du skall börja.

okey jag åker på semester ngra dagar - är tillbaka på måndag,

(så du inte stressar i onödan)

Susan skrev:
Någon kallade mig nyligen Rumpnisse.

- efter som jag alltid undrar voffö e de så....

:D :D

Ser fram emot fortsättningen på den här tråden...

Det gör jag också, synd bara att mamma är en riktigt dålig fotograf... På ett helt ridpass hinner hon ta typ fem kort och inget blir bra... Suck!

Sadeln bara VÄGRAR ligga längre bak, den åker framåt av kalaskulan. När jag sadlar på den ligger den dock tre fingrar bakom bogbladet och den är tikllräckligt vid för bredden är mätt tre fingrar bakom och panelerna breddade ytterligare någon cm på båda sidor.

Slänger in bilderna här!

http://s3.photobucket.com/albums/y6... o Sadlar/?action=view&current=blandat025.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y6... o Sadlar/?action=view&current=blandat019.jpg

Funderar på om den åker fram mindre om jag drar främre stroppen ett hål hårdare än bakre? För nu sitter den bakre hårdare än främre trots samma hål (kalaskulans förtjänst). Kan det vara nåt?

Här kommer i alla fall bilderna med mig i sadeln. Stilla och i skritt (mamma kass fotograf). Sadeln är en ST Dressage som jag hoppas ligger i vettig balans. Jag breddade den något bak för innan kändes det som om jag skulle tippa framåt för mkt och åka kana över manken. Nu känns det som om jag sitter stadigt och naturligt. Mina skänklar ligger btydligt bättre än i bomsadlar, dock är de inte helt bra men det ligger nog mkt i vanan också.
Jag vet att jag måste vinkla om bäckenet och få ut ländryggen mera, men HUR?

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat028.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat031.jpg
vad glada vi ser ut då! :o

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat040.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat037.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat039.jpg
och där ser vi stilbild på skänklarna som smiter... men bara för att jämför så kommer bilder från i somras på samma skänklar... :crazy:

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=ridning035.jpg :eek:

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=Tobbe014.jpg :o

Såga mig inte totalt, jag håller på att lära mig rida, men jag inbillar mig att hästen har byggt muskler sedan i somras och han har breddat sig över ryggen (fakta) så vi kan inte göra allt fel... Mycket jobb har legat i att få honom att söka bettet för i flera års tid (sen jag red in honom) så har han gjort allt jag bett om, med fint böjd nacke, utan att söka stöd på bettet. :o så nu har vi jobbat i snart 1,5 år med att lära om. Han har inte alltid böjd nacke, men han har i stort sett alltid stöd på bettet och det värderar jag betydligt mer för då ljuger han i alla fall inte för mig och jag vet att grunden sitter!

Hej..

jag kan inte hålla med om att din häst har en "kulmage", ser du på bilderna och tänker dig lite mer musklad och rundad bakdel + en mer "öppen" framdel så är det nog lättare att se att inget är fel på mitten.
Normalt så glider en sadel fram på grund av att den inte riktigt passar men jag kan inget om bomlösa sadlar och därför kan jag inte hjälpa dig där... Om det varit en sadel med bom så hade man stoppat om den, satt på svanskappa eller en förgjord som håller tillbaka den eller så hade man sålt och köpt en som passar..

Sitsen; ... varje gång du sitter i sadlen ( skritt, kort o lätt trav och galopp) så försök att tänka dig att du sitter på en stol, dvs sitt ordentligt, jag satt oxå framåtlutad när jag var lite större för att jag var rädd att skada hästen med min tyngd men i slutändan så blir det att man rider sin häst framifrån och bakåt i stället för tvärtom som man ska...
Tänk att du ska gunga fram din häst, låt skänklarna hänga längs sidorna och fokusera bara på att rida framåt med ett lätt stöd i tygeln, vid böjning så ger du stöd på yttre tygel och leder med inre. Jag menar inte att det ska gå fort men att du mentalt ser framåt dit du ska och i övrigt slappnar av..

Var det till någon hjälp?, hoppas det, lycka till... Rom byggdes inte på en dag;)

Trevlig häst du har! :) Jag blir glad av att se travare (för han är det eller hur? har för mig att jag läst det någonstans..) som rids ordentligt och behandlas som riktiga hästar!

Men i alla fall, ja, det ser ut som att sadeln ligger för långt fram från början tycker jag.. Och sedan glider fram ännu lite till efteråt. Jag förstår att magen kan putta fram lite.. Vad händer om du sadlar längre bak och spänner sadelgjorden lite hårdare i främre stroppen?
Jag hade en Espaniola förut och jag upplevde att den också åkte fram en del, inte mkt men lite. Och min häst har/hade ingen kalaskula att putta fram sadeln med direkt.. :D Fast hans sadelgjordsläge var å andra sidan långt bak pga bogbladens placering så det kan ha bidragit.

Har för mig att Kaupre har typ svängda gjordar för hästar med lite kula också, kanske något att prova?

Du tycker annars inte att sadeln blir baktung?
Jag tyckte att min Esp blev väldigt nedtryckt bak, berodde nog på panelsystemet. Är lite nyfiken på den här nya modellen. ;) Tänkte nästan köpa en sådan men sedan blev det en bomsadel istället, som jag är mkt nöjd med!

Tänk så här: Dina ben är tunga och du har lika mkt stöd i båda stigbyglar. Låtsas att du har bly i skorna, dom ska alltså kännas tunga, PRESSA inte ner hälarna! Samtidigt som du har bly i fötterna så har du en tråd/kedja/rep mitt på huvudet som någon drar rakt upp i. Känn efter så att du sitter med båda sittbenen i sadeln och tänk dig att du är en såndär "vippedocka" som inte går att putta omkull, den bara "ploppar" upp igen. Ett tips: Läs Böckerna "Ett med hästen" och "centrerad ridning" av Sally Swift. Dom är fulla av sånna "tankesätt" som du vill frågar efter (jag har "snott" mina därifrån)

Lite mer musklad och rundad bakdel? Hmm, han är hjärtformad som en ardenner och blir inte mkt mer musklad, då kommer han inte in genom stalldörren. Att han inte är tillräckligt öppen i framdelen beror endast på mig, jag har sett honom bli riden och han är definitivt ingen omusklad häst...
Jag har haft alla problem med bomsadlar som finns, därav den bomlösa och det var en AHA-upplevelse som slår det mesta, dock har jag problem med att lära mig sitta i traven (alla nya större rörelsen som en bomsadel inte förmår meddela) och hästen älskar den bomlösa så jag får lära mig!
Är inte det minsta rädd att han inte ska orka bära mig. Trots att jag är en tjockis så till och med hoppar vi ibland, för om 600 kg musklad häst inte orkar bära mina 80 kg så är det något fel... Svanskappa och förgjord är inget för mig dock.
Det är sitsen som är mitt stora problem, jag ska tänka på dina tips, ha dem i tankarna och träna vidare. Tack, tack!

Tackar, beröm suger man i sig, vi har ju jobbat en del för att hitta dit vi är idag och det ger resultat! Visst är han travare, dock ej körd. Jag tror att om jag bara lyckas lära mig hantera den nya känslan med den här sadeln så kommer det att hjälpa oss ännu mera!
Hans sadelläge är inte det allra bästa. Rund manke (alla sadlar kanar i sidled om man själv inte är balanserad) och så matchar inte sadelläget och sadelgjordsläget varann, bogbladen ligger för långt bak skulle jag tro? Har hört mycket skit om svängda gjordar men man kanske skulle prova en ändå? Dock stör han sig inte på den här sadeln även om den hamnar lite långt fram?
Upplever den absolut inte som baktung, har vidd K4 (näst bredaste enl Kaupre) och han mäter ca 110 grader i sadelns "rätta" läge så den ska räcka till... Sadeln tippade mig framåt (barbacka på shettis/russ-känsla) tills jag modifierade den lite. Dock inte säkert att det är bra balans bara för att jag tycker att jag har bra balans, sådant överlåter jag åt experterna...
Vi får klura vidare tills Susan är hemma igen och kan hjälpa oss! :)

Jag lägger in ett kort som visar hur han brukar gå, nu är det i och för sig inte jag som rider just här utan min mamma, men han går så för mig med hävdas det så vi hoppas så. Här har han dock bomsadel (för smal - detta var sista passet han hade den, därav uppbyggnationen bak) men som du säkert ser så är det ingen klen häst, min mor är inte utnämnd till årets fotograf direkt...

http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle/?action=view&current=blandat033_edited.jpg
så brukar han se ut, hoppas du ser vad jag menar med att han eg inte är omusklad.

och om du skiter i mig till höger i bild :o och tittar på hans rygg och rumpa så får du en ganska ärlig bild av hur han ser ut... Så som du ser så är han ganska maffig... Jag som trodde att det skulle bli lätt att hitta sadel till en travare, långa smala ryggar... jojo...
http://s3.photobucket.com/albums/y60/colasmak/Mulle Rygg o Sadlar/?action=view&current=afc32671.jpg

Min första tanke när jag ser bilderna på sadeln och sedan dig rida var att det är fullt möjligt att sadeln sätter dig på ett sätt så bäckenet tippar framåt, överkroppen följer med och skänkeln åker därmed också bak.

Upplever du att du får slåss mot sadeln för att ha ett neutralt bäcken?

Nu läste jag längre ner att du haft detta problem och gjort om sadeln lite. Tror du behöver mickla lite mer med sadeln.

Har själv ridit i en sadeln som tippade mig framåt så jag vet hur jobbigt det är. Ingen sitsträning i världen kan hjälpa en mer än att man får spänningar av att försöka sitta rätt. Och dialogen med hästen blir rent ut sagt skit när sadeln sätter en i en sådan position. När man väl hamnar rätt så tror man att man sitter på en helt annan häst.

Precis, min häst har samma "problem", sadelgjordsläget och sadelläget matchar inte varandra pga att bogbladen ligger så långt bak. Alla bomlösa jag provat (torsion och ST esp) gled fram men den bomsadel jag har nu gör inte det.. Jag sadlar 2-3 fingrar bakom bogbladet och låter sadelgjorden ligga så långt bak som den måste.

Jag har också hört skit om svängda gjordar.. Men man vet ju inte förrän man testat själv. :D Har hört mkt bra om dem också! Man har ju alltid både negativt och positivt om allt, tex svanskappa och dyl. Testa! Annars, om hästen inte bryr sig så tycker jag du ska lyssna på hästen, såvida inte sadeln lägger sig över bogbladen i normalläge. :o Då kanske man ska fundera lite. Blir det några märken av sadeln (ruggad päls etc)?

Jag hade också järn 4 i min Espaniola, min häst låg då på kring 105-110 grader. :)

Susan har tittat lite på min Espaniola när den låg på min häst så hon har lite koll på panelerna och så i ST sadlarna, även om det inte är samma modell. :)

Sedan måste jag också skriva att Zora (här ovan) har rätt, för om sadeln jobbar emot dig så hjälper ingen sitsträning i världen, det kommer fortfarande inte gå lika bra som om du hade ensadel som placerade dig rätt från början. Susan kan det här! ;) När jag provade min nuvarande sadel blev jag väldigt glad eftersom den naturligt (bara jag inte sätter mig för långt bak) placerar mig så att jag fyller ut svanken (och jag har en jäkla svank :o), det är inte så jätteskönt att bli placerad så till en början - utan snarare rätt jobbigt men i längden är det bekvämast eftersom sadeln är gjord för att ha mig där!

Senast ändrad av en moderator:

oups:cry: ... sorry..

jag menade för det första inget illa med något av de jag skrev, ursäkta att de uppfattades så...

din häst är säkert inte omusklad men den är absolut INTE tjock "på mitten snarare tycker jag att den ser trevlig ut...

Jag sa ej heller att du var tjock men att jag i bland hade svårt att komma till ridning för att jag inte ville skjuta på med gumpen för att jag kände mig elak och för tung för hästen, trodde att du kanske kände likadant och i så fall kunde jag meddela att det int är ovanligt...

Visst en häst på 600 kg och en ryttare på 80 är ingenting inte heller om ryttaren väger uppåt 130 som jag har en kompis som gör men detta är OM hästen går i rätt form, har bärighet och bra ryggmuskulatur... På ingen av de tidigare bilderna såg på din hästs rygg utan sadel så det går inte att säga då men utan sadel så såg man att han är rund och verkar välbyggd, kul för dig och det är ett bevis på att han arbetar i rätt form, grattis...

Min häst var musklad och fin innan jag var tvungen att låna ut honom, red honom med mina nästan 90 kilo 5 dagar i veckan utan problem. Nu har han vilat i 3 veckor med enbart arbete från marken så som löshoppning, longering och tömkörning för att en tjej hade honom i 5 månader och under denna tid så ... ja jag vete fan .. Nu har han inte tillstymmelse till ryggmuskler, blir behandlad hit och dit och allt känns som skit.. HAN får ej ridas av mig utan nu är det en väldigt duktig tjej på ca 45 kilo som ska jobba upp honom igen, jag är för tung just nu... Ja lite om mig..

Så sorry.. för missförståndet:bow:

Inga problem, missförstånd är till för att lösas!
Tyvärr går han inget vidare på de första bilderna jag la ut, men det beror som sagt dels på att jag inte har någon koll på mig och sadel ännu och dels på att min mor är en usel fotograf, hon lyckas ta fem kort på nästan en timmes ridning (vet inte vad hon gör... :crazy: )
Dock så går han ofast i bra form och jobbar på rätt, inte hela pass, så skicklig är jag inte men över halva passen så går han mkt bra. Och vi lär oss fortfarande.
Mulle har alltid vart en knubbis och alla retas med mig för att han är tjock, så jag tycker alltid att han är rund, kan ju meddela att revbenen inte ens går att ana under det *host* skyddande lagret :D men han ser ut så året runt så jag litar på dig, han är ju inte fläskig i alla fall.
Han visar aldrig obehag när jag rider honom, varken med sadel eller barbacka. Eftersom jag är såpass balanserad att jag kan rida med sadelgjorden glappandes utan att sadeln glider (även volter) så stör jag honom ganska lite hoppas jag. Så jag sitter ner ordentligt, men min svank och breda röv hindrar mig från att vinkla in bäckenet. Dock har jag lite svårt att känna skillnaden där själv så det behöver jag hjälp med.
Sadeln Känns som om den ger mig en trevlig lodrät sits natuligt, jag behöver inte slåss med den utan så som jag sitetr hamnar jag bara av att sätta mig i den, så det är det där attans bäckenet jag ska slåss med, men det känns som om vi är en bit på väg...
Trist att höra om din häst men det kommer lösa sig, det är alltid lättare att bygga upp något som man vet har vart hållbart innan!
Och tack för dina tankar och åsikter, sådant behövs!

Jag vågar mig inte på att gissa om bäckenet hamnar i neuralläge elelr vad det gör, min kroppskoll på bäckenet är inget vidare, jag vet bara att jag har tendens att svanka för mkt och behöber hjälp. Dock placerar sadeln mig stadigt men lodrät med en gång utan att5 jag behöver anstränga mig så det känns som om det kan gå, bara jag får hjälp och lär mig och det är 1½ vecka tills tränaren kommer!

Hööks har ju en svängd gjord, man kanske skulle terrorisera kontot lite? Den är inte så dyr om den inte skulle funka som det var tänkt.

Jag har haft vansinnigt ont i ryggen sista dagarna. Har tre alternativ, antingen så är det för att jag är förkyld och det har satt sig en inflammation i ryggen.

Eller så är det för att hästens nya stora rörelser blir för mkt för min ej korrekt jobbande rygg,
eller så sätter sadeln mig såpass korrekt att ryggen är överansträngd. Jag vet bara inte vilket...
Är mitt bäcken mycket felvinklat? Om man jämför med de tidigare bilderna där jag rider bomsadel. Skänkeln är i alla fall betydligt bättre, så långt vet jag, men vilka mer skillnader finns det?

Ingen ruggad päls någonstans (förutom när vi ridit mycket i backar).

Ser sadeln ut att ligga i bakvikt? Innan jag sitter i den? När jag sitter i den? Sitter jag för långt fram/bak i sadeln? Jag har införskaffat ett par oskodda ridbrallor för att bli lite mer flyttbar i sadeln, de helskodda känns som om de låser mig för mkt...

Ja, hööks är alltid bra om man ska testa nya saker. :D

Jag vet inte om ryggen kan bli överansträngd av att bäckenet blir rätt placerat (fylla ut svanken som Sus säger).. Jag har aldrig fått ont i ryggen av att sitta rätt placerad, visst har det varit jobbit och dragit i ryggen när musklerna stretchas i svanken och magen får jobba men inte så att det gjort ont.. Däremot fick jag SKITONT när jag red i en sadel (flera olika egentligen...) som verkligen placerade mig fel, den puttade mig i svank och låste fast mig där. Efter den ridturen kändes det som jag brutit ryggen. :crazy:

Nej, vad negativ jag lät nu! Det behöver ju inte alls bero på det, är bara en erfarenhet jag har! :o

Hur länge har du haft din sadel?
Bra att det inte blir ruggat! Det borde väl betyda att den inte glider så himla mkt fram i alla fall.

Jag kan inte avgöra hur du sitter med bäckenet på bilderna, du får vänta på Sus när det gäller det. ;)

Den ser inte ut att ligga i bakvikt utan dig i tycker jag, men ST är så himla svåra att titta på tycker jag, eftersom de ligger så högt över hästen och har de där miffopanelerna. :D Däremot för långt fram då.. Men hur mkt det sedan egentligen påverkar (det är ju en bomlös och "järnen" är rätt eftergivliga) är ju en annan sak.
Med dig i.. tycker jag inte heller den ser baktung ut. Och hur långt bak/fram du sitter kan jag inte se på bild.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka