Sitsproblem - tankehjälp!

Sv: Sitsproblem - tankehjälp!

Vi väntar på Sus :D
Jag har förmodligen apkorta ryggmuskler för det känns i traven som om jag börjar få rätt sving i ryggen - alltså att den flexar utåt/isär/ kota från kota istället för kota mot kota. Krångligt värre eller hur? Räkna med att jag har suttis väldigt svankigt och fel väldigt länge :D
Typ träningsvärksont?
Att den glider fram... tja, han verkar inte störas av det. Han tar ut rörelserna BETYDLIGT mer än vad han har gjort innan (oavsett vilken bomsadel) och är jättenöjd så det är bättre i alla fall (om inte perfekt). Varför är det långt till måndag :(

Ja. :D
Men frågan är om man faktiskt får träningsvärk i RYGGEN av att sitta rätt...? Det blir bakvänt för mig då jag tycker att det är magen som jobbar och ryggen som sträcks ut (iaf om man har svank, då sträcks musklerna i svanken ut) dvs inte direkt arbetar. Men jag vet inte. Jag har ju fått träningsvärk i magen av att arbeta rätt med min kropp, men aldrig känt någon "positiv" värk i ryggen.

Men om han inte verkar störas av det så ska du nog inte oroa dig så mkt. Pröva en sådana där sadelgjord och se men om det inte hjälper så blir han väl förhoppningsvis av med kalaskulan och då är problemet kanske löst! :D

Vad händer på måndag? :)

Hållningsmuskulaturen som går kota-kota kan man nog få träningsvärk om den tidigare varit väldigt passiv och sen får börja jobba igen. Man måste ju dock vara väldigt uppmärksam så man inte sliter av dom.

Ok, så det KAN vara så? *hoppas hoppas*

Har du någon kommentar ang sits i ST'n gentemot de tidigare bilderna där jag sitter i bomsadel (de som är sist inlagda i tråden) och om sadeln ligger hyfsat. Att den ligger för långt fram är jag medveten om, men om den ligger i balans och liknande?

LO: På måndag skulle Sus vara tillbaka och kan titta i tråden :D

Det är väldigt svårt att säga nåt när de ligger på utan tyngd, men lite i framvikt ser den ut att vara då. Kanske du kan prova att flytta ihop panelerna ännu mer fram och bredda bak? Kanske det inte blir bättre, men värt att prova.

Vad händer om du länger lädren nåt hål? Sticker skänkeln iväg då?

Jag tycker det på bilderna ser ut som du kommer till mycket bättre balans i hela kroppen i STn, men det är ju svårt att bedömma så. Tränar du fortf för samma tränare som förra våren? Vad har hon sagt om det?

Vad är det för sits-längd i sadeln? Tycker du att du får plats att "spela" med bäckenet i den?

Jag kan inte flytta ihop panelerna mer fram, då blir det tryck på sidorna av manken, men jag kan bredda ytterligare någon sm bak.
Sadeln är en 17,5 (standardstrl) med en dm kortare kåpor för mina fånigt korta ben. Det känns som om jag har plats att flytta mig i sadeln, har köpt ett par tygskodda ridbrallor, tror att det blir lättare att flytta sig då!
Lädrena är relativt långa, jag kan knappt rida lätt, tror att tårna åker ner om jag länger ytterligare ett hål.
Japp, samma tränare, hon har inte sett den ännu, om en vecka blir det träning och då hoppas jag att få live-tips men vill ha lite hjälp innan för att börja komma igång.
Balansen känns bättre än i bomsadeln. Jag slipper slåss för att få bak överskänkeln, för att sitta rätt och underskänkeln är betydligt stabilare om än inte bra...
Tack för hjälpen!

Hm, igår när jag red så insåg jag en skrämmande sak. Sadeln är rak - såvitt jag har kunnat se, men jag är det absolut inte!
När jag sitter i sadeln bara helt naturligt och avslappnat så ligger mitt högerben ca 4 cm längre bak än mitt vänsterben (eller om det var tvärtom) om man jämför benet mot kåpans kant. Och jag upplever hela tiden att sadeln ligger snett på hästen, tills jag kände med händerna på rumpa och sadel. Jag sitter inte mitt i sadeln, utan jag är vriden åt ena hållet - ganska mycket dessutom!
Ska till osteopaten (vad en sådan nu gör) om en stund, hoppas att han kan hitta på nåt!

Fler kommentarer, gissningar, hjälp?

Hej tar lite i taget - ni har kommit så långt....

Vad händer om du spänner den främre gjordstroppen mer än den bakre ligger den mer still då?

Din grudnsits ser jag itne att det är fel på, det verakr vara något som händer under rörelse så att du tippar fram på skrevet.

Angående sadeln...
När min oridinarie sadel var på lagning i england så köpte jag en billig höökssadel som jag laborerade med.
Den såg ut i sitsen som din.
Motsatsen till djup :devil:
Fullkomligt omöjligt att rida i. om hästen rörde sig farmåt under mig och jag glappade det allra minsta så swip sa det och jag hamnade på skrevet.
Hästen lyfter en framåt uppå, man behöver stöd på lårets insida-baksida så att man kan behålla sin possitionfinsnd et inget stöd där så blri det så - det minst adukomemr efter i rörelsen så swip....

Dert brukar dock gå att göra om sitsen, om det är gott om foam i den och man har en villig sadelmakare.
Min billiga sadel hade dock inte enbart fel kurvatur utanhade en för smal midja också så den var inget att hålla på med.

Gå inte efter hur sadeln ser ut i sitsen utan ryttare i, den ändras något när ryttare kommer i den. Den är bland annat mjukare än bomsadlar och blir alltså djupare än vad den ser ut.

Det skumma med sadeln är att jag Upplever den som djup. När jag sitter i den så känns den inte flat... och jag är van vid en gammal djuuup county...
Skritt och galopp är mina "lättaste" gångater, galoppen upplever jag att där följer jag utan större problem och i skritt hinner jag med att flytta om mig.
Traven är värst. Kan det vara så att mina magmuskler inte orkar hålla ihop och därmed faller både jag och häst isär totalt? :crazy:

Kan ju också meddela att osteopaten hade en hel del att säga om min rygg... Huga... Han visade mig både innan och efter behandling hur skev jag var. Nästan rak efter behandling, har dock ett antal återbesök att genomgå, men innan - skrämmande! Mina höftkammar skiljde sig mååånga cm! :eek: :eek:
Till detta (eller p g a ?) var jag låst i övre delen av ryggen och nacken (krasade som ett knäckebröd :crazy: ) men var i stort sett överrörlig i länden.
Så nu har jag två dagars ridförbud...
Tror du att extra magmuskler kan hjälpa mig att orka sitta rätt i traven?
Ser sadeln ut att ligga i balans? Framvikt? Bakvikt? Sådnat kan jag ju ändra själv och även padda upp om det behövs med en handduk under fram/bakvalv för att få djupare sits. Har inte någon sadelmakare i närheten som ens skulle få titta på min sadel...
Och ja, sadeln ligger faktiskt lite bättre om jag låter gjorden sitta något hårdare i främre stroppen än bakre. Tjockisgjord kanske?

Jag brukar vara alldeles för pragmatisk och problemlösningsorienterad för artighetsfraser :o,
men jag vill börja med att säga att jag tycker att det ser trevligt ut på dina bilder, de är riktigt trevliga att se.

Jag ser heller ingen svank att skryta med :D
Det jag ser; är att hela du tippar framåt.
Om du kan galoppera bra utan att fälla överlivet framåt på detta sätt, så faller min 'för lite stödteori', särskilt som du säger att sadeln placerar dig bra, och så ser det ju också ut på still bilderna.

Du har ju också själv begripit hur din rygg måste fungera när den swingar dvs att tornutskotten baktill skall gå isär istället för ihop. Grattis :)

Jag skulle gissa att du blir/är lite ansträngd i dessa muskler i ryggen och att de därför knorrar.
Dessa muskler kanju aldrig slappna av om man har låsningar och är skev.
Masserade ostepaten?
Fick du stretchingprogram för att snedheten inte skulle ploppa tillbaka?

Jag kan också gissa att det blir som du säger; större rörelser att själv balansera när hästen gå i bomlöst.

Om jag skulle komma med en mer eller mindre kvalificerad gissning så gissar jag att du faller framåt när rörelsen blir för stor och du reagerar reflexmässigt med att låsa höftleden och att skänkeln hamnar där för att du inte skall ramla av....

Om du försöka tänka dig traven på samma sätt som skritten att hästens ena rygghalva lyfter din ena skinka framåt - uppåt och att det får ditt lår/skänkel att hänga mer rakt nedåt ( prova ett hål längre läder också)

Är du med? Hästen rygg öppnar din höftled.
Istälelt för att du stänger den och rumpan kniper bakåt och överlivet tippar framåt- så öppnar hästen höftleden och 'för' din ena halva av kroppen fram- uppåt.

Det är ena halvan i det hela.

Den andra är som du redan har förstått dina magmuskler.

Roa dig med att ställa dig bredbent och knäa som du satt på en häst. Hoppa nu jämfota framåt i denna knäande possition. :smirk:

Huga :D

Det är så man måste göra med magmusklerna för att få en bra trav :idea: och jag gissar att du måste göra det extra i en bomlös...:crazy:

Tackar och bockar för berömmet om bilderna, en gör så gott en kan... :o :D

Det är bara i trav som jag känner och får kommentarer om att jag åker framåt och skänkeln åker bakåt, i galoppen hamnar jag korrekt igen. Så sin teori om att jag hamnar fel när rörelserna blir stora låter _väldigt_ träffande faktiskt... Som det är nu travar jag bara de steg jag känner att jag har balansen och ibland fegar jag och drar ner tempot lite extra bara för att få lite hjälp nu i början.

Osteopaten masserade och knäckte, lite läskigt, men känslan nu är att jag har träningsvärk i höger höft och känner mig mer balanserad än tidigare men inte lika stabil. Ska vara försiktig ett par dagar nu och sedan är det återbesök om två veckor. Han räknar med att jag behöver 5-6 besök för att det ska bli bra och sedan räknar jag själv iskallt med jämna återbesök kanske en gång var 4-6 månad för att behålla den nya "formen". Inte fått något stretchprogram ännu, men det kanske kommer?

Jag ska prova att hoppa jämfota i ridande ställning imorgon :D:D:D Och göra fler situps, slarvar med dem tyvärr... Sedan blir det att skritta och trava och blunda och hitta känslan tror jag. Tur att man har snäll häst... :D

Jag upplever den bomlösa som väldigt vettig och "talande". Jag kan inte ljuga för hästen och hästen kan inte ljuga för mig, på sikt kommer kommunikationen vara otroligt fin, hästen är väldigt känslig och just nu blir en nedtrampad häl inte en sluta längre utan en bakdelsvänding så det kommer bli mer finlir. Och jag känner att hästen tar i och jobbar på ett annat sätt. Alla gångarterna ändrades positivt redan första provturen - blev större, luftigare, friare! Så det här med bomlöst ska jag fortsätta med (dock inte ute i skogen... bläää...)

JÄTTETACK för hjälpen, jag har fått en del att fundera på och jag är mer inspirerad att fortsätta slåss med min kropp. Nu kanske den kan börja samarbeta lite också... :D

Kniper du med knäna?? Jag hade ett "fint och fast knäslut" *morr* som gjorde att mina skänklar åkte bak å jag fram. När jag nu fick min hoppehäst som hoppar m grym teknik så resulterade det i att han hoppade mig ur sadeln. Jag fick tipset att sluta knipa med knäna å vips så trampar man automatiskt ner i stigbygeln å har tyngd i fötterna. Förr var det vanligt med "knipövningar" på ridklubbarna, rida lätt utan stigbyglar osv. Vilken mardröm!! ingen skulle nånsin göra det idag. Så prova att slappna av i knäslutet! ;) Det hjälpte mig massor å nu kan jag hoppa min pålle utan att ramla framstupa!
Annars; sätt fast stigbyglarna i sadelgjorden med balsnören el liknande. DÅ kan du banne mig inte sitta fel. Ingen säkerhetsrisk. Du kan bara inte vinkla benen fel å får dessutom korrekt överliv eftersom det är omöjligt att tippa fram om benen hålls stilla. Dessutom får man träna på att ge fina hjälper.. för man behöver ju inte kasta tillbaka vänsterskänkeln varje gång man ska fatta vänster galopp *vissel*

när du läggr in bilder skulel det hjälpa att se dig i e n tunn t-shirt och direkt från sidan så folk fick en uppfattning om de problem du har med din kropp.

de syns väl om man sett dig innan och att bara vilja ha rakare ländrygg är kanske intehelt ekelt utifrån ditt prspektiv.

thina

Har inget knäslut vad jag vet... och när jag bibnder fast stiglädrena i sadelgjorden så får jag ont i rygg och fotleder, så det metoden undviker jag tyvärr, men visst ligger skänkeln mer still :D

Thina:
Joo, visst underlättar det, men som sagt mamma är usel fotograf till att börja med (tur att hon är bra på annat :D) och det där med mindre tröja hade jag missat. Dock ska det bli spännande att rida imorgon nu när kotknackaren har bänt och böjt i mig, var men än lidrigt skev så vi får se vad som händer... Annars får jag väl ta bort stigbyglarna igen :D

ta fö o laborera lite med handdukar. få upp främre delen avbäckenet lite o se vad som händer..skriv ut susans tråd o rid,prova o fundera.

gå på promenade o sträck på benen ordentligt o stretcha dina korta sätes o lårmuskler ordentligt innan du rider för din tränar enästa gång så har denne något tt bygga vidare på

Japp, promenader och stretching är inlagt på schemat. Och situps... Ska prova att padda sadeln i olika ändar och se vad som händer. Tack takc!

Polly_Mulle skrev:
Japp, nu är jag igång igen! Med en bomlös sadel som hästen älskar och nu är jag fullt medveten om att mitt största problem är min rygg. Kan man få ett handtag installerat i ländryggen som man kan dra ut ryggen med när man rider?
Jag svankar alltså och hur jag än tänker på att räta ut ryggen bakåt så misslyckas jag med att få in svanskotan under mig mer.

HJÄÄÄLP!

Hur ska jag göra?
Tankehjälp - roliga vitsar att tänka på för att hamna i rätt position (typ låtsas att men är jultomten :D eller liknande) som gör att man automatiskt gör något rätt!
Konkreta tips som att peta sig själv bakom vänster öra eller vad som helst!

Susan och alla andra fyndiga och påhittiga... HJÄÄÄLP!

Hmmmm någon kanske redan sagt det eftersom jag inte läst hela tråden:

En sak som är mycket viktig för sitsen är att man har rätt bredd i sadeln och då menar jag inte bomvidd utan i sätet, främst midjan på sadeln. Vet inte om det går att variera med bomlös. I vanliga sadlar är vissa alldeles för breda för mina höfter, jag hamnar i stolsits. Sätet måste vara lagom för just din rumpa för att du ska kuna sitta helt rätt.
Jag har svårt att hitta rätt, bara de dyraste funkar tyvärr av nån anledning.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Sadeln ser inte nämnvärt djup ut:angel:
Dens bossor bak är lite för korta, om man ser till bakvalvet.

På dina ridbilder ser det ut som att du är lite väl mkt fokuserad på var hästen har sin hals- huvud.
Allt blir enklare om du mjuknar i handen/armarna o tänker mer uppåt/framåt o sitter på stjärten.

Var det en travare?
Tycker inte att den ut sådan.
Sen ser mkt välmående o rund ut
:d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka