Sitsövningar

elfi

Trådstartare
Nu är det så att jag ska ha en lektion med enbart sitsövningar, och min hjärna står helt still för tillfället. Har googlat om sitsövningar för ryttare men hittade inte så mycket om det så jag tänkte höra med er dressyr-ryttare, hur jobbar ni med sitsen? Har ni några bra övningar man kan jobba med gällande sitsen?

Kan tillägga att det är endast 2-3 elever, som ska jobba främst i skritt.

Sv: Sitsövningar

Det beror ju lite p vilka sitsproblem de har...Om det är någon som svankar t.ex. sa får den börja med att släppa ner svanskotan och räta ut svanken. Är det nån som sitter kutryggigt så får den räta ut övre delen av ryggen först innan ni börjar med något annat.

Andra bra saker att öva på är att kunna följa med med sittbenen i skritt och mha dem kunna göra halt, sätta igång i skritt igen och kunna göra tempoväxlingar (om det går väldigt bra för dem att starta och stanna).

Jag säger bara, Centrerad ridning!

Läs Centrerad ridning av Sally Swift, där får du mkt tips!!!:)

Tack för tipset!
Dom har ganska bra sits redan, men vissa behöver bara sträcka på sig lite grann.

Ska testa det där med sittbenen! :)

Tack för tipset! :)

Har läst den boken en gång innan, kommer inte ihåg så mycket övningar :o bara! Ska se om dom har den på bibblan! :)

Litet tips bara:
En hel lektion med bara sitsövningar (antar att det är 45 min- 1h?) kan bli helt vaansinnigt tråkigt om inte instruktören är riktigt duktig och ger aha-upplevelse efter aha-upplevelse. Att bara skritta runt på en volt och "sitta rätt" ger ärligt talat inte mig ett skit.

Låt hellre eleverna göra rörelser och se till att sitta rätt hela tiden. Tex en skänkelvikning; vad gör sitsen när hästen först går rakt fram på kortsidan, hur hjälper sitsen hästen att balansera och få in bogen i hörnpasseringen? Hur förbereder sitsen för att vända in på diagonalen? Hur utför sitsen vändningen? Kan jag enbart med sitsen flytta hästen sidvärts? Sitter jag med eller mot rörelsen? THEN we're talking ;) :cool:

Att hålla en sitslektion kräver en hel del av instruktören! KAN du sits?

Det är bara 15 minuter dom ska rida. ;) Går ridledar-utbildning så jag får 15 minuter på mig att ha lektion och sist vi hade sitsövningar var det.. inte så lovande. Vi fick skritta utan stigbyglar en kvart och det gav ju inte så mycket. Därför vill jag göra något mer nu, lite mer avancerade saker som dom verkligen kan jobba på senare och som dom har nytta av, inte för att man hinner så mkt på 15 min direkt.

Jag kan sits, har kanske inte den bästa själv men jobbar på den jämt jag rider och har bra tränare till hjälp som skriker när jag ska räta på mig etc.

Vi jobbade sits senast. Började med att fokusera på en kroppsdel i taget nerifrån och upp utan stigbyglar i skritt.
- Rita cirklar med tårna utan att flytta/spänna skänkeln.
- Kontrollera så att under och överskänkeln ligger mjukt an mot hästen och att tå och knä pekar framåt.
- Känna efter så att båda sittbenen känns lika mycket.
- Hålla armarna i axelhöjd och "snurra" i midjan, dvs vrida sig så långt som möjligt åt höger och vänster utan att förändra kontakten mot hästen.
- Axlarna upp till öronen, bakåt och ner
- Kontrollera handställningen.
- Stretcha och mjuka upp nacken.

Sen prövade vi även att trava med uppdragna knän så att varken över eller underskänkel hade någon kontakt med sadeln. Lär en att verkligen sitta på rumpan och inte hålla sig fast någon annanstans. Slutade med att trava utan stigbyglar och blunda för att riktigt få in känslan av hur hästen rör sig.

En annan väldigt bra övning, som vi dock inte gjorde senast, är att rida med ena armen rakt upp ovanför huvudet. Kan göras i alla gångarter.

Lycka Till!

:bow:

Min gamla tränare var en jäkel på sitsövningar, jag gick från en att sitta som en obalanserad skumpande hösäck till en ryttare med i lodrätt sits i balans på inte speciellt lång tid och UTAN en enda lektion med fokus på sitsen, vi jobbade med hästen och under tiden fick jag små tips på hur jag skulle inverka med sitsen och vips så föll allt på plats bara:D

Kanske inte så konkret för TS, men det är så häftigt när man känner hur man själv utvecklas:)

Jag kan sits, har kanske inte den bästa själv men jobbar på den jämt jag rider och har bra tränare till hjälp som skriker när jag ska räta på mig etc.

Men om du redan "kan" sits - hur kan då då inte veta hur du ska lära ut den? Förlåt en grining gammal kärring! ;)

men det är ju skillnad på att kunna och att kunna lära ut.
jag kan en massa saker. men jag är fruktansvärt dålig på att lära andra att göra samma saker!!!!!!

*kl*

Tack för alla svar!

Lektionen gick superbra! Tror aldrig jag känt mig så nöjd alls över en sån lektion! :D Mina elever, som idag bara var 2 pers, fick jobba först med överkroppen, skaka på axlarna och snurra på armarna och sen med benen, dom fick cykla! :p Eleverna tyckte det var en bra lektion och till sist fick dom en helt :love: sits! :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 872
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar