Sitsfråga

M

Mng

Hejsan allihopa! (:

Nu är det så att jag har en sitsfråga. Sitsen är ju uppenbart en väldigt viktig hjälp i ridningen, men jag har inte riktigt kommer underfund med den helt - hur man ska inverka på bästa sätt.

Jag red igår, och vi gjorde tempoväxlingar i tölten - från kort tempo till mellantempo tölt. Då är det ju viktigt att man riktigt 'sitter till' och bromsar med sätet. Har länge försökt och försökt 'bromsa' ordentligt - genom att slappna av, komma djupare ner i sadeln och liksom låsa sätet - men utan någon större framgång.

Så, har ni några tips på hur man ska "tänka"? (:

Tacksam för svar! (jag vill ju trots allt lösa det "lilla problemet" :angel:)

/Emma

Sv: Sitsfråga

Lyssnar hästen på sätet? Testa i skritten och se hur mycket du kan påverka tempot med sätet där. Var noga med att du kan få igenom både halvhalter och halter med i stort sett bara sätet. Det kan också vara så att du drar fram eller bak skänklarna för mycket, då får sätet/överskänklarna inte lika stor inverkan.

Man kan komma på små fusk knep också :D, t. ex. att vissla när man ska gå ner från ökat tempo till kort, men fortfarande behålla energin! Hästarna brukar lära sig det med en gång :p

Lyssnar hästen på sätet? Testa i skritten och se hur mycket du kan påverka tempot med sätet där. Var noga med att du kan få igenom både halvhalter och halter med i stort sett bara sätet.

Precis där kruxxet sitter. Hur gör man en korrekt halvhalt med sitsen? Hur är det man ska tänka?

På böjt spår går hon väldigt bra i skritten, och lyssnar på minsta lilla sätesförflyttning/ändrad tyngpunkt - det är just "gas" och "broms" där jag inte vet hur jag ska göra.

Och hon lyssnar väldigt mycket på rösten, så visst passar jag på att utnyttja det genom att lugna henne med rösten - men sitsen behövs ju också! :)

Precis där kruxxet sitter. Hur gör man en korrekt halvhalt med sitsen? Hur är det man ska tänka? QUOTE]

Använd dina lår/överskänklar för en bromsande effekt. Var noga med att du sitter avslappnat och lodrätt. När jag gjorde såhär i början spände jag rumpan samtidigt som jag spände låren, och då fick jag ingen inverkan alls. Jag fick hjälp då med att hitta ett bättre skänkelläge så att jag kunde sitta tungt i sadeln samtidigt, då gick allt mycket bättre! Mycket simpelt förklarat, men på mina hästar har det inte vart svårare än så. Sen kan man utveckla "sätesridningen" hur mycket som helst!

Precis där kruxxet sitter. Hur gör man en korrekt halvhalt med sitsen? Hur är det man ska tänka? QUOTE]

Använd dina lår/överskänklar för en bromsande effekt. Var noga med att du sitter avslappnat och lodrätt. När jag gjorde såhär i början spände jag rumpan samtidigt som jag spände låren, och då fick jag ingen inverkan alls. Jag fick hjälp då med att hitta ett bättre skänkelläge så att jag kunde sitta tungt i sadeln samtidigt, då gick allt mycket bättre! !

Ja, precis det som jag gör. Jag spänner rumpan - och trycker mig automatiskt upp ur sadeln. Nog där felet sitter som du sa (:

Fick mina ben omvridna för ett tag sen - för att få ett bättre skänkelläge - så ska testa att slappna av mer (största problemet just nu - jag spänner mig) och se vad som händer!

Tack så jättemycket för ditt svar (:

Japp det är jätte lätt att spänna sig, får fortfarande påminna mig själv ofta om att slappna av :angel: Om inte annat gör hästen det (: När man hittar "rätt läge" är det som en aha upplevelse! Hoppas att det går bättre för dig nu iaf ;)

Tacksam för svar! (jag vill ju trots allt lösa det "lilla problemet" :angel:)

------

Hej du, det "lilla" problemet är det som är ridning.... :-)

Löser du det "lilla" problemet kan du rida, grattis...

Ridning är balans, har du sits och inverkar på rätt sätt har du balans. Ridning är inte att dra i tyglarna och försöka med mer eller mindre våld få hästen att lyda, utan balans...sits, rätt inverkan.

Nästa följdfråga är då kanske , hur lär man sig rida ??

Tja en del har lättare än andra, men man kan nog säga att övning ger färdighet... så lycka till, ta hjälp av tränare brukar man säga.
Dra inte hästen i munnen och försök att hitta din balans på hästryggen så att hästen kan bära dig optimalt.

Ja, och det är jag fullt medveten om. Det finns alltid något att förbättra - så fort man kommit underfund med en brist så finns det alltid fler att jobba på.

Måste nog säga att ditt inlägg inte hjälpte sådär supermycket - inte mig iallfall. Jag vet att balansen är nyckeln, och att det tar sin tid att hitta den. Visst får man hela tiden pröva sig fram, tills man hittat den optimala sitsen - men syftet med tråden var att det kanske skulle komma upp lite "tips" hur man uppnår den - som lite hjälp på vägen.

Och du definierar balans som både sits och inverkan, medan jag ser det som skilda saker. Och ridning är en konst - och man är aldrig fullärd. Är nog det som är charmen med det hela.

När jag gör halter/halvhalter försöker jag att inte ändra rumpans eller sitbenens tyngd i sadeln, utan bara liksom "dra upp" inne i bäckenet. Samtidigt tänker jag liksom lite uppåt, som att mentalt lätta ur sadeln.
Totalt förvirrande förklaring det där tror jag:crazy:

Hästarna är väldigt känsliga för våra signaler. Jag tror att en av de allra viktigaste sakerna som vi ryttare måste lära oss är att ge så lite signaler som möjligt och ha kontroll över oss själva. Om vi hela tiden sitter och ger signaler som vi inte är riktigt medvetna om, eller som vi egentligen inte planerat att göra så blir det som ett "bakgrundsbrus" för hästen. Hästen får då svårare att "höra" de små signaler vi försöker ge. Så mitt bästa tips är att lära sig att inte ge några signaler alls! Om du som ryttare lyckas vara helt neutral ("tyst") en stund så kommer hästen vara superkänslig för små signaler.

Lycka till!

Jag ska ta till mig dina råd och prova mig fram ;)

Tack så jättemycket för dina tips! (:

Vi hade förläsning för Pia Paulsén häromdagen och då lärde jag mig ngt nytt:D Hon förklarade såhär..Vi vill ju att hästarna ska höja ryggen och sänka huvudet, men om man "sitter till" så trycker man ju ner hästens rygg och huvudet åker upp och det vill vi väl inte? Man ska känns att fötterna dras ner mot marken men att huvudet drars upp mit himmelen,typ som om man lättar i sadeln..Det funkade faktiskt och min häst tyckte bättre om det.. det ska va ungefär som om ni tar ett djuptandetag och andas in och håller kvar där tills hästen stannar..Då "lättar" ni automatiskt i sadeln.. Hum kontigt förklarat men jag hoppas ni förstår:)

Hej vet att det är ett tag sen denna tråden var igång. Men jag kände verkligen igen mig. Har haft exakt samma problem som du. Speciellt på stor häst. Min ridlärare hade ett skitbra "trick" som i och för sig är rätt likt det som de andra sagt.
Hon sa att man ska tänke att man har en tråd fastknuten i huvudet och att någon drar i det uppåt. (eller drar i håret om man vill) Det funkade skitbra för mig, nu kan jag göra halvhalter!
Om man tänker att huvudet dras uppåt så sträcker man ut ryggen samtidigt som man ska sitta kvar tungt i sadeln.
Hoppas att du förstod och att det funkar lika bra för dig som det gjort för mig!!

Kläm åt med låren om hästen, tryck in rumpan under dig, krama tyglarna som om du tänkte strypa dem i en 10 delssekund och sen öppnar du handen en aning (inte så att tyglen glider dock)och lätta pluttelite ur sadeln så att byxorna sitter kvar men inet rumpan :) luta dig pluttelite fram.
Voila, hästen stannar!!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: Thundra
·
T
Islandshäst hej allihopa! Brukar inte hålla till här på Islandshästforumet, men nu är jag bara tvungen att skriva av mig! Igår red jag lektion...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: Thokkadis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka