Sitsen-magstöd!?

K

Klarence

Hej!
Jag har tagit upp ridningen efter många års uppehälle och försöker nu komma tillrätta med sitsen...
En sak jag inte blir riktigt klok på är magen eller magstödet i en korrekt sits. Bör man spänna magen för att sitta korrekt? Man ska ju vara så avslappnad som möjligt i övrigt vad jag förstår.
Här vill jag få tips och råd hur jag ska tänka/känna!
Sedan har jag läst delar av Kyras bok och där står det att man ska sitta som på en trekant, de båda sittbenen samt underlivet om ni förstår vad jag menar... Har jag förstått det hela rätt då? När jag gör det så blir det lätt att jag svankar.
Alla tips och råd tas emot med öppna armar!

Hej hej

Sv: Sitsen-magstöd!?

Det finns fyra olika magmuskler (de raka, de yttre sneda, de inre sneda och de tvärgående). De raka är bara rörelsemuskler, de sneda både rörelse och stabilitet, de tvärgående (i princip) bara stabilitet (dock kan de räta upp byggstenarna i kroppen om man håller de snett).
Vid ridning (och de flesta andra aktiviteter för att slippa ryggont) är det de stabiliserande egenskaperna man ska använda.

Du hittar de tvärgående och sneda genom att hitta den främre "höftknölen" och trycka i det mjuka innanför (mot mitten av kroppen) den, med pekfinger och långfinger (och håller tummarna bak mot ryggen). Stöt sedan ut "Ha!" eller hosta och se vad som händer med fingrarna. Troligtvis trycks de ut och det blir hårt där det var mjukt. Prova sedan att trycka ut fingrarna utan att stöta ut med rösten. Till en början är det lätt att hålla andan när man spänner dessa muskler. Så småningom när man tränat upp styrkan och koordinationen går det dock att hålla de spända längre och andas samtidigt som de är aktiva.

Precis som man bör göra knipövningar (med bäckenbotten/underlivet) bör man till en början lägga in stunder under dagen då man tränar sitt magstöd (10 gånger då du spänner och släpper direkt, sedan en gång då du håller så länge du kan samtidigt som du andas, sedan utöka gånger) så att det har styrkan att hjälpa dig vid tillfällen när du bär tungt, eller rider.

Om du inte har ridit på länge o kanske inte har tränat ngt alls på länge kan det vara idé att gå på gym ett tag. sen oxå ta några lektioner i endast sitsträning.

Läs tråden om bålstabilitet:idea:

du bör ha både rygg o lite magmuskler för att kunna hålla din position fast hästen rör sig. så att du inte svankar o är för följsam o börjar att följa med hästens rörelse för mkt.

det kan leda till att man skumpar eller arbetar mot hästens rörelse.

trekant o sittben är rätt, men sen ska du sitta som om ngn drog dig ovanifrån i axlarna, men med en viss avspändhet ändå- naturligt.Träna att gå så.

en stram men inte konstlad position o armbågarna intill sidan.

Nää. nu får andra ta vid o hjälpa dig mer konstruktivt:angel:

Bra tips från båda!!!
Nu ska jag göra sit ups och "hosta" och gå som att jag blir dragen framåt i axlarna... :)

Nä. Ngn ska lyfta upp dig i axlarna- låtsas.;)

Var inte ute bland folk dock. De kan börja att undra...:angel:

Det här med bålstabilitet handlar ju mycket om balans.
det handlar ju om de stbilserande muskler som sköter vår balans :idea:

Bålstabilitet behövs när yttre krafter verkar på kroppen. En tyngdlyftares kropp påverkas av tyngden h*n lyfter
En slalomåkare av att det guppar udner fötterna
- och en ryttare av att det guppar under rumpan

De flesta bålstabiliserande övningar är för vanliga människors vardag. Det är svårt att specifisera för ryttare. "vanligt folk" är i allmänhet för svaga - men för mycket muskelr är helelr iten bra. Man rider itnebra om manhar bålstabilitet som en brottare - man blir för stabil och släpper inte igenom hästens rörelser.
(därmed inte alls sagt att all träning av bålstabilitet är fel - bara att vissa övningar är olämpliga för ryttare)

Den bästa grenspecifika träningen du kan få är att rida och balansera ufifrån rumpan - helt utan att knipa och hålla i dig i tygeln - bara lita på rumpan utan att luta dig framåt eller bakåt.

de flesta ryttarfel beror på bristande följsamhet - övar du på följsamhet - och att överlåta din rumpa helt till hästen, så att du är helt lös i din höftled, och slutar hålla i dig i tygel så kommer du FÅ bra bålstabilitet, utan att du behöver tänka på det

Precis som du skriver är a och o följsamhet - en väl skolad häst gör halt om du ökar buktrycket
- buktrycket är inget självändamål

Senast ändrad av en moderator:

En väl skolad häst gör halt om ryttaren andas ut o slutar att rida.

Titta på filmer med dem- noga.

Buktryck ger signal till mer energi.

Nej det ger inte signal till mer energi

Buktrycket = båldstabilitet låser bäckenet :o
Hindrar ryggens swingande på ryttaren och därmed hästens...
det bromsar ryggen

Som psychogrrl besker så är ju framrörallt de sneda bukmusklerna förbindelsen mellan bröstkorg och bäcken - ju mer de spänns desto mer orörlig stum - blir kroppen.

Dessutom är diagraman en stor del av buktrycket och bålsatbilitet - kanske den största
Diafragman är en muskel som drar in luft i lungorna.

Skall du vara riktigt stabil skall lungorna vara fulla med luft.

Det är ju därför jag skriver som jag skriver
att det inte är ett självändamål.

Tjejjer i allmänhet är för svaga så att de blir helt ostabila.

De orkar inte sitta på mitten vara sig i sidled eller framåt bakåt
De orkar inte sitta i en självständig balans när hästen rör sig.

Det är därför de behöver träna bålstabilitet.

Nä man lär ryttare göra halt med en utandning så gör man det emd en teknik som ökar buktrycket.

Senast ändrad av en moderator:

Jo! Hur tror du annars man får energi? Driver mer- sparkar.:confused:
Man behåller bara bålstabiliteten.
det går utan att spänna sig.

Prova att göra halt från galopp- aktiv sådan.

fråga ngn skicklig hur de gör.:idea:

Den bästa grenspecifika träningen du kan få är att rida och balansera ufifrån rumpan - helt utan att knipa och hålla i dig i tygeln - bara lita på rumpan utan att luta dig framåt eller bakåt.

de flesta ryttarfel beror på bristande följsamhet - övar du på följsamhet - och att överlåta din rumpa helt till hästen, så att du är helt lös i din höftled, och slutar hålla i dig i tygel så kommer du FÅ bra bålstabilitet, utan att du behöver tänka på det

Så tänker jag också, även om det kan hjälpa att jobba idenom kroppen på gymmet, mest för att kunna kolla av vilka muskler som inte är tillräckligt starka. Särskilt om man som jag är litet sned (inte bara därupptill).

Tycker att jag funnit min balans bäst genom att skritta fram med slutna ögon, det ger väldigt fin känslighet för hur hästen rör sig.

Absolut

Man behöver ju vara någorlunda liksidig och i balans i kroppen (mellan antagonister) för att kunna be hästen vara det.

Jag tycker nog att det brukar räcka med att släppa fram den energi som finns naturligt hos hästen.

Är den tillräckligt stark = tränad rätt så har den ju en egen motor.

Det kanske behövs om hästen inte är samlad först-innan halten- för att inte ramla huvustupa eller tvärnita:rofl:
Man kanske ska prova först.:idea:

mina hästar sätter igång i trav- med bara det.
Det krävs lite teknik.
använder det i piruetten o passagen oxå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 796
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 971
Senast: _Zacke_
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30