Sitsen *bilder*

Sv: Sitsen *bilder*

hittade bara en gammal bild, men så här brukar det se ut:
Botkyrka05-5.jpg

+ bra balans, har ganska bra koordination och kroppskontroll, rak i kroppen, har rätt bra takt- och ridkänsla öht, och är medveten om mina brister och jobbar på att förbättra allting :)
- lägger ibland omkull händerna, ytterskänkeln hamnar ibland för långt bak även om jag fått mkt mer koll på den nu, hästen sätter gärna över mig lite till vänster i höger varv, sitter ibland och studerar marken istället för att titta dit jag ska ;)

Vilken fin sits du har :D

Nån som kan hjälpa mig och föreslå övningar så man får bättre sits?

*kl*

Kul tråd! :)

Detta tog mitt under omskolningen av min förra travare.
Kommentera jättegärna. Jag spände mig i traven så det är därför mina tår pekar rakt ner... :crazy:

Jaglngfredagen007.jpg

Hej!

karrofia

JMOOMNLOKNKNF8.jpg

Bröstryggen.. generalfelet. Sitter bättre nu.

Jag sitter inte så bra..

-Viker mig i sidan ibland
-Har inte koll på bröstryggen, utan kollapsar
-Späner höftleden i galopp främst
-Har inte koll på mina fötter utan stigbygeln åker ibland in på foten (för liten häst)
-Underskänklarna tycker jag är alldeles för fladdriga (också pga för liten häst)
-Armbågarna är inte intill sidorna hela tiden
-Svaknar ibland
-Sitter i stolsits i min sadel

+Är rätt bra på att sitta ned i alla gångarter
+Sitter ändå ganska rakt för det mesta
+Börjar bli mycket bättre på att inverka och känna med sitsen

Jag har tyvärr en väldigt dålig grundsits. Hamnar nästan alltid i bakvikt/stolsits.
Här är dock en bild på mig där jag tycker att jag sitter hyfsat..
Hästen går kanske inte så ultimat dock :p

litensprtt.jpg

Nirak

Hej!

karrofia

JMOOMNLOKNKNF8.jpg

Bröstryggen.. generalfelet. Sitter bättre nu.

Jag sitter inte så bra..

-Viker mig i sidan ibland
-Har inte koll på bröstryggen, utan kollapsar
-Späner höftleden i galopp främst
-Har inte koll på mina fötter utan stigbygeln åker ibland in på foten (för liten häst)
-Underskänklarna tycker jag är alldeles för fladdriga (också pga för liten häst)
-Armbågarna är inte intill sidorna hela tiden
-Svaknar ibland
-Sitter i stolsits i min sadel

+Är rätt bra på att sitta ned i alla gångarter
+Sitter ändå ganska rakt för det mesta
+Börjar bli mycket bättre på att inverka och känna med sitsen

vi har samma problem tror jag. det måste vara att vi rider försmå hästar för så fort ja sitter på en större blir sitsen speceillt ryggen och underskänklarna bättre!

Att börja rida med ridstövlar konstant hjälper otroligt mkt för flaxande underskänklar!
Det är en styggelse med shortchaps!!

Både Hallonsoda, teacuptoy och du skulle kunna förbättra sitsen otroligt mkt bara genom en så enkel åtgärd. Det tar förvisso ett tag innan ovanan försvinner helt men den gör det med bara en tiondels arbete mot vad det skulle krävas att åtgärda problemet utan ridstövlar (och då menar jag riktiga hårda dressyrstövlar och inte några mjuka stövlar a la Graninge och allt vad det finns).
Och flaxande/vridande underskänklar uppstår för i princip alla som rider allt för länge utan stövlar. Det ska väldigt mkt till för att problemet inte ska uppstå.

Sen kan ni fortsätta rida era små hästar utan skänkelproblem :)
(nästa steg är att börja rida med sporrar. Och inte som förstärkning utan som förfining av skänkelhjälpen)

Håller med dig, fick vara utan mina kära stövlar i flera veckor pga blixtlåset pajjade och var tvungen att rida i chaps och skor. FY vad otäckt! :eek: Kändes som jag plötsligt inte kunde rida, blev så ostadigt. Vänjde mig efter ett tag, men guuud vad skönt det var att få tillbaks stövlerna. :d

Och då har jag italienska kalvlädersstövlor så dom är ju inte alls så hårda som tex cavallo piaff.

Ja, jag tror det blir till att köpa ett par nya stövlar. Har ett par men nu när hästen kommer tillbaka upptäckte jag att de är ju för stora i vaderna.. jag har blkivit smalare. Problemet är att jag har så svåra fötter för att hitta hårda stövlar de är ju offtast utan dragkedja också..

Nu syns det lite dåligt på filmen men jag tror att du har lite för långa läder. Pröva att korta dem ett hål eller två så tror jag att du blir lite stadigare.

Och sen tar det ett halvår upp till ett år ibland att få tillbaka stadgan och under den tiden så måste man fokusera mkt på problemet. Påminna sig själv under varje pass.

Får börja rida med chaps nu när han kommer tillbaka, för de är fortfarande ok att ha :D min tränare säger alltid åt mig att korta lädrena, det blir genast bättre då.
Rider med sporrar på tävling och träning.

Har inga nytagna bilder på min sits men slänger in två från i somras från typ senaste träningen :angel:
Tycker dock att jag förbättrat min sits avsevärt sen dess, jag har "alltid" haft en bra grundsits
men har alltid tendenser att sitta mer åt höger, på varenda häst ;) Därav vill även min högerhand bråka
och gå åt vänster, det är väldigt förvirrande.
Det mest positiva tycker jag nog är att jag har en bra balans och sitter rätt upp,
väldigt sällan någon kommenterar att jag sitter för mycket framåt/bakåt.
Jag är överlag nöjd med min sits, god balans och stilla. Nu ska jag bara lära mig att sitta i trav
så är jag ganska nöjd.
Ni får gärna strunta i hästen på dessa två bilder då han kanske inte visar sig ur sina bästa sidor,
lite taskigt tagna kort. Han var iaf väldigt trevlig där.
060614002.jpg

Skritt
060614012.jpg

galopp

Och ja, jag har köpt nya, passande stövlar numera :p Dom havererade ganska fort efter den träningen. gud, jag måste verkligen fota mig och min häst nu.

Man kan tejpa fast ett kors av frystejp på ryggen. Om man säckar ihop så spänns tejpen och det blir obehagligt. Det funkar ganska bra faktiskt!!!:)

Galopp

Trav inte riktigt från sidan, men jag hoppas den är ok :p

Trav

Galopp

-

Jag sitter snett åt höger.
Jag lägger omkull vänsterhanden.
Är otroligt svag i min vänstersida.
Tittar ner :p
Spänd i armar och axlar.
Lärkvingar till skänklar :o
Får stolsits ibland.
Lutar mig frammåt i galoppen

+

Böjda armar. :p

Du såg ut att ha riktigt fin sits! Men såg dock tendenser till, precis om jag, att svanka med ryggen. Åh, det är så svårt att inte göra det! Men för övrigt jättesnyggt!

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 037
Senast: Yrja
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 789
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka