Sv: Sits inom AR
kl
Väldans va det va massa spekulerande om vad Bent tycker här inne, Varför inte bara fråga vad han tycker istället?
Att man refererar till Bent är ju inte speciellt konstigt då det är han som gjort ett samlingsnamn för gammal ridkonst, men man får faktiskt tänka på att han själv inte påstår att han uppnått den högsta graden inom Ar, han rider också enligt Akademiska ridkonstens principer och är en vanlig ryttare precis som alla oss andra, bortsett från att han håller Ar som fungerande utbildning.
Att bedömma en hel träningsmetod på hur en ryttare rider är helt absurdt och det är konstigt att man ens funderar på det, särskilt om man inte ens öppensinnat gett träningsmetoden en chans, sålägne det inte gäller djurplågeri givetvis.
Att AR ryttare som gått över från engelskt tycker att Ar är skitbra i jämförelse är ju inte heller så konstigt då Engelskt antagligen inte funkat för den ryttaren och hästen, Engelskryttare sitter ju här inne på buke och klankar ner på AR utan att ens ha försökt träna och förstå AR, det är inte konstigt att människor väljer sida.
Alla ridstilar har sina för och nackdelar, och skillnaden är att AR och Engelskt prioriterar olika saker, och det galler allt från rörelser,synsätt, kvalitén, hästtyp,utrustning och massa annat.
Det finns bra ryttare/ekipage inom alla ridstilar och det betyder också att det finns dåliga ryttare/ekipage inom alla ridstilar, det är faktiskt värt att tänkas på!
Tex så har jag ett fåtal i min närhet som rider jättefint engelskt, men jag har många fler som rider väldigt dåligt, tänk om jag skulle bedöma engelskt efter, de som rider dressyr med kandar+gramantyglar eller de som sätter kedjor på insidan hackamoren så man får kyla nosryggen för att den svullnar?
Jag har sett flera som rider jättefint AR och många som rider rätt kasst, man ser de som sger att de rider AR som inte har nån aning om vad det är, bara tittat på lite bilder på nätet men går väldigt gärna ut med att de rider Ar, det vore inte speciellt rättvist att bedöma en ridstil på hur de rider och samma inom engelskt.
Det hade inte heller vart rättvist om jag bedömde hela tävlingsdressyren på hur Anky tränar sina hästar, då skulle jag tro att alla ville ria rollkur och att det är som Anky alla ville rida, alla vill faktiskt inte rida precis som Bent heller, tex jag, jag hade gärna vart en lite mer begåvad ryttare än vad jag är, men att rida precis som Bent är inte min avsikt, men jag tror på Ar som koncept och det har funkat mycket bättre för mig och min häst än vad engelskt gjorde.
Jag fattar inte ens hur alla ocrkar hålla på att tjaffsa år efter år? Alla fortsätter ju rida precis som de vill ändå liksom