Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Den snutten är ju filmad ur en helt annan vinkel som gör det svårt att se men det är ju tydligt att han flyttar skänkeln fram och bak hela tiden. Hästen ser inte heller ut att sänka sin bakdel alls utan svansen står rakt ut, huvudet är högt och ryggen sänkt. Fast det kanske är ytterligare en häst med svår exteriör...

Det är samma häst. Och svår exteriör är nog rätt uttryck, han har en rygg som är otroligt lång :p

Jag måste bara betona att jag inte heller tycker att Bent är en fantastiskt bra ryttare - vilket han själv aldrig heller har påstått.
Han rider varje häst utefter just den hästens förutsättningar, och på bästa sätt.

Det är samma häst. Och svår exteriör är nog rätt uttryck, han har en rygg som är otroligt lång :p

Jag måste bara betona att jag inte heller tycker att Bent är en fantastiskt bra ryttare - vilket han själv aldrig heller har påstått.
Han rider varje häst utefter just den hästens förutsättningar, och på bästa sätt.

Varför refereras hela tiden till honom då?

Nej, det menar jag inte. Jag tror att höghastighet skulle avslöja en del även om deras sitsar.

Kolla t ex denna "normala" film med Bent och Tyson - hans skänklar ser ut att vara betydligt mer stilla än på den snutt som var filmad med höghastighetskamera.
http://www.youtube.com/watch?v=xlUMWhxHYNY

Jag vet inte, det ser tyvärr inte så mkt bättre ut här :o Dessutom har dom ju av någon anledning slutat filma där dom borde börjat filma för att man skulle se något, men av det lilla som syns så flaxar benen och handen går tillbaka rätt mkt i små "ryck" i den blanka stången och då är denna filmen bara passage och inte passage till piaff som den första som är filmad i höghastighetskamera.

Ja man behöver ju inte nån höghastighetskamera för att se att exempelryttaren från SRS inte flaxar med benen framme vid hästens bog. Eller menar du att tävlingsryttare och de på SRS är så snabba i rörelserna att man inte hinner se om de viftar med benen eller händerna?

Ha ha ha :D

.
Men som sagt, det är intressant att se alla typer av ridning, speciellt om man är teoretiskt intresserad - så det kanske kan vara ett tips även för er som rider AR? Finns med på hingsvisningsvideo från Tullstorp - innehåller inslag om hur Brinken tränar till vardags också.
Absolut intressant. Jag tittar på allt möjligt. Inriktningen spelar ingen roll då. Det finns bra ridning inom alla områden och alla bra ryttare är intressanta och man kan alltid lära sig mer eller få nya infallsvinklar.:)
Att jämföra olika piafferande ekipage tror jag inte ger så mycket för mig. Det beror så mycket på både häst och ryttares fysiska förutsättningar samt var i utbildningen de befinner sig. En och samma ryttare gör inte precis likadant på två olika hästar. (Men grundtanken borde inte skilja sig.)

För tidigare tränare har jag fått rida som Bent på filmen och försöka dra ihop den framifrån - det har aldrig funkat för mig och jag har aldrig sett det funka för någon annan heller:crazy: den bara böjer på halsen
[/QUOTE]
Men det är väl rätt självklart att det inte funkar. Att hästen ska komma bakifrån och fram är ju ingen nyhet precis.

jag citerade texten och beskrev bilderna. för att markera vad som var vad så använde jag rak resp kursiv text

Kursiv text för citat som man brukar, jag använde rak och parentestecken för mina kommentarer

Då får jag gå tillbaka och läsa igen.:)

Innan jag började bluddra så tänkte jag att jag skulle kolla herr B

Och döm om min ...................

Han skriver om mittposition som hanna Z ( det kommer ju från det tyska mittelpossitur dvs bäcken i neutralläge bröstkorg rakt ovanför)

belastnings sits är det omvinklade bäckenet en drivande position

medan tram tram tra da

man skall svanka :eek: och knipa med knäna. rumpan skall alltså peta ut bakåt

En liknande sits använder fransoserna på Samur när de vill lära hästen piaffera. Men de trycker bara fram höftbenen
De låser med den positionen det framåtgripande i själva sitsen och behöver därmed inte tygeln så mycket i piaffen

Om ryttaren går i svank - kan den inte swinga med i hästens rörelser och hämmar därmed ryggswing

Jag skall läsa texten också.......

Det är det här inlägget jag menar. Här finns inga citat.
Detta har jag letat efter i båda böckerna, men hittar det inte. Vart läste du??

Och så har man inte sadelgjorden spänd heller, för det är ryttarens uppgift att hålla sig och sadeln stilla.

Den snutten är ju filmad ur en helt annan vinkel som gör det svårt att se men det är ju tydligt att han flyttar skänkeln fram och bak hela tiden. Hästen ser inte heller ut att sänka sin bakdel alls utan svansen står rakt ut, huvudet är högt och ryggen sänkt. Fast det kanske är ytterligare en häst med svår exteriör...
Jag tycker att han passar bäst på heta hästar- PRE´n.

Han verkar vilja behöva rida så lite som möjligt- rida bekvämt- som man troligen vill om man är i strid eller sitter i sadeln länge- kofösare.

Sen vet han troligen att annat folk vill rida på samma vis o att de skiter i perfektionen- bara det ser fint ut/ känns bra.

Det bedöms inte av ngn o när han dömer sina elever blir det med samma stora tolerans. Tror att stilen passar hästar som inte har så lätt för sig- till att bli så pass ridbara som möjligt. Det är ju jättebra:bow:

Det är därför(att man vill rida mer bekvämt) som en del går över till western- pleasure eller köper iberiska hästar. Hästarna är ambitiösa o är mkt mer bekväma att sitta på- i trav. Eller så stryper man tempot.

Allt i denna ridstilen är lite rollspel.

Att man vill rida, klä sig- som om man red med riddarna. Inget fel med det, men det ska inte jämföras med traditionell dressyr- där det finns normer på hur varje rörelse ska vara.

Det är därför som det skiter sig när vi ska försöka diskutera rörelser. Bananer o äpplen;)
Har äntligen fattat det- till mångas glädje antar jag:angel:

Tack för ditt svar! fast jag blev nog inte 100% klar över vad du menar. SI-leden var utifrån det du hade skrivit så det blir ju lite konstigt när du frågar tillbaka vad JAG menar om det! :p (om man tippar bäckenet framåt låser man SI-leden skrev du, på ett ungefär, i ett annat inlägg, så jag fiskade mao efter om det var det du syftade på även i det här - vilket jag iaf fick svar på!)

Tror jag förstår iaf överlag hur du tänker. Dock finns det t ex dom som gärna skulle lägga tillbaka axlarna i det läget (nu menar jag inte med ordentlig svank i ryggen utan t ex de som utnyttjar en väldigt svag lutning framåt i bäckenet i avlastning, har jag hört som en variant) för att få bättre stabilitet att sitta kvar i det läget (eller så har jag missförstått syftet, jag delar inte uppfattningen men är med på att stabiliteten garanterat blir bättre för att man blir mer "stark" i bålen).

Han verkar vilja behöva rida så lite som möjligt- rida bekvämt- som man troligen vill om man är i strid eller sitter i sadeln länge- kofösare.

Det är precis det det handlar om :)

Det bedöms inte av ngn o när han dömer sina elever blir det med samma stora tolerans. Tror att stilen passar hästar som inte har så lätt för sig- till att bli så pass ridbara som möjligt. Det är ju jättebra:bow:

Yes!:banana::banana:

Allt i denna ridstilen är lite rollspel.

Att man vill rida, klä sig- som om man red med riddarna. Inget fel med det, men det ska inte jämföras med traditionell dressyr- där det finns normer på hur varje rörelse ska vara.

Nja, allt är inte rollspel. Det finns många som gillar konceptet vad gäller ridningen och hästens utbildning, men absolut inte vill klä ut sig. Jag är en av dem.
Och ja, ridningen ska absolut inte jämföras med traditionell dressyr. Bent säger själv att rörelser upp till piaff är vad en vanlig brukshäst ska kunna - det är alltså en form av bruksridning som skapar en häst som är behaglig att rida.

Det är därför som det skiter sig när vi ska försöka diskutera rörelser. Bananer o äpplen;)
Har äntligen fattat det- till mångas glädje antar jag:angel:

Till min glädje åtminstone :D
Du är klok som en hel flock med pudlar!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar