Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Inte i hästens utbildning (fast kanske lite beroende på häst, vissa har ju lättare utifrån förutsättningarna att "försvinna" med ryggen medans andra är naturligt starkare) men i ryttarens. Alltså - en skicklig ryttare använder det när det känns som att det finns behov av det i början ffa av hästens utbildning medans den mindre skicklige ryttaren kanske t o m får öva på det för övandets skull + längre tid i utbildningen eftersom utbildningen kommer ta längre tid.

Avlastningssists är inte bara för nybörjare om du tror det, det är en variation i sitsen och det används på alla nivåer, att man får lära sig det som nybörjare beror på att de flesta som ridit engelskt innan sitter alldeles för mycket i bakvikt, men som man också ofta ser så sitter de alldeles för framåtlutade ståendes i stigbyglarna vilket inte är korrekt.

Det är ju inte Bent som lagt ut videon, det är några som typ studerar hästen rörelsemönster har jag för mig, oavsett vem som lagt ut den så är den gräslig!

För mig personligen håller inte det argumentet. En bra ryttare rider bra på vilken häst som helst. Även en häst med sämre fysik kan komma upp med ryggen. Och framför allt rider man inte passage eller piaff på den om den inte håller för det.

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det ofta kommer ursäkter och undanflykter när det gäller Bent just. "Han sitter inte på en bra häst, bilden är konstigt tagen" osv. Så brukar det inte direkt låta när tävlingsdressyr nagelfars?

Det är strunt samma, jag är inte intresserad av att "klanka ner" på någon namngiven, tycker bara det är intressant att den "störste" aldrig kan visa upp något som jag tycker är fint?

-moa- > vet inte om jag missuppfattar hur du menar, men för mig innebär ett bäcken där höftbenskammarna tippas framåt något mot mankammen förvisso ett "stopp" för hästen, men inte mera samling, eftersom ryggen trycks undan. Vilket jag tycker är väldigt uppenbart på filmerna där Bent rider.

Som vanligt - säger inte att jag gör det bättre. Men jag tycker fortfarande inte det är "bra nog" för att vara ett så mkt bättre alternativ? SRS är ett alternativ till tävlingsdressyr dock, men ingen av oss lär ta oss dit. :laugh:

Jag ser inte Bent som "den störste". Men störst som i mest känd inom just AR är ju rätt självklart iom att det är "hans" grej! :p
Eller så är det mer av en förhoppning att det antingen redan finns eller kommer komma så småningom såna som är inne på ungefär samma målbild som mig men ändå har kommit längre än BB (problemet är ju att varje enskild person inte nödvändigtvis blir kändis på samma vis som BB), och kanske har lite andra vinklingar/metoder än just Bent. Trots att jag numera identifierar mig själv till största del som AR-ryttare så kan jag inte säga att alla av just Bent´s metoder (av det jag kommit i kontakt med, har ju inte ridit för herrn ifråga själv) känns rätt, och inte skulle jag heller påstå att jag alltid tycker det ser bra ut.
Å andra sidan så hoppas man ju att det finns grenar också, att inte allt måste vara "Bent" om man en gång fallit in på AR! ;)

Men sen måste jag påpeka angående att man skulle försvara BB/"sina egna" - det är klart att man gör det om det som visas inte är tänkt att visa på det perfekta utan på träningen dit (som exempel) när det naturligt nog inte kommer bli perfekt i varje steg. Är man ute på en tävlingsbana då är tanken just att man ska försöka visa det maximala ekipaget kan ge i form av kvalitet i momenten. (Sen kan såklart tävlingsmomentet i sig vara en "ursäkt", men själva poängen är alltså att där är det på ett helt annat sätt inte alls tänkt att vara träning utan jämför man blir det snarare bli en uppvisning.)

Håller med också om det en tränare sa till oss på en kurs nyligen: Det som är roligt med hästar är att dom inte är robotar. Dom har egna känslor och "åsikter".
På en uppvisning av en AR-häst kanske själva målet är att visa harmoni/arbetsglädje/uttryck = utgår mer från "känslor" än tekniska detaljer som man måste visa upp på en dressyrtävling. Större konstnärligt utrymme.

Senast ändrad:

Jo fast då tänker du ju åt samma håll egentligen, eftersom som du säger "ett stopp" och jag förstår (tror jag) hur du menar, för det är ju samma funktion lite som jag menar, bara att jag inte uttryckte det bra nog innan.

Altså såhär (gör ett försök haha):

bäcken lite frammåttippat ---> "upptannande" (som du tänker 'stopp') --->nästa steg: samlande hjälp när man gör det ihop med lite annan signal också som gör att det är "samlande" hjälp för hästen, istället för bara "halvhalt/uppstoppande".

Vet inte om jag kan hålla med om att man trycker undan ryggen...men det kanske man gör om man gör det väldigt 'stort', men det är verkligen inte nåt jag skulle mena att man håller på med, utan nu snackar vi små hjälper alltså. Inget som försvårar för hästen.
Igen, tänkt på tyngdlag och förflytting, friktion meklan kroppar etc. då är det en hjälp för hästen om den ska samla sig att man tippar LITE fram precis i början av samlingen, nästan innan, för att indikera och "stoppa upp" lite, sen gör man ju inte det i själva samlingen alltså, utan precis i början, alltså använda som en hjälp för att ge indikation om vad som ska hända.

Typ:
användning 1) tippa lite för att helt enkelt "stanna upp" lite, enbart (tex, hästen 'rinner iväg' lite för mycket eller man vill göra halvhalt etc.)
användning 2) tippa lite för att förbereda för samling, och då använder man det tills man uppnår den samlingen man är ute efter, antagligen ihop med andra samlande hjälper lite (beror ju på hästen och hur den är utbildad också etc.) men det är ju inte fråga om att trcyka undan ryggen, elelr göra några stora rörelser alls, verkligen inte. smått smått, inget som låser hästen rygg på nåt sätt.

Vad som låser ryggen mer isånnafall är ju när folk lutar sig bakåt och drar i tyglarna för att få samling :/. Där han man direkt massa negativ balans, och friktion, vilket i sin tur till slut kan leda till förslitning i effekt, på kroppen, eftersom den går i mer obalans oftare.

Man kan lätt tro att det hjälper att luta lite bakåt för att hjälpa hästen att samla sig, men man trycker frammåtdrivande med sätet då, och tyngden blir åt "fel håll" , frammåt istället för bakåt, därav att man också använder att "trycka till" ltie med rumpan för pådrivande, eftersom det ÄR pådrivande!

Sen får den stackars hästen gissa sig till att lära sig när samma pådrivande säte är menat som pådrivande, och när det är menat som samlande, när det egentligen är samma hjälp, men man använder det till tåv helt motsatta saker! (ja jag har ridit så när jag var yngre haha)
Då får man ju den välkända effekten "behöver mycket stöd i tyglarna" när den ska bära sig, efterosm man egentligen inte samlar den, utan trycker på den. (hästen alltså)

Inte konstigt att dom blir lite framtunga trots att dom går i "form" (inte) och behöver "stöd" (läs bär sig inte själva) när man rider så.

Aja nu ska jag sluta babbala haha. jag tycker inte jag på nåt sätt har absolut rätt, jag är rostig faktiskt känner jag, men ändarr ståndpunkt om jag förstår att jag har fel :)
Man lär sig inget om man är för dryg!
Men...för att jag ska tro på nåt måste det finnas logik i det ;)

Det var mina små tankar för den här timmen ;)

Jag gillar också att se hur andra tänker, är jätteintressant!

Senast ändrad av en moderator:

Avlastningssists är inte bara för nybörjare om du tror det, det är en variation i sitsen och det används på alla nivåer, att man får lära sig det som nybörjare beror på att de flesta som ridit engelskt innan sitter alldeles för mycket i bakvikt, men som man också ofta ser så sitter de alldeles för framåtlutade ståendes i stigbyglarna vilket inte är korrekt.

Jag vet men på dig lät det som ett argument att det var något avancerat som inte används förrän man kommit långt i sin utbildning efter påståenden om hur det har sett ut på bilder här på buke.

Sedan beror det nog på vad man anser vara bakvikt och inte, jag tycker du tex sitter för mkt i framvikt på dina filmer och skulle viljat räta upp dig men anser du då att du skulle hamna i bakvikt? Det ser ut som avlastningssits hela tiden, men det kanske det är ? *nyfiken*

Obs, det var bara jag som tyckte att piaffen kanske blev ännu bättre i avlastnings/remont/lätt sits! Det är ju inte säkert att någon annan sett samma sak! ;)

Jag har hört av vilken anldning som han står upp.

det vara bara för att få till ett snabbare tramp- utan så mkt samling. för att Briar skulle tycka att det var kul o inte bara jobbigt. att ha den med sig- långt upp i åren.

han brukar trampa några steg- klappa om den som tusan med båda händerna o menar då att han självmant vill trampa mer. Leka med trampet, utan att vilja ha det så bra som möjligt hela tiden.
Hästens vilja är allt- fråga isisfolket som bedömer hästens "ridbarhet" i hur mkt vilja den har.

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det ofta kommer ursäkter och undanflykter när det gäller Bent just. "Han sitter inte på en bra häst, bilden är konstigt tagen" osv. Så brukar det inte direkt låta när tävlingsdressyr nagelfars?

Bent är nog den ende "kändis" (om man nu kan kalla honom så) som jag hört säga att den rörelse han nyss gjorde inte var helt bra. Han drar sig heller inte för att visa filmer och bilder på saker som inte är helt perfekta.
Och han kan ta kritiken och svara på den.

Bent är nog den ende "kändis" (om man nu kan kalla honom så) som jag hört säga att den rörelse han nyss gjorde inte var helt bra. Han drar sig heller inte för att visa filmer och bilder på saker som inte är helt perfekta.
Och han kan ta kritiken och svara på den.

Han visar väl det han har helt enkelt.

Elelr så kankse han visar det också för att det kan vara nåt andra lär sig av :)

Avlastningssits används på alla nivåer och det sista med hur det sätt ut här på buke menar jag att det ofta missuppfattas och inte bara på buke utan överallt. Och att folk missuppfattar saker är inte speciellt för AR, det finns överallt om du inte har märkt det;)

Precis. När jag menar att de flesta redan sitter i bakvikt från engelskt och gör över till AR då menar jag att de flesta inte kan variera sin sits utan de sitter enbart på röven, och när man försöker ändra så hamnar man gärna åt fel håll ett tag, men det är som sagt inte meningen att man ska hänga fram över halsen på hästen.

På filmerna , de två som finns ute på yt sitter jag för det mesta i avlastningssits bortsett från den sista lilla snutten i sista filmen där jag samlar lite mot halvasteg och där kommer jag mer tillbaka i sitsen. Jag har alltid haft problem med att jag trillar fram med överlivet, tittar neråt och skjuter fram huvudet, även när jag red engelskt, så det jobbar jag för fullt med.
Pink är ingen direkt gångartshäst, han har små trippiga gångarter, inget schwung, krullar gärn ihop sig och tar ingen kontakt med handen, han är dessutom en rätt känslig häst och spänner sig som en fiolsträng så fort man ber om nåt, du hör kanske att vi har jobbat rätt mycket med att bara slappna av och kommunicera och att han över huvudtaget ska ta en hjälp, därför sitter jag i avlstningssits och försöker få till lite schwung,få ut steget och söka till handen, när han kommit dit så sitter jag gärna i normalsits:)

KL

Jag försökte kolla på Tuben om klippet där Brinken rider Briar i piaff och avlastar ryggen låg ute, men hittade det inte. Dessvärre. Men som sagt, det är intressant att se alla typer av ridning, speciellt om man är teoretiskt intresserad - så det kanske kan vara ett tips även för er som rider AR? Finns med på hingsvisningsvideo från Tullstorp - innehåller inslag om hur Brinken tränar till vardags också.

Hittade däremot lite filmer på Bent då han rider piaff och passage. Jag skulle snarare säga att han sitter i någon konstig anksits som trycker undan ryggen på hästen, som Susan var inne på? Men vi ser ju alla olika saker!

http://www.youtube.com/watch?v=dvgEzYrTEBw&feature=related

Här är något som kallas baklänges capriole: http://www.youtube.com/watch?v=twkghAK2guQ&NR=1
(och här tycker jag tydligt man ser i halten efteråt hur ryggen hänger).

Man kan ju jämföra med sitsen hos en beridare vid SRS i piaffen:
http://www.youtube.com/watch?v=zv-IydpCLm8
Han lyfter äwen upp huvudet- ännu mer sänkt rygg.
den har heller inget svävmoment= ingen passage.

Äh. Han lattjar bara:crazy:

Jag tycker Bent är jättesmart - det är inte det! Och jag tycker verkligen att hästarna hos honom ser ut att ha det gott!

Men...

... ibland tycker jag att AR-ryttare är lite orättvisa mot ex tävlingsdressyr. Det klagas på viftande svansar, hackande sporrar osv. Jag menar inte att någon speciell här på forumet gör det - bara att jag tycker att det ibland blir lite snett. Var på clinic med Patrik Kittel för nån månad sen - han var helt medveten om vilka fel han vanligen gjorde (ex tyckte han att han satt ner dåligt, och han fnissade lite i micken när han berättade det för publiken) och han berättade om dem. Var på clinic med Hubertus Schmidt, som red Larina Höm - en häst byggd för internationell dressyr - och han berättade att han hade problem med att känna om piaffen var helt rak, så han bad Minna Telde gå bredvid och hjälpa honom.

Att erkänna att man inte kan allt är ett rätt normalt drag bland hästmänniskor som kommit en bit på vägen. Och väldigt sympatiskt - men det är inte bara Bent som uppvisar det. :idea: Å andra sidan är det faktiskt inte så många som startar ridakademier, tar patent på sina uttryck osv - och då tycker jag faktiskt att man ska KRÄVA att ridningen som visas upp har rätt hög klass.

Men det är min personliga åsikt.

okey då förstår jag :) Det var som jag trodde då för jag såg att du rätade upp dig lite i dom halva stegen men det var lite bakifrån så jag var inte säker. Vad är det för häst?

Ja, det var det jag såg - ju mer beröm Brink gav Briar, desto mer tog han i. Och jag tyckte piaffen blev bättre och bättre, helt enkelt.

Han lyfter äwen upp huvudet- ännu mer sänkt rygg.
den har heller inget svävmoment= ingen passage.

Äh. Han lattjar bara:crazy:

Den filmen har ju tagit död på begreppet på sätet iallafall då handen kraftigt går tillbaka ett flertalet gånger. Här rids det ju med handen på högsta nivå och då förstår jag inte att man går på tävlingsdressyren så mkt faktiskt!

Don't try this at home, kids?

Fast nu när jag granskat naturhovs youtube sida lite mer så inser jag att filmen faktiskt är utlagd för att visa något bra. Alltså ifrån sidans ägare menar jag , inte nödvändigtvis från Bents håll.

Senast ändrad:

Ja, självklart. Och med tanke på vilken duktig affärsman Bent är, lär han också ha godkänt att filmen las ut?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar