Sv: Sits inom AR
Jo fast då tänker du ju åt samma håll egentligen, eftersom som du säger "ett stopp" och jag förstår (tror jag) hur du menar, för det är ju samma funktion lite som jag menar, bara att jag inte uttryckte det bra nog innan.
Altså såhär (gör ett försök haha):
bäcken lite frammåttippat ---> "upptannande" (som du tänker 'stopp') --->nästa steg: samlande hjälp när man gör det ihop med lite annan signal också som gör att det är "samlande" hjälp för hästen, istället för bara "halvhalt/uppstoppande".
Vet inte om jag kan hålla med om att man trycker undan ryggen...men det kanske man gör om man gör det väldigt 'stort', men det är verkligen inte nåt jag skulle mena att man håller på med, utan nu snackar vi små hjälper alltså. Inget som försvårar för hästen.
Igen, tänkt på tyngdlag och förflytting, friktion meklan kroppar etc. då är det en hjälp för hästen om den ska samla sig att man tippar LITE fram precis i början av samlingen, nästan innan, för att indikera och "stoppa upp" lite, sen gör man ju inte det i själva samlingen alltså, utan precis i början, alltså använda som en hjälp för att ge indikation om vad som ska hända.
Typ:
användning 1) tippa lite för att helt enkelt "stanna upp" lite, enbart (tex, hästen 'rinner iväg' lite för mycket eller man vill göra halvhalt etc.)
användning 2) tippa lite för att förbereda för samling, och då använder man det tills man uppnår den samlingen man är ute efter, antagligen ihop med andra samlande hjälper lite (beror ju på hästen och hur den är utbildad också etc.) men det är ju inte fråga om att trcyka undan ryggen, elelr göra några stora rörelser alls, verkligen inte. smått smått, inget som låser hästen rygg på nåt sätt.
Vad som låser ryggen mer isånnafall är ju när folk lutar sig bakåt och drar i tyglarna för att få samling :/. Där han man direkt massa negativ balans, och friktion, vilket i sin tur till slut kan leda till förslitning i effekt, på kroppen, eftersom den går i mer obalans oftare.
Man kan lätt tro att det hjälper att luta lite bakåt för att hjälpa hästen att samla sig, men man trycker frammåtdrivande med sätet då, och tyngden blir åt "fel håll" , frammåt istället för bakåt, därav att man också använder att "trycka till" ltie med rumpan för pådrivande, eftersom det ÄR pådrivande!
Sen får den stackars hästen gissa sig till att lära sig när samma pådrivande säte är menat som pådrivande, och när det är menat som samlande, när det egentligen är samma hjälp, men man använder det till tåv helt motsatta saker! (ja jag har ridit så när jag var yngre haha)
Då får man ju den välkända effekten "behöver mycket stöd i tyglarna" när den ska bära sig, efterosm man egentligen inte samlar den, utan trycker på den. (hästen alltså)
Inte konstigt att dom blir lite framtunga trots att dom går i "form" (inte) och behöver "stöd" (läs bär sig inte själva) när man rider så.
Aja nu ska jag sluta babbala haha. jag tycker inte jag på nåt sätt har absolut rätt, jag är rostig faktiskt känner jag, men ändarr ståndpunkt om jag förstår att jag har fel
Man lär sig inget om man är för dryg!
Men...för att jag ska tro på nåt måste det finnas logik i det
Det var mina små tankar för den här timmen
Jag gillar också att se hur andra tänker, är jätteintressant!