Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Självklart kan en bra ryttare rida alla hästar bra, men en braryttare rider inte Alltid bra, det finns dalar i deras träning och de blir också stressade/arga/eller whatever som påverkar deras träning precis som det gör för oss andra. Hästen är inte heller alltid i form och de kan ha haft endålig dag eller vad som helst.
Som jag sa innan så var denna "passagen" fantastiskt dålig och jag har sett ett antal engelskryttare som sett ännu värre ut.

Bent gör mycket bra saker också. Det som är en stor skillnad på AR och engelskt är att de två jämförs med en hel flock md GP ryttare mot Bent, det är inte riktigt rättvist, man kan inte grunda sina tankar om en ridlära med bara en ryttare. Det är som att jag skulle basera hela mina tankar om engelskt på Anky och skulle tro att Alla engelskryttare rider rollkur och det är dit alla vill komma.

Att du inte tycker att Bent visar nåt bra är väl antagligen för att du prioriterar andra saker, när jag ser engelskryttare på tv så tycker jag inte heller att de visar bra ridning.

Skrev ett långt svar igår som försvann i cyberspejs - han inte skriva om, försöker nu igen

Varför just rumpan? Utifrån det du tänker om att inte låsa SI-lederna menar du?
Menar du bara ryttarens tyngdpunkt, bara hästens eller bådas?

Tyngpunkten befinner sig i massans centrum på engelska heter det tom Center of mass. massan är i vårt fall kroppen
om en del av kroppen strävar framåt så måste en annan del av kroppen kompensera åt andra hållet i detta fall bakåt.

Vad föreslår du skall sticka ut bakåt och kompensera det framåttippade överlivet?

Om man står i en remontsits så fjädrar man i höft och knä ( om man har en själcständig balans) hästsens rörelser släpps igenom då.

Om du sitter ned så måste du vara avslappnad och fjädra i höft och länd, så fort man svankar tappar man den fjädringen och hästen kan inte föra fram sitt ben med hela kroppen

och då kan hästen inte bli ihopsatt då det är bakbenaktiviteten som sätter ihop framdelen på bakdelen - sålunda ingen pilbåge och aldrig korrekt samling ur ett fysiologiskt (hälsofrämjande) perspektiv

jag vet inte vad du syftar på ang SI lederna. du kan rida rakt fram med låsta SI leder - men du kan inte böja om låsningen sitter på yttersidan

Vidare så kanhästen aldrig flytta sin tyngdpunkt bakåt om inte ryttaren kan synktonisera sin tyngdpunkt med hästens - om så hästen trampar in mot tyngdpunkten så den blir blå

Ang hästen
för att flytta tyngdpunkten bakåt så måste man ändra massans form - den måste blir kortare bakom sadeln - det blir den när den bakre hävarmen (bäckenet) börjar lyfta framdelen
- det går bara om fram och bak sitter ihop och ryttaren håller sin tyngdpunkt stilla och inte stör balansen

Iof är det inte han som lagt ut filmen som ajg fattat det? men han har väl godkändt det antar jag.

Tja jag tänker att man kan ju alktid lära sig av någons ridning och hästen, oavsett om det gick perfekt eller inte, och så kankse han tänker också. Who knows haha

sista du skrev där, är bra poäng som jag försökt förklara hur jag tänker.

Just att för att inte störa, så måste man försöka vara lite synkad med hästen stungpunkt, och om man slänger sig i bakvikt för att "hjälpa" hästen att komma bakåt i balansen, så hämmar man den eftersom det då blir så obalaserat i jämförelese med vart hästen själv är, och vart ryttaren är, att man hjälper ju inte att samla, man hämmar.
Det är bättre att sita balanserat och hyfast neutralt, som du säger, inte störa.

Bra jämförelse är jättetung ryggsäck på ryggen när man försöker klättra lite, om den är för långt fram (även att det är där man försöker komma) så blir det så stor obalans att man är upptagen med att försöka balansera ut det, att man inte kan hålla bakansen lätt för att kunna förflytta sig uppåt och faktsikt kmma dit.

Nu är det omvändt för att samla, men sak samma, jag kom bara inte på nåt som var bakåt kraft som kunde jämföra haha (jag klättar haha)
(har migrän så tänker inte helt bra idag...)

Här är ju en bra poäng, som jag själv försöker tänka på när jag rider.
Just att det inte ska vara friktion mellan kroppar så att säga.
Dvs. mellan min kropp och hästens när det handlar om balansen och tyngdpunkten.

Nej man vill ju vara "ett med hästen" bäst ridning blir det ju - ju mer Kentaur man kan bli:laugh: Om man struntar i att diskutra ifrån ridstil och bara fokuserar på hur den mänskliga kroppen är skapt så är det så att vi har en fjädring i vår konstruktion. Man kan läsa om detta i Sally Swifts böcker tex Om du tänker dig att hästesn bakbensrörelser få ena rygghalvan att rundas och lyftas när samma sidas bakben förs fram ( det finns både fotoserier och diagram som visar att der är så) så måste hästen lyfta ditt sittben på den sidan framåt uppåt. En elev sa att det kändes som om kuddar lyfte hennes sittben framåt uppåt en sida i taget. När sittbenet lyfts framåt så kommer det att tippa övre halvan av bäckenet bakåt. Om du tänker dig i traven din sittbens cirkel rörelse som det här staget/pistongen vid hjulet på ett ånglok Om du själv tippar den övre delen av bäckenet bakåt så kommer det blri lättare för hästen att flytta ditt sittben framåt - om du inte gör det så kommer hästens rörelser istälelt trycka din sits i mera svank = större motstånd.

Ju kortare underlinje = smaling - ju mer plats måste ryggen få uppåt ju mer måste man minska motståndet i sin egen sits. Om man gör som du föreslår och som Bent gör i filmen så trycker man ned ryggen på hästen istälelt för att släppa upp den. ( det är inte speciellt mot Bent det förekommer i all sorts Dressyr och jag uttalar mig bara om vad som händer på den inlagda filmen

Om man tänker att hsäten är en stor silverkula man sitter på, som rullar och man hela tiden måste tänka på att allt man gör påverakr vart den rullar.
Om man vill få den att rulla lite fortare så vinklar man ju bak bäckenet lite, (motsats till svank) och "trycker på", och om man vill samla så vniklar man ju faktiskt fram bäckenet lite (tänkt svank fast itne lika mcyekt) eftersom det är "uppstoppande/uppstannande".

jag är med på bollen/kulan men har en helt annan erfarenhet. Om du skall rida så att häten sitter ihop så måste du alltid ha denna kula framför dig. Hjälpen enligt SRS för att se till att det är så är denna extra omvinkling av bäckenet för att "hämta in bakdelen under hästkroppen (ändra massans silhuett) Så fort du svanakr så kommer kulan hamna bakom dig och du har inte hästen framför dig ( mer häst framför sadeln än bakom)

Och det är dom hjälperna jag lärt mig för ökning och samling, länge sedan, bara att denna tränare var bättre på att verkligen ge en bra analgi :) (är det ett svenskt ord!? jag menar "analogy" som i engelska, typ "förmedla")

Om man vinklar om bäckenet på hästen och har den framför sig så har du en hel del lagrad energi i hästen. Bäckenet påverkar resten av lederna så den sviktar i knä och has - och om du bara då länger ramen så kommer hästen växla förhållandet mellan bärkraft och skiutkraft - om du lyckas reglera det där rätt så du inte släpper hästen framåt så kommer den öka steglängd men inte takten. Många anser skjutkraft av ondo - men utan den så ingen rörelse över ryggen som sätter ihop fram och bakdel Konsten r att relgera sammansättningen vill man samla mer så tyckerjag personligen det är bra att hålla tillbaka framdelen i sitsen för då kan hästen komma närmare med bakdelen och voila ännu kortare bakom sadeln:idea:

Kul tråd!

jag tycker också sånt här är kul

Den filmen har ju tagit död på begreppet på sätet iallafall då handen kraftigt går tillbaka ett flertalet gånger. Här rids det ju med handen på högsta nivå och då förstår jag inte att man går på tävlingsdressyren så mkt faktiskt!

Jamen precis han gör som alla ryttare oavsett stil som inte lyckas få hästen på sätet med sätet - den försöker dr ihop den framifrån - istället för att försöka peta kulan framför sig så man har hästen på sätet

jag tror att om du har en bra galopp på hästen och kan rida i den som ryttare i remontsits då kan du få hästen framför dig med skänkeln

men om du inte förmår släppa upp ryggen i din sits - så funkar det inte
du måste känna den där bollen och knuffa fram bollen med överskänkeln

PÅ min häst med felböjda ryggen ( låg) så är det en förutsättning, skänkeln ger bara mer gnu reflex ( halsen bakåt ännu mer sänkt rygg)

För tidigare tränare har jag fått rida som Bent på filmen och försöka dra ihop den framifrån - det har aldrig funkat för mig och jag har aldrig sett det funka för någon annan heller:crazy: den bara böjer på halsen

Om man tränat sitt öga kan man se hur skelettet rör sig under kläder/fett. Det ryttaren gör i bäckenet fortplantas långt upp i ryggen t ex (se hans gamnacke t ex). Dessutom kan man tydligt se det på hästens svar.

Zahlo> jag menar inte att all tävlingsdressyr jämt är bra. Absolut inte! Men jag ser heller inte att AR är så vansinnigt mkt bättre alternativ. SRS däremot tycker jag är ett fantastiskt alternativ - men dit kan jag inte bli antagen. Man ska vara 16 och kille, har jag för mig? ;) Och återigen, de flesta ryttare/tränare startar inte akademier med speciella prov. Det är DET jag tycker är skillnaden.

Nu har jag mirgän så är helseg så det blir lite kort haha

Ok alltås men jag menar dels enbart mitt bäcken när ajg nämner om att vinka bäcken, och åter igen, jag menar INTE att man gör så pass stora hjälper eller rörelser att man trycker ner hästen rygg, nu snackar vi små små hjälper, itne nog att man sitte rochs vanskar och tappar elastisititen (stavaning?) i sin egen rygg och kropp.

Bent kan jag inte kommentera om, jag rider inte renodlat AR eller så...

Hjälperna jag pratar om med att tippa mitt bäcken är enbart för att det är ett logiskt sätt att använda signaler för mig i kommnuceringen med hästen, och för att inte skapa stor obalans och friktion, men det är ytterst små hjälper ändå, när man snackar om vnikling så är det små små, samma åt "andra hållet" är absolut inte ok att sitta och trycka på, det är lika illa som att trycka ner frammifrån som du nämner.

Neutral och med små signaler ge hjälper, inget som hämmar åt något hål, och def. INTE "rida frammifrån", som du säger, det är ju jätteviktigt att ha hästen under sig och helst lite framför sig (beror ju på utbildning nivå på hsäten och stryka etc.) för att det ska lyckas.

Ok vart inte sååååå kort men nu slutar jag haha, fast läser ;) och skriver mer om huvet ger sig (har proppat i piller nu)

Men det är det jag menar, alla ridstilar har både bra och dåliga sidor, för mig och Pink är AR ett vansinnigt mycket bättre alternativ på många sätt som jag berättat innan, för vissa är det tvärtom och så är det bara. Lite grejen med AR är att alla är välkomna, vilken ras man än har och en del andra grejer, i engelskt är det lite halvbloden eller ridponnysarna som regerar.
haha ne du går nog fet bort på den fronten, precis som jag;) Jag har iaf aldrig varit speciellt mycket för spanska ridskolan, varken som engelskryttare eller Ar-ryttare.
Engelskridningen har ju tävlingar, det är ju prov det också, sen är det inget tvång på att göra prov bara för att man vill rida akademiskt:)

Om man tränat sitt öga kan man se hur skelettet rör sig under kläder/fett. Det ryttaren gör i bäckenet fortplantas långt upp i ryggen t ex (se hans gamnacke t ex). Dessutom kan man tydligt se det på hästens svar.

Zahlo> jag menar inte att all tävlingsdressyr jämt är bra. Absolut inte! Men jag ser heller inte att AR är så vansinnigt mkt bättre alternativ. SRS däremot tycker jag är ett fantastiskt alternativ - men dit kan jag inte bli antagen. Man ska vara 16 och kille, har jag för mig? ;) Och återigen, de flesta ryttare/tränare startar inte akademier med speciella prov. Det är DET jag tycker är skillnaden.

Från och med i år har dom börjat ta in tjejer oxå, åldern vet jag dock inte. :)

Jag har en viss känsla av att de har lite ridkrav också! :D :D

Du får ändå sitta på lina ett år eller så först. Sen innan du får ta tyglarna så ska du (på lina) kunna byta gångarter, göra halt etc på en given punkt, du har ett steg före och ett steg efter punkten på dig annars räknas det som miss. Också rider de i nån slags elev-kostym ( + hatt om jag inte minns fel) , ser tydligen kul ut när de trillar av i sina fina kläder :D

Den filmen har ju tagit död på begreppet på sätet iallafall då handen kraftigt går tillbaka ett flertalet gånger. Här rids det ju med handen på högsta nivå och då förstår jag inte att man går på tävlingsdressyren så mkt faktiskt!

Det skulle ju vara ytterst intressant att se exempelvis en GP-ryttare filmad i höghastighet, och jämföra.

Jag älskar när man gör så, min egen gamla tränare brukade göra liknande, fast på betydligt kortare tid då och itne riktigt lika hårda krav haha ;)

Men hon ville att man skulle kunna stanna hästen och ändra gångarter, förflytta etc. innan man fick börja använda tyglarna, men det var ju på en välutbildad häst såklart (min fd. egen *love* som hennes dotter hade tränat upp)

Folk underskattar att träna på sitsen tycker jag personligen.

Det skulle ju vara ytterst intressant att se exempelvis en GP-ryttare filmad i höghastighet, och jämföra.

Ja man behöver ju inte nån höghastighetskamera för att se att exempelryttaren från SRS inte flaxar med benen framme vid hästens bog. Eller menar du att tävlingsryttare och de på SRS är så snabba i rörelserna att man inte hinner se om de viftar med benen eller händerna?

Nej, det menar jag inte. Jag tror att höghastighet skulle avslöja en del även om deras sitsar.

Kolla t ex denna "normala" film med Bent och Tyson - hans skänklar ser ut att vara betydligt mer stilla än på den snutt som var filmad med höghastighetskamera.
http://www.youtube.com/watch?v=xlUMWhxHYNY

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar