Sv: Sits inom AR
Samling innebär ju att flytta tyngdpunkten bakåt - då skall ju inte ryttaren ha sin framåt - det är ju kontraproduktivt
Här är ju en bra poäng, som jag själv försöker tänka på när jag rider.
Just att det inte ska vara friktion mellan kroppar så att säga.
Dvs. mellan min kropp och hästens när det handlar om balansen och tyngdpunkten.
Exempel: skritt på lång tygel, inte nån samlingsgrad att prata om= tyngdpunkten framme vid frambenen nånstans för hästen, då är det ju kontrakproduktivt, en slags förslitning till slut, att jag skulle sitta och tex. svanka och trycka på bakifrån med rumpan, sådär som en del gör för att försöka länga skritten. Bättre att ha en bra grundsits, och länga fram händerna LITE så att man följer med tyngdpunkten lite, annars blir det ju en friktion och faktiskt svårare för hästen att balansera sin gång avslappnat. Vilket man ju vill.
Exempel 2: samling, samlad trav kan vi säga=tyngpunkten mer mot mitten kan man hoppas på
om hästen är ltie mer utbildad.
Då är det mer aktuell att ha sin egen tungdpunkt där man är, på mitten.
MEN, docks å är det ju skilland mellan att föra tyngpunkten till att synka hästen, dvs. ändra ställning lite mer (ävem om det är väldigt lite egetnlgien) och mellan att ge drivande elelr samlnade hjäp med bäckenet.
JAg ser det såhär:
Följa hästen så att det inte blir friktion mellan kropparna= ändra sitsen lite mer radikalt (fast egentligen väldigt lite mend å ändrar man kanske händerna och överlivet LITE)
Ge hjälper för att samla eller länga= ändra bäckenets vinkling, men inte resten av sitsen.
En bra tränare som visserligen inte är renodlad AR nu, men tränat hos Bent många år och är riddare har jag hört använda analgin silverkula.
Om man tänker att hsäten är en stor silverkula man sitter på, som rullar och man hela tiden måste tänka på att allt man gör påverakr vart den rullar.
Om man vill få den att rulla lite fortare så vinklar man ju bak bäckenet lite, (motsats till svank) och "trycker på", och om man vill samla så vniklar man ju faktiskt fram bäckenet lite (tänkt svank fast itne lika mcyekt) eftersom det är "uppstoppande/uppstannande".
Och det är dom hjälperna jag lärt mig för ökning och samling, länge sedan, bara att denna tränare var bättre på att verkligen ge en bra analgi
(är det ett svenskt ord!? jag menar "analogy" som i engelska, typ "förmedla")
Det är ocskå därför jag tycker det är viktigt att ha en så neutral sits som möjligt när man inte tänker förmedla något till hästen.
Ang. avlastningssits så skulle jag isånnafall räkna det (och logiskt tänka) att om man nu ska ge mer ryggfrihet eller belöning, lätthet elelr något i den stilen, så lättare man ytterstlite, men är kvar i den neutrala positionen, som nån sa om att lätta rumpan men ridbyxorna är kvar, så lite.
Men....jag tror det är lite så jag rider och menar att den neutrala grundpositionen är en stor del av tiden ändå, jag lättar pyttelite ibland och ibland inte, men det är mer...anpassning och jag har inte tänkt på att det är en "annan sits" eftersom det ädnå är så pass lika grundsitsen att hsäten inte ser det som en annan häjlp, vilket heller inte är meningen när jag rider mina.
Det var mina tankar om detta idag haha.
Kul tråd!