Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Så du menar att han skriver att den helt nautrala central positionen är det som räknas som avlastningssits?

Isånnafall så har jag haft "rätt" hela tiden hihi, för det är det jag alltid räknat och lärt mig som det som är en avlastningssits, för att det är det mest skonsamma så att säga, och att det är när man inverkar på något sätt som det blir mer balastning, eller vad man ska kalla det.

Men, jag kan ha fattat fel i ovanstående inlägg så du får gärna skriva "för dummies", rä så trött idag att jag inte har så bra uppfattnigsförmåga.

Du får gärna skriva om resten också, fattade inte riktigt det om svank etc.

Innan jag började bluddra så tänkte jag att jag skulle kolla herr B

Och döm om min ...................

Han skriver om mittposition som hanna Z ( det kommer ju från det tyska mittelpossitur dvs bäcken i neutralläge bröstkorg rakt ovanför)

belastnings sits är det omvinklade bäckenet en drivande position

medan tram tram tra da

man skall svanka :eek: och knipa med knäna. rumpan skall alltså peta ut bakåt

En liknande sits använder fransoserna på Samur när de vill lära hästen piaffera. Men de trycker bara fram höftbenen
De låser med den positionen det framåtgripande i själva sitsen och behöver därmed inte tygeln så mycket i piaffen

Om ryttaren går i svank - kan den inte swinga med i hästens rörelser och hämmar därmed ryggswing

Jag skall läsa texten också.......

Ja tack, läs texten och hänvisa sedan till den. Jag, som är elev hos B, har inte samma uppfattning som du.

Senast ändrad:

Nu är jag jättetrött och sliten, som vanligt. ;)
Men jag förstår inte din text. Menar du svanka i avlastningssitsen? För man kan väl inte svanka om man vrider om bäckenet i belastning?

Och du menar att fransoserna skjuter fram höftbenen så de vinklar det framåt eller skjuter fram höftleden och låser det bakåtvinklat?

Ursäkta en trött dumsnut.;)

ja så gör man när man lär sig rida

- på en unghäst kan du inte göra så

Den slutar arbeta med ryggen då - eller snarare du får aldrig igång den i ryggen ( läs baken)

Min häst var 4 vid första kurstillfället, inriden som 4-åring också.

denna avlastnings sits borde jui teroin vara samma sak som en remontsits
-Javisst. Den har väl fått ett annat namn nuföriden bara. (min tolkning i alla fall)[/QUOTE]
Apropå lätta ur kan man inte göra det lite då och då - när det behövs.

En belöning också för hästen enligt den gamla skolan[/QUOTE Självklart. Så använder jag avlastningssitsen/remontsitsen. (det är ju faktiskt "den gamla skolan" vi pratar om)

Innan jag började bluddra så tänkte jag att jag skulle kolla herr B

Och döm om min ...................

Han skriver om mittposition som hanna Z ( det kommer ju från det tyska mittelpossitur dvs bäcken i neutralläge bröstkorg rakt ovanför)

belastnings sits är det omvinklade bäckenet en drivande position

medan tram tram tra da

man skall svanka :eek: och knipa med knäna. rumpan skall alltså peta ut bakåt

En liknande sits använder fransoserna på Samur när de vill lära hästen piaffera. Men de trycker bara fram höftbenen
De låser med den positionen det framåtgripande i själva sitsen och behöver därmed inte tygeln så mycket i piaffen

Om ryttaren går i svank - kan den inte swinga med i hästens rörelser och hämmar därmed ryggswing

Jag skall läsa texten också.......

Vart läser du detta? Det är inget jag minns att jag läst, men nu måste jag kolla hans böcker igen.

Susan
Nu har jag tittat i både "Akademisk ridkonst" och "Ridning på kandar". I den förstnmnda skriver han endel om sitsen, men det är mest en beskrivning av sitsen genom de olikatidsåldrarna. Om sitsen i sin helhet skriver han bland annat.
"Beroende på hästens samlingsgrad kan ryttaren variera sin sits.
a) avlastningssits
b) mittposition
c) belastningssits"

Vart hittade du din text?

Så du menar att han skriver att den helt nautrala central positionen är det som räknas som avlastningssits?
nej

Överst till höger på sid 13 i akademisk ridkonst finns 3 tecknade gubbar med en liten bildtext

beroende på hästens samlingsgrad kan ryttaren variera sin sits
a/avlastiningsssits
( gubben har tippat bäckenet framåt vilket tar med sig ryggraden i svank, det finns tom en pil på det jag skrev - att rumpan åker ut som en ankstjärt)

b/Mittposition

c/belastningsits
( bäckenet omvinklat motsatt a så här rätas ryttarens länd ut ut kisseret upp mot hakan)

Nu är jag jättetrött och sliten, som vanligt. ;)
Men jag förstår inte din text. Menar du svanka i avlastningssitsen?

yes enligt bildtexten

Och du menar att fransoserna skjuter fram höftbenen så de vinklar det framåt eller skjuter fram höftleden och låser det bakåtvinklat?

jag frågade Carde vad han gjorde för hjälp i piaffen - han sa att han tryckte sina höfter framåt - det blir inte en så dramatisk rörelse som en svank mer att man inte släpper hästen framåt - men man låser inte ryggen helt

Svankar man, så kan man inte fjädra ( swinga) på bilden som visar mittposition så visas pilar som skall föreställa swing antar jag - dvs bäckenet följer hästens rörelser

En kuriositet från en sitsnörd

del av första stycket andra spalten sid 12

Genom tramp i Steigreif (stigbygeln) - en hjälp som idag har fallit i glömksa, förskjöt man tyngpunken i rörelseriktningen

det är alls ingenting som fallit i glömska utan beskriver en korrekt vikthjälp

det stora problemet är översättning som vanligt

på svenska heter det "trampa mer i inre stigbygeln" på engelska heter det Step more in to the inner stirrup

Det heter dock inte push more in the inner stirrup

sålunda förstår man bäst hjälpen om man rider i fältsits det blri då rätt naturligt att placera mer vikt över den inre stigbygeln genom att flytta sin tyngdpunkt - och man missförstår inte och börjar skjuta ifrån i stigbygeln, som är något helt annat

Bent tolkar det dock såhär
Med det sträckta benet kunde man trampa kraftigare i stigbygeln och på så viss trycka knäet hårdare intill och på så vis kunde man lättare sitta kvar vid halvhalter (stops) och vändningar

Jag har inte ridit stridsridning men sett uppvisningar och där är det ju inte fråga om Dressyr för att skola stärka hästen utan något helt annat - hästen får ju inte vänta på sin balans i vändningar osv utan blir ju ett av flera hjälpmedel för strid. Den tappar ju all sin ryggverksamhet och studsar runt på sina ben för att klara livhanken på sig och sin ryttare

om man skall utdela svärdshugg så måste man givetvis ta spjärn i stigbygeln - men det är ju långt ifrån konst/ träning och dynamiskt muskelarbete och att rida med små vikthjälper på en häst som behåller sin välvda överlinje

Senast ändrad:

-Javisst. Den har väl fått ett annat namn nuföriden bara. (min tolkning i alla fall)

jag är bara förvirrad

jag hittade denna text i boken. på bilder ser man folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits

I boken rekommenderar han kortare stigläder om man har en instabil sits - (vilket man har så länge man inte är beridare)

Likaså rekommenderar han att utbilda sig på lina för att förbättra sitsen

det är väl som den mesta text - folk minns och tar till sig det som faller dem på läppen och hoppar resten

JAG TYCKER DU TÄNKER RÄTT

För mig som rider med lite annan sits så känns det märkligt att göra tex piaff eller pirouette lite lätt framåtlutad. Det känns som om man borde kunna hjälpa hästen att bära mer bakåt om man själv flyttar sin vikt ngt mer bak, iaf inte fram?
Jag kan absolut avlasta rygg mer i vissa skeden. Men om jag ska samla så gör jag det genom att vinkla mitt bäcken. Och det känns som det skulle bli svårt för mig om jag står upp och har överlivet framåt.

Det kanske låter som idiotfrågor för er som rider AR. Men jag är nyfiken. Och vågar man inte fråga dumt så får man inget lära sig heller. Hoppas någon vågar svara!:laugh:

jag kan bara svara ur biomekaniskt perspektiv

Man vill ju ha att hästen skall röra sig naturligt - En avspänd häst i frihet rör sig genom hela kroppen så huvudet rör sig upp och ned

Det har visat sig att ligamentsystemen kan lagra energi - så om hästen rör sig på detta sätt så kan den få gratis energi via en slags pendel effekt

I galoppen tex så initieras bakbenens framåtgripande av en sådan pendeleffekt.

( om hästen skall kunna nyttja detta så måste den gå i en viss balans)

Steg 1 anses ju allmänt vara att få hästen att åter röra sig naturligt med ryttare på Prio 1 är då att bakbenens rörelse fortplantas framåt - man kan då med rätt gott samvete belasta framdelen mer i en remontsits

Om hästen är tillsrckligt tränad så den orkar gå med sina bakbensrörelser över ryggen så ska man givetvis inte tynga ned framdelen

Samling innebär ju att flytta tyngdpunkten bakåt - då skall ju inte ryttaren ha sin framåt - det är ju kontraproduktivt

Tom en sådan liten grej som att ryttaren är ngt rund i bröstryggen tynger ned framdelen :idea:

det fungerar dock inte att luta sig bakåt om hästen inte är tillräckligt stärkt i att hålla ihop bron mellan fram och bakdel

de muskler som gör det är samma muskler som ger ett högre och mer framåtgripande bakben

det är därför som impulsion kommer före samling. Och därför som det heter Calm straight forward - det är det där framåtgripandet bakifrån som är det viktiga i början

och det är svårt och jobbigt för hästen, och ännu jobbigare med en klump på ryggen som sitter i vägen - därför kan man lätta ur - om man tappar det

Men då skall man ha tillräcklig balans i stigbygeln och kunna fjädra med i knäet

Man måste vara ganska duktig för att behärska en remontsits

a/avlastiningsssits[/I] ( gubben har tippat bäckenet framåt vilket tar med sig ryggraden i svank, det finns tom en pil på det jag skrev - att rumpan åker ut som en ankstjärt)

Det var en olycklig illustration, tycker jag.
Jag har aldrig haft den uppfattningen att B vill att man ska svanka i avlastningssits.

jag hittade denna text i boken. på bilder ser man folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits

Jag hinner inte lusläsa boken nu, men du kanske vill vara snäll och berätta var dessa bilder och bildtexter finns?

I boken rekommenderar han kortare stigläder om man har en instabil sits - (vilket man har så länge man inte är beridare)

Och fortsättningen på den meningen är att man ska sitta i lätt sits (alltså inte avlastningssits).

jag var ju med i hypen när den kom och jag läste verkligen denna boksom om det var den heliga gral när den kom

och det är ju så mycket slängar till tävlingsdressyr i den och AR framställs som bättre.
Och det enda jag har emot AR är att om man påstår det så måste man bygga upp det mycket bättre än vad Bent gör

Det heter ju akdemisk ridkonst och ger därmed itnrycket att vara byggt på mer fakta/kunskap och det skall ju vara för hästen.

bruksridning är något helt annat - hästen är ett bruksföremål som man använder för sin egen skull

kallar han det det har jag inget att erinra. Jag har inget emot vare sig honom eller någon annan - jag bara ifrågasätter riktigheten i vissa påståenden

Senast ändrad:

Jag hinner inte lusläsa boken nu, men du kanske vill vara snäll och berätta var dessa bilder och bildtexter finns?
det har jag ju gjort :confused: sidhänvisning och allt

Och fortsättningen på den meningen är att man ska sitta i lätt sits (alltså inte avlastningssits).

ja precis - men jag undrar ju om man skall använda lätt sits för att avlasta

vad är då avlastnings sits - och vad fyller den för funktion - och när används den?

Men på sidorna 12 och 13 kan jag inte se några bilder där man ser folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits?
Här finns endast streckgubbarna och tre gamla målningar/teckningar från renässans, barock och klassicism.

Och han menade då att han skjöt fram höfterna vinklat åt ankstjärtshållet mer än trycka upp kisseriet mot hakan?

Jag tycker hästen rör sig bättre om man vinklar bäckenet mer a la kisseriet till hakan än om man bara stoppar upp åt svankhållet, utan att svanka och mer genom magen. Jag kanske är för dålig på det andra bara iom att det inte är "min grej". Men jag upplever att hästen dels sätter sig och dels rör sig mer genom kroppen då man vinklar bäckenet mer under sig precis som vill ha hästens eget. Annars blir det mer bara tramp på stället tycker jag. Om vi pratar piaff. Men som sagt kanske jag inte behärskar den metoden och bara låser ryggen och trycker bort den.
Dock tycker jag många franska har hästen i för hög form med tappad rygg i piff. Har dock aldrig sett Carde rida. Så jag vet inte så mycket om hur han gör. Dock har jag erfarenhet av hans elever. Och vi har olika åsikt om en del i ridning.

Jag rider ju lika mycket och lite franskt som akademiskt som tyskt. Det är en salig blandning. ;)

Men jag är helt med på att det inte är någon ide att försöka flytta sin vikt mer bak än hästen tål. Den måste börja med att sitta ihop innan man kan be den lyfta framdlen. Om den inte sitter ihop kommer den ju inte kunna lätta fram genom att lyfta med ryggen. Då åker bara huvud/hals upp och ryggen/manken går av/åker ner.
Men jag tycker heller inte man börjar trampa en häst som inte tål att man sitter på den eller förstår sitsen. För för mig kommer då man gradvis genom sitsen kan samla hästen till att bära bak. Annars kommer man få för mkt i handen och hindra bakbenen, om man försöker bromsa upp med handen. Och då hänger ryggen=ingen piaff bara jogging på stället.
Så just därför förstår iaf inte jag bruket av avlastningssits i tramp/piaff. Det är ju samlae rörelser, som skall utföras på bakdelen. Då bör man ju förflytta hästens tyngdpunkt bak. Och jag vill rida hästen med min tyngdpunkt. Då måste ju min egen bak med.

jag är bara förvirrad

jag hittade denna text i boken.
Men var i boken?? Jag hittar det inte.
på bilder ser man folk halvstå rakt upp nästan på tå och kalla det avlastnings sits
Avlastningssitsen ser nog olika ut beroende på ryttare och häst precis som den lodräta sitsen gör. Vi är ju alla lite olika byggda och hästarna har olika behov.
Ja, för att inte dunsa hästen i ryggen. Det låter som vilken inriktning som helst för mig och inte specifikt AR.
Likaså rekommenderar han att utbilda sig på lina för att förbättra sitsen
Samma sak där. Rida på lina är ju ett vedertaget bra sätt att utveckla sin sits och inte speciallt för AR.
det är väl som den mesta text - folk minns och tar till sig det som faller dem på läppen och hoppar resten
Man kan ju inte minnas allt, men det går ju att läsa om. Jag läser alltid om bra böcker många gånger. Det fastnar mer och mer.

Men vart hittade du texten om att man ska svanka, knipa med knäna och peta ut rumpan bakåt? Det hittar jag ingenting om.(som du skrev i ett inlägg tidigare i tråden)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar