Sits i nerhopp?

P

paljett

Hur ska man göra för att inte rycka hästen i munnen när man hoppar nerhopp? Jag försöker luta mig bakåt innan hoppet och ge långa tyglar, men hästen får ändå ett ryck i munnen i landningen för jag rycks bakåt. Ska man luta sig lite framåt, men jag har hört att det inte e bra för hästen o balansen?? Det är bara små nerhopp jag har hoppat, ca 70 cm (debutanthinder).

Sv: Sits i nerhopp?

Sträck ut tygeln så mycket att den inte får ett ryck i munnen, oavsätt om du lutar dig bakåt.

släpp ut tygeln och håll dig i manen/sadeln/en halsrem.
på så låga nedhopp behöver man inte luta sig bakåt direkt, utan mer bara vara upprät

Öva mer på din egen balans. Du kommer hamna i situationer där du kanske tvingas hoppa nerhopp på högre nivå utan stigbyglar och då gäller det att ha en egen balans för att inte trilla av och slå ihjäl sig:crazy:

öva din balans o stärk dina magmuskler så dom han hålla dej uppe i rätt position. o så lut alite bakåt o läng tygeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 964
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 109
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar