Sista sommaren i lägenhet.

Gabbi

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig. I vinter eller senast till nästa sommar blir det hus för min och sambons del. Det känns otroligt vuxet och inte så lite läskigt att ta ett sådant beslut. Husen runt Stockholm är inte direkt gratis.

Jag är supertrött på att gå omkring i en liten lägenhet. Jag vill ha gräsmatta, altan, grill, potatisland, litet växthus, rabatter. Jag vill kunna släppa ut hunden på egen morgonkiss, jag vill kunna elda i en köksspis, ha gott om plats i stor frys och stort skafferi. Huset som sådant är faktiskt det minst viktiga. Minst 75 kvadrat och 3 rum har vi sagt, och vi renoverar gärna en del själva. Tomten bör vara minst 4000 kvm, och för att ha råd med det måste vi en bit utanför innerstan givetvis. Vi har tittat på de bortre delarna av Ekerö, öster om Knivsta, kanske utanför Upplands Väsby, öster om Huddinge osv.

Jag har förstått att lagfart och pantbrev och besiktning går på en del, + att det säkert alltid tillkommer mer än vad man tror. Vad tror ni om att automatiskt räkna på 100.000 mer än vad huset kostar?

Det glädjer mig lite när jag tittar runt på hus, att flera inte verkar bli sålda för de utsatta priserna. Tex begär mäklaren 1495000 och så står det länge och väl att högsta inkomna bud är 1100000. Tanken med att leta hus i vinter är att det är lite mer köparens marknad. Just nu ser ju allt så super ut med blommande rabatter och soliga altaner. En del kanske håller på husen under sommaren också, eftersom det ändå är mysigt att ha dom, men säljer under vintern när det är mer jobb.

Vad sitter ni på för topptips när det gäller att köpa hus?
Mer tips på områden där husen inte kostar ofantligt, men man ändå kan få en hyfsad trädgård utan att grannen kommer alldeles inpå. Jag jobbar i Bromma och sambon i Huddinge, så det ska gå att åka bil dit på hyfsad tid.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Låt husletandet ta tid! Det kan ta flera år innan man hittar huset med stort H, det är så himla mycket som ska stämma. Vad bor ni i idag? Kolla med er bank om de exempelvis ställer några krav för att bevilja huslån (exempelvis hur mycket pengar ni själva bör ha kontant - vissa banker kräver handpenning + lagfart/pantbrev). Bor ni i bostadsrätt idag bör ni tänka på att den också måste säljas, hur lätt är det - det blir dyrt med två boendekostnader. Ni kanske behöver köpa gräsklippare, grejer till trädgården etc.

Ska ni hitta hus för 1500000 tror jag att ni måste leta ganska långt utanför Sthlm. Speciellt när ni har krav på stor tomt.

Mitt i sommaren är rätt bra tid att köpa hus. Vi köpte vårt hus då, det var inte så många hemma som letade hus mer än vi :)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Det måste inte nödvändigtvis kosta just en och en halv, men jag har ingen lust att vräka ut många miljoner, ingen möjlighet heller.
I dagsläget har vi tittat på hus i den prisklassen i områdena jag nämner, så det verkar gå. Sen är det ju inga palats, men det har jag faktiskt inget behov av. Självklart ska vi ha ett lånelöfte i ryggen innan vi ger oss in i matchen ordentligt. Men jag räknar med att två personer utan lån och anmärkningar med heltidsanställning borde kunna få låna 1 200.000-1 500.000. Vi kommer kunna hasta in minst 200.000 kontant, så 10% av två miljoner då.

(Vi bor i hyresrätt nu)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Utöver handpenningen tillkommer lagfart och pantbrev vilket banken ofta vill se att man har pengar till redan. Det bakas sällan in i lånet.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Mitt bästa tips är att göra en lista på vad ni absolut vill ha och sätta ett personligt tak på vad det får kosta. Tex:

- garage
- inga större renoveringsbehov (tak, fasad, dränering tex)
- bra uppvärmning/drift
- nära förskola, skola, mataffär, kommunala transporter, hundvänligt, barnvänligt, tryggt

osv.

Det är lätt man får fnatt annars kanske och följer tillfällig lust...
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

De riktigt "billiga" husen i Sthlm har ofta ett väldigt stort renoveringsbehov. Även om ni är villiga att jobba själva så kan det kostar mer än man tror att köpa ett renoveringsobjekt. Vissa saker ska man nog helst låta bli som "vanligt händig" utan låta yrkesmän göra.

Ni har väl inga barn idag, men ni kanske vill ha och då kan det vara bra att kanske köpa ett hus som är något större än vad ni har tänkt er. Jag har flera bekanta som fått byta hus efter några år då behovet av större yta plötsligt dök upp...
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jo, det har jag räknat med. (Står i inlägget också) Men du tänker att man inte ska hoppas att låna till lagfart och pantbrev, utan kunna casha? Det motsvarar ca 3,5% va?
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

De riktigt "billiga" husen i Sthlm har ofta ett väldigt stort renoveringsbehov. Även om ni är villiga att jobba själva så kan det kostar mer än man tror att köpa ett renoveringsobjekt. Vissa saker ska man nog helst låta bli som "vanligt händig" utan låta yrkesmän göra.

Ni har väl inga barn idag, men ni kanske vill ha och då kan det vara bra att kanske köpa ett hus som är något större än vad ni har tänkt er. Jag har flera bekanta som fått byta hus efter några år då behovet av större yta plötsligt dök upp...

Samtidigt tror jag det är lätt att fastna i hetsen att alla hus måste kosta fyra mille i Stockholm. Jag tycker det är bisarrt. Jag vill inte lägga de summorna. Jag tycker strax under två miljoner fortfarande är en hyggligt stor summa.

Vill ha barn vill jag väl egentligen inte, men jag kommer nog räkna med att möjligheten finns att jag kanske vill i framtiden.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Mitt bästa tips är att göra en lista på vad ni absolut vill ha och sätta ett personligt tak på vad det får kosta. Tex:

- garage
- inga större renoveringsbehov (tak, fasad, dränering tex)
- bra uppvärmning/drift
- nära förskola, skola, mataffär, kommunala transporter, hundvänligt, barnvänligt, tryggt

osv.

Det är lätt man får fnatt annars kanske och följer tillfällig lust...

Du tänker att man plötsligt frångår många av sina krav för att man förälskar sig i ett hus? Vissa saker går ju att bygga till, tex garage, men det är ju också en kostnad.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jag tycker också att fyra miljoner är lite väl mycket pengar, jag är glad att jag redan har köpt ett hus som är helt okej att bo i. Nu har ju priserna gått ned lite, det är inte riktigt samma prishets som tidigare. Men jag tror inte riktigt att man hittar ett okej hus runt Sthlm för hur lite pengar som helst.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Jo, det har jag räknat med. (Står i inlägget också) Men du tänker att man inte ska hoppas att låna till lagfart och pantbrev, utan kunna casha? Det motsvarar ca 3,5% va?

Precis. Det blir en nätt summa på ett hus som säljs för närmare två miljoner. De banker vi pratat med (vi har gått med samma planer) förväntar sig att man ska ha för att kunna lägga handpenning plus de övriga avgifterna.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Kul! Hoppas ni gitar något riktigt bra. Vi har börjat kolla på hus så där mellan nord och väst om sthlm.

1. Kolla om det är direktverkande el

2. Tro inte att det är så lätt, snabbt och billigt att renovera själv

3. Hoppas ni hinner utnyttja rot-avdraget om det skulle behövas :p
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Precis. Det blir en nätt summa på ett hus som säljs för närmare två miljoner. De banker vi pratat med (vi har gått med samma planer) förväntar sig att man ska ha för att kunna lägga handpenning plus de övriga avgifterna.

Får nog besöka min snälla mormor :-)
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Kul! Hoppas ni gitar något riktigt bra. Vi har börjat kolla på hus så där mellan nord och väst om sthlm.

1. Kolla om det är direktverkande el

2. Tro inte att det är så lätt, snabbt och billigt att renovera själv

3. Hoppas ni hinner utnyttja rot-avdraget om det skulle behövas :p

Kul, vad kikar ni på för sorts objekt?
Direktverkande el, det blir dyrt om man jämför med tex bergvärme?
Jag eldar gärna lite själv, men det tar ju bara bort en mindre del av uppvärmningskostnaden.

Nej, vi ska nog försöka att inte köpa ett fullständigt ruckel. Däremot lägga lite golv, måla och såna enklare saker tycker vi är roligt. Plocka ner grunden i beståndsdelar: mindre roligt.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Det måste inte nödvändigtvis kosta just en och en halv, men jag har ingen lust att vräka ut många miljoner, ingen möjlighet heller.
I dagsläget har vi tittat på hus i den prisklassen i områdena jag nämner, så det verkar gå. Sen är det ju inga palats, men det har jag faktiskt inget behov av. Självklart ska vi ha ett lånelöfte i ryggen innan vi ger oss in i matchen ordentligt. Men jag räknar med att två personer utan lån och anmärkningar med heltidsanställning borde kunna få låna 1 200.000-1 500.000. Vi kommer kunna hasta in minst 200.000 kontant, så 10% av två miljoner då.

(Vi bor i hyresrätt nu)


Rent generellt kan man säga, huset går att belåna med 100% av taxeringsvärdet, vilket ska motsvara 75 % av marknadsvärdet.Alternativ 2 är att en ny värdering görs (bekostas av säljaren) och belåningen är då 75% av värderingen.

Resterande del ska antingen erläggas med kontanta medel eller personliga lån ( sk topplån med fastigheten som säkerhet ev, kompliterat med borgen). Kan ni lägga in 200.000 kontant så borde det inte vara några problem att titta på ett objekt upp till prisklass 2.000.000:-

Man måste oxå se hur aktuellt objekt vid överlåtandet är belånat, hur många pantbrev som är uttagna och vilka topplån det finns.( dessa topplån ska lösas kostnaderna bekostas av säljaren.) Finns flera bottenlån med olika bindningstider,räntor så bör man kontrollera om man kan lägga ihop bottenlånen till ett, med bättre vilkor och bättre ränta och blir det i så fall även ett topplån??

Tillkommer lagfartskostnad med 1,5 % av köpeskillingen, även kostnader tillkommer om nya pantbrev ska tas ut. Bankens kreditupplysningar och uppläggningskostnader samt tingsrättens hanteringskostnader till kommer. Dessa brukar inte vara högre än ca 4000-5000 på en total lånekostnad runt 2.000.000:- (OBS uppläggning och hanteringskostnad)

Kostnaden för lagfart och nyuttagna pantbrev är avsevärt dyrare (se länk )
http://www5.goteborg.se/prod/konsum...1adc1b192c1257014004cd1c2!OpenDocument&Click=

Glöm inte fastighets skatten i din kalkyl. http://www.skatteverket.se/skatter/...ation2008.4.3dfca4f410f4fc63c86800014761.html

Rent allmänt med (dina) önskemål och eran ekonomi så skulle jag rekomendera Er att leta efter en jordbruks fastighet.

Det kommer vara en mkt bra ekonomiskt investering.

Upplands -Väsby vet jag dock inte om det är rätt område eftersom man även måste leva i närheten av sina grannar.;)

Runt Västerhaninge eller Jordbro,ut längs Ingarövägen tror jag är ett bra tips.

Lycka till :p
 
Senast ändrad:
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Man måste oxå se hur aktuellt objekt vid överlåtandet är belånat, hur många pantbrev som är uttagna och vilka topplån det finns.( dessa topplån ska lösas kostnaderna bekostas av säljaren.)

Förklara detta lite närmare är du snäll. Hur märker jag som köpare av säljarens gamla affärer rörande huset?
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Om det finns gamla pantbrev på huset eller ej kan du fråga mäklaren om, det hör till de uppgifter som ska lämnas till ev. spekulanter. Det brukar stå med i det prospekt man får när man går på visning.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Direktverkande el blir ju dyrt så att man räknar in det i boendekostnaden. Finns vattenburen värme kan man borra för bergvärme och det kostar kring 100-150.000 enligt mina bekanta som gjort det. De går givetvis inte om man har el-element.

Bor du tätbebyggt kan eldning vara starkt begränsat. Dvs om en granne klagar/störs av lukt kan det gå så långt att man bara får trivselelda. Om ingen störs kan man elda på :)

Tja... Vi letar väl bästa möjliga för ett bra pris ;) Typ som alla letar... Drömmen är enplan utan källare och mögel.
 
Sv: Sista sommaren i lägenhet.

Bor du tätbebyggt kan eldning vara starkt begränsat. Dvs om en granne klagar/störs av lukt kan det gå så långt att man bara får trivselelda. Om ingen störs kan man elda på :)

.

Bra att tänka på. Nej, jag vill nog helst inte ha folk inpå huset, men hur många hundra meter störs man av rök?
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 817
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 647
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp