Sirius Hoppsadel HH

S

Skippy

Funderar på att köpa en. Någon som har en och kan berätta lite om den? Kvalité och sånt.

Sv: Sirius Hoppsadel HH

såg den på hööks igår och den va förfärligt smal den jag såg! Finns nog allvarligt talat ingen häst som skulle kunna ha en sån smal sadel, jag vart helt förfärad.

Jag har en sån och håller inte alls med fjordinghanna, min är då inte smal.

Man får ju det man betalar för, och jag är nöjd med min, har haft dne i 7 månader nu och börjar bli riktigt skön :) Dock har min häst byggt otroligt mkt muskler sen jag köpte sadeln så jag har en fårskinnspadd under, och jag tycker faktiskt även att sadeln vart lite skönare då.

pmm - hur får du ihop byggt mer muskler och sen lägger du en fårskinnspadd under??? Eller missförstod jag?

Hon har ändrat sin form. Hon var inte riden på 2 år när jag köpte henne (och sadeln) så nu 7 månader senare han hon ändrats en hel del i kroppen, b.la behöver hon större rörelsefrihet för bogbladen. Padden ser till att "lyfta" sadeln och ge henne rörelsefriheten, utan att knöla ihop sig och ge en ojämt tryckfördelning som en vanlig teddypadd.

Det optimala för hennes rörelsefrihet är en dressyrsadel, jag ska köpa mig en dressyrsadel i vår, och då sälja hoppsadeln och köpa en annan.

Fast padden gör ju sadeln trängre, vilket borde vara det sista man vill om hon musklat sig mer nu?

Håller med Alex. Även om en fårskinnspad är bättre än en pad i teddy, så gör den ju sadeln smalare. Jag har en lammullspad under sadeln på min växande och muskeluppbyggande unghäst och målet är att jag inte ska behöva använda en pad.

Hur känns sitsen? För den är väll i latex eller?? Är själv sugen på en sån sadel men har tvekat p.g.a. latex sitsen känns som det inte skulle hålla..

Padden ger i alla fall mer rörelsefrihet än utan. Det är en sån som är skuren lite som en vojlock.

Och som jag skrev innan var hon inte riden på 2 år när jag köpte henne och gått med föl och dessutom på bete i några månader.

Jag har känt noga under sadeln när jag sadlat och när någon suttit i sadeln, man ser ju även när man tar av sadeln om den belastat konstigt eller skavt på någon punkt.

Kanske ska skriva också att jag har ett litet nätt fullblod.

_Yggdrasil_ Sitsen är helt okey, jag har dock inte hoppat så mycket i den. Ska ev iväg på lördag och kan lämna en rapport efter hur det gick.

Man får ju som sagt vad man betalar för, men för det priset är det en helt okey sadel. självklart finns det säkert tusentals bättre, men se kostar ju också därefter.

När sadeln precis kom (kanske varit på marknaden max något år) så var kvalitet oacceptabel.
Inget jag rekommenderar.

MEN! På senare tid har den förbättrats avsevärt och jag köpte till och med en själv till mitt fullblod. Sadeln har en mkt fin kanal, härligt tjockt och mjukt stoppad och är skön samt har ett helt OK bra läder.

Den var helt över förväntan nu när jag för ett par år sedan blev så besviken på den! :)

Nu ska dock hästen säljas och köparen köper med sadeln.

Hur känns sitsen? För den är väll i latex eller?? Är själv sugen på en sån sadel men har tvekat p.g.a. latex sitsen känns som det inte skulle hålla..

Varför skulle inte det hålla? Det finns många sadlar ute på marknaden som är stoppade m såväl latex som gel och annat. Har aldrig hört att detta skulle påverka hållbarheten. Man vill väl inte sitta rakt på sadelträet heller? :rofl:

Nej, nej, nej... :p Latexen är ju UNDER skinnet på sitsen! ;)

Padden ger i alla fall mer rörelsefrihet än utan. Det är en sån som är skuren lite som en vojlock.

Och som jag skrev innan var hon inte riden på 2 år när jag köpte henne och gått med föl och dessutom på bete i några månader.

Jag har känt noga under sadeln när jag sadlat och när någon suttit i sadeln, man ser ju även när man tar av sadeln om den belastat konstigt eller skavt på någon punkt.

Kanske ska skriva också att jag har ett litet nätt fullblod.

Det spelar liksom ingen roll, en padd tar vidd och utrymme från sadeln hur man än vänder på det. I vissa lägen så just på hästar som varit ur kondition så får man padda upp efter ett tags ridning, eftersom överflödshull t ex försvinner. Men du kan aldrig någonsin ha en sadel som är lagom i vidd innan, och sen musklar hästen sig mer och ökar på muskelmassan på/vid rygg och manke, och lösa det med en padd.

Att du tycker bogen får bättre rörelsefrihet med padd är för du får sadeln högre upp, men det är på bekostnad av att hästen får en för trång sadel!! Så du håller tyvärr på att skapa dig andra problem med ditt paddande. Bättre prova ut en ny sadel eller åka till sadelmakaren och se om det går att stoppa om den du har så den passar.

Mitt fbl köptes från banan i november, välmusklad och i kondition men i för högr hull (trind). När jag började rida henne var sadeln en hårsmån från att vara för smal. Idag så ligger den perfekt med en fårskinnspadd. Det beror dock på att hon redan var musklad när jag köpte henne, så musklingen har inte ökats (inte där iaf), däremot så har hon gått ner i vikt och allt 'överflödfett' är borta och då blev sadeln aningens för vid.

Hade jag köpt en häst som varit avställt och var helt ur hull, och sadeln legat perfekt vid köp, men efter några månader när hästen musklat sig inte passat, så hade det aldrig kunnat lösas med padd, tvärtom..

*knapplån*

Nån som vet hur sadeln är i bommen? Vilken typ av rygg ligger den bra på?

Den är inte superrak, men den låg ändå bra på min förra häst som var ett fullblod m rak rygg. Kan dock tänka mig att den ligger ÄNNU bättre på häst med lite mer normal rygglinje.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 703
Senast: tara
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
562
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2