Sv: Sirius Hoppsadel HH
Padden ger i alla fall mer rörelsefrihet än utan. Det är en sån som är skuren lite som en vojlock.
Och som jag skrev innan var hon inte riden på 2 år när jag köpte henne och gått med föl och dessutom på bete i några månader.
Jag har känt noga under sadeln när jag sadlat och när någon suttit i sadeln, man ser ju även när man tar av sadeln om den belastat konstigt eller skavt på någon punkt.
Kanske ska skriva också att jag har ett litet nätt fullblod.
Det spelar liksom ingen roll, en padd tar vidd och utrymme från sadeln hur man än vänder på det. I vissa lägen så just på hästar som varit ur kondition så får man padda upp efter ett tags ridning, eftersom överflödshull t ex försvinner. Men du kan aldrig någonsin ha en sadel som är lagom i vidd innan, och sen musklar hästen sig mer och ökar på muskelmassan på/vid rygg och manke, och lösa det med en padd.
Att du tycker bogen får bättre rörelsefrihet med padd är för du får sadeln högre upp, men det är på bekostnad av att hästen får en för trång sadel!! Så du håller tyvärr på att skapa dig andra problem med ditt paddande. Bättre prova ut en ny sadel eller åka till sadelmakaren och se om det går att stoppa om den du har så den passar.
Mitt fbl köptes från banan i november, välmusklad och i kondition men i för högr hull (trind). När jag började rida henne var sadeln en hårsmån från att vara för smal. Idag så ligger den perfekt med en fårskinnspadd. Det beror dock på att hon redan var musklad när jag köpte henne, så musklingen har inte ökats (inte där iaf), däremot så har hon gått ner i vikt och allt 'överflödfett' är borta och då blev sadeln aningens för vid.
Hade jag köpt en häst som varit avställt och var helt ur hull, och sadeln legat perfekt vid köp, men efter några månader när hästen musklat sig inte passat, så hade det aldrig kunnat lösas med padd, tvärtom..