Hej på er!
Har funderat mycket på sista tiden, hur ni singlar/särbos/ensamstående gör med era hundar i livet. Hur får ni livet att gå ihop?
* Vad gör ni med hunden/hundarna under dagtid/jobbar?
* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis? Ni behöver inte svara på den frågan om ni inte vill.
* Vad händer om ni blir sjuka? Har ni någon backup- plan?
* Har ni helt anpassat livet efter hunden/hundarna? ( tänkte boende, ert jobb osv.)
Vore jätteintressant och veta hur lägger upp livet med hunden/hundarna. I bland behöver man lite input och andra synvinklar. Hoppas ni finner det intressant och vill svara! Tacksam för svar!
Jag är singel/bor själv med min hund och har ingen stor hundintresserad kompiskrets/familj. Jag har alltid velat ha hund sen jag var liten, kan inte tänka mig ett liv utan! så har helt enkelt sett till att skaffa ett liv som går ihop med att ha hund. Så nu arbetar jag inom lantbruk som djurskötare, det var inget självklart val men efter att ha hört om väldigt många som fick ha med sina hundar på jobben blev det att jag testade det eftersom jag tycker det verkade vara en spännande bransch, och tyckte det var ett rätt trevligt jobb faktiskt
Älskar att kunna ha med mig hunden på jobbet, men skulle jag få erbjudande om något annat "drömjobb" där hunden inte kan vara med skulle jag antagligen sätta hunden på hunddagis och prioritera den kostnaden. Jag har en familj som kan tänka sig att passa hunden ibland, och händer mig något "allvarligare" tvekar jag inte en sekund på att de skulle ta sig an hunden på något vis, men det var inget som var självklart då jag skaffade den, snarare så sa de blankt nej till det då innan det lärde känna henne. Jag gick alltså in i köpet med tanken och viljan att jag sätter hunden först alltid, blir jag tvungen att avstå att träffa kompisar, gå på bio, middag etc för att jag inte har hundvakt så tar jag det, det är det värt
Jag föredrar ändå aktiviteter där hunden kan följa med för hon är ju min familj
Sen får man lösa saker efterhand, tex ett dop jag var på med efterföljande "middag" där alla i släkten skulle vara med (alltså ingen hundvakt) fick hunden helt enkelt ligga och sova i bilen de timmarna på em/kvällen, det överlever de även om det inte är så roligt!. Andra gånger när det varit lite akut, tex då jag pluggade (och hade hunden i skolans hundstall) och hon hade löpperiod så hon inte fick vara där, blev det mycket lappande för att få ihop det tex hittade jag då vänners vänner som gärna gick ut med henne och många bilfärder fram och tillbaka mellan hemmet och skolan för att rasta. Sådant är lite extra fix men brukar alltid gå att lösa på något sätt, 2 dagar under löpet fick hon tex bo i min bil under tiden jag hade lektioner (vintertid såklart) eftersom jag inte hann hem för att rasta henne
Det blir extra problemlösning för en singel med hund men det är så värt det!