Singlar med hund, hur gör sjutton får ni det gå ihop?

Jag har aldrig haft sambo så är rätt van vid att fixa allt själv :rofl:
Dock har jag vänner och familj som ställer upp om det krisar, och nu har jag precis skaffat jobb där jag får ha med hunden.

Efter alla år med hund så tycker jag att vi har prövat de flesta olika sätt som finns att få ihop det med jobb och dagpassning. Tror det är viktigt att inse att det inte är en sak man löser en gång för alla, utan som man får lösa på lite olika sätt vid olika tider i livet.

Jag jobbar fyra dagar i veckan och just nu är min lösning att åka hem på lunchen vilket är fem mil extra om dagen, men det funkar inte bra i hundgården när de är ensamma hemma, de skäller och stör mina grannar. Jag jobbar med problemet men vill inte lämna dem ensamma i hundgården tills jag känner mig säker på att det ska fungera.

Vi är två i familjen men hundarna är mina och jag tar ansvar för dem. Visst ställer min man upp om jag ber honom men jag försöker att inte utnyttja det annat än när jag verkligen måste.

Men mina andra hundar har jag genom åren haft dagis ibland i perioder och lämnat på pang när det har behövts etc mn jag känner mig inte helt bekväm med att lämna bort de här kamraterna. Det är inte alla pang som förstår sig på den här rasen som egentligen är ganska vek trots sitt tuffa utseende.

Våra vuxna barn är bussiga och ställer upp om de kan, och uppfödaren är underbar och ställer upp för sina valpköpare. Och så prioriterar jag såklart att vara med hundarna istället för att hålla på med en massa där de inte kan vara med.

* Vad gör ni med hunden/hundarna under dagtid/jobbar?
Mina är i hundgård på dagarna.

* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis?
Nej

* Vad händer om ni blir sjuka? Har ni någon backup- plan?
Snälla grannar och mamma

* Har ni helt anpassat livet efter hunden/hundarna? ( tänkte boende, ert jobb osv.)
Anpassat boende efter hundarna, gård på landet med stor inhägnad tomt (+hundgård). Jobbet är svårare och har hittills inte gått att hundanpassa. Resten av livet och umgänget anpassas efter hundarna.

Hundvakt, hos brorsan eller hos någon kompis. Världens enklaste hund, alla gillar Ruben.

* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis? Ni behöver inte svara på den frågan om ni inte vill.
Betalade 1000:- per månad till den fasta hundvakten. Jobbar väldigt oregelbundet och konstiga tider.

Blir jag sjuk och hamnar på sjukhus får han bo hos brorsan. Vanligt sjuk hemma är inga problem, han behöver inte massa aktivering.

* Har ni helt anpassat livet efter hunden/hundarna? ( tänkte boende, ert jobb osv.)
Njae, jag anpassar såklart min fritid. Gör hundvänliga saker och försöker ta med honom överallt.

Nu med sambon är det mycket enklare. Han kan ha med honom på jobbet och vi jobbar om varandra väldigt mycket.

Jag bor väldigt nära jobbet (går på några minuter) och har ett jobb som är tillräckligt flexibelt för att jag ska kunna gå hem på luncher och kan ofta också ta lite längre lunch för att slippa stressa. Kan också ta ut flexledigt efter eget ansvar och jobbar ibland lite hemifrån. Sammantagningsvis gör det att jag kan ha hunden hemma hela dagarna.
Jag har provat att ha dagmatte men det funkar inte så bra. Jag blir jättestressad av att hämta/lämna och eftersom min hund verkar vara helt chill med att vara hemma själv dagtid så gör vi så.

De dagar jag inte kan gå hem på lunchen får jag pussla lite.
Sen en kort tid tillbaka är jag sambo igen. Min partner pluggar oftast heldagar men ibland pluggar han hemifrån eller slutar tidigt och då brukar han hjälpa mig med rastning så jag slipper stressa hem på lunchen.

Eftersom min hund är ensam på dagarna så lämnar jag honom väldigt sällan kvällstid. Detta har förenklats nu sen jag blev sambo, även om min partner inte gör så mkt med hunden så gillar hunden hans sällskap = mindre ensamtid om jag behöver iväg på något utan hund.
Annars brukar jag planera. Om jag vet att jag behöver lämna hunden ensam på kvällen försöker jag jobba hemifrån den dagen för att minska på den totala ensamtiden.

Men nya pv har också hund, så hos han finns hundgård och tomt. Så oavsett vart vi väljer att bo i framtiden så vet jag att han kommer att vilja ha hundgård till sina jakthundar, så det känns som att vi kommer att få tillbaka den möjligheten...

OT, men gilla på dethär va :D Såg en blänkare om att du skulle dejta en jägare i dejtingtråden, gissar att det gick bra ;)

Jag lever egentligen lite farligt, för jag är singel och har inte minsta back-up vad gäller hundvakt om något händer :nailbiting: Om jag dör, så får en kompis på annat håll i landet hjälpa till att placera ut hundarna, men i övrigt får jag nog hiva dom på pensionat om jag skulle bli sjukhusliggande :yuck:
Har dock dom senaste 6 åren inte behövs hundvakt och hoppas slippa ett tag till......och ja, det mesta av mitt liv går till att få livet att fungera med hund :)

Hej på er!

Har funderat mycket på sista tiden, hur ni singlar/särbos/ensamstående gör med era hundar i livet. Hur får ni livet att gå ihop?

* Har ni betalt hundpassning? i så fall vad betalar ni dagmatte/hunddagis? Ni behöver inte svara på den frågan om ni inte vill.

Vore jätteintressant och veta hur lägger upp livet med hunden/hundarna. I bland behöver man lite input och andra synvinklar. Hoppas ni finner det intressant och vill svara! Tacksam för svar!

Jag är singel/bor själv med min hund och har ingen stor hundintresserad kompiskrets/familj. Jag har alltid velat ha hund sen jag var liten, kan inte tänka mig ett liv utan! så har helt enkelt sett till att skaffa ett liv som går ihop med att ha hund. Så nu arbetar jag inom lantbruk som djurskötare, det var inget självklart val men efter att ha hört om väldigt många som fick ha med sina hundar på jobben blev det att jag testade det eftersom jag tycker det verkade vara en spännande bransch, och tyckte det var ett rätt trevligt jobb faktiskt:up: Älskar att kunna ha med mig hunden på jobbet, men skulle jag få erbjudande om något annat "drömjobb" där hunden inte kan vara med skulle jag antagligen sätta hunden på hunddagis och prioritera den kostnaden. Jag har en familj som kan tänka sig att passa hunden ibland men det var inget som var självklart då jag skaffade den. snar. Jag gick alltså in i köpet med tanken och viljan att jag sätter hunden först alltid, blir jag tvungen att avstå att träffa kompisar, gå på bio, middag etc för att jag inte har hundvakt så tar jag det, det är det värt :love: Jag föredrar ändå aktiviteter där hunden jag följa med för det är ju min familj :)

Sen får man lösa saker efterhand, tex ett dop jag var på med efterföljande "middag" där alla i släkten skulle vara med (alltså ingen hundvakt) fick hunden helt enkelt ligga och sova i bilen de timmarna på em/kvällen, det överlever de även om det inte är så roligt!. Andra gånger när det varit lite akut, tex då jag pluggade (och hade hunden i skolans hundstall) och hon hade löpperiod så hon inte fick vara där, blev det mycket lappande för att få ihop det tex dök det upp vänners vänner som kunde gå ut med henne och många bilfärder fram och tillbaka mellan hemmet och skolan för att rasta. Sådant är lite extra fix men brukar alltid gå att lösa på något sätt, 2 dagar under löpet fick hon tex bo i min bil under tiden jag hade lektioner (vintertid såklart) eftersom jag inte han hem för att rasta henne :)

Hej på er!

Har funderat mycket på sista tiden, hur ni singlar/särbos/ensamstående gör med era hundar i livet. Hur får ni livet att gå ihop?

Vore jätteintressant och veta hur lägger upp livet med hunden/hundarna. I bland behöver man lite input och andra synvinklar. Hoppas ni finner det intressant och vill svara! Tacksam för svar!

Jag är singel/bor själv med min hund och har ingen stor hundintresserad kompiskrets/familj. Jag har alltid velat ha hund sen jag var liten, kan inte tänka mig ett liv utan! så har helt enkelt sett till att skaffa ett liv som går ihop med att ha hund. Så nu arbetar jag inom lantbruk som djurskötare, det var inget självklart val men efter att ha hört om väldigt många som fick ha med sina hundar på jobben blev det att jag testade det eftersom jag tycker det verkade vara en spännande bransch, och tyckte det var ett rätt trevligt jobb faktiskt:up: Älskar att kunna ha med mig hunden på jobbet, men skulle jag få erbjudande om något annat "drömjobb" där hunden inte kan vara med skulle jag antagligen sätta hunden på hunddagis och prioritera den kostnaden. Jag har en familj som kan tänka sig att passa hunden ibland, och händer mig något "allvarligare" tvekar jag inte en sekund på att de skulle ta sig an hunden på något vis, men det var inget som var självklart då jag skaffade den, snarare så sa de blankt nej till det då innan det lärde känna henne. Jag gick alltså in i köpet med tanken och viljan att jag sätter hunden först alltid, blir jag tvungen att avstå att träffa kompisar, gå på bio, middag etc för att jag inte har hundvakt så tar jag det, det är det värt :love: Jag föredrar ändå aktiviteter där hunden kan följa med för hon är ju min familj :)

Sen får man lösa saker efterhand, tex ett dop jag var på med efterföljande "middag" där alla i släkten skulle vara med (alltså ingen hundvakt) fick hunden helt enkelt ligga och sova i bilen de timmarna på em/kvällen, det överlever de även om det inte är så roligt!. Andra gånger när det varit lite akut, tex då jag pluggade (och hade hunden i skolans hundstall) och hon hade löpperiod så hon inte fick vara där, blev det mycket lappande för att få ihop det tex hittade jag då vänners vänner som gärna gick ut med henne och många bilfärder fram och tillbaka mellan hemmet och skolan för att rasta. Sådant är lite extra fix men brukar alltid gå att lösa på något sätt, 2 dagar under löpet fick hon tex bo i min bil under tiden jag hade lektioner (vintertid såklart) eftersom jag inte hann hem för att rasta henne :) Det blir extra problemlösning för en singel med hund men det är så värt det! :)

Senast ändrad:
Nu är jag inte singel längre men var det i många år med mina tre hundar.

Jobbar natt pga hundarna, från början fick hundarna vara med på jobbet men helt plötsligt bestämdes det att de inte fick vara det. Då var de oftast hos en granne som även fött upp min ena hund. Inte så mycket besvär att ha tre hundar som bara sover på natten. Även mina föräldrar ställde upp och vid något enstaka tillfälle var de själva hemma på natten.

Jag har betalar för nattvakt när jag hade en valpkull, en ung tjej kom hem till mig och sov samt passade valpar och gick en kort promenad med de vuxna hundarna. Hon fick 150kr/natt.

Har väldigt många vänner och valpköpare som skulle ställa upp om jag hamnade på sjukhus el liknande. Bara vanligt förkylning el liknande får hundarna klara sig med bara korta rastningsrundor.

Inte boende, men jobb och fritid. Gör väldigt lite saker där inte hundarna kan vara med på fritiden. Umgås nästan bara med andra som också har hundar så vi gör mycket tillsammans.

Jag har tur som har min mamma som jobbar deltid natt och har tre egna hundar. Så jag slänger in min där varje dag när jag är på jobbet :)

Min sambo gör inte så mycket med hunden alls. Det är min hund och mitt ansvar :)

Bara när jag bröt foten behövde jag hjälp att sköta hunden annars när jag är sjuk går jag promenader ändå! Alltid skött häst och hund ensam singel under flera år och sjukdomar hindrar inte mig från att ge dem en dräglig tillvaro :) knappt den brutna foten heller

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 564
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill verkligen inte gnälla. Jag vill inte skriva att jag jobbat fem veckor på mitt nya jobb och vantrivts mest hela tiden. Att det...
Svar
10
· Visningar
1 798
Senast: Aviello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025